128 kbps vs 256 kbps -> forskjell hvis man brenner de på cd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer samye83 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

128 kbps vs 256 kbps -> forskjell hvis man brenner de på cd?

Har lurt på en ting, søkt litt rundt men fant ingen svar. Hvis jeg brenner en audio cd med mp3 filer, vil bit raten på mp3 sangen ha mye å si for kvaliteten hvis jeg brenner dem på cd som vanlige sanger? Vanligvis er det detaljer forskjell som skiller 128 kontra 256, vil det samme gjelde hvis man brenner dem?
    Samsung UE55F9005 | Parasound Halo Integrated | Yamaha RX-A2050 | MA GX300 | MA GXC350 | Monitor Audio GXW15 | Cambridge Audio WS30 | Kef 2005.2 Atmos

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    256 gir bedre kvalitet enn 128. Selv bruker jeg 192 når jeg ripper til iPoden, syntes det gir best kompromiss på lydkvalitet/plass.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du komprimerer mister du en del detaljer i lyden (se bort fra lossless), disse er borte for alltid, selv om du brenner låtene ut som CD-audio.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det dere mener er at hvis jeg brenner mp3 på cd, så vil de detaljene som har gått tapt ikke komme tilbake igjen. Det er ikke rippinga som skaper forvirring hos meg. Men når man brenner mp3 på cd, så vil 192 være bedre enn 128. Har par album med flac format, men de får jeg ikke brent... Hodebry
    Samsung UE55F9005 | Parasound Halo Integrated | Yamaha RX-A2050 | MA GX300 | MA GXC350 | Monitor Audio GXW15 | Cambridge Audio WS30 | Kef 2005.2 Atmos

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samye83
    Så det dere mener er at hvis jeg brenner mp3 på cd, så vil de detaljene som har gått tapt ikke komme tilbake igjen. Det er ikke rippinga som skaper forvirring hos meg. Men når man brenner mp3 på cd, så vil 192 være bedre enn 128. Har par album med flac format, men de får jeg ikke brent... Hodebry
    det sier vel seg selv hva som er best!! Høyere bitrate gir bedre lyd.til sammenligning har vel en CDplate en bitrate på 2000 så når man har 192 eller 256 så er jo dette en merkbar dårligere lyd.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD har rippet lossless 1411 kbps.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange som tror at mp3 blir "bra igjen" når man brenner det på cd. Dette er feil for du får ikke bedre kvalitet enn det som er på originalfila. Så hvis du brenner en 128 kbps mp3 fil på cd, så blir det ikke bedre kvalitet selv om filene gjøres som til aiff/wav og brennes på cd. Så 256 kbps er klart best å brenne på cd, FLAC er enda bedre. Du hører klart forskjell fra 128 og til 256...

Newcomer larsggu sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samye83
    burrrn.net - The home of Burrrn and Mr QuestionMan » Burrrn

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VBR HQ Joint Stereo. Dette er en sikker vinner hva kvalitet/størrelse angår.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg svar på det jeg lurte på. Takk for så mange raske svar. Virker ganske logisk at 256 er bedre enn 128 når man brenner dem på cd, men jeg trengte bare å være helt sikker. Har nettopp sammen sammen en nytt anlegg og brenner cd'er for å teste. Det beste er vel å kjøpe orignal cd'er så man slipper å være redd for at lyden ikke er på topp. Cdon og platekompaniet har salg nå, får ta meg en runde innom dem.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    det sier vel seg selv hva som er best!! Høyere bitrate gir bedre lyd.til sammenligning har vel en CDplate en bitrate på 2000 så når man har 192 eller 256 så er jo dette en merkbar dårligere lyd.
    Det er en del forskjell mellom bitraten, men om mine amatør ører klarer å skille mellom 256 og cd'er en annen ting :-? Dessuten tror jeg ikke anlegget mitt klarer å gjengi alle detaljene, må nok opp i en annen prisklasse, eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører merkbart forskjell på 128 og i 192 hvertfall...
    Så anbefaller ikke lavere enn 192...
    Uansett, om du har en sang på 128 og bestemmer deg for å gjøre den "bedre" ved å komprimere den til 192 så funker ikke det.. Eneste som skjer da er at fila blir større

På normale anlegg så hører du egentlig lite forskjell på god mp3 og vanlig CD..
    Vet hvertfall at de dyrere pioneer recieverne har noe innebygde greier som hjelper med å få bedre utlyd på mp3-fil musikk...

Selv merker jeg på mitt annlegg at jo høyre jeg spiller en .mp3 cd jeg har laget selv jo mer rævva blir lydbildet. Mens med vanlig CD så går det myyyyye lengre

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nok ikke den eneste, men har du et godt anlegg eller gode høretelefoner så skal du greit klare å høre forskjell...

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg bruker mine sennheiser hd595, så hører jeg forskjell. Men anlegget ble satt sammen igår, og jeg har ikke rukket å tilbringe så mye tid sammen med det enda.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags annlegg har du shoppet samye83?!? Viktig at du kommer med maaaaasse bilder på minHiFi/Hjemmekino

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt ut par bilder der : http://avforum.no/minhifi/show.php/samye83

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Dette er ikke riktig. Hvis du tar en mp3 og en wav i f.eks 320 kbps vil mp3-en være tilnærmet CD-kvalitet, mens wav-fila vil være temmelig dårlig. Det kommer med andre ord an på hvilken komprimering som er brukt. Flac er jo f.eks. identisk med den originale CD-en, selv om bitraten er halvert. Selv om noe høres logisk ut betyr ikke det dermed at det sier seg selv.

Sitat Opprinnelig postet av krestjan
    VBR HQ Joint Stereo. Dette er en sikker vinner hva kvalitet/størrelse angår.
    En CD i flac vil kanskje bli 500 MB, dvs i overkant av en krone i harddiskplass med dagens priser. Hvis platen ikke er verdt dette er den ikke verdt å ha, spør du meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg litt over 17000sanger lagt inn i winamp (i div. bitrate .mp3) og om jeg skal bytte alle disse til flac ville kontoen vært tom og PC'en hatt altfor mange hardisker

...Men kvaltieten på noen av sangene er så dårlig at jeg nestn river meg i håret... men klarer ikke å slette dem, er for glad i dem til det

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tiiim
    Selv har jeg litt over 17000sanger lagt inn i winamp (i div. bitrate .mp3) og om jeg skal bytte alle disse til flac ville kontoen vært tom og PC'en hatt altfor mange hardisker
    17000 sanger.. DEt er da vel ingenting? Går fint på en HD det, selv med null komprimering.
    1 CD plate =650MB=17 sanger(i snitt)
    ca. 1000 CDer=0.65GB*1000 CDer=650 GB

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ikke jeg merker noe spesiell forskjell på flac og VBR hverken når jeg spiller fra pc, eller brent cd..

Fra 128 til 320 eller VBR derimot hører jeg stor forskjell på. Når jeg guffer på litt vel og merke..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •