Beste tilkobling av PC musikkfiler / Lydkvalitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste tilkobling av PC musikkfiler / Lydkvalitet

På hvilken måte kan en få best mulig lyd overført fra PC/laptop over til et stereoanlegg (MP3, Itunes avspilling).

Noen snakker om trådløs overføringsteknologi, enten via USB eller Bluetooth mens andre trekker frem 3,5mm mini-Jack tilkobling. Og så har en mulighet å kjøpe apple sin versjon "AirPort Express" med "AirTunes". Og så har en mulighet for ulike dockingsstasjoner eller USB koblet med ledning.

Så hva er LYDMESSIG beste tilkobling av musikkfiler på PC opp mot stereoanlegget? Jeg vet selvsagt at komprimert MP3 ikke har all verdens trøkk , men synes at Ipod tilkobling med mini-jack 3,5 mm blir nokså dårlig.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk av digital overføring via SB

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er om du kan avse 35 kroner til en Coax ledning og du har rett inn og utgang på PC og stereo.

Se linken http://avforum.no/forum/kabler/48251...ugger-etc.html

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hva som er best men hvis du velger kjøre en 3.5 mm jack med splitt til RCA kontakter så kjør et galvanisk skille mellom pc og forsterker for å fjerne mulighet for støy mellom pc og forsterker. Regner med at dette og gjelder andre lydkilder også. Kanskje ikke optisk men det vet jeg ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slutter opp om SqueezeBox. Innnen prismessige rimelige grenser er denne knakende god.

Sjekk Slimdevices.com, samt denne tråden:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...r-hvorfor.html

Dette er (avhengig av kvaliteten på musikkfilene) på høyden med rimelige dedikerte cd spillere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OXO
    Slutter opp om SqueezeBox. Innnen prismessige rimelige grenser er denne knakende god.

Sjekk Slimdevices.com, samt denne tråden:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...r-hvorfor.html

Dette er (avhengig av kvaliteten på musikkfilene) på høyden med rimelige dedikerte cd spillere.

I korte trekk, hvordan kobler og bruker vi en SB ? Syntes for oss med nettverks-angst at dette virker komplisert. Sendes signalene trådløst fra PC til SB som igjen er ledningstilkoblet en f.eks coaxial inngang på forsterkeren ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sundman
    I korte trekk, hvordan kobler og bruker vi en SB ? Syntes for oss med nettverks-angst at dette virker komplisert. Sendes signalene trådløst fra PC til SB som igjen er ledningstilkoblet en f.eks coaxial inngang på forsterkeren ?
    Det er to utgaver av spilleren. Den ene har både ethernet og trådløst nettverk, mens den enklere kun har kablet ethernet. Du må ha en av delene hjemme for at dette skal virke.

Ut over dette må du ha en datamaskin som har filene du skal spille, samt kjører SlimServer software. Dette høres komplisert ut, men er egentlig ganske enkelt. Stort sett det som kan raskes sammen av datamaskiner er tilstrekkelig, og både Windows og Linux funker.

Der er en del NAS (nettverksdisker) som støtter å kjøre SlimServer rett på disken. Dette gjør at du ikke trenger en påslått PC for å spille musikk. Jeg vurderer selv en slik, da den tar mindre plass på kontoret.

En genial greie med SB er at den kan bruke både Ethernet og trådløst samtidig. Da vil du kunne koble andre nettverksbrukere (som feks recievere, HTPC osv) til SB, og den får tilgang til nettet via SB sin trådløse kobling. Dette funker!!

Ut fra SB er det analog og 2 ggr digital (Coax og optisk). Jeg bruker analog, men vurderer en dedikert DAC. SB er bra out of the box, men ekstern DA omforming er en av de vanligste oppgraderingene. Dersom du har en bra reciever kan denne muligens være et bedre valg for DA jobben, men det er jo enkelt å sjekke når du har SB i stua.

Jeg har hatt denne noen måneder nå, og den er utrolig bra. Ikke noen driftsproblemer, og vi hører mye mer musikk enn vi gjorde med den tradisjonelle CD spilleren. I tillegg låter det bra.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OXO
    En genial greie med SB er at den kan bruke både Ethernet og trådløst samtidig. Da vil du kunne koble andre nettverksbrukere (som feks recievere, HTPC osv) til SB, og den får tilgang til nettet via SB sin trådløse kobling. Dette funker!!
    Må dette konfigureres, eller opererer disse to, LAN og WLAN, sammen "default" i SB?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Globe
    Må dette konfigureres, eller opererer disse to, LAN og WLAN, sammen "default" i SB?
    Default er nettverket satt opp slik at både ethernet og wlan er "konsumenter", dvs benyttes for å koble SB til nettet. Du kan rekonfigurere dette slik at ethernet blir routet til lanet via WLAN på SB. DHCP osv blir håndtert av ditt eksisterende nettverk, så med unntak av hastigheten(som er begrenset til WLAN speed) blir det som om du plugger ekstrautstyret ditt rett i hub eller router mot bredbåndsleverandøren.

Jeg prøvde dette første gang for et par dager siden (WLAN kortet røyk i ene Pcen min). Plugget i SBen med en vanlig cat 5 Ethernet kabel (den du finner over alt). Endret den ene settingen i SB, og var på nett med Pcen. Fikk IP fra routeren min, og hastigheten var som om jeg hadde internt WLAN kort i maskinen.

Er feks perfekt for å koble din 4306 til internet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USB lydkort med optisk ut, koster nok et par hundre.
    Jeg kan skaffe om du ikke får tak i!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •