HIFI til ca 30000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HIFI til ca 30000

Hei, jeg ønsker å kjøpe meg nytt HIFI anlegg, og trenger cdspiller,forsterker og 2 høytalere.Stua er ca 35m2, og pris på alt inklusiv kabler er 30-35000

Musikken vil for det meste bli 80 talls metal :-)

Hva kan dere anbefale? hvordan bør jeg fordele prisen mellom de forskjellige tingene?Regner med ca 10% bør gå til kabler..

takker for svar!

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mye bra

Jeg kan ikke si jeg har hørt på så mange høytalere med 80 talls metal som test plater, men jeg kommer alikevel med noen ideer:

Klipsch Reference RF-82 9999,-
    PSB Image T65 8999,-
    B&W DM604 S3 Høyttalere 10998,-
    DALI IKON 7 Høyttalere 11996,-
    DALI Concept 10 Høyttalere 10999,-
    JBL Studio L890 11799,-
    Focal Chorus 816 V (ca pris) 13,000,-
    Patos Lyric 402 kunne kanskje vurderes tror den lå på rundt 13,000,- den også
    Midgard høytalerene som ennå ikke har kommet ligger jo litt over prisnivået med sine 18,000,- men på den metal musikken jeg hørte på dem gjorde de en god jobb.
    Mange flere som kan passe men noen ideer og et sted å starte, kom ikke på så mange akkurat nå

Av forsterkere kan det jo hende du kan snakke med de som fører den høytaleren du liker, de kan sikkert gi deg tips om hva som passer til og dessuten i de fleste tilfeller vil de gi deg et tilbud om du kjøper alt på ett sted, (bortsett fra på Dali og B&W da hifiklubben ikke gir avslag!).

Personlig liker jeg Klipch godt da jeg syns de gir god valutta for pengene, de spiller morsomt og høyt, Patos med Elektrocompaniets prelud serie spilte bra men hørte ikke rock eller metal på det. Focal syns jeg spilte veldig bra med 11" subb som ble godt integrert, men da blir de fort for dyre de også.

Det med 10% i kabler er mer så man skal huske på å penger igjen til kabler ikke det at man må bruke så mye eller mer på det, husk på at
    Kan man ikke høre at man har dyre kabler så er det ikke noe vits i, med mindre du vil ha noen litt tøffe kabler da såklart

Det er jo til syvende og sist hva du hører og ser som er avgjørende.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fordeling

Sitat Opprinnelig postet av panna35

Hva kan dere anbefale? hvordan bør jeg fordele prisen mellom de forskjellige tingene?Regner med ca 10% bør gå til kabler..

Prisfordeling er det ingen fasit på men om du er fast bestemt på å ikke bruke mer penger enn 35k og ønsker et godt balansert system som ikke skal oppgraderes de nermeste kommende årene så ville jeg nok brukt 10 - 15 tusen på høytalere, og rundt 10 på forsterker. Du kan vurdere å dele forsterker i pre og effekt men det er en smaks sak blir gjerne noe dyrere da, CD spiller ville jeg selv valgt å bruke 5 - 8 tusen på da jeg vet det finnes svært gode spillere i den prisklassen.
    Kabler ville hos meg vert nedprioritert, dette selvom jeg tidligere har hatt relativt dyre kabler. Det så kult ut men for lydens skyld syns jeg ikke det var noen betydlige endringer.

men om du ønsker noe mer hjelp hadde litt mer info vert greit.

Har du noen preferanser når det gjelder design, hva har du hørt før?
    Hatt utstyr tidligere? kunne du tenke deg subb? integrert forsterker? Størrelse på høytaler? farge?

Hva mener du eller dine nermeste er viktig?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville lagt mest i høytalere og forsterker. Standard biltema høytalerkabler og en litt bedre signalkabel. Og kjøpt en grei CDspiller..

Har troen (etter egne erfaringer) på signalkabler ,men ikke på høytalerkabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar :-)
    Er rimelig fersk, men kjøpte en NAD 7240 forsterker i begynnelsen av 90 tallet med cervin vega sub+høytalere. Spiller fremdeles bra,men ønsker noe mer trykk nå.
    Det er helt ok med litt store høytalere da stua er ganske stor,men tror ikke jeg ønsker sub lengre. Håper jeg har forstått det rett da det motsatte av integrert forsterker er å bruke en forforsterker og en effektforsterker.. Fordelene med for/effektforsterker er vel bare muligheten til å oppgradere seinere(spørsmål1)?
    er det mange andre store fordeler lydmessig med for/effektforsterker?(spørsmål2)
    For meg virker det unaturlig å bruke 5-8000 på en cdspiller. Er forskjellen på lyden virkelig så stor fra en cdspiller til ca 2000 til en på 8000?(spørsmål3) Mye av musikken jeg kommer til å høre på er jo MP3 direkte fra dataen,dette skulle jeg kanskje ha nevnt tidligere :?

Ellers trenger jeg ikke dilldall funksjoner,og absolutt ingen radio. Er kun på jakt etter best mulig lyd, som også kan trøkke til litt de gangene det trengs :-D

Og en ting til, jeg ser at det finnes mange flotte brukte høytalere til salgs på finn.no. Ville det ikke vært en god ide å kjøpt brukte høytalere og ny forsterker?(spørsmål4)Man kan vel lissom ikke kjøpe katta i sekken dersom man kjøper noen kjente brukte høytalere for å si det sånn?

Syntes dette så bra ut: Finn Torget - Patos Symphonic III Noen kommentarer til dette?(spørsmål 5)

Takker igjen for svarene

Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Prisfordeling er det ingen fasit på men om du er fast bestemt på å ikke bruke mer penger enn 35k og ønsker et godt balansert system som ikke skal oppgraderes de nermeste kommende årene så ville jeg nok brukt 10 - 15 tusen på høytalere, og rundt 10 på forsterker. Du kan vurdere å dele forsterker i pre og effekt men det er en smaks sak blir gjerne noe dyrere da, CD spiller ville jeg selv valgt å bruke 5 - 8 tusen på da jeg vet det finnes svært gode spillere i den prisklassen.
    Kabler ville hos meg vert nedprioritert, dette selvom jeg tidligere har hatt relativt dyre kabler. Det så kult ut men for lydens skyld syns jeg ikke det var noen betydlige endringer.

men om du ønsker noe mer hjelp hadde litt mer info vert greit.

Har du noen preferanser når det gjelder design, hva har du hørt før?
    Hatt utstyr tidligere? kunne du tenke deg subb? integrert forsterker? Størrelse på høytaler? farge?

Hva mener du eller dine nermeste er viktig?

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De Patos'ene er skikkelig gromhøyttalere, men forberedt på å måtte legge noen kroner i elektronikk for å få det til å låte skikkelig bra. Du får det nok til å låte bra med rimelig elektronikk, men oppgraderigsspøkelset banker på døren før du aner det.
    Det ligger et komplett Thule (PR150,PA150, DVA 150) sett på HFS til 17k. Det kn vælre en mulighet. Har aldri hørt Thule sammen med Patos, men synes Thule generelt behandler middels/dårlige innspillinger bra, noe som bør tas i betraktning hvis du hører mye på 80 talls rock.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbel postet

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

svar og mine valg

Sitat Opprinnelig postet av panna35
    Takker for svar :-)
    Er rimelig fersk, men kjøpte en NAD 7240 forsterker i begynnelsen av 90 tallet med cervin vega sub+høytalere. Spiller fremdeles bra,men ønsker noe mer trykk nå.
    Det er helt ok med litt store høytalere da stua er ganske stor,men tror ikke jeg ønsker sub lengre. Håper jeg har forstått det rett da det motsatte av integrert forsterker er å bruke en forforsterker og en effektforsterker.. Fordelene med for/effektforsterker er vel bare muligheten til å oppgradere seinere(spørsmål1)?
    er det mange andre store fordeler lydmessig med for/effektforsterker?(spørsmål2)
    For meg virker det unaturlig å bruke 5-8000 på en cdspiller. Er forskjellen på lyden virkelig så stor fra en cdspiller til ca 2000 til en på 8000?(spørsmål3) Mye av musikken jeg kommer til å høre på er jo MP3 direkte fra dataen,dette skulle jeg kanskje ha nevnt tidligere :?

Ellers trenger jeg ikke dilldall funksjoner,og absolutt ingen radio. Er kun på jakt etter best mulig lyd, som også kan trøkke til litt de gangene det trengs :-D

Og en ting til, jeg ser at det finnes mange flotte brukte høytalere til salgs på finn.no. Ville det ikke vært en god ide å kjøpt brukte høytalere og ny forsterker?(spørsmål4)Man kan vel lissom ikke kjøpe katta i sekken dersom man kjøper noen kjente brukte høytalere for å si det sånn?

Syntes dette så bra ut: Finn Torget - Patos Symphonic III Noen kommentarer til dette?(spørsmål 5)

Takker igjen for svarene
    Svar1) Det kan være lettere for deg å kjøpe en integrert forsterker, men fordelene med å ha effekt og pre er det at man får de to enhetene i to separate kabinetter noe som er bra, men folk flest meg selv inklusive merker ikke forskjeld. Det du sier om at det kan oppgraderes er en grunn også men på en annen side så har rene effekt forsterkere noen ganger litt mer effekt. Så vis du velger en tungdreven høytaler så kan det være greit.
    Til en total pris på 35,000,- må du nok gjøre noen gode dealer for å få noe komplett med separate effekt og pre amps.

Svar2) CD spillere er viktige! Og det er sant at du kan få en meget bra spiller til rundt 3000,- men med et budsjett på 35,000,- ville jeg brukt litt mer.
    Men dette er en rimlig enkel sak og teste med senere. Om du bruker mest penger på Forsterkere og høytalere så blir jo det desto bedre, men CD spiller til 2000,- vil bli det svakeste leddet i systemet ditt.

Svar3) Mye busikk på Mp3 er helt greit, men man kan aldri forvente at det blir noe annet enn et alternativ til god radio. Man bestemmer mp3 kvaliteten selv og gjør den så høy som mulig men pc er ikke et ideelt medium for musikk, så lenge man ikke forventer underverker så fungerer mp3 fra pc utmerket, bruker det mye selv

Svar4)Jo du kan kjøpe katta i sekken! Men det er mindre sannsynlig.
    Bare vær nøye. Er ikke kjent med den serien fra patos, har sett mest på Lyric selv.

Jeg er derimot enig med eyvind når det gjelder å spare litt penger på kabler, men du skal ikke bruke mye før du får kabler som kanskje er noe stiligere og tøffere utseendemessig skal ikke si jeg hører store forskjeller selv men liker å gi høytalerene de beste forutsettninger likefullt.
    Jeg hadde superspikes til hine høytalere noe som er greit for å fa dem til å stå stødig men billigere spikes eller solide gummi knotter går fint.

Hadde det vert meg som skulle hatt utstyr til imkring 35k til mp3 og metal så ville jeg ha kjøpt igjenn Midgard effekt forsterkerene jeg hadde i høst kombinert med en grei preamp kanskje Vincent, Thule eller Parasound.
    Så ville jeg ha vurdert de Dali Helicon 400 som ligger på hifisentralen.no
    Har ikke hørt så mye på dem selv men de skal være bra til den typen musikk, evenuelt ville jeg ha ventet på Midgard sine egene høytalere som jeg syns var veldig morsomme og undreholdende på alt fra mp3 til death metal
    Patos ble kanskje litt "forsiktige" i forhold kanskje en større Klipch 63 kunne vert noe. Se på oslohifi.no for info om dem. Blir noe dyrere høytalere og forsterkere enn det jeg fåreslo for deg tidligere men det er fordi jeg ville oppgradert med dyrere spiller og annet små utstyr som kabler senere.
    Om du skal slippe unna subb uten å miste trykket så må du legge litt ekstra i høytalerene. Kommer helt ærlig ikke helt over hvor mye morro det var i Midgard høytalerene jeg da 94cm høye oh 26 kg eller noe slikt og det kunne høres ut som det var en diger subb i rommet.

Alle tre høytalerene jeg nevnte her nå likker på 18 og 19k forsterkerene fra midgard ligger på 14 - 18 tror jeg og en god pre regner man 5 - 9
    Vincent SA-T1 er bra sådan. Såklart er tilbud å forvente men, hvor er du fra?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj

Alle tre høytalerene jeg nevnte her nå likker på 18 og 19k forsterkerene fra midgard ligger på 14 - 18 tror jeg og en god pre regner man 5 - 9
    Vincent SA-T1 er bra sådan. Såklart er tilbud å forvente men, hvor er du fra?
    Takker for svar og tips igjen! Jeg er fra Kristiansand

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror en Ming-da, RF-82 og kanskje en marantz CD-spiller kunne vært bra...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg ville kjøpt brukt og jeg ville godt for følgende:
    Effekt: DP 6,4P ca 10- 12 K
    Pre: DP 7,3 ca 5 K
    HT: Patos 402 MK III ca 7-8 K eller de Symphonic III som er nevnt (de er bedre, men dyrere)
    Dac: Stello DA 220 MKII koster ny kr 14 700... Da kan du rippe musikken til hardisken på pc'en å du skal betale mye for å få en bedre cd spiller!
    Dette koster dessverre over 37 k uten kabler, men du skal lete lenge for å få ett bedre oppsett til den prisen (i følge meg....), men ser du allerede har kjøpt utstyr.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

joda

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Tror en Ming-da, RF-82 og kanskje en marantz CD-spiller kunne vært bra...
    RF-82 er kul den men jeg har intrykket av at forskjeld mellom den og 63 ligger i at sistnevnte skal være mer forseg gjort, 83 blir kanskje for dyr men 63 kunne gå, de er jo ganske lettdrevne også så man trenger ikke overdrive effekten. Marantz spillerer har jeg også hørt kunn godord om, Ming-da skal je ikke uttale meg om da jeg ikke kan minnes å ha hørt det merket.

Klipch 63 til 19,000,-
    Klipch 82 til 9998,-

Stor prisforskjeld også da men:???:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •