Faseproblemer med sub/front i surround......(?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Faseproblemer med sub/front i surround......(?)

Hei!

Har nevnt tidligere på forumet at jeg har hatt noe sludder i valsen når det gjelder subintegrajson i surround modus..

Det sies at det grei skuring å finne best fase, og det er det og hvis oppskriften hadde vært så enkel som det sies

Jeg har funnet den fasen som gir best output ved 50hz sinustone, og best graf på SMS-1 i stereomodus. Problemet/IRRITASJONEN kommer når jeg setter på en film - gjerne med mye feite effekter....

Det er så; Jeg setter f.eks på "Saving Private Ryan", og i åpningssekvensen er det mye fart og moro - ikke minst bass. Naiv som jeg er, joda flott bass og låter feita med god bass, men tvilen om at det er noe som ikke stemmer bekreftes nok en gang når jeg lytter nærmere etter, og merker at kanonkulene som knuser seg ned i stranden og vannet, overhodet ikke har den dypbassinformajsonen eller fundamentet som de skal ha. jeg vrir om polariteten på fasen, dvs fra +180 til -180, og her kommer fundamentet jeg har savnet, men den andre bassen som jeg hadde ved fase +180 - den er borte....... Og jeg tenker nok en gang, og ved n'te dvd jeg har testet med - her er det noe som ikke stemmer.

Jeg sjekker hvordan ht. kabler, fasen på subene er og elementene i frontene om dem er koblet i/satt til lik fase :twisted:. Joda, det er dem, og jeg tenker da, hva i huleste kan det være som gjøre dette?

Kan det være innstillingene per ht i surr modus/kan det være delay per ht ??

Delay var det ikke, men begynte å rote litt med str på høyttalere og delefrekvens per ht.
    Oppsettet jeg hadde var;

Front: Large
    Center: Small 60hz
    Surr: Small 40hz
    Sub: Yes 120hz

Satt jeg surr. til Large på "Save Private Ryan" ble det bedre, men gjorde jeg det samme på "Eagles - Hell Freezes Over" ble det verre og ble bare mer og mer forvirret.
    Deretter satte jeg alt til Small med 80hz deling, bortsett fra sub med 120hz master deling. All bassinformasjonen var med og det var ikke tegn til fasefeil i lydbildet, men punchen og trykket fra front (til tross for fasefeil) var borte og dette irriterte meg veldig.
    På pur f... satte jeg da alt til Large og sub til Max. Altså alle ht spilte sitt frekvensspekter og subene spilte bassen til alle ht + LFE. Det ble jo veldig bra og heftig, og man fikk trykket fra front da også, nice! Bare en stor bakdel (!), belastningen på subene ble da mangedoblet noe som overhodet ikke er sunt for dem....! :evil:

Tenkte naturligvis litt videre på dette som har vært noe som har irritert meg grenseløst en stund, og lurte på om fasen på bassen frontene fikk fra center, surr. ht var annerledes i forhold til front og sub sin bass som den fikk servert....For front og sub spiller bassinfo for senter og surr ht med respektive xover, sub spiller dog også LFE. Det virket som om LFE hadde annen fase enn bassen som sub og front spiller for senter og surr. Ved fase +180 virker det som om bassen til senter og surr kommer best fram, mens ved fase -180 kommer LFE bassen (de dypeste tonene) best fram......

Kan bli gal av mindre, og har jo funnet ut at alt satt til small med xover fungert i likhet med alt satt til large og sub til max......Men dette er ikke slik jeg vil ha det lydmessig, det låter best og mest avbalansert ved front til large og surr+senter satt til small. Da blir ikke belastningen på subene så himla store heller - noe jeg synes er betryggende. Lydmessig så blir det for lite snert og punch forfra med alt satt til small.

+180 fungerer desidert best i i stereo og PL IIx ++. Virker som om dette kun forekommer på de digitale lydformatene.........

Så det jeg spør om er om noen har noen synspunkt på hva som gjør at fasen ikke fungerer optimalt ved første oppsett, Dvs front Large og surr+senter Small, når man har funnet optimal fase vha graf og RS+sinustone i utgangspunktet?

Bass- og fasegururer (!), jeg tar i mot alle synspunkt! Vil komme til bunns i det og vite hva det er, HATER å ikke vite hva som forårsaker dette :evil:

Hilsen forvirret tussaLabb!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har vært ute for noe liknende?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke noen DIY-signalkabler som kan tenkes å ha feil fase? Tenker da spesielt mellom prosessor og effekt. Har du prøvd å snu fasen på senter og bakhøyttalere?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Nei har bare originale kabler. Har prøvd å snu fase på senter, men hvis det hadde vært feil fase på senter og bakkanaler, ville ikke dette kommet fram i 5 kanals stereo og surr modus nå som alt står til large og og sub til MAX? Da skulle det i utgangspunktet vært lite bass i denne modusen, men det er i disse modusene det er aller mest bass :???: ?

Det forekommer kun ved digitale formater og ved senter og surr satt til small, utrolig snodig.... aldri vært ute for liknende :neutral:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vet jeg sannelig ikke hva som kan være gale. Høres veldig merkelig ut. Har du prøvd med en annen prosessor?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •