Hva er "maks" volum?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er "maks" volum?

Er rimelig fersk på hifi-fronten enda, har stort sett hatt utrangert og underdimensjonert utstyr hittil.. Men føler jeg er litt mer på en riktig vei nå

Anyways, så lurer jeg på hva som er maksimum hva man burde presse en forsterker, med tanke på volum.

Den gamle JVC-receiveren min begynte å forvrenge og høres stygg ut når man begynte å nærme seg 50% av hvor langt det gikk an å skru volumjusteringa..

Er det noe gylden regel av hvor langt man kan presse dette, uten at ustyret revner på midten? Eller kan man i teorien skru den i bunn så lenge forsterker er kraftig nok, og høyttalerne er kraftig nok?

Etter å ha spilt med mine 604 i drøyt 25 timer på rolig nivå, prøvde jeg å guffe på litt volum og har spilt en stund med volumknappen nesten halvveis nå.. Ingen av forsterkerne virker spesielt varme, og B&W'en spiller kontrollert og behersket..

Mvh nyfrelst! <3 <3

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til forvrengning og litt ned

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke lengre enn til "are you nuts?" iallefall ..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Volumknappen på forsterkeren din er ikke det som skader forsterker/høyttalere eller gir dårligere lyd.

Hvis du har en CD-spiller med 1V ut i stedetfor 0.5V peak, så må du kompensere for dette med å stille volumkontrollen lavere (f.eks "klokka 10" i stedetfor klokka 12) og du får samme lydnivå ut.

Gjør dette at du kan spille høyere? Nei, dessverre ikke. Forsterkeren og evt høyttalerene klipper på de samme punktene som før.

Dermed er det rett som shakudu sier: bruk ørene, så lenge systemet spiller rent tar det sannsynligvis ikke skade av det.

Analogi:
    Tenk deg volumkontrollen som gasspedalen på en bil. Hvis du tar på deg platå-sko så kommer gasspedalen lengre ned i forhold til foten din. Gjør det at bilen går fortere? (gitt at du har lange nok føtter til å rekke å presse pedalen helt ned uansett).

-k

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har ganske ofte med høyttalerne å gjøre, eller riktigere sagt impedansen i disse.
    Er høyttalerne spesielt lavohmige, (4 ohm og mindre), blir belastningen på forsterkerutgangen stor. Dermed vil den fortere komme til kort, rett og slett fordi strømreservene i denne blir for små.
    Kjører du f.eks med 8 ohms høyttalere, vil du sannsynligvis kunne kjøre med noe høyere volum, før det begynner å vrenge.
    Maksvolum vil uansett ligge et stykke under det punktet hvor hørbar forvregning oppstår.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

Analogi:
    Tenk deg volumkontrollen som gasspedalen på en bil. Hvis du tar på deg platå-sko så kommer gasspedalen lengre ned i forhold til foten din. Gjør det at bilen går fortere? (gitt at du har lange nok føtter til å rekke å presse pedalen helt ned uansett).

-k
    hahaha, bra poeng !!

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord, så trenger jeg ikke å være redd for å dytte 372'en over 50%? :twisted:
    Ingen antydning til klipping eller forvrening enda, og 604'ene er vel 8ohm

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Analogi:
    Med denne analogien forstod til og med samboeren min dette

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MAX-VOLUM er når du får klage fra politiet =)

Active clsc-215 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av m4sta
    hvis man har ett 2*25 watts aiwa annlegg da?

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dermed er det rett som shakudu sier: bruk ørene, så lenge systemet spiller rent tar det sannsynligvis ikke skade av det.

-k
    Er enig i dette. Syns uansett det er litt merkelig at volumkontrollen på de aller fleste forsterkerne er justert slik at de ikke kan skrus over ca.klokka 12 (altså halvveis). Dette gjør jo at risikoen for at f.eks unger skal ødelegge anlegget blir større!, og hva er da vitsen med den andre halvdelen på volumhjulet? Jeg kjøper argumentet om at hva som er maks på forsterkeren også vil avhenge av det øvrige utstyret, men er det noen her som opplever at de kan skru volumbryteren helt opp? Neppe! Dette irriterer meg nesten like mye som at speedometrene på bilene alltid er justert 10km/t under! :evil:

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Er enig i dette. Syns uansett det er litt merkelig at volumkontrollen på de aller fleste forsterkerne er justert slik at de ikke kan skrus over ca.klokka 12 (altså halvveis). Dette gjør jo at risikoen for at f.eks unger skal ødelegge anlegget blir større!
    Min neste reciever skal garantert ha instilling for maxvolum eller noen annen form for barnesikring.
    Jeg kjøper argumentet om at hva som er maks på forsterkeren også vil avhenge av det øvrige utstyret, men er det noen her som opplever at de kan skru volumbryteren helt opp? Neppe! Dette irriterer meg nesten like mye som at speedometrene på bilene alltid er justert 10km/t under! :evil:
    Eller at de går helt opp til 250?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i dette. Syns uansett det er litt merkelig at volumkontrollen på de aller fleste forsterkerne er justert slik at de ikke kan skrus over ca.klokka 12 (altså halvveis). Dette gjør jo at risikoen for at f.eks unger skal ødelegge anlegget blir større!, og hva er da vitsen med den andre halvdelen på volumhjulet? Jeg kjøper argumentet om at hva som er maks på forsterkeren også vil avhenge av det øvrige utstyret, men er det noen her som opplever at de kan skru volumbryteren helt opp? Neppe! Dette irriterer meg nesten like mye som at speedometrene på bilene alltid er justert 10km/t under! :evil:
    Jeg har vært borti veldig svake signalkilder som ikke greide å utstyre forsterkeren (altså at volumknappen var på maks, men det ikke var forvrengning og mitt smertenivå var enda ikke nådd). Dette avhenger selvsagt av CD, CD-spiller og høyttalere. Poenget er at produsentene legger inn litt "slakke" slik at alle kunder skal bli fornøyd.

Når man har en digital overføring som mange har til surroundforsterkere så fjerner man en kilde til variasjon (alle kilder skal da normalt sende "full-skala" PCM til forsterker), men fremdeles kan det skille 20dB i følsomhet mellom ivrige horn-høyttalere og dorske engelske monitorer. Det sier seg selv at man må ha volum-kontrollen på to forskjellige punkter i disse situasjonene.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ørene er nok den beste redskapen for å høre når du har nådd maks volum på utstyret ditt. Låter det ikke bra når du skrur mer opp, så skru det litt ned igjen. Enkelt og greit.
    En tommelfingerregel er vel at forsterkeren spiller på "full guffe" når volumknappen er på "klokka 1". Men det kan naturlig vis variere endel på bl.a. opptaket du spiller. Pink Floyd - The Wall, kan du skru langt over dette punktet. Mens andre plater når grensen allerede før "klokka 12".

Nei, bruk ørene. Det er det enkleste, og det beste.

IMM

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper argumentet om at hva som er maks på forsterkeren også vil avhenge av det øvrige utstyret, men er det noen her som opplever at de kan skru volumbryteren helt opp? Neppe!
    På mitt første stereo oppsett var det slik at jeg kunne vri pre amp'en helt opp og spille uten at det var vrenging fra CD. Jeg hadde da en Denon 1500(?) pre, og NAD 2700 effekt på Dali 109 høytalere. Denon ga 1 Volt max ut på phono, men denne hadde også XLR, og der var det 2 Volt max, så en XLR-phono kabel ble laget rimelig kjapt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av m4sta

helt enig! Har alerede fått det jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan skru volumbryteren må NESTEN maks (har foreløpig ikke "turt" å spille høyere). har en qsc 1400, lab1200, infinity sm155, cv al1000, 4x12" fra dynabel osv

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •