Loudness, bass, diskant og hørsel. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Lyden på en konsert varierer jo fra sted til sted! Hvis du går på to konserter i samme turne vil jo lyden mest sannsynlig ikke være lik. Hvilken konsert skal da være referansen for innspillingen du skal høre på hjemme?
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Loudness, bass og treble er latterlige kontroller. Om man ikke er fornøyd med "flat"/defeat, er anlegget klar for søppeldyngen :!:
    Latterlig utsagn :!:
    Det er jo det samme som å si at en kar som liker å henge opp store bilder med ramme og glass i stua si heller skal hive anlegget på dynga enn å bruke tonekontrollene for å kompensere for romklangen det :lol:
    Du kan ikke si at du har fått en referanse etter å ha vært på en konsert. Du bør ha vært på mange ulike konserter, slik at du vet hvordan instrumentene låter. Er du bare på en konsert i hele ditt liv, så vet du bare hvordan instrumentene+(dagsformen til) de som spiller dem+romklangen låter tilsammen.

Tonekontoller duger IKKE som kompensasjon for romklang. Dasspapir fungerer vesentlig bedre.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å trekke det hele et lite stykke videre så er jo et romkorreksjonssystem også en del av den samme galskapen.

Det er feil fordi:
    Dersom et kammerorkester entrer stua di og spiller litt taffelmusikk til middagen din så er det orkesterets ærlige ufargede lyd med alle feil de gjør og med rommets akkustiske egenskaper som er det 100% korrekte. Man kan ikke kjøre en romkorreksjon på virkeligheten.

Det er allikevel rett fordi:
    Høyttalerne kan gjenskape en troverdig kopi av orkesteret, men alle tonene kommer fra to konsentrerte kilder og refleksjonsmønsteret i rommet blir et ganske annet. Klangen derimot blir tilnærmet lik.

Det er også rett fordi:
    En normal innspilling har, dersom det er en nogen lunde seriøs innspilling, fått med seg en egen romakkustikk under innspilling. Denne akkustikken kommer i tillegg til den akkustikken som finnes i lytterommet, noe som gir litt "dobbelt opp" med akkustikk.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Å høre normalt er ingen forutsetning for å kunne høre musikk. Den måten man oppfatter levende musikk på er referansen når man skal avgjøre om et annlegg er en troverdig musikkgjenngiver. Så hvis folk med hørselskade skal avgjøre om et annlegg er en troverdig musikgjenngiver, så må de høre annlegget under de samme vilkårene som referansen/den levende musikken.
    Diskusjonen gikk vel på at hvis man hadde dårlig hørsel så kunne man ikke bruke tonekontroll for da ble det ikke likt som man oppfattet det på konsert. Hvordan man oppfatter det på konsert er da ikke ensebetydene om at det skal være slik eller at det er slik man liker å høre det.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Å høre normalt er ingen forutsetning for å kunne høre musikk. Den måten man oppfatter levende musikk på er referansen når man skal avgjøre om et annlegg er en troverdig musikkgjenngiver. Så hvis folk med hørselskade skal avgjøre om et annlegg er en troverdig musikgjenngiver, så må de høre annlegget under de samme vilkårene som referansen/den levende musikken.
    Diskusjonen gikk vel på at hvis man hadde dårlig hørsel så kunne man ikke bruke tonekontroll for da ble det ikke likt som man oppfattet det på konsert. Hvordan man oppfatter det på konsert er da ikke ensebetydene om at det skal være slik eller at det er slik man liker å høre det.
    Det er mulig du liker rumlebass fra hardingfele, men det kan uansett ikke sies at det er en kompensasjon for dårlig hørsel, men det er i høyeste grad et symptom på dårlig hørsel :lol:

Dersom du hadde svekket fargesyn, slik at du hadde problemer med å se rødfarge. Dersom dama di hadde møblert hjemmet ditt med ting som formelig lyste rødt slik at du skulle få "gleden" av å se den fargen på linje med alle andre mennesker, hadde det sett noe som helst natuslig ut for deg da?

Dersom noen finner det for godt å heve bassen eller diskanten fordi de liker å ha en unaturlig fet bass så er det en smakssak.

Dersom noen hever bassen eller diskanten fordi de har dårlig hørsel så er det bare tull, fordi når hardingfela spiller rett foran dem så er det ikke romlebass i den uansett hvor godt eller dårlig de hører, men det de hører når det ikke er elektronikk innblandet er den nakne sannhet, og ikke noe kan bli riktigere enn den, uansett hvor dårlig du måtte høre.

Når det gjelder fysiologisk volumekontroll (loudness) så har det med noe helt annet å gjøre. Dersom en innspilling er gjort ved 97 dB, så skal den spilles av ved 97 dB for å være korrekt. Dersom du spiller den av lavere så vil det ikke falle naturlig for øret fordi det har en frekvensgang som varierer med lydtrykket. Ved svake lydtrykk er øret svært lite følsomt for bass og diskant, mens ved høyere lydtrykk er øret nesten like følsomt for alle toner. Det er alikevel to ting som blir feil. For det første har man ikke kontroll på hvor følsomme høyttalerne er, og formelig kan man ikke porsjonere loudnesen riktig. For det andre så kan en svak hardingfele (for å slite litt til på det eksempelet) være ei fele som spiller et stykk unna, eller det kan være andre faktorer som manglende vegger o.l. som gjør at den spiller svakere. I virkeligheten ville ikke det hevet bassen og diskanten slik loudness gjør, så derfor kan det diskuteres om det i det heletatt er noe riktig i å bruke loudness.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns dette sklir helt ut i tåpeligheter.

Hvis man har så dårlig hørsel at man ikke hører noe bass fra hardingfela på konserten, så må da det være helt fornuftig å kunne skru opp bassen hjemme på anlegget slik at man oppfatter bassen slik andre normale mennesker oppfatter det uten å skru opp bassen. Om at det for andre oppfattes som romlebass er da totalt likegyldig.

Du kan da ikke seriøst mene noe annet.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av "Snickers-is
    Dersom du hadde svekket fargesyn, slik at du hadde problemer med å se rødfarge. Dersom dama di hadde møblert hjemmet ditt med ting som formelig lyste rødt slik at du skulle få "gleden" av å se den fargen på linje med alle andre mennesker, hadde det sett noe som helst natuslig ut for deg da?
    Nå har jeg tilfeldigvis svekket fargesyn (klarer vist ikke å skille mellom rødt og grønt) (noe som jeg ikke var klar over før sesjon).

Hadde jeg hatt normal syn før og over tid blitt fargesvak så ville det sett normalt ut for meg hvis noen hadde kompensert for dette. Nå har jeg vært slik hele mitt liv og dermed er det normalt for meg å se fargene slik så derfor ville det vært unormalt. Dette kan ikke sammenlignes med svekket hørsel. Men hadde det vært mulig å gjort noe slik at jeg så slik som andre med normale syn gjorde så hadde det sikkert vært bra det også.

Nå er det vel slik at mennesker oppfatter farger forskjellig. Rød for meg kan være gul for deg. Det er vanskelig å vite hvordan hjernen tolker signalet.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konserter blir ofte betegnet som referanse... Men er det da snakk om live performance uten noe Høytalere/elektronikk? For de som sysler med lyden under konserter har jo ett hav av tweaking muligheter... (Bla tonekontroll ol...), er dette bortkastet også da?

(Bruker så å si aldri bass/loudness/treble kontrollen selv, bare nysgjerrig jeg)

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Nå har jeg tilfeldigvis svekket fargesyn (klarer vist ikke å skille mellom rødt og grønt) (noe som jeg ikke var klar over før sesjon).
    Hvordan kan du vite at du har hatt svekket fargesyn hele livet? Tror du virkelig at du merker overgangen?

Tror du ikke det er mennesker som har sterkt svekket hørsel som ikke er klar over det?

Dersom jeg hører på et anlegg med altfor mye bass så pleier jeg å si "dette låter ikke bra fordi det er for mye bass". Egentlig burde jeg si "dette låter ikke bra fordi det er ikke sånn det låter i virkeligheten"

Jeg har selv svekket hørsel. Det er ikke mulig å si når den ble svekket, og heller ikke om den har vært svekket hele livet. Men jeg har aldri merket noe forskjell, og selvom feilen bare er på det ene øret, så hører jeg den minste feil like godt på begge ører. Det er kroppens equliser som justerer seg selv, enten du vil eller ikke. Det som derimot alltid vil hemme deg er terskelnivået, altså den svakeste tonen du kan høre ved en gitt frekvens.

Et siste spørsmål:
    Mikser du med fargeinnstillingene på projektoren for å få bedre bilde på grunn av ditt nedsatte fargesyn?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm. Loudness er vel utviklet som resultat av forskning på hvordan øret reagerer ulineært på forskjellig lydstyrke?

Alle som synes musikk høres "kjedelig" ut på lavt volum så er dette delvis fordi bass og diskant oppleves svakere da...

Om loudness og eq er bra eller dårlig er vel gjenstand for litt diskusjon. Det har vært veldig uhipt de siste 15-20årene. Men nå er jo romkorreksjon veldig i vinden. Og equalizer kan sees på som veldig forenklet romkorreksjon...

K

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dersom jeg hører på et anlegg med altfor mye bass så pleier jeg å si "dette låter ikke bra fordi det er for mye bass". Egentlig burde jeg si "dette låter ikke bra fordi det er ikke sånn det låter i virkeligheten"
    Det du BURDE si, er "Dette låter ikke riktig i forhold til min oppfatning av virkeligheten". :wink:

Dessuten pleier jeg aldri høre på hørselshemmede raringer som sier at ting ikke låter bra... :wink:

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tonekontoller duger IKKE som kompensasjon for romklang. Dasspapir fungerer vesentlig bedre.
    Hvis jeg har et rom med mye vinduer eller andre glatte flater slik at lyden er for skarp med for mye diskant og synes det blir mye bedre når jeg justerer ned diskanten med tonekontrollen så DUGER DET FOR MEG!

Nå er dette kun et eksempel. Jeg kjører selv alt på flatt og synes det låter best, men du kan ikke sitte å bestemme hva som duger og ikke for andre. De må de få velge selv.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Dessuten pleier jeg aldri høre på hørselshemmede raringer som sier at ting ikke låter bra... :wink:
    :lol:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av poenget mitt da jeg postet dette var å si at alle Loudness, bass, diskant og equalizer-justeringer er fysjom i prøvehøringssammenheng når man skal prøvehøre og sammenligne høyttalere eller forsterkere.

Grunnen er at høyttalerne er den delen av et musikkanlegg som har størst innvirkning på lyden (i tillegg til rommet). Hvis du under prøvehøring kompenserer på lyden fra høyttalerne med disse kontrollene, vil kjøpet baseres på vilkårlige innstillinger og ikke på produktenes grunnleggende egenskaper. Det gir liten fleksibilitet når du kommer hjem og skal fintune det hele.

Har du kjørt med Loudness og øket bass og diskant under prøvehøringen i butikken, har du jo ingenting å øke på med om det skulle vise seg at du trenger mer bass eller diskant hjemme.

Jeg har ingenting imot at folk justerer etter egen smak og egne rom og ører når jeg kommer hjem. Men når man skal anmelde et produkt og eventuelt sammenligne for å gjøre innkjøp, så er både loudness, bass- og diskantinnstillinger og equalisere fy og bør skrus av eller stilles i nøytral posisjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Hvis jeg har et rom med mye vinduer eller andre glatte flater slik at lyden er for skarp med for mye diskant og synes det blir mye bedre når jeg justerer ned diskanten med tonekontrollen så DUGER DET FOR MEG!

Nå er dette kun et eksempel. Jeg kjører selv alt på flatt og synes det låter best, men du kan ikke sitte å bestemme hva som duger og ikke for andre. De må de få velge selv.
    Diskantkontrollen er som regel ved 10khz og det har svært liten/ingen innvirkning på det du nevner.

Jeg sitter ikke å bestemmer hva som duger for andre. Fysikken bestemmer hva som duger. Synes de det hjelper å stille på diskantkontrollen så er det sannsynligvis placebo.

Bruker du samme fremgangsmetode hos legen? Du får beskjed om at du har lungebetennelse og du bør ta antibiotika. Men du forteller at du heller vil heller inhalere Pepsi. Når legen sier at det ikke duger svarer du: "Du kan ikke sitte å bestemme hva som duger og ikke for andre. Man må få velge selv."

:roll: :roll: :roll:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    hmm. Loudness er vel utviklet som resultat av forskning på hvordan øret reagerer ulineært på forskjellig lydstyrke?
    Loudness er vel utviklet for at anlegg med små forsterkere (hørt om mini-anleggs helvetet?) likevel skal klare noe som minner om dynamikk ved lavt og moderat volum.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Loudness er vel utviklet for at anlegg med små forsterkere (hørt om mini-anleggs helvetet?) likevel skal klare noe som minner om dynamikk ved lavt og moderat volum.
    Knut har nok rett. Loudness er for å kompensasere for hørselens mangel på bass ved lavt volum

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig det Peakman, men det gjelder jo ikke for de som har et anlegg som klarer å trykke ut dynamikk ved lavt volum. Det er grunnen til at du ikke finner loudness knapp på øvre MidEnd og HighEnd utstyr. Loudness er en fattig erstatning for et anlegg som klarer å levere varene uten. Alt låter kunstig og dårlig med loudness etter min mening.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det er riktig det Peakman, men det gjelder jo ikke for de som har et anlegg som klarer å trykke ut dynamikk ved lavt volum. Det er grunnen til at du ikke finner loudness knapp på øvre MidEnd og HighEnd utstyr. Loudness er en fattig erstatning for et anlegg som klarer å levere varene uten. Alt låter kunstig og dårlig med loudness etter min mening.
    Er det derfor at f.eks Pioneer VSAX10i har loudness funksjon? At det er en billig fattigmannsforsterker?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere har faktisk rett begge to. Ørets følsomhet er forskjellig avhengig av volum. På et anlegg med dårlig dynamikk så blir det ekstra ille på lavt volum. Derfor har mange billige anlegg loudness. De dyrere har det som regel ikke fordi det ofte gjør mer skade enn nytte. Men det finnes ganske dyre produkter med loudness, om jeg ikke husker helt feil.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den pioneer receiveren er vel markedest dyreste.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •