HJELP!! Hvordan få bukt med skarpe S'er? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 71 av 71
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Glem nå ikke at en digital puls inneholder teoretisk alle frekvenser fra og med bølgelengden til bærefrekvensen og helt opp til uendelig. Det er derfor ingen signaler som teoretisk går så høyt i frekvens som de digitale.
    Nåvel.
    Etter IEC-958 har S/pdif en båndbredde mellom 100khz og 6mhz.
    Det er ikke akkurat så veldig høyfrekvente signaler vi snakker om her.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlig videosignal på 1 Mhz lar seg i høyeste grad påvirke av om kabelen ikke er 75 ohm.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er et vanlig videosignal på 1mhz spør jeg da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et viktig element når man regner på refleksjoner i kabler er lengden. Vanligvis så er digitalkablene 1 meter. Det er ikke mye, videokablene våre er vel som regel en del lengre enn det, eller hva? Videosignaler har omtrent samme båndbredde som s/pdif.

Det er lett å kjenne igjen feil i bilde som kommer på grunn av refleksjoner. Det vanligste er at man ser skygger (ghosts) i bildet. Reduserer man lengden på kabelen så blir det borte.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Coaxen som overfører lyden mellom DVD-en og forsterkeren er ikke særlig kritisk. Min "red-devil"-kabel (se bildet) overfører signalet problemfritt og jeg synes den er spesielt bra i mellomtoneområdet 8)
    Ser de andre kablene på bildet er av tilsvarende kvalitet, og det forundrer meg ikke at du er fornøyd. I det oppsettet der er det vel ikke mulig å høre forskjell på¨en solidcore rusten ståltråd eller signalkabel av beste kvalitet. :wink:
    He, he, nå har det seg slik at en piperenser, selv om den er rød, i utgangspunktet ikke har skjerm - og da, må man ty til "matchende" kabler for å sikre jordpotensialet.
    Egentlig skal man ikke gjøre narr av hverken rusten ståltråd eller irret kobber, xDSL-operatørene overfører digitale signaler i bøtter og spann på enda verre infrastruktur. Greit nok at TCP har feilkorreksjon men også UDP går ofte smertefritt over kilometerlange irrganger av råtten kabel.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder overføring av høyfrekvente signaler så er isolasjonen og geometrien ofte en vel så stor utfordring for signalet. Det gjelder forøvrig i høyeste grad også signalkabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I praksis kan man si at refleksjoner i kabler ikke er noe tema så lenge kabelens lengde er mindre enn 1/10 av den korteste bølgen den skal frakte. S/pdif går som tidligere nevnt opptil 6 mhz. En normal coax leder rundt 0,6-0,85 ganger lysets hastighet. Den korteste bølgen blir så et sted mellom 30 og 42,5 meter.

Det vil si at utifra denne regelen så vil ikke refleksjoner i en kabel være noe tema i praksis hvis kabelen er mindre enn 3 meter lang.

Er kabelen lengre enn 3-4 meter så kan refleksjoner i kabelen være et problem. Men det forusetter at den karakteristiske impedansen avviker ganske betydelig fra 75 ohm. Jo lengre en kabel er jo viktigere er det at kabelen har riktig impedanse.

Men etter IEC958 så skal den karakteristiske impedansen være 75 ohm +/- 20%. Så hvis du er uheldig så kan du faktisk ha en last med 60 ohm eller 90 ohm inn. Hvor stor nytte gjør det så at du har en terminert kabel med 75 ohm? Ikke spesielt mye.

En RCA-plugg vil uansett ha store problemer med å kunne oppnå karakteristisk impedanse på 75 ohm. En BNC plugg er vesentlig bedre. Måten den er terminert på er også viktig. Når man fjerner isolasjonen så vil vil denne delen av kabelen ha en helt annen karakteristisk impedanse. Så mest mulig isolasjon må sitte på. Vel, på grunn av den den lille kontaktflaten sammenlignet med bølgelengden så er egentlig ikke disse to punktene så nøye. Men det kan jo tenkes å ha en hvis viktighet på lange kabler, ihvertfall det med måten kabelen er terminert på.

Ble noen klokere nå?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å referere til videosignalkablene igjen så har termineringen en del å si. Det går kraftig utover bildet om den er dårlig. Det er dessuten ikke bare refleksjoner, men også selve den effektbåndbredden man i praksis får. Impedansen er summen av komponentene resistans, kapasistans og induktans. Mengden av disse avgjør hvilken q-verdi og steilhet kabelen har i forhold til frekvenser.

Hvor mye har dette i praksis med skarpe s-er å gjøre? :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Claus! Jeg har selv SA-5 høyttalerene og opplevde også problemer med skarpe "S"-er i starten. Da hadde jeg en HK 670 forsterker og en billig pioneer CD-spiller. Det hjalp litt når jeg byttet til Arcam CD 92, men det er fortsatt problematisk. Enda mer hjalp det da jeg byttet ut HK670 med Arcam A85 for så å bytte ut Nordost flatline-kablene mine med Van den Huul.
    Og nå for et par dager siden kjøpte jeg DVD Baseplattform som jeg satt CD-spilleren på, og diskant ble faktisk veldig mye bedre. En litt skrikende diskant ved høye lydvolumer som jeg hadde anklaget høyttaleren for lå faktisk i CD-spilleren. Så nå kan jeg dra opp volumet skikkelig uten at det høres ut som diskanten komprimeres og bare skriker.
    Så mitt tips til deg er å skaffe DVD Baseplattform og matche litt med kabler, låne en annen CD-spiller av bekjente osv.
    SA-5 har et sinnsykt potensial, men er krevende.

Håper det hjalp litt :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd, men jeg har samme problem. Synes det blir litt vel skarpt
    på endel s-lyder. Har Pioneer VSX-1015 forsterker og Patos 510 høytalere.
    Vet ikke hvor mange timer høytalerne er spilt (kjøpt brukt) så jeg skal
    prøve å spille de døgnet rundt noen dager/en uke og som det hjelper.

De gamle billighøytalerne jeg hadde, Musician fra sonido.no har ikke så
    skarp diskant. De er faktisk behagelige å høre på, selv om de mangler
    litt på både diskant, mellomtone og bass!

HT

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0