Slitsom i toppen - XTZ Class-A 100DII

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Teddy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Slitsom i toppen - XTZ Class-A 100DII

Jeg slang meg på felleskjøpet her på avforumet på en XTZ Class-A 100DII, uten å vite hvor jeg ville bevege meg i lydbildet når jeg skulle bytte den ut med NAD 320BEE.

Har nå hatt Class-A 100DII'en i drøyt to dager, og har testet den inngående med min Cambridge Azur 640C (ver. 1) cd-spiller på QED signalkabler på et par Dali Suite 2.5 høyttalere. Resultatet er at jeg syns det blir for pågående i toppen. Jeg hører mye på rock og metal av den hardere sorten, hvor mye hi-hat og cymbaler er involvert, og det blir faktisk litt slitsomt å høre på fordi det er så markant i toppen at man kontinuerlig tenker over det.

Samtidig syns jeg mellomtonen er litt for kjip, det burde kanskje vært litt mer trøkk når man hører på riffbasert rock eller metal. På bassiden er jeg imidlertid veldig fornøyd, etter overgangen til XTZ'en spiller det mye mer kontrollert.

Det er egentlig ikke spesielt aktuelt å bytte ut forsterkeren igjen, da jeg har mer lyst til å bytte ut noe annet i neste rekke, eller evt. andre løsninger. Er det noen som har noen idé om hvilken vei jeg burde gå nå? Jeg er igrunn litt småtent på å gå til innkjøp av noen nye høyttalere, men jeg vet ikke helt om det er det rette trekket.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man får ny forsterker må den gjerne spilles inn en stund. Man må også gjerne flytte sine høyttalere.....
    Hvor Nad´en kan være en anelse mørk, da har du nå fått en helt annen lyd, en åben, levende mere detaljert lyd. jeg tror kanskje det blir bedre, især hvis du setter dine høyttalere opp på en annen måte.
    Slik du har det på dine bilder er absolutt ikke veien å gå, men jeg ser du ikke har mye plass. Dine høyttalere må stå symmetriske i rommet i forhold til vegger osv, og gjerne en del ut fra bakveggen.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...mulig den trenger litt innspilling? Hvor tungt kjører du på? Den kjører jo ikke klasse A drift over 50Watt, og forstår jeg din musikksmak rett er det vel bånn pinne og over til AB-drift sånn rimelig kjapt? Denne låter vel derfor best på noen relativt lettdrevne høyttalere.

Matching mot høyttalere som passer er jo uansett svært avgjørende på alle typer forsterkere da, du får håpe noen andre 100DII-eiere kan skrive noen av sine inntrykk og tilhørende oppsett.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke denne en digital inngang også. prøvd den?

Newcomer Teddy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Når man får ny forsterker må den gjerne spilles inn en stund. Man må også gjerne flytte sine høyttalere.....
    Hvor Nad´en kan være en anelse mørk, da har du nå fått en helt annen lyd, en åben, levende mere detaljert lyd. jeg tror kanskje det blir bedre, især hvis du setter dine høyttalere opp på en annen måte.
    Slik du har det på dine bilder er absolutt ikke veien å gå, men jeg ser du ikke har mye plass. Dine høyttalere må stå symmetriske i rommet i forhold til vegger osv, og gjerne en del ut fra bakveggen.
    Jeg trodde at innspillingstid var noe som stort sett var forbeholdt høyttalere, men det er jo godt å høre at det kan ligge noe der. Jeg trodde også at plassering hadde størst innvirkning på bass - helt klart noe på de øvre frekvensene og, men ikke i så stor grad som jeg opplever? Jeg skulle gjerne ha eksperimentert med plassering, men jeg har overhodet ingen andre muligheter for plassering enn sånn jeg har det nå, dessverre

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...mulig den trenger litt innspilling? Hvor tungt kjører du på? Den kjører jo ikke klasse A drift over 50Watt, og forstår jeg din musikksmak rett er det vel bånn pinne og over til AB-drift sånn rimelig kjapt? Denne låter vel derfor best på noen relativt lettdrevne høyttalere.

Matching mot høyttalere som passer er jo uansett svært avgjørende på alle typer forsterkere da, du får håpe noen andre 100DII-eiere kan skrive noen av sine inntrykk og tilhørende oppsett.
    Skjønner jo nå at innspilling trengs, så nå skal den få en god del timer på seg :-) Jeg kjører ikke spesielt tungt på, jeg har enda ikke fått den til å veksle over på AB drift på auto ved bruk av cd-spilleren ;-)

Jeg hører forøvrig mye jazz, samt prog og elektronika, men har ikke fått prøvd dette noe særlig ut enda, metalen står mitt hjerte nærmest, så den har fått prøve seg først.

Sitat Opprinnelig postet av einis
    har ikke denne en digital inngang også. prøvd den?
    Stemmer det, en optisk og fire coax, såvidt jeg har fått med meg. Skal teste det - innbilte meg at cd-spilleren ikke hadde digital ut, men det har den jo ;-)

Skal DAC'en i XTZ'en være bra?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tviler på den innspillingen...

koster ikke denne 5000kr eller noe, og er rimelig stor tung, i tilegg til fjernkontroll i aluminium(!) og digitaldel.

hadde du f.eks kjøpt en Motron rørforsterker til samme pris ville du sansynligvis fått en helt annen topp og innlevelse. men så gir den bare 8watt og.
    pengene må gå et sted. og kineserene på transistorfronten prioriterer effekt og strøm!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser også av bildene dine at du strengt tatt ikke har optimal plassering ja. Når det gjelder plassering påvirker det i høyeste grad diskant og mellomtone også. I hvor stor grad vil selvfølgelig variere. Det er heldigvis enklere å gjøre tiltak når det gjelder tuning av diskant vs bass. Bare det å bryte opp refleksjoner kan gjøre veldig mye.

Plassering er alfa-omega hvis du er det minste interessert i bredde og holografi også. Du kan si det slik at om jeg fjerner mine "hjemmelagde" akustikkplater låter det forj****g i rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne skal ikke være slitsom i toppen. Jeg har selv levd med min XTZ i over ett år. Dog den uten didital inngang, men resten av forsterkeren skal være den samme. Min var ikke spiss i det hele tatt. Hva er følsomheten på høytalerne dine? Tror en som har rundt 89-90db ville passe. Gi den noen gode kabler, Xindak har noen billige og gode.
    La den få spille inn en ukes tid minimum, på kl A. La den likegodt stå på en uke i strekk selv om du ikke spiller. Den spiller best når den er god og varm. Og hva med å fjerne den hvite seksjonen på venstre side??

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •