HJELP!! Hvordan få bukt med skarpe S'er?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 71
    Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HJELP!! Hvordan få bukt med skarpe S'er?

På visse innspillinger blir S, shh og til dels f lyder svært skarpe. hva er det som forårsaker dette og hva kan evt. gjøres for å redusere dette problemet?.

philips DVD963SA
    Yamaha RX-V640(som forforsterker)
    Parasound HCA 750A effektforsterker
    Audio pro Focus SA5
    Focus Sub

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et billig triks som funker greit (ikke noe mer enn det) er jo rett og slett toalett papir foran diskanten. begynn med ett lag, og grader med flere lag om du trenger det.

et annet tips er å dempe rommet litt mer, på strategiske steder, prøv å lytte deg frem.

Lykke til!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skyldes antakelig ujevn frekvensgang i anlegget ditt. I enkelte tilfeller er det spilt inn skarpe s-er, og da skal det jo også komme skarpe s-er ut av høyttalerne. Ellers kan det ha med både utstyr og plassering å gjøre. Det er ikke noen av komponentene dine som er spesiellt kjent for det problemet så vidt jeg kjenner til, men dersom du har et ekkofylt rom, eller dersom høyttalerne står nær ved sideveggen vil det trekke i gal retning. Prøv gjerne å dempe både gulv og vegger foran høyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen er at utstyret er lit dårlig matchet, men det er lett å få bukt med.
    Du kan bare kjøpe signakabler og/eller høytt.bakler som demper denne s effekten.
    Eks på mørke kabler som passer til prisklassen er Monster, vil du legge litt mer på bordet er ikke Kimber heller så ille.
    lykke til

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du nevne hvilke innspillinger dette er fremtredende ved?
    Det er faktisk slik at det er ganske krevende å gjengi S-lyden korrekt fra et CD-signal. Grunnen er den relativt lave presisjonen i høye frekvenser i CD-signalet. Med gode DA-konvertere kan dette avhjelpes. Det er også enkelte (ofte metall) diskantdomer som med litt for hard lyd skaper denne effekten.

Audio Pro Focus-serien har jo spesielle diskanter som skal takle frekvenser langt over det hørbare området. Hvis du kombinerer dette med en litt lyst klingende DA-konverter og en lyst klingende forsterker, så vil du nesten uansett få en ubehagelig skarp diskant... Det kan derfor stemme at anlegget er litt dårlig matchet. Når det gjelder rådet om å bytte kabler, må du for all del forsøke det, men bruk ørene før du kjøper. Hvorvidt et kabelbytte vil hjelpe er et SVÆRT omdiskutert tema...

Har du forsøkt å kjøre lyden analogt fra DVD-spilleren til receiveren? Det kan hende det hjelper hvis DVD-spilleren har bedre DA-konverter for CD-signaler enn receiveren.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du utdype litt hva du mener med dårlig matching?. Kjekt å vite hvis det er noen av komponentene som ikke passer sammen. Trodde i utgangspunktet at det var god "balanse" i anlegget..

Vet at monster er litt mørke kabler, men vil ikke dette gå utover detaljeringen?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Claus
    Kan du utdype litt hva du mener med dårlig matching?.
    Hvis det hovedsaklig er CD-lyd som gir skarpe S-er, så tror jeg det er den komponenten som har DA-konverteringen for CD-lyden som er synderen.
    Parasound-forsterkere er vel presise og klangnøytrale og neppe synderen. Audio Pro Focus-høyttalerne er laget med tanke på diskantgjengivelse og er temmelig presise, men er ihvertfall ikke tilbaketrukket i diskanten. De vil altså ikke matche en lyst klingende forsterker eller DA-konverter.

Både for DVD-spillere og surroundrecievere ligger mye av ingeniørinnsatsen i kretsløpene for surround-lyd og bildekretser. Det er derfor mulig at man har spart inn litt på DA-konverterne for CD-lyden i en eller begge disse. Jeg ville ihvertfall forsøkt å kjøre analog stereo fra dvd-spilleren til receiveren aller først, for å se om den konverterer CD-lyden bedre. Det er mulig det er all matchingen du trenger å gjøre.

Fint om du også kan svare på hvilke innspillinger og kilder som gir skarpe S-er. Er det spesielle CD-plater? Er det DVD-lyd som gir dette? Er det MP3 som skaper problemene (så er det mulig at komprimeringen ofrer litt detaljering i S-ene)?

Jeg kjenner ikke alle produktene du har, så her må du prøve deg fram litt selv også.
    Det er gøy å tweake! Forsøk gjerne toalettpapir-trikset (teip et tørk slik at det henger ned foran diskanten).
    Forsøk å endre litt på plassering og vinkling av fronthøyttalerne. Det kan hjelpe å rette høyttalerne parallelt med rommets lengderetning istedenfor rett mot lytteposisjon.

Lykke til!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er hovedsakelig CD-lyd som gir skarpe S'er. Det varierer imidlertid mye mellom innspillingene. Jeg benytter digital coax fra dvd til reciever med 96khz 24 bit sampling. Er ikke helt på nett i forhold til hvilken da-konverter som benyttes i de forskjellige konfigurasjonene, kan en luring forklare? Har ikke testet det analoge signalet godt nok till å gi noen konklusjon, men synes ut i fra det jeg har hørt at det låter litt mer innelukket.

Innspillingene som pr nå har de skarpeste S'ene er :

No Doubt: The singles 96-03
    Delta Goodrem: Innocent eyes
    Christian Ingebrigtsen: Take back yesterday( nei, jeg har ikke kjøpt denne selv)

Moderne pop med fremtredende vokal er generelt ofte et problem.

Benytter Ixos høyt.kabel med fortinnet kobber. Relativt rimelige signalkabler fra samme produsent.

Høyt. er ikke vinklet. Må si jeg har litt motforestillinger mtp bruk av
    dasspapir foran diskantene:-)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moderne pop med fremtredende vokal er generelt ofte et problem.
    Det er ofte dårlige innspillinger.

Hvordan er anlegget plassert? Kan det være rommet ditt som er problemet?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg har litt motforestillinger mtp bruk av
    dasspapir foran diskantene:-)
    Ja det er jo ikke så lekkert... Men tweaking er gjerne ikke det. hovedsaken er at lyden blir bedre.

Hvis du kun har digitalkabel mellom DVD-spiller og surroundreceiveren, så gjøres DA-konverteringen i receiveren. De fleste DVD-spillere har en analog stereo-utgang. Hvis du kobler analoge signalkabler fra denne til CD-inngangen på receiveren, og bruker CD som kilde på receiveren når du spiller CD-plater, så bruker du DA-konverteren i DVD-spilleren isteden.

Har du forsøkt nyere Michael Jackson-innspillinger? Både History og Dangerous har over gjennomsnittet god lydmiks med god dynamikk. Dangerous-albumet ryktes forøvrig å være mikset med norske Electrocompaniet forsterkere på studio-monitorene.

PS for uinnvidde: DA-konverter = Digital til Analog konverter. Dette er kretsene som gjør om fra digital til analog lyd.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet hvor anlegget er plassert er 5x5 meter. Høyt. er plassert midt på veggen med en avstand i mellom på ca 220cm, over meteren til sidevegg og ca 45cm fra bakvegg. Har ett digert vindu uten gardiner langs den ene veggen og det er endel jevne flater som jeg vet gir resonans(klapping gir gjenlyd). Dette gir vel i seg selv ikke skarpe S'er, men kan gi en litt påtrengende og rotete klang på høyere lydvolum.

Innspillingene har mye å si, feks. best of plata til Steinar Albrigtsen har en åpen og detaljert karakter uten å være påtrengende. Det samme med skivene til syngeprest Eidsvåg. Jackson har ennå ikke besøkt Cd-skuffen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet hvor anlegget er plassert er 5x5 meter.
    Whoops! Vet ikke om det har så mye å si for diskanten, men kvadratiske rom får dobbelt opp av resonnansproblemer ved problemfrekvensen. Du bør absolutt vurdere romdemping.
    De harde flatene virker jo som reflektorer og gjør at også diskanten henger lenger i rommet enn den skal (romklang). Det kan godt hende at dette forsterker de skarpe S-ene ved at diskantgjengivelsen blir "grøtete".

Det kan selvfølgelig også ha med innspillingene å gjøre også...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er en del av ett større rom, det er en åpning på ca 2,5 meter bredde på veggen bak meg(i lytteposisjon) som leder inn i ett rom på ca 3,5x4 meter, dette avhjelper forhåpentligvis noe i forhold til problemfrekvensen....hva er problemfrekvens???

Demping av rommet blir nok det neste på programmet. Litt teppe på gulvet og noen nye gardiner bør vel gjøre susen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er problemfrekvens???
    Problemfrekvensen er den frekvensen som forårsaker stående bølger spesielt i lengderetningen, men også i bredde og høyde i rommet. Husker ikke teorien 100%, men for ditt rom representerer vel 5 meter bølgelengden på problemfrekvensen, som da blir på omtrent 34Hz. Du vil også få problemer med høyere ordens harmoniske bølger av denne frekvensen (se nederst i dette innlegget).

Nedenfor er lenke til en online kalkulator for å beregne frekvensen på stående bølger og høyere harmoniske frekvenser.
    Default lydhastighet er i feet/s, så du må sette inn lydhastigheten på 344 m/s i det første feltet.

Room Mode Standing Wave Calculator

Hvis jeg antar at ditt rom er 5x5x2.4m, så vil du få relativt store problemer rundt 70Hz! 71.6Hz er 1. harmoniske frekvens mellom tak og gulv, og i tillegg er 68.8Hz 2. harmoniske frekvens både i bredde og lengde. Du vil oppleve at ved frekvenser rundt 70Hz vil bassen variere voldsomt i nivå. Stående bølger har altså med bassgjengivelse å gjøre.
    Diskantproblematikken din har rommessig mer med harde flater å gjøre, tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mitt tidliger anlegg hadde jeg også store problemer med å temme en til tider noe hissig diskant. Dette problemet ble jeg ikke helt kvitt før jeg byttet CD-spiller og kabler, men anbefaler selvfølgelig først at du prøver noen tweak. Hvis de tweakene du gjør hjelper vet du at ikke målet er alt for langt unna.

Mitt råd blir derfor at du prøver noen nye kabler. Monster var foreslått her tidligere, og jeg henger meg på det forslaget. Wireworld kan kanskje også være noe å vurdere(kanskje noe mer nøytrale enn Monster).Videre ville jeg prøvd å klippe til noen stykker av filt til å feste rundt diskantelementene, med åpning til selve elementet (dette burde i hvert fall være noe penere enn do-papir). Videre vil demping av de store harde flatene i rommet være neste løsning. Foreslår at du prøver å henge opp noen tepper eller gardiner som et forsøksprosjekt.
    Du får vurdere de billigste rådene først, for deretter å prøve signalkabler. osv. osv. osv.

mvh TomTomTo

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode forslag i innleggene over.Mitt tips er å prøve Supra 3,4 høytalerkabler.Disse hjalp meg i mitt forrige oppsett hvor jeg hadde litt pågående øvre mellomtone/diskant.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal du få brukt 963 eminente oppsampling til 192khz så må du koble den analogt til receiveren. kunne ikke lese ut fra innleggene dine at du har prøvd det ennå. 963 låter veldig mye bedre med oppsampling. en ting som skaper skarpe ssser er at man rett og slett spiller for høyt. på noen plater jeg har med dette problemet, så skrur jeg ned lyd littegrann i forhold til vanlig. da forsvinner skarpheten hos meg i allefall.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skarpe sèr kan komme i inspillingen ved at mikrofonen overstyres.
    vil sterkt anbefale gardiner og tepper rundt omkring.
    tror ikke det er bare "sèr" du er plaget med, en skarp øvre mellomtone er adskillig værre og kan legge skylden på diskanten.

supra ply 3.4 ruller av oppover, prøv den.

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har ingen ting med annlegget ditt å gjøre, hvis andre plater låter fint, så er det innspillingen som er problemet.

Få dama di til å synge en trall 20cm fra øret ditt.. der har du det mikrofonen hører.

Det vanligste å bruke når en spiller inn vokal i et studio er en de-esser, som fungerer slik at en komprimerer bare et vist område av signalet fra mikrofonen, mest vanlig er rundt 10-12khz for å få bort slitsom sibilance/ssss..... Det er faktisk ikke alle som er like flinke til å bruke slike de-essere ikke minst riktig mikrofon til vokalisten. Men dette har også noe med vokalisten å gjøre. Det er mange her som trenger mikrofontrening. Man kan fiktisk ikke synge s og t slik man vil i en mikrofon nemlig på grunn av stormembranmikrofoners frekvensrespons, som er opptil 20khz, dette gjelder spesielt kvinnestemmer. I en Shure sm-58 derimot som er en dynamisk mikrofon vil ikke dette være et like stort problem da den ikke har på langt nær så god frekvensrespons.

Hmm.. skal gi meg her.

Så poenget mitt er, hvis du synes de fleste andre innstrumenter låter luftig, åpent og fint men vokalen skjærer seg inn i trommehinnen din.. Ja, da er det ikke annlegget ditt det er noe feil med.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Her ypperlig at forumet nå har fått såpass oppegående audiofolk "vankende" her! Dette er spennende diskusjon!

Jeg har også problemer med noe lignende, er ikke typisk bare "S", men generelt stemmer som vrenger seg på et visst frekvensområde (jeg ser for øvrig mest på DVD). Ikke nødvendigvis på de helt høyeste toner...

Har Sony 3000es, Pioneer 810 høyttalere, Pioneer DV668. Har for øvrig hatt lignende problem med alle oppsett jeg noensinne har hatt, så det er kanskje på tide å finne ut av det!

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •