Squeezebox - hvem, hva, hvor, hvorfor? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 80 av 80
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det tar en stund å bli kjent med produktet, det er et "leketøy" egentlig. Som alt annet har det sine svakheter, men det positive er open source ideen, og der kommer stadig firmwares der fikser det meste, så der er oppgraderinger inkludert egentlig.
    Strømforsyningen er jo et tema til debat, men de jeg har hørt om der har kjøpt Welborne sin, ja de hører forskjell. Med andre strømforsyninger, som Mascot´en er der mere forsiktige uttalelser. Nu vet jeg ikke om effekten på SB3, men jeg skiftet strømforsyning til 3000,- på min riaa og jeg havde kjempe problemer med å høre forskjell på det.
    Det eneste jeg har problemer med en den j**** routeren, kjøpte en D-Link 4300 der blev anbefalt, men den er ikke pålitelig. Den funker kanon når den funker, men er sensitiv overfor sin egen reboot når man har lagret noe i minnet og det tar et par timer å få den igang igjen. En ny firmware trodde jeg ville hjelpe, men det hjalp ikke på det hvertfald. Har kontaktet butikken hvor jeg fikk den, D-Link sin side er jo nede, så får vi se hvad de siger....
    Jeg har faktisk DGL-4300 jeg også, og jeg har aldri hatt noen problemer med den, bortsett fra en gang hvor den nektet å gi ut IP-adresser med WEP-kryptering på når jeg brukte en windows basert dhcp-server i stedet for d-linken selv.

Men jeg jobber med å konfigurere nettverksutstyr også da

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shogun
    Nå skal jeg ikke drive å spamme, men jeg har både SB og Noxon2 de er begge meget gode på hver sin måte. Noxon er litt rimeligere, men jeg synes ikke den står tilbake i lydkvalitet. Designet blir litt etter hva man liker best.

Noxon kjører imidlertid problemfritt over hvilken som helst UPNP mediaserver/nas.

Sjekk den ut :Terratec - My Noxon

Jeg er ihvertfall meget fornøyd med begge to.
    SB krever at man får installert Slimserver, men det er mange NAS som støtter dette. Noxon støtter færre formater enn SB (støtter ikke FLAC eller DTS-WAV f.eks, noe som gir den kroken på døra hos meg). Hvordan er det med avspilling på Noxon. Er S/PDIF'en bit-perfect?? Dette er slike ting som ikke betyr noe for den gemene hop, men når den skal brukes i dyre hi-fi anlegg så betyr slike ting alt!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vurdert en PSU oppgradering av min SB3. Noen kyndige som kan gi en forklaring på forskjellen på en lineær og switchet PS?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    SB krever at man får installert Slimserver, men det er mange NAS som støtter dette. Noxon støtter færre formater enn SB (støtter ikke FLAC eller DTS-WAV f.eks, noe som gir den kroken på døra hos meg). Hvordan er det med avspilling på Noxon. Er S/PDIF'en bit-perfect?? Dette er slike ting som ikke betyr noe for den gemene hop, men når den skal brukes i dyre hi-fi anlegg så betyr slike ting alt!
    Såvidt jeg kan se er det bit-perfect s/pdif. Jeg savner flac støtte selv, men terratec er ganske aggresive på firmware fronten så jeg lever i håpet.

Terratec har en pro-audio avdeling, og de har nok brukt litt av erfaringen der i noxon.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OXO
    Jeg har vurdert en PSU oppgradering av min SB3. Noen kyndige som kan gi en forklaring på forskjellen på en lineær og switchet PS?
    Har ikke forsket så mye på det, men se linkene jeg lagde inn før.
    Problemet med switchet strømforsyning kan være rippel, og støy. En god strømforsyning er uansett en god start, og ikke et sted man egentlig skal spare penge. Se linker tidligere, Elfa har en til ca. 700,- der må bygges i en form for kasse, og Mascot har en til samme pris ca.
    Ellers kan du bruke batteri, finnes en del info om dette på Slim Forum også.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer litt på å kjøpe meg en Squeezebox, men det er en ting jeg synes er lite omtalt både her og i anmeldelser: Hvordan høres den egentlig ut?

Jeg leser mange steder at den kan måle seg med cd-spillere i samme prisklasse og det høres jo lovnede ut. Det står imidlertid ikke noe om hvilke cd-spillere... Ville jo tro at matching med resten av utstyret er like essensielt her som med alle andre avspilingskilder..
    Det jeg imidlertid har sett lite av er hvilken lydsignatur/karakteristikk den har. Er den slanktlydende, kraftig eller litt tilbakeholden i bassen, oppløst/krass diskant osv. osv. Jeg snakker da her selvsagt om de analoge utgangene.

Hadde vært fint om noen av dere som har den kan si noe om det, og hvordan den er i forhold til de cd-spillerene dere har hatt tidligere.

Det eneste jeg har sett på nett er at en anmelder mente at den var litt slank/bassfattig? Har dere samme oppfatning?

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Lurer litt på å kjøpe meg en Squeezebox, men det er en ting jeg synes er lite omtalt både her og i anmeldelser: Hvordan høres den egentlig ut?

Jeg leser mange steder at den kan måle seg med cd-spillere i samme prisklasse og det høres jo lovnede ut. Det står imidlertid ikke noe om hvilke cd-spillere... Ville jo tro at matching med resten av utstyret er like essensielt her som med alle andre avspilingskilder..
    Det jeg imidlertid har sett lite av er hvilken lydsignatur/karakteristikk den har. Er den slanktlydende, kraftig eller litt tilbakeholden i bassen, oppløst/krass diskant osv. osv. Jeg snakker da her selvsagt om de analoge utgangene.

Hadde vært fint om noen av dere som har den kan si noe om det, og hvordan den er i forhold til de cd-spillerene dere har hatt tidligere.

Det eneste jeg har sett på nett er at en anmelder mente at den var litt slank/bassfattig? Har dere samme oppfatning?
    Vil ikke si den er bassfattig:roll: :-D
    Jeg synes for min del den er ganske nøytral, uten at jeg har fått brukt den til noe særlig annet enn radio og mp3 enda.
    Blir nok noe lettere å høre hvordan lydsignaturen er ved avspilling av lossless filer

Newcomer Haugesund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Er det noen som vet hvor man kan finne URL til andre norske radiostasjoner enn NRK. F.eks P4 og lokalradioer.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til NRK kanaler her, du kopierer linken til P1 MP3 128 f.eks. inn i "Tune In URL" i SlimServer og legger den til favoritter.
    P4 har jeg ikke sett etter, men den ligger på Squeezeboksen allerede, sammen med P4 Oldies osv, og Tønsberg radio og Radio 1 Bergen osv..., disse, særlig P4 har dog lave bit sekvenser, kanskje du kan finde bedre på P4 sine nettsider...
    NRK.no - Lyd

Ellers, lyden er som jeg beskrev veldig god fra de analoge utganger synes jeg. Den er ikke bassfattig. Den har en del mer bass enn min moddede Philips DVD 963SA, og den spiller også mer detaljert og lyttevennligt, alt i alt en stor og positiv overraskelse for mig.
    Du kan jo lese denne test : Stereophile: Slim Devices Squeezebox WiFi D/A processor Når du leser denne test er det viktigt du legger merke til hvilket utstyr de sammenlikner med !!
    Ellers er der en haug med tester her , take your pick : Slim Devices : Product Info : News & Reviews
    Jeg har lyttet en del via hodetelefoner, Stax elektrostatiske og jeg er forbavset over kvaliteten på lyden. Er det en cd , eh harddisk fil med noe bass, som f.eks. orgelmusikk er det vilt som det trøkker. Jeg har ellers klaget over at mine Stax ikke kunne spille bass, men det er jo fordi Philips´en ikke havde noen så...., kanskje SB3 har alt for mye ? nei, jeg tuller, SB3 er midt i blinken, du blir ikke skuffet.
    én nevnte "masse arbeid" med den. Jeg avfeide det som tull, men ærlig talt er der jo en del jobb om du vil ha max ut av den. Du må rippe og tagge din musikk, laste ned albumbilder (trenger du egentlig ikke, men alltid kjekt å ha som vi siger), jobbe med wireless routing om du ikke bare legger en ethernetkabel (anbefales), og da har du muligheten for å legge inn favoritter, lage spillelister osv. Men dette er jo også bare moro hvis du har tid....
    Til vanlig slår man på radioen, eller bladrer over musikken, søker på album, genre, artist, favoritter eller sang, finder det man vil høre og den starter avspilling derfra. Søk via fjernkontroll går raskt, selv med trådløs overføring.
    Eneste endring i forhold til tidligere SB modeller er kanskje fjernkontrollen, du vil se noen tester med den gamle model, som f.eks. den første test på SlimDevice sin side. Den er stadig sort (hvit på den hvite modellen), men designet har endret sig litt. Den er litt "billig" men får jobben gjort.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de med normalt syn: Fra hvilken avstand kan man lese displayet på SB3? Poenget med fjernkontrollen må jo være at man kan navigere fra godstolen og se SB3 borte på stereobenken.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    For de med normalt syn: Fra hvilken avstand kan man lese displayet på SB3? Poenget med fjernkontrollen må jo være at man kan navigere fra godstolen og se SB3 borte på stereobenken.
    Jeg har ikke normalt syn, men det hjelper med kontaktlinser Virket helt greit å se displayet fra 3-4 meter ihvertfall, displayet er bra.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo også velge mellom 3 størrelsen på display-skriften. Selv bruker jeg nr2. fra ca 3,5m. Ingen problem! Trur heller man har andre problemer hvis man IKKE ser skriften på det største alternativet iallefall

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo lovende ut det dere skriver om klangkarakteren. Jeg forstår det slik at ingen av dere opplever det som hardt og bassfattig?

Jeg har liten harddiskplass på maskina (gammel sak, men funker foreløpig...). Det skulle ikke by på noen problemer å hive på en ekstern harddisk å lagre musikken der?

Hvor stabil opplever dere at en trådløs forbindelse er?
    Jeg har en kombinert adsl-modem/ router/trådløssender fra Telenor som heter Zyxel prestige 660.

Jeg må innrømme at jeg ikke er noen kløpper på data og har aldri vært borti trådløse nettverk før. Hvor vanskelig er egentlig dette?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stabil din trådløse greie er avhenger jo av din router og om den er satt opp korrekt, samt at du ikke skal streame fra kjelleren opp i 8. etage.
    Du finder MASSE svar på det du lurer på her : Audiocircle Squeezebox Frequently Asked Questions
    Her Slim Devices : Support : FAQ og her BeginnersGuide - Slim Devices : Community : Wiki
    Problemer vil du absolutt ikke få med ethernet kabel, da tar set-up 20 sekunder og du er ferdig. Med trådløs kan det gå like fort hvis konfigurering går automatisk, men plunder kan jo komme. det kan skyldes forskjellige ting som at du kanskje må skifte firmware på routeren før den fungerer som den skal osv.
    Du kjøber bare en ekstern HD i valgfri størrelse, legger SlimServer inn der, da kan du f.eks. laste ned ITunes og rippe musikken til den i Lossless, da må du være på nett for at ITunes skal hente info om dine cd´er, og da forteller du SlimServer hvor denne filen ligger og du er kjørende. SlimServer vil da scanne din musikk, legge den inn i Slimserver og det er denne SB3 samarbeider med.
    Men alt det kan du lese om i linkene.............der er også masse god info her : http://avforum.no/forum/generelt-aud...re-guiden.html
    Men lyden, ja jeg vet ikke, les tester og se...., jeg sammenliknet i kveld igjen, med hodetelefoner, og nå skal vel SB3´eren være "spilt inn" tror jeg. Mine tidligere abstrakte uttrykk må jeg nok revidere, siger da undskyld for det, jeg var kanskje litt for imponert over SB3.
    Havde nå bare Bruce Springsteen "The Seeger Sessions" og Yello "The Eye" tilgjengelig siden resten av cd´erne er på loftet.
    Volumen ut fra de 2 var nesten identiske. Jeg må tilslutte mig de der siger den originale SB3 med analog ut spiller som en god cd spiller, jeg har ikke hørt den med ekstern dac, men her skulle det jo være som en dyr cd spiller. ( Avhengig igjen selvfølgelig av dac osv., har sett en der syntes hans Audio Note cd transport og dac spilte bedre enn SB3 og Audio Note dac, men, smak og behag, kan være så mange ting der utgjør en forskjell)
    Det jeg lagde merke til var at Philips´en havde en betoning i øvre mellomtone der fik den til å lyde litt lysere, SB3 spiller helt flatt såvidt jeg kunne høre. Dette henger sikkert sammen med min kommentar om at SB3 spiller mer lyttevennligt.
    For det meste var det meget vanskeligt å høre forskjell på de to !

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Har en SB3 selv, og syns ikke 2500,- var dyrt i det hele tatt for denne. Ikke fordi jeg driter penger(tvert imot)
    Så du spiser de ikke heller da? Eller er det det at du tørker deg med de:twisted:
    Jeg har en sb3 på vei, er veldig spent på hvordan det hele utarter seg.
    Kanskje jeg må snylte litt på Niels' og Marsboers kunskaper fremover, gleder meg.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, må kanskje oppdatere denne tråden litt.
    Min sammenlikning med 963SA og SB3 holder mål, men nå er det jo Bryston der står for fordeling av 0 og 1, så lyden er mye bedre nå.
    Med fjernkontrollen kan jeg sammenlikne Bryston sin dac med analog ut fra SB3 og jeg kan bare sige at lyden har vokset.
    Hvor det før hørtes ut som en høyre og venstre kanal med en senter for vokaler kastet inn er det nå helt andre boller. Nå er der skikkelig størrelse på lydbildet, plutselig er der også bass, og høye utstrakte toner i diskanten.
    Meget fornem lyd nå altså.......
    Kjører også filmlyd fra 963SA igjennom dac´en på Bryston nå jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Legendarisk

Må bare føye meg på alle som lovpriser SB3. Én ting å si: SB3 er noe av det mest geniale jeg noen gang har hatt i hus.

Rippa hele cd-samlinga ukomprimert og satte alt i pappesker i kjeller'n. Hva koster en 500 gig disk i dag? 1200,- kroner. Jeg hører mer musikk nå enn før. Fordi alt er tilgjengelig ved et tastetrykk.

Og ja, lydkvaliteten er helt suveren på lossless. Jeg har Parasound-kit og 802D. Tinga ei strømforsyning fra Mascot til rundt 600,- - lyden ble i hvert fall ikke dårligere.

Løp og kjøp. Dette er en av de beste kjøpene du kan gjøre uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt meg en squeezeboks og leter etter strømforsyning. Jeg ser mange bestiller fra utlandet. Men hvorfor ikke bare bestille denne fra Clas Ohlson: Clas Ohlson - Eliminator, Eliminatorer

Den gir stabilisert strøm og 5V/4A. Det er over dobbelt så mye ampere enn det som kreves. Så den burde jo gi fin strøm?
    Artikkelen jeg har lest om temaet snakker om en strømforsyning til 7$ , så dette burde holde mer enn nok.

Eller er jeg totalt på bærtur?

Newcomer jolla sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Squeezebox`n

er en av mine beste investeringer. Kjøpte først en D-Link DSM320, et ordenlig rævaprodukt om man prøver og kjøre den trådløst. Den skulle sågar kunne streame film. Dårligste investering noen sinne. Squeezeboxen er jeg strålende fornøy med. Den har aldri hatt dropouts en eneste gang. Helt suveren enkel og sette opp. For de som liker og streame musik fra nettet er den glimrende til det også.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Jeg finner ingen verdige konkurrenter til SB3. Den har et intuitivt grensesnitt, støtter audiofile filformat og gir bra lyd. I forhold til en HTPC er SB3 mye enklere. Fruen er overbegeistret over å ha tilgang til alle CDene via denne boksen.
    Syns du ikke Sonos er en verdig konkurrent heller?

Har nettop investert i en sånn, og jeg må bare støtte de her som erklærer cd-spilleren for død. Disse nye innretningene for avspilling av musikk vil jeg påstå øker brukervennligheten mer enn da cd-spilleren avløste platespilleren på 1980-tallet. Å kunne sitte i sofaen og kunne manøvrere i hele musikksamlinga og i tillegg ha full tilgang til alle radiokanaler via en fjernkontroll, er brilliant. Til og med kona liker det!

Med bruk av NAS trenger heller ikke pc-en å være påslått (og Sonos greier seg med en billig NAS, 1500.- for 500GB, nok til å lagre 1000 cd-er flac/lossless. Hvordan er dette med SB3?).

Noen her snakker om MP3. Det hører vel hjemme på innerlomma og ikke i et stereoanlegg!

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •