Er vi snobbete? Har vi helt feil fokus? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 163
    Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    hadde ikke vært like kult å sitte på www.hytteforum.no og diskutert taktorv og hvilken snurredass som er best
    Jeg tør vedde ei øl på at de sitter der og ler like mye av oss som vi gjør av dem :lol:

Jeg vil også legge til at audiofil-terskelen nok kan bli vel høy for enkelte.
    Om en av naboene eller vennene skulle driste seg til å spørre hva vi anser som minstekravet for et anlegg med GOD lydgjengivelse, svarer vi kanskje 30.000? 50.000? kanskje 100.000?
    Da er det kanskje heller ikke så rart at mange rister på hodet og idiotstempler oss.. :wink:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ser ikke på oss avforumere som audiofile. kjenner meg ikke igjen i de menneskene som var portrettert i nrk en lørdag for en stund siden. tror det er ganske stor forskjell på oss her og de som bruker 20000k på 2x1m med høytalerkabel. hjemmekino er mer folkesport og tilgjengelig enn audiofil verdenen er
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Jeg vil også legge til at audiofil-terskelen nok kan bli vel høy for enkelte.
    Om en av naboene eller vennene skulle driste seg til å spørre hva vi anser som minstekravet for et anlegg med GOD lydgjengivelse, svarer vi kanskje 30.000? 50.000? kanskje 100.000?
    Hele spørsmålet blir jo litt merkelig. Det er vel som å spørre om hva som er minstekravet for et hus med GOD standard eller minstekravet for en GOD bil.

Og svaret er ikke bare å finne i en pengesum. Definisjonen av "GOD" er jo ut fra den enkeltes behov. For noen fyller en bil til 20000 behovet og er god i forhold til det. For andre er kravene så høye at man neppe får følelsen av god bil før man er godt over en halv million.
    Samme med hus og det samme med lydutstyr.

Det som er morsomt med lydutstyr er jo at man kan oppgradere mye greiere enn med hus og bil.

Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    jeg ser ikke på oss avforumere som audiofile. kjenner meg ikke igjen i de menneskene som var portrettert i nrk en lørdag for en stund siden. tror det er ganske stor forskjell på oss her og de som bruker 20000k på 2x1m med høytalerkabel. hjemmekino er mer folkesport og tilgjengelig enn audiofil verdenen er
    Jeg tror ikke det er vanntette skott mellom audiofile og "hjemmekinofile". Mange har en fot i begge leire. Og når vi som teller på knappene om vi skal investere i projektor til 10000 eller 20000 leser om hva som teller og hva som tweakes i CRT-verdenen, så tror jeg det er littegranne positiv galskap i hjemmekinoverdenen også. "Lars" fra ovennevnte nrk-dokumentar tror jeg dessuten ville kunne trives på avforum. :shock:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si meg enig i at folk her inne fremstår som langt mindre hifi-gale enn andre steder.. Gøyfaktoren her liksom mye større her

Det finnes da viktigere ting enn å sitte å plukke fra hverandre innspillinger og kunne høre hvor stor sidene i triangelet er :shock:

Jeg er også enig i at spørsmålet mitt ble litt merkelig, men tanken bak det var at vi ikke bør "se ned på" de som har microanlegg og denslags.
    (og det skal folk her inne ha skryt for.. alle blir hjulpet og gitt råd, uansett. Istedet for å få kommentarer som "har du Jamo gutt? Gå nå å kjøp deg et ORDENTLIG anlegg, SÅ kan du komme tilbake")

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ikke mye men, det er en liten høyttaler-rasisme her, som alle andre plasser, synes jeg.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok en slags rasisme selvom jeg synes det er et litt for sterkt begrep i denne sammenhengen. Særlig ettersom rasismen er langt større i forhold til merker enn til prisklasse.

For meg er den audiofile inngangsbilletten en Cambridge CD-spiller, en Cambridge forsterker og et par hjemmebyggede høyttalere. Eller kanskje et par Gale-høyttalere. Det hele havner på omkring 4500,- og spiller musikk med underholdningsfaktor og musikalitet. På en måte kan det jo sammenliknes med en ring på en meter i diameter med Märklin-tog. Det er begynnelsen, eller rett og slett det folk nøyer seg med.

Dersom man bestiller proffesjonelle folk til å sette opp en 4-5 mil med Märklin-tog på svært forseggjorte landskaper med folk, hus, biler osv i et stort innkjøpt lagerbygg for å få det nøkkelferdig synes jeg hele greia er noe tull. Da dreier det seg kun om å bruke penger.

Folk som drar i butikken og kjøper inn et batteri med Krell eller Mark Levinson eller liknende, samt noen fete høyttalere og diverse utstyr til en prislapp på en mill eller noe for deretter å sette det rett inn i stua for der skal det stå på planlagt plass, kan neppe kalles audiofile, men heller skammelig rike mennesker som har råd til utstyr de ikke har spesiellt stor glede av. Det er veien til et godt anlegg som fungerer til ditt bruk med ditt rom og med ditt budsjett og ikke minst etter din smak, enten det går på design eller lyd eller begge deler, som er gleden ved å ha dette som hobby.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jeg også si meg litt uenig i.. Jeg skal slett ikke nekte for at det FINNES folk som bryr seg langt mer om prislappe enn både lydgjengivelse og musikkglede, men man må da få lov å kjøpe enormt dyre ting som har fått tildelt plass lenge før det er kjøpt?

Jeg synes det er håpløst teit å kjøpe ting kun som show-off. Da mister det hele hensikten, på en måte.

Men å kjøpe B&O til over 50 000 som skal stå DER i stua, synes jeg er helt okei. Det er riktignok "feil" utifra et audiofilt synspunkt, men om hensikten med kjøpet hadde vært audiofili, hadde de nok ikke kjøpt B&O heller.. Så å fordømme noen med utgangspunkt i kriterier for best mulig lyd, optimal plassering, ++ blir omtrent som å fordømme mennesker med annen religion.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en følelse av at denne hobbyen tidvis skaffes flere bekymringer enn gleder. sitter og lytter etter feil, tenke på hva man skal selge og kjøpe..av og til kunne jeg ønske jeg bare kjøpte en ghettoblaster fra elkjop og slo meg til ro.
    3 par høyttalere, 2 forsterkere, cd spillere..en kasse med kabler. får nesten følelsen av at tinga eier meg...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    får nesten følelsen av at tinga eier meg...
    Jeg er veldig enig. Men det er vel prisen man må betale.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jeg er veldig enig. Men det er vel prisen man må betale.
    Jeg tror det har mye mer med vår fokus enn med hvilket utstyr vi har å gjøre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Det må jeg også si meg litt uenig i.. Jeg skal slett ikke nekte for at det FINNES folk som bryr seg langt mer om prislappe enn både lydgjengivelse og musikkglede, men man må da få lov å kjøpe enormt dyre ting som har fått tildelt plass lenge før det er kjøpt?

Jeg synes det er håpløst teit å kjøpe ting kun som show-off. Da mister det hele hensikten, på en måte.

Men å kjøpe B&O til over 50 000 som skal stå DER i stua, synes jeg er helt okei. Det er riktignok "feil" utifra et audiofilt synspunkt, men om hensikten med kjøpet hadde vært audiofili, hadde de nok ikke kjøpt B&O heller.. Så å fordømme noen med utgangspunkt i kriterier for best mulig lyd, optimal plassering, ++ blir omtrent som å fordømme mennesker med annen religion.
    Jeg må rette meg selv litt om jeg ga et feil intrykk. Det jeg ønsket var å skille mellom det som grenser mot ren pengebruk og det som er audio som hobby. Man lever og ånder ikke gor noe man har bråkjøpt inn for 300 000 og plantet akkurat DER, og der blir det stående. Det er forbruk eller investering i ting alt etter hvordan man velger å se det, men det er ikke dermed sagt at det er noe galt med det. Det er heller ikke noe galt i å kjøre Ferrari, men det er mange som kjører Ferrari fordi de har for mye penger, mens andre gjør det fordi de har spart hele livet for å få realisert sin største drøm.

Uansett så mener jeg at jeg personlig havner i den båsen der billige oppgraderinger er kjempegøy, og lyd og musikk er knall å bruke masse tid på. Jeg tror (og håper) at det er mange som meg her på forumet.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg tror dette blir kokt ned til, er at vi synes jo dette er xtremt moro! Det er jo få ting (for min del) som slår følelsen når man har justert/kjøpt utstyr, og er fornøyd med resultatet.
    Og etter at forumet kom til verden, har jeg fått et helt annet syn på hobbyen. Siden jeg ble medlem her, har jeg plukket adskillig mye mer på anlegget, og storkoser meg med det
    Tror det var Roffe som nevnte selvfølelse, og det er jo moro når folk blir imponert over hva du har gjort med hjemmekinoen. Men det er jo noe helt spesielt å komme hjem etter en lang dag, synke ned i godstolen, og sette på favorittplata, uten å irritere deg over at lyden ikke er god nok. Et ordentlig anlegg er ikke bare et stereoanlegg, men en opplevelse, og jeg for min del kommer til å holde på med/eie et hjemmekino/stereoanlegg så lenge jeg lever...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Ny her, så jeg blander meg litt uten å ha lest alle innlegg, men for meg er det enkelt: Reisen er ofte bedre enn målet. Men man går fort i utstyrsfellen.

Enig i det mange sier om å nyte filmene, musikken, etc.
    Får av og til noen slike a-ha opplevelser etter å ha sett en bra film på TVet på hotellrommet, eller lignende, og man sitter igjen og tenkte at her var jeg så oppslukt av filmen, handlingen, at jeg glemte at jeg så på en 14" skjerm og hørte mono-lyd.

Når det gjelder musikk har jeg forskjellige modus, og det er forskjellig musikk jeg liker avhengig av denne modusen.
    Jeg er utrolig glad i å lytte til musikk. Da er det ofte kvinnelige jazzmusikere som fyller både ører, kropp og sjel med vidunderlige toner. Det er til disse øyeblikkene jeg stiller høye krav til utstyret.
    Men som regel så hører jeg bare på musikk. Som oftes i bilen. Da skifter jeg kanal om de spiller Kari Bremnes (som jeg ofte lytter til hjemme) og leiter etter noe Black Eyed Peas, Evanesence, eller lignende..

A.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som om vi rett og slett skal se på filmen og kose oss med en god film , eller nytte en cd i stua eller i kinorommet vårt. Uahvengi av hva det koster og hva vi "skal" oppgradere med. Er jo uansett opplevesen som er viktig for meg. enten den kommer fra ett "state of art" eller ett el.kjip rack.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, nesten som å høre Tyler Durden. "The things you own end up owning you".

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en følelse av at denne hobbyen tidvis skaffes flere bekymringer enn gleder. sitter og lytter etter feil, tenke på hva man skal selge og kjøpe..av og til kunne jeg ønske jeg bare kjøpte en ghettoblaster fra elkjop og slo meg til ro.
    3 par høyttalere, 2 forsterkere, cd spillere..en kasse med kabler. får nesten følelsen av at tinga eier meg...
    Ja, jeg kjenner følelsen.

Har nettopp gått fra en veldig god projector NEC HT 1000 til en annen, nemlig Projection Design Action! Model One og kan ikke hjelpe for at jeg sitter og set etter "feil".

Klarer ikke å la vær uansett hvor hardt jeg prøver.

Det pleier å gå over etter en stund, og da er det snart på tide med noe nytt :roll:

Newcomer basement sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt emne (eller tråd som dere sier her). Tar opp selve essensen i hvorfor vi liker hifi så godt. Og hvorfor vi eventuelt ikke skulle gjøre det.

Jeg merker med meg selv at når jeg kjøper noe nytt utstyr, er det et kriterie at hva jeg kjøper (høyttalere, reciever, tv, kabler etc.) er bedre enn det daværende utstyret til nærmeste kamerater. Å kjøpe likt er også tabu. For øyeblikket har en kompis av meg noen Proson Reality bakhøyttalere. Jeg vet jo at disse er meget gode høyttalere da de har vunnet en rekke priser, og kunne gjerne hatt samme paret selv ettersom de er i en fin prisklasse og er (som sagt) gode greier. Men samtidig er jeg redd for at jeg ikke vil klare å nyte dem for hva de er (gode høyttalere) nettopp fordi en kompis av meg har dem. Jeg ville hele tiden hatt tanken: "De er jo ikke det spor bedre enn Kai-Ove (som kompisen min forøvrig IKKE heter) sine høyttalere..." Og en slik tanke hamrende i bakhodet ville ødelagt hele lytte-opplevelsen. Det jeg vil frem til er: I likhet med fjortiss-jenter som ligger med etiske eiere av BMW'er i alderen 18-42 er noe av grunnen bak alle våres oppgraderinger status. Noe av det første vi gjør når vi får nytt utstyr er jo å vise det frem til venner og andre bekjente som vi ønsker å imponere.
    Jeg husker da jeg kjøpte mitt første utstyr som i det hele tatt kunne kalles "utstyr" noen få år tilbake (3 år tror jeg? ). Det var en NAD C300 stereoforsterker og et par Pardigm Titan stativ-høyttalere. Dette hadde en samlet pris på ca 4500 kr. På den tiden virket det, for meg, som et stort beløp å investere i lyd. Men ble godt fornøyd da jeg hørte hvordan de gjengidde lyden i en cd i forhold til mitt forrige Sony micro-annlegg. Den gang kjente jeg ingen andre som hadde investert mer penger i lyd (jeg gikk jo tross alt fremdeles på skole). En kamerat av meg hadde kjøpt nye høyttalere i samme perioden. De var av et eller annet jalla-merke som jeg ikke husker og hadde helt forferdelig lyd. Allikevel ble jeg plaget over tanken på at kameraten min hadde dem. Hvorfor? Fordi de var gulvstående, noe mine ikke var.

Ang. det med å prioritere utstyr over musikk\film.
    Jeg mener at om en person skal begynne med hjemmekino\hifi som hobby, bør han på forhånd ha stor interesse i film eller musikk (eller optimalt: begge deler). Og ikke påtvinge seg dette i etterkant.
    Man bør heller tenke: "Nå skulle jeg hatt en god forsterker og sett alle filmene mine med." ... og ikke: "Burde nesten hatt en film å brukt på den grisedyre projektoren min."

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode poenger her, basement. Jeg ville heller aldri finne på å kjøpe det samme som noen nære venner, og det skal selvfølgelig være bedre! Eller usammenlignbart. Om noen jeg kjenner har et par høyttalere en prisklasse over mine gjør det ingenting, bare jeg har fem og han har to. Skulle han skaffe seg tre til er det på tide med en oppgradering!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som noen sa tidligere i denne tråden, så er det jo bare snakk om interesser. F.eks. syntes JEG at det er galskap å bruke 50.000kr på billedkunst. :shock: Men det syntes sikkert ikke vedkommende som er helt "hekta" på billedkunsten sin.

Jeg ser ikke helt på meg selv som en av "verstingene" av de stereofile her inne, men har på følelsen av jeg begynner å bevege meg inn i faresonen. Det mest pga at jeg skal ned å bestille et par høyttalere i morgen til snaue 30.000kr, noe som garantert fører til at jeg må oppgradere heftig på forsterkerfronten etterhvert også. Galskap :?:

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sunn fornuft!