Loudness, bass, diskant og hørsel.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Loudness er kanskje HiFi-verdenens mest misbrukte funksjon :evil: . Det første jeg gjør når jeg skal prøvehøre utstyr (og spesielt høyttalere) er å skru av Loudness og midtstille eventuelle bass- og diskantkontroller på forsterkeren. Selgere er fæle til å skru på dette som standard og prøver ofte å hindre meg! :roll: Gir dem gjerne et kurs i prøvelytting da...

Det er ikke sikkert at det gir den beste lyden totalt på det gjeldende utstyret, men det gir det mest nøytrale utgangspunktet for å høre hvordan utstyret (høyttaleren) farger lyden.

Ja til forsterkere uten loudness!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg brukte loudness hele tiden på de gamle høyttalerne. (pioneer)
    Men med Daliene har jeg skrudd de av etter ca. 15 timers
    vanlig spilling. Det er ennå en stund til jeg når 100 timer, men
    jeg blir mer og mer fornøyd etter som timene går.
    Men bassen står på klokken 2 og diskanten på klokken 3.
    Men vi får se hvor de havner etter 100 t.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hans A
    Men bassen står på klokken 2 og diskanten på klokken 3.
    Men vi får se hvor de havner etter 100 t.
    For all del: Det er jo lov å justere frekvensgangen etter egen smak og eget rom!
    Men når man skal høre i butikken hvordan en høyttaler høres ut, bør det definitivt gjøres uten å kjøre høyttaleren på steroider!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gode høyttalere har ingen behov for loudness eller diskant/bass kontrollere.

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For vanlige friske ører, ja. Mine foreldre som ikke er helt unge må ha litt løft i diskant og bass pga svekket hørsel. Det er ikke mye, men nok til at jeg hører at noe ikke er som det skal være.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnOopy
    For vanlige friske ører, ja. Mine foreldre som ikke er helt unge må ha litt løft i diskant og bass pga svekket hørsel. Det er ikke mye, men nok til at jeg hører at noe ikke er som det skal være.
    Det er jo nonsense. Det er jo de samme friske eller ikke friske ørene alle bruker til å høre lyder i det virkelige liv, og det er jo i det virkelige liv vi skaffer oss prefersene til å avgjøre om noe låter bra eller ikke.

Newcomer diagolos sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel Snickers-is.....det er et fysiologisk faktum at hørselen svekkes individuellt med alderen...derav kan enkelte ønske å kompensere ved å skru opp evt ned tone kontroller.... Det finnes ingen referranse for hva som er RETT og GAL lyd... :-)...heldigvis for det..for på den måten kan vi dyrke denne hobbyen slik vi selv vil uten å bli pålagt at "slik" skal det være...men ta egne valg...det være seg med loudness eller justeringer.. :-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil alikevel påpeke at dersom de nevnte foreldrene går på en konsert, for deretter å høre på konsertinnspillingen hjemme etterpå så skal i teorien et godt anlegg gjengi konserten mest lik det de hørte på konserten uten å mikse med tonekontrollene.

Et paradoks er dog at enkelte mennesker ikke dyrker musikk fordi de for eksempel elsker lyden av akkustiske instrumenter og vokaler, men snarere fordi de digger å la seg rive med av litt ekstra bass, eller andre faktorer som folk måtte prioritere fremfor nøytrale egenskaper. Men da skal det samtidig nevnes at de fleste justeringer på tonekontroller og loudness gjerne kommer som følge av et egentlig ønske om mer dynamikk og derfor alikevel er en måte å kompensere for anleggets begrensninger på.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tonekontroller kan selvsagt også brukes som en svært enkel form for romkorreksjon.

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er jo nonsense. Det er jo de samme friske eller ikke friske ørene alle bruker til å høre lyder i det virkelige liv, og det er jo i det virkelige liv vi skaffer oss prefersene til å avgjøre om noe låter bra eller ikke.

Med alderen er det spesielt to ting som kan bli dårligere. Det er ørets følsomhet for høye frekvenser og evnen til å rettnings bestemme lyd. Det er derfor eldre ofte kan se litt forvirret ut i nye miljøer med mye lyd.

Dette er veldig individuelt og kan inntreffe fra 50-70 årene. Hørselen er best når du er født. Etter dette er det bare nedover bakke. Det er ofte brattere mot "slutten".

(Definisjon på god hørsel = evne til å oppfatte størst mulig frekvens område. Dette må ikke forveksles med god eller dårlig smak som er subjektivt)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørselen er best når du er født.
    Hehe, det er vel grunn til å anta at det å være født er en forutsetning for å høre noe som helst :lol:

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kansje de vil ha lyden "som i gamle dager"?

Kan jo hende at for folk med feil frekvensgang i øret, så blir det med tonekontroll en form for korreksjon, så det blir "Better than in real life"? :P

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loudness, bass og treble er latterlige kontroller. Om man ikke er fornøyd med "flat"/defeat, er anlegget klar for søppeldyngen :!:

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Loudness, bass og treble er latterlige kontroller. Om man ikke er fornøyd med "flat"/defeat, er anlegget klar for søppeldyngen :!:
    Alltid like bastant i dine uttalelser :lol:

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heahea. *sette bass og diskant på maks*

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meg og en kompis var innom elkjøp og hørte på et par Radionette (Eltax) høyttalere, og selvfølgelig hadde selger skrudd ganske mye opp på basse, så hørte ikke mye annet en bass
    Og når de i tillegg spilte Dance/Trance musikk så virka ikke de høyttaleren særlig bra......

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil alikevel påpeke at dersom de nevnte foreldrene går på en konsert, for deretter å høre på konsertinnspillingen hjemme etterpå så skal i teorien et godt anlegg gjengi konserten mest lik det de hørte på konserten uten å mikse med tonekontrollene.
    Det blir som å påstå at man ikke kan bruke briller når man kjører bil fordi man skal oppfatte omverdene akkurat som når man går tur.

Tull og tøv med andre ord.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt anlegg skal da gjengi konserten akkurat slik mine foreldre liker å ha lyden.. Jeg vil i mange tilfeller ihvertfall IKKE ha samme lyd som de har på konserter :lol:

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden på en konsert varierer jo fra sted til sted! Hvis du går på to konserter i samme turne vil jo lyden mest sannsynlig ikke være lik. Hvilken konsert skal da være referansen for innspillingen du skal høre på hjemme?

Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Latterlig utsagn :!:
    Det er jo det samme som å si at en kar som liker å henge opp store bilder med ramme og glass i stua si heller skal hive anlegget på dynga enn å bruke tonekontrollene for å kompensere for romklangen det :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Det blir som å påstå at man ikke kan bruke briller når man kjører bil fordi man skal oppfatte omverdene akkurat som når man går tur.

Tull og tøv med andre ord.
    Er det noe som var tøv og tull så var det innlegget ditt.

Man bruker briller for å kunne se tilnærmet normalt, slik at man ikke er en fare for seg selv og andre. Å kunne se normalt er en forutsetning for å få lov til å kjøre bil.

Å høre normalt er ingen forutsetning for å kunne høre musikk. Den måten man oppfatter levende musikk på er referansen når man skal avgjøre om et annlegg er en troverdig musikkgjenngiver. Så hvis folk med hørselskade skal avgjøre om et annlegg er en troverdig musikgjenngiver, så må de høre annlegget under de samme vilkårene som referansen/den levende musikken.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •