HJELP!! Hvordan få bukt med skarpe S'er? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 71
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hazzard
    Dette har ingen ting med annlegget ditt å gjøre, hvis andre plater låter fint, så er det innspillingen som er problemet...

...Det vanligste å bruke når en spiller inn vokal i et studio er en de-esser, som fungerer slik at en komprimerer bare et vist område av signalet fra mikrofonen, mest vanlig er rundt 10-12khz for å få bort slitsom sibilance/ssss...

...Så poenget mitt er, hvis du synes de fleste andre innstrumenter låter luftig, åpent og fint men vokalen skjærer seg inn i trommehinnen din.. Ja, da er det ikke annlegget ditt det er noe feil med.
    Det kan være ulinjær diskant i rommet også, eller i høyttalerne for den saks skyld. Da vil enkelte vokaler være verre enn andre siden S-ene befinner seg i litt ulike toneleier.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Har Sony 3000es, Pioneer 810 høyttalere, Pioneer DV668. Har for øvrig hatt lignende problem med alle oppsett jeg noensinne har hatt, så det er kanskje på tide å finne ut av det!
    Det med fremtredende frekvenser er jo et veldig typisk japseproblem. Både Sony og Pioneer har slitt med dette så lenge jeg kan huske. Hva har du hatt av annet utstyr?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Eksempelvis H/K AVR 7000 og JBL SVA-1800... Det er skikkelig amerikanere, det! Vanskelig å si om det er utstyret, men irriterende er det iallfall, spesielt når en ikke vet hva det skyldes.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var nylig og skiftet ut en AVR 7000 med en T 762 hos en kompis. Bassen ble et lysår bedre. Den jobber kun som preamp i bassen. Ellers har jeg inntrykk av at diskanten ble mer fremhevet enn med HK.

JBL-en har jeg ikke kjennskap til , har du noen link?

Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet litt frem og tilbake med analog og digital tilkobling. Jeg synes det låter best med digital 96khz 24bit oppsampling, det er det høyeste DA konverteren i Yamahaen klarer. Synes den analoge med 192khz oppsamplingen låter mer komprimert og innelukket. Etter litt mer ekstensiv testing av musikk, tror jeg det er mye sant i det hazzard sier at det er innspillngene som i stor grad må ta skylda for problemet. Vokaler på en plate kan være åpne og fremtredene uten skarphet , mens det på en annen kan være grøtlyd men alikevel med skarpheter i s og shh lyder.
    Diskanten og klangen kan være litt rotete og påtrengende på høye volumer, men det tror jeg skyldes at klangen blir hengende for le3nge i rommet dvs dårlig demping.

Takker for alle konstruktive og interressante svar. Veldig bra aktivitet på dette forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Philips DV-963SA selv som drivverk mot en Tag Mclaren AV32R. Kjører også 96KHz. Er ikke alltid sikker på om jeg liker upsamplingen, men generelt får den stå på.
    Det jeg skulle si.. du må bruke en digitalkabel av høy kvalitet! Det er viktig. Og for all del ikke bruk toslink (optisk), men coax. Gjerne ha en kabel som er 1,5 eller 2m for å slippe refleksjoner i kabelen. Har prøvd en del forskjellig, men en billig kabel fra www.hearlandcables.com med Canare L-5CFB fungerer veldig bra! Har i dag RCAPS, men vil teste med Bullets. Bullet-pluggene har så lite motstand at de tar kabelens motstand, og du får en perfekt 75 Ohm kabel med minimum ekstra metall lyden skal gjennom. Fungerer enda bedre igjen på normale interconnects. Har selv omterminert Tara Labs Master-kabel som jeg synes var på tide å bytte med Silver Bullets, og plutselig kom de små detaljene jeg savnet klarere frem, samtidig som den beholdt den musikalske klangen denne nå etterhvert gamle kabelen alltid har hatt.

Men; hvor bra er DAC'en i Yamahaen for musikk? Hvis du har en direct-moduls/analog pass trhu, tror jeg at jeg ville prøvd å kjøre analogt fra Philips'en (krever selvsagt gode kabler!). Den har veldig gode DAC-er og en utrolig flott lyd. Særlig for prisen!

Vil i tillegg henge meg på det som er sagt her tidligere. Mange innspillinger har disse S og F-ene, men dårlige høytalere, dårlige kabler, dårlige DAC-er, etc, har en tendens til å fremheve disse. Særlig ved høye volumer. Det kan også være at høytalerne ikke er skikkelig innspilt enda. Jeg puttet noen MB Quart høytalere i bilen av høyeste kvalitet. Disse tok flere måneder på å låte riktig og ikke for harde i diskanten. (billyd skal forøvrig ikke sammenlignes med HIFI) Det er særlig tilfelle med metalldomer har jeg inntrykk av.

A.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alle de ulydene du hører vil være mye mykere og oppløst med et dyrt anlegg. et godt anlegg spiller ikke "skarpe" sèr.
    ingen vokaler er skarp i realiteten, bare utstyret OG innspilling kan gjøre dette. selv om innspillingen er krass vil det være laaaangt mer behagelig på et bra balansert anlegg.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    ingen vokaler er skarp i realiteten, bare utstyret OG innspilling kan gjøre dette. selv om innspillingen er krass vil det være laaaangt mer behagelig på et bra balansert anlegg.
    Hverken 'S' eller 'F', som det i denne tråden er mest snakk om, er vokaler :?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    heh...jeg mente selvsagt vokaler som i vokalist.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    heh...jeg mente selvsagt vokaler som i vokalist.
    He, he, var det det du mente

Men på den annen side: når du hører en opphisset Hans Wilhelm Steinfeldt fråde om situasjonen i de baltiske stater, skal det temmelig heftig skruing på kompressorer og filtere og Gud vet hva for å få bukt med skurringen. Jeg vet ikke hva for et anlegg som skal til for å gjengi noe slikt behagelig. Starter mannen en karriere som vokalist i et baltisk black metal band, tror jeg noen teknikere får problemer.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei! SVA-1800 er faktisk samme høyttalere som benyttes i rimeligste JBL Synthesis serie, altså topp saker. Ble bare litt store og "umoderne" i min nye leilighet, hvis ikke hadde jeg klart beholdt de. Hornene gir usedvanlig god filmlyd...

Uansett, jeg kjøper at mer kostbare anlegg gir bedre lyd, jeg trenger bare kombinere kostbare/designrene og kompakt anlegg, ikke alltid like enkelt... Kunne jeg kjørt inn store høyttalere hadde nok oppsettet vært annerledes. Det optimale er selvsagt et eget hjemmekinorom, det må jeg klare fikse i løpet av ikke aaaalt for lenge!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye kan tunes via kablene. Hvis du har problemer med skap diskant, ikke brukt Nordost Flatline-kabler eller Kimber (men mindre du er på de aller dyreste), da de er velig fremtredende (les: lyse), men heller prøv MIT Terminator 2 eller andre "mørke", men særdeles musikalske kabler.

Uansett hva du gjør, ikke bruk de skosnor-greiene som følger med en CD-spiller! - og kjører du digital fra cd/dvd til forsterkeren, bruk en digital kabel av ok kvalitet. Coax fungerer somregel best pga færre konverteringer = mindre jitter, men Toslink (optisk) kan også fungere bra - særlig hvis det er mye støy eller stort jorddifferensiale mellom enhetene. DVD koplet til TV kolet til kabeltv kan være et problem her. Da er ikke alltid coax best.

A.

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Mye kan tunes via kablene" :shock:

Har du noengang a-b testet kabler? Flesteparten av kabel entusiastene er ofre for placebo... "joda det har seg slik at coax er best, optisk er offer for konverteringer.." Dette er bare tull.. Digitalt signal er digitalt signal!! Skjer det noe feil i et digitalt signal vil det høres som skurring og støy.

Huff er fælt påståelig nå, er klar over det.. Nesten like dumt som å påstå forskjeller mellom optisk/coax, men men..

Ha en fortsatt fin helg dere! :lol:

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVA-1800 låter foresten knallbra!! Det er vel det nærmeste du kommer perfekt gjengivelse, da du slipper den slitsomme Klipsch lyden samtidig som du har hornfølsomheten. Fett!! Har hørt de i mange oppsett og det funker alltid kjempebra.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Det er vel det nærmeste du kommer perfekt gjengivelse"
    Har hørt de-har eid JBL TI 10K, er vel ikke akkurat så næme perfekt at det gjør noe-men men, smaken er forskjellig!

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Det er vel det nærmeste du kommer perfekt gjengivelse"
    Har hørt de-har eid JBL TI 10K, er vel ikke akkurat så næme perfekt at det gjør noe-men men, smaken er forskjellig!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hazzard:

Digitale signaler er desverre ikke digitale signaler. Joda, 0-erene og 1-erene kommer frem likt, men det er tiden mellom dem, - eller rettere sagt, variasjon i tid mellom dem, kjent som "jitter", som gjør at det er store forskjeller.

Så det er nok desverre ofte forskejller å finne på optisk og coax.

A.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har hatt denne diskusjonen om digitalt mange ganger, men husk at digitale signaler er underlagt de fysiske lovene for analoge signaler. Jeg skal ellers være relativt taus inntil jeg får kjørt en skikkelig sammenlikningstest mellom to svært ulike drivverk.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så lenge kabelen er korrekt impedance burde den "låte" bra.
    audioquest har laget feilkonstruerte kabler, som ikke følger 75ohm normen, dette gir klare hørbare forskjeller, som for tosker kan oppleves bedre...
    coax låter helt klart bedre enn optisk av det jeg har hørt, men det betyr ikke at selve s/pdif signalet er bedre. optisk skal faktisk være mye bedre på papiret...
    noen som sir at en coax kabel ikke bør være kortere enn 1.5m, av en eller annen grunn...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som for tosker kan oppleves bedre...
    Lettere å bli tatt seriøst hvis man kutter ut slike formuleringer i fremtiden
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg