Er vi snobbete? Har vi helt feil fokus? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 163
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så sant.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal man ha enten eller hvis man kan få både og?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at opplevelsen er det viktigste. For meg er det viktig å dele opplevelsen, og er anlegget bra, så får man mye skryt som hjelper på selvfølelsen.

Men jeg skjønner "hobby-poenget". Klart at prosessen med å anskaffe, bygge, matche, tune, oppgradere og mekke på utstyret er en tilfredstillelse i seg selv.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en liten tid tilbake hjalp jeg min fetter å sette opp JVC-mini-billig-kinoanlegget han hadde kjøpt.. 2.700,- for 5 høyttalere, dvd, forsterker, radio og sub.

Og gjett om han ble fornøyd!! Han fikk lyd fra rundtover det hele, milevis bedre enn han noengang hadde fått fra tv-en, og storkoste seg.

Er det ikke det hobbyen vår dreier seg om da? SKulle jeg sagt "eh, du kan likegjerne bare slutte å glise så, anlegget ditt er noe piss, ETT av mine høyttalerelement koster mer enn hele pakka di til sammen, osv"?

Dette er en bra tråd som setter spørsmålstegn ved noe jeg selv har tenkt på lenge. Om vi opptrår som en gjeng tullinger som begynner å rive oss i håret og stønne over lydkvaliteten fordi høyttalerne koster under 5000,- for stykk, er det kanskje ikke så merkelig at folk noen ganger vil se på oss som.. ja, nettopp det.. :wink:

Når naboen din stolt proklamerer å ha klart å få komplett surroundanlegg til under tre tusen, spør om han synes det spiller bra. Svarer han ja, smiler du og sier "gratulerer, da har du nok gjort et bra kjøp"

Og så inviterer du ham hjem til deg på filmkveld :lol:

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh, slemt å "knuse" anleget hans sånn da!

Om en høyttaler koster 500 eller 50.000Kr, så synes jeg enkelte burde se litt opp fra prislappen og lytte litt isteden.

"Låter som en forsterker til under 2000Kr :P" Hvordan kan man si noe slikt egentlig?

Newcomer Freddy sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig tråd dette her. Mange meninger.

Jeg kjenner meg igjen i mye av det som er skrevet her. Men er uenig i at platesamlingen (CD /DVD) må være av en viss størrelse for at man skal være godkjent. Samlingen vil jo vokse ettersom man blir eldre. Dessuten låner ihvertfall jeg både filmer og CD'er av kompiser i tillegg til å leie filmer, og i tillegg går det jo an å se endel greier fra TV også... :wink:

Ellers må jeg si at gode musikkoplevelser er noe jeg stadig opplever på mye "dårlig" utstyr, selv om jeg da ofte gleder meg til å komme hjem for å høre den samme musikken der. Er musikken virkelig bra er anlegget plutselig mindre viktig. Det samme gjelder vel egentlig for film.

Men som det ble nevt tidligere, tar jeg meg selv ofte i og se på bildet istedet for å nyte filmen. Og finlytte etter spesielle egenskaper istedet for å nyte musikken. Men den siste tiden har jeg gjort dette mindre og mindre. Jeg tror det er et tegn på at jeg nærmer meg målet for nå.

Det er ikke lett å ha en slik hobby ihvertfall. Jeg har fått mange rare kommentarer til både pengeforbruk og hyppigheten for utskiftningene.
    Samtidig har mange av mine venner oppdaget hvorfor jeg gidder å drive med dette. For det handler jo om opplevelsen, og følelsene som blir satt i sving av den.

Et godt eksempel er det lille anlegget jeg har koblet til TV'en i stuen. Samboeren klagde fælt når jeg truet med å rappe høyttaleren mens jeg nå venter på nye i kjellerstuen. Så hun har oppdaget at lyden har endel å si for total opplevelsen fra bildene. Selv på tv sendinger. Artig.
    Hun har til og med lært seg å styre den lille passive preampen selv om hun egentlig ikke måtte.

- Freddy 8)

Newcomer Freddy sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om en høyttaler koster 500 eller 50.000Kr, så synes jeg enkelte burde se litt opp fra prislappen og lytte litt isteden.
    Det er mye sant i det utsagnet. Noe utstyr engasjerer deg, og noe gjør det ikke. Uansett hva det koster. Jeg har hørt mye dyrt utstyr som er like morsomt som et tannlegebesøk, men har oppløsning og detaljering i stjerneklasse.

Spørsmålet er vel hva den enkelte ønsker å oppnå. Vi har alle forskjellig smak og vil derfor prioritere forskjellig. Det som er viktig er at den enkelte vet hva han (eller hun) vil oppnå med lyden i sitt system.

- Freddy 8)

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden gjør meg litt redd! :shock: herregud, hva tenker jeg på?
    "Nå må jeg få nye font ht og så ny senter og etterpå det nå dvd spiller."
    jeg tenker nesten ikke på å sitte og nyte det jeg har, faktisk bruker jeg ikke mye tid forann utstyret mitt(untatt når jeg sover, ja, jeg sover på samme rom som jeg har hk). og cd/dvd sammlingen min er ikke me å snakke om. OK. fortsatt ung har mye av livet forann meg, kan bygge opp en bra sammling etter hvert.(tenk om jeg dør i morra :shock: :lol: )
    Hva som skjer vil tiden vise.

Nei. vi er ikke noen snobbete usosiale tullinger! det er da like mye vits i å kjøpe seg anlegg til 15mill som å kjøpe seg en båt til 15mill. faktisk er det bedre å kjøpe seg anlegg ennbåt. båten kan du ikke bruke om vinteren, anlegget kan du bruke året rundt!

konklusjon:Hvis du driter penger(Ikke bokstavelig talt) hvorfor skal du ikke få kjøpe deg det du alltid har ønsket deg? noen ønsker kanskje å se Jeniffer Lopez naken andre ønsker å eie en hjemmekino av ypperste klasse.
    Hvem vet, en dag vinner du kanskje i lotto og kan oppfylle nettopp den drømmen,nei ikke den med Jeniffer Lopez, den andre!

Mvh. Martin

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener folk skal få lov til å gjøre akkurat det de liker best.
    Bruker du 150 000 på stereoanlegg, ja så er det jo nettopp fordi man prioriterer akkurat det, og synes det er verd prisen.

Akkurat slik det er med folk som kjøper bil til 700 000, sommerhus i Spania, seilbåt, og så videre..

Og jeg synes egentlig det er okei å ha anlegg til 80 000 og kun ha Absolute Music-cd`er også jeg. Så lenge den som eier det hele er fornøyd og synes det er verd prisen

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Så lenge den som eier det hele er fornøyd og synes det er verd prisen
    Det er faktisk det som er viktig! Er du fornøyd med et anlegg til 3000 trenger du ikke et til 100 000 - samme hva vi Hi Fi-frelste sier.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes at hvis du intereserer deg for HiFi og hjemmekino, hvorfor ikkej bruke pengene på det? Andre bruker flere tusen på kunst, biler, fornye garderoben, det er slik at folk bruker pengene på det de har lyst på og det er slik det bør være!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til syvende og sist handler vel dette om toleranse. Det handler om å akseptere at vi er ulike.

Sånn sett er ikke vi mer snobbete enn dem som bruker flere tusen i måneden på klær eller har biler til nærmere millionen.

Så lenge man er fornøyd med egne prioriteringer, så er det vel det samme hva andre synes, og man bør vel også akseptere at andre prioriterer annerledes.

Man må få lov til å være litt gal. Det er helt normalt.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en ting er å kjøpe et anlegg til 200'000,- men tenk hvor my mer
    spennende det kunne a gjort det med å innrede et eget rom for 100'000,-
    og så bygget anlegget fra bunn av tilpasset dette rommet!!!!

et selvbygget anlegg til10k kan være adskillig mye bedre enn et til 40k.

å kjøpe et til 200k er på en måte værre enn å bygge et til 200k

ikke så stor risiko thou...

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk en mail her om dagen, som setter ting litt i perspektiv.. :wink:

hater spam, men denne gir litt å tenke på..

If you woke up this morning
    with more health than illness,
    you are more blessed than the
    million who won't survive the week.

If you have never experienced
    the danger of battle,
    the loneliness of imprisonment,
    the agony of torture or
    the pangs of starvation,
    you are ahead of 20 million people
    around the world.

If you attend a church meeting
    without fear of harassment,
    arrest, torture, or death,
    you are more blessed than almost
    three billion people in the world.

If you have food in your refrigerator,
    clothes on your back, a roof over
    your head and a place to sleep,
    you are richer than 75% of this world.

If you have money in the bank,
    in your wallet, and spare change
    in a dish someplace, you are among
    the top 8% of the world's wealthy.

If your parents are still married and alive,
    you are very rare,
    especially in the United States.

If you can read this message,
    you are more blessed than over
    two billion people in the world
    that cannot read anything at all.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder størrelsen på CD / DVD samlingen så har jeg sverget på at jeg skal ALDRI sitte på så dyr hardware at jeg ikke har råd til så mye software jeg vil ha.

Jeg vil ikke bli en slik fyr med ett fett anlegg og 10 plater, fordi plater er så dyrt.

Jeg laster ikke ned eller kopierer god film/musikk.

Hvis noen har laget noe bra, er jeg villig til å betale for det slik at de kan lage mer.

Jeg har ca 500 CD'er og 300 DVD'er og vil ham mer
    Anlegget koster ca 100K

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er stolt av hobbyen min og all den kunnskapen det gjennom mange år har gitt meg. Jeg vet at det er kunnskap som for enkelte ikke er verdt noe som helst menfor meg har det alltid åpnet nye spennende sider og nye kilder til kunnskap om min interesse.

Pengene jeg har brukt på utstyr er for det første ubetydelige da de er fordelt over så lang tid at det får en slalomtur eller en tur i badeland til å fortone seg som det rene galskap i forhold.

Når jeg kjøper møbler så velger jeg det som passer min fysiologi, i tillegg til at jeg velger det som passer mitt øye. Når noen kan bruke 50-70 000 på en sofa så har jeg ikke betenkeligheter med å bruke 30 000 på høyttalere som har det vakreste håndtverk, og som i tillegg kan fylle hjemmet mitt med godlyd.

Hobbyen vår er noe av det mest lærerike, skadefrie, ikkevoldelige og mentalt oppbyggende som finnes. Det skal mye terapi og opplevelser til for å erstatte det musikk gjør med livet. Dessuten er dyrt utstyr gøy!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig glad i å bytte utstyr, og har dermed ikke råd til det dyreste.

Jeg har mye nytt derimot

Når det gjelder "billig" nytt eller "gammelt" dyrt så er jo det en vurderingssak.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en mann etter mitt hjerte!!!!

men må bare presisere at "det smaker best når man har gjort det selv*"
    det er noen med den følelsen. stolthet driver akk så mange gode(og
    dårlige) ting framover.

*vega!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, for å komme litt inn på dette med toleranse igjen, antar jeg at vi ser like dumt på en person som bruker 50K på en sofa, som den personen ser på oss? :lol:

Begynner nesten å bevege seg OT dette... :wink:

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er fokusen.... en annen ting er "hvor går grensen?". Jeg mener at det kanskje er litt viktig å ha litt distanse og balanse til hi-fi -hjemmekino. Syntes at det kanskje kan gå litt vel langt når en bruker alle sine kroner på bedre... og bedre... og bedre... og BEDRE utstyr. Klart det er gøy å invistere i nytt utstyr, men er det virkelig verdt kronene å bruke størstedelen av sine kroner på å forbedre sitt allerede kjempebra anlegg til å bli enda bedre ? Det finns jo andre ting også...
    Sporet av kanskje litt...

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •