2 greie spørsmål om funksjoner og elementer!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb 2 greie spørsmål om funksjoner og elementer!

Spørsmål 1:

Pre-out. Jeg har en Yamaha RX-V 2500 og vil snart begynne å bruke disse utgangene, noe som får meg til å lure litt. Kan man i teorien koble på 14.1, altså høyttalere på alle termineringsutgangene, OG koble høyttalere indirekte igjennom pre-out på alle kanalene samtidig?

Spørsmål 2:

Høyttalerelementer. Hvordan kan et element spille forskjellige toner / Frekvenser samtidig? Gjør elementene det i det hele tatt? Hvis de ikke gjør det, regner jeg med at elementene får enorme hastigheter for å klare å kjøre ut "en og en" frekvens - er det dette vi mener når vi snakker om at forsterkeren har "kontroll" over elementene?

Takker for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjønte ikke helt spørsmål 1, men kan prøve å hjelpe deg med nr. 2

Den lyden du hører er sammensatt av mange frekvenser, slik at høytalerne spiller i praksis mange frekvenser samtidig. Dette har ikke noe med forsterkerens kontroll over elementene. Forsterkeren setter elementene i bevegelse ved å sende strøm gjennom spolene i elementene. Hvis ikke forsterkeren kan levere nok strøm vil den ikke være i stand til å "holde" fast elementene slik at disse gjengir frekvensene (lyden) riktig. En strømsterk forsterker er etter min mening den viktigste komponenten i et godt HIFI anlegg.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener om Pre-out utgangene er at dette er en signalutgang for lydsignaler ut til for eksempel effekttrinn. Si jeg har 7 effektforsterkere til 7 høyttalere. Kan jeg likevel bruke høyttalertermineringene rett fra forsterkeren og for eksempel slik bruke 2 senterhøyttalere?

Takk for utdypning ved spm. 2!

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Det jeg mener om Pre-out utgangene er at dette er en signalutgang for lydsignaler ut til for eksempel effekttrinn. Si jeg har 7 effektforsterkere til 7 høyttalere. Kan jeg likevel bruke høyttalertermineringene rett fra forsterkeren og for eksempel slik bruke 2 senterhøyttalere?

Takk for utdypning ved spm. 2!
    Jepp.
    Det kan du.
    Kjører du i tillegg en y-splitt på hver utgang, får du også muligheten til å ha en sub pr kanal.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •