Er vi snobbete? Har vi helt feil fokus? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 163
    Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Frorrari
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Så lenge den som eier det hele er fornøyd og synes det er verd prisen
    Det er faktisk det som er viktig! Er du fornøyd med et anlegg til 3000 trenger du ikke et til 100 000 - samme hva vi Hi Fi-frelste sier.
    Er faktisk litt uenig her. Jeg var veldig fornøyd med mitt aiwa-anlegg, helt til jeg kikket litt på nye anlegg. Brukte da dobbelt så mye som jeg hadde planlagt, og endel mer enn det også etter hvert..

Poenget er at jeg skulle ønske jeg hadde begynt med "hobbyen" litt før, slik at opplevelsen av musikk, film og TV hadde vært bedre de årene jeg levde med "billig"-anlegg. Selvfølgelig finnes det grenser for hvor mye som er vits i å legge i anlegg, det kommer ann på flere ting - hvor "god" hørsel mann har, hvor kravstor man er, hvor høyt man vil spille, hva man bruker det til, hvor mye man bruker det osv. osv...

Jeg synes folk bør få høre gode anlegg, og selv forstå hvor behagelig og gøy det kan være å legge noen få ekstra kroner i det. Man kan få store forbedringer for relativt små summer i forhold til de billigste elkjøp-anleggene f.eks....

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Jeg synes folk bør få høre gode anlegg, og selv forstå hvor behagelig og gøy det kan være å legge noen få ekstra kroner i det. Man kan få store forbedringer for relativt små summer i forhold til de billigste elkjøp-anleggene f.eks....
    Hjertens enig. Jeg tror nok mange av de der ute som sitter med El-Cheapo anlegg ville investert større summer i lyd- og bildegjengivelse, om de bare visste hvor mye mer de fikk for en relativt liten sum penger.

Derimot skal det jo også sies at selv om jeg selv kjører Fiat Punto, er jeg fullt klar over at man kan få mye gøyere bil, dog til mer penger.
    Puntoen er dog et valg mellom økonomi, prioritering og lyst.
    En Audi A6 er både oppnåelig og betalelig, men jeg har da så utrolig mye annet jeg har lyst til å bruke 200.000 på...

Men ghettoblastere og microanlegg selger i bøtter og spann i forhold til hva vi karakteriserer som "bra hi-fi".
    Skyldes det at folk velger bort lyd til fordel for lav pris og "blinke- og pipeeffekter", eller er de rett og slett bare bortkomne i lydjungelen?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok mye kommer an på hva man sammenligner seg med. F.eks: har man et OK anlegg, har man valget mellom å se for seg at man kan få et enda bedre, dyrere anlegg, eller man kan velge å være oppmerksom på at det fins (mye) dårligere anlegg, og dermed være fornøyd med det man har.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at jeg fikk teste de nye storslalomskiene til Atomic ble aldri slalom det samme. Nå går jeg konstant og sikler på et par GS11.

Spørsmålet blir allikevel: Dersom jeg får meg et par GS11, blir jeg det minste mer fornøyd enn jeg var med mine helt utmerkede 9-18 før jeg prøvde GS11?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ref: "fight club"

en dundyne er bare et teppe
    :wink:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes vel folk som "kjøper ting de ikke trenger for penger de ikke har for å imponere folk de ikke liker" 8) Man må spørre seg selv: Er dette noe JEG kan være fornøyd med, ikke lure på om kompisen synes det er greit...

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det finnes vel folk som "kjøper ting de ikke trenger for penger de ikke har for å imponere folk de ikke liker" 8) Man må spørre seg selv: Er dette noe JEG kan være fornøyd med, ikke lure på om kompisen synes det er greit...
    Så sant, så sant....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den traff langt under beltestedet !

.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo tross alt man selv som skal ha det og nyte godt av det!

Er mann fornøyd som har man oppnådd glede.
    Tror nok de aller fleste på dette forumet sikler på nye oppgraderinger
    støtt og stadig

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ofte slik med mange ting her i livet, man skaffer seg stilig bil for å imponere de bilinteresserte, man skaffer seg tøff pc for å imponere geeke og sist og ikke minst man velger seg dame utifra hva kompisene syns og ikke hva man selv syns. Men sånn er nu dette konkurranse samfunnet..... :P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat :"Er jo tross alt man selv som skal ha det og nyte godt av det!"

Helt enig!Jeg ser film og hører musikk alene eller sammen med kona.
    (Har bare plass til en stol,er ikke noe særlig å ha kompiser på fanget!)
    Klart man gjerne vil oppgradere,men oppgradering kan også være en ny
    DVD , DVD-A eller SACD.

AE

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde nok ikke blitt trodd om jeg skulle påstå at jeg ikke sikler på nye saker og ting hele tia. Men det igjen er også et aspekt. Jeg VIL ha noe å sikle på og drømme om. Om man plutselig sitter der med full Linn-rigg f.eks, og 7.1-oppsett med Watt/Puppy, hva skal man drømme om da? Billig-micro hifi i brosjyrene fra Expert? :lol:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det jo bare å oppgradere til et 10.4-oppsett :lol:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvorfor stoppe der? :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en høytaler for hver grad. 360 høyttalere i sirkel rundt deg. Kanskje en sirkel over deg også. Eller kanskje bygge et kuleformet rom av høyttalere.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Hva med en høytaler for hver grad. 360 høyttalere i sirkel rundt deg. Kanskje en sirkel over deg også. Eller kanskje bygge et kuleformet rom av høyttalere.
    Burde i såfall hatt under også da!!! Kommer sikkert noen romskip fra intet under oss en gang innimellom også.... :lol: :lol:

Snickers-is skrev:
    Da er det jo bare å oppgradere til et 10.4-oppsett

Hvorfor stoppe der?
    6436678.6436678 er vel best.
    Hmm vi blir nok aldri fornøyd 8)

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvorfor stoppe der? :wink:
    Ikke forstår jeg hvordan du kan kalle deg "moderator" :lol: :lol:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    får vel dele det jeg synes..
    skjønner godt at folk mener "vi" er galninger. ser dere sammenligner med biler, hytter etc, men en hytte og bil kan ikke skaffes for et par tusenlapper, det kan et anlegg!
    la oss si snittbilen koster 200.000. helt grei men ikke noen klassebil! bruker man dobbelt så mye derimot får man en god bil!
    når det gjelder anlegg, standardanlegg til 5000kr. har DU brukt 50.000 betalte du 10ganger mer enn ola nordmann.

Derfor er vi "gal".

etter min mening er 300 dvd filmer vanvid! hadde et par hundre selv og solgte de (til en latterlig lav pris vel å merke.) grunnet jeg aldri gidd se de om igjen og om igjen, FORDI historien i de, bildene er fast bestemt. skjønner? med musikk kan du skape dine egne bilder hver dag, etter humør etc...
    selv har jeg nå ikke råd til å kjøpe særlig musikk mer, har brukt for mye på anlegg! heh..jeg må nedgradere..
    og hadde cdene kostet 100kr og ikke 200 ville jeg kjøpt MYE mer. men 200 er for mye når albumet som regel innholder låter du ikke liker i samme sleng...da spiller jeg heller av fra pcn, akkurat de låtene jeg vil høre...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vi gale som bruker en god slump penger på hobbyen vår?
    jeg synes faktisk ikke det. sett i forhold til hvor mye tid jeg bruker på denne hobbyen og hvor mye glede den gir meg i form av lyd og bilde opplevelser, så synes jeg det er vel investerte penger 8)
    hadde ikke vært like kult å sitte på www.hytteforum.no og diskutert taktorv og hvilken snurredass som er best
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiFi kan være en svært dyr hobby. Det som er fint er at den trenger ikke å være det. Sammenlignet med en del andre hobbyer kan det faktisk være relativt rimelig. Å jakte på perfekte produkter til perfekt pris, å matche svakheter og styrker i ulike komponenter slik at man får positive synergieffekter og tweake del hele til det optimale er for meg hva det dreier seg om.

Klart at man kan kjøpe seg tilnærmet perfekt lyd hvis penger ikke er en vesentlig begrensning, men for meg er det større utfordring og mer glede i å finne komponenter som gir deg det lille ekstra i forhold til egen smak, eget behov og egen lommebok.

Og skulle man ha lyst på noe dyrere, så er det vel ingen som har glemt tilfredstillelsen av å spare jevnt og trutt, for så å realisere drømmen!

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •