Intern oppgradering av høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Intern oppgradering av høyttalere?

Hei,

Jeg har noen Infinity SM255'er og jeg byttet nettop terminalene ut med gullbelagte terminaler. Så i samme slengen at internkabling er 18awg, som vel er 0.8mm~~.

Jeg lurte på om det kanskje er lurt å bytte ut internkabling i høyttalerene?
    Utenfor, kjører jeg monstercable på 2.5mm elns..

Høyttalerene er 6 ohm, 10-300w og da 103db/1w/1m.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid spennende å oppgradere eksisterende høyttalere.
    Du kan se på Raeggis oppgradering av sine CV 1215.
    Kun 15tommeren i bunn som er fra originalen. Ellers nytt delefilter, kabling, elementer, demping av kabinett...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Alltid spennende å oppgradere eksisterende høyttalere.
    Du kan se på Raeggis oppgradering av sine CV 1215.
    Kun 15tommeren i bunn som er fra originalen. Ellers nytt delefilter, kabling, elementer, demping av kabinett...
    Takk for tips, jeg skal prøve å søke meg frem til tråden.

Ellers, er det ganske bra demping inni kabinettene mine da, ser ut som det er samme lyddemping som er vanlig å bruke som isolasjon i vegger(?), er iallefall noe gult greier.. Kabinettene mine har også "rom" inni seg, så de er ikke bare en firkantet kasse. Bassporten er bak og har ganske svær diameter.

Jeg liker høyttalerene veldig godt egentlig, synest de er fine å se på, men samtidig vet jeg at de ikke gir verdens beste lyd som de er per dags dato.. hehe.. Jeg vil heller forbedre de, enn å kjøpe nye.. De er fremdeles strøkne siden dagen jeg kjøpte de i 99' elns..

Leste i en DIY at man kan vikle av en runde eller to på spole for å øke bass.
    Jeg lurte også på om jeg kan bytte ut komponenter i delefilteret mitt.

100V 175UF +-5% ELYTONE
    100v 15UF +-5% ELYTONE
    100v 6.8UF +-5% ELYTONE
    100v 5.5UF +-5% ELYTONE

og noen andre komponenter var på delefilter-kretskortet som henger på terminalen. Jeg regner med det finnes forskjellige kvaliteter av kondensatorer, men samtidig har jeg ikke peiling på hva som skjer om jeg bytter de ut :P hehe..

Aktivt filter kunne kanskje vært en idè, hmm.. Jeg vet jo de originale filterfrekvensene. Leste på en side at vanlig delefilter kan stjele 50% av effekten på full guffe, men jeg vet ikke om det var reliable utsagn, da det ble sagt av noen som selger filter.. :P De vil jo selvsagt prøve å få deg til å bytte flter... hehe

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder selv på å oppgradere delefilter og innternkabling.
    Har nå bytta motstander i delefilter, til bassen har jeg satt inn flere i paralell slik at de tåler mere strøm. En 5,6 ohm ble byttet til 4 stk 22 ohm, dette tre plasser til bassen. Trådviklede motastander ble byttet til metaloksyd motstander. Dette ga en merkbart bedre kontroll i bassen og den går dypere, bassen er hellt rå nå på høyere volum. Jeg byttet også kabling fra terminal til delefilter til bassene, bruker 6kv massiv kobber kabbel nå. Skal også bytte fra filter til bassene også. Senere blir det byttet kondiser til en bedre type, som vistnokk skal gji en stor oppgradering i de øvre toner. Der blir det vel Supreme fra Eltek Så blir det vel byttte av spoler til slutt, fra tråd spoler til folie spoler, også fra Eltek. Bruker også 6kv massiv kobber kabler som høyttalerkabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    Holder selv på å oppgradere delefilter og innternkabling.
    Har nå bytta motstander i delefilter, til bassen har jeg satt inn flere i paralell slik at de tåler mere strøm. En 5,6 ohm ble byttet til 4 stk 22 ohm, dette tre plasser til bassen. Trådviklede motastander ble byttet til metaloksyd motstander. Dette ga en merkbart bedre kontroll i bassen og den går dypere, bassen er hellt rå nå på høyere volum. Jeg byttet også kabling fra terminal til delefilter til bassene, bruker 6kv massiv kobber kabbel nå. Skal også bytte fra filter til bassene også. Senere blir det byttet kondiser til en bedre type, som vistnokk skal gji en stor oppgradering i de øvre toner. Der blir det vel Supreme fra Eltek Så blir det vel byttte av spoler til slutt, fra tråd spoler til folie spoler, også fra Eltek. Bruker også 6kv massiv kobber kabler som høyttalerkabler.
    Jeg har en del kondensatorer og slikt på delefilteret mitt:

Men jeg så på prisene på de dyreste kondensatorene til ELTEK AS og de ligger jo på 400kr stk.. Jeg har jo som du ser mange kondensatorer så det ville blitt mange tusen kr per høyttaler?

Hvordan blir det v.s. å kjøpe aktivt delefilter? Et passivt filter vil vel alltid være underlegent?

Her er ellers ny vs gammel skruterminal

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Hvordan blir det v.s. å kjøpe aktivt delefilter? Et passivt filter vil vel alltid være underlegent?
    I et passivt filter vil komponentene som er brukt sette en egen lydkarakteristikk på dine høyttalere. Du kan risikere at det låter veldig forskjellig med aktiv deling selv om du bruker samme delefrekvens og steilhet.

Er to punkt hvor jeg ser aktivt som gunstig, nemmelig at de er lette å endre på. Samt at de som nevnt ikke stjeler effekt. Men du må huske på at du også trenger egne forsterkere til hvert element hvis du kjører aktiv deling, så det blir fort mye mye dyrer enn ved passiv deling.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    I et passivt filter vil komponentene som er brukt sette en egen lydkarakteristikk på dine høyttalere. Du kan risikere at det låter veldig forskjellig med aktiv deling selv om du bruker samme delefrekvens og steilhet.

Er to punkt hvor jeg ser aktivt som gunstig, nemmelig at de er lette å endre på. Samt at de som nevnt ikke stjeler effekt. Men du må huske på at du også trenger egne forsterkere til hvert element hvis du kjører aktiv deling, så det blir fort mye mye dyrer enn ved passiv deling.
    Jeg har en Pioneer 1016 forsterker, så den kan bi-amp'e..
    Høyttalerene mine har 4 elementer, men de er 3-veis, vil det si jeg må ha 3 forsterkere? Kan jeg ikke bare dele bassen fra mellomtone/diskant?

Kan jeg gjøre det med dagens delefilter også, om jeg lodder spolen fra bassen fra øvrige komponenter på delefilteret og så fører ut i egen terminal? Jeg vil jo få annen ohm, så det går vel kanskje ikke? Pioneer'en liker best 6-8ohm, såvidt jeg vet og infinity'ene er 6 ohm, men fungerer også på 8 ohm.

Jeg tror dobbel mellomtone er gjort for å få den på 6 ohm(?), da mellomtonene kjører på samme kabler, mens øvrige elementer kjører rett ned på filteret, utenom at diskanten har jo justeringsmulighet (potmeter eller hva det heter).

Jeg kunne tenkt meg litt mer bass egentlig, kan jeg da bare vikle av et par runder på spolen? Kanskje jeg bør kjøpe ny spole med samme specs, så jeg ikke herper den originale? Hva synest dere folkens?

Sorry for mine nybegynnerspørsmål, hehe.. Jeg digger tekniske saker og jeg vil heller DIY enn å kjøpe nye høyttalere.. Infinityene er forsåvidt et greit utgangspunkt også, spør man meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann, virker som du ikke har mye erfaring når det gjelder modding av høyttalere. Så skal du fullføre et slikt prosjekt så ha gjerne noen du kan kontakte hvis noe går at heden.
    Hvis du kommer til å forbedre filterkvaliteten bør du være obs på at sjansen for at du ikke kan bruke printet som filteret står på er stor. Kvaliteten på delene i dette filteret er ikke av så veldig høy kvalitet og ganske små i størrelse. Bedre komponenter er stort sett noe større (og tyngre), så du kan regne med at du må bygge opp hele filteret på nytt.
    Når det gjedler denne høyttaleleren ville jeg nokk sterkt vurdert å heller selge dem å kjøpe noen bedre høyttalere. Og jeg tipper det kommer til å koste mer enn det smaker. (det gjorde det ivertfall da jeg oppgraderte mine tidligere sm195 for over 3k. )
    På den andre siden er et slikt prosjekt lærerikt og er forsjåvitt ganske gøy å utføre, hvis du velger å fortsette på dette, så mener jeg at Dalens elektronikkservice har koblings skjema til disse høyttalerne.

edit: ser du også lurer på dette i forhold til spoler, da jeg oppgraderte mine så gikk jeg for foliespoler, og disse får du ivertfall ikke på printet da de er større enn hele original filteret.

'mvh Jørgen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    heisann, virker som du ikke har mye erfaring når det gjelder modding av høyttalere. Så skal du fullføre et slikt prosjekt så ha gjerne noen du kan kontakte hvis noe går at heden.
    Hvis du kommer til å forbedre filterkvaliteten bør du være obs på at sjansen for at du ikke kan bruke printet som filteret står på er stor. Kvaliteten på delene i dette filteret er ikke av så veldig høy kvalitet og ganske små i størrelse. Bedre komponenter er stort sett noe større (og tyngre), så du kan regne med at du må bygge opp hele filteret på nytt.
    Når det gjedler denne høyttaleleren ville jeg nokk sterkt vurdert å heller selge dem å kjøpe noen bedre høyttalere. Og jeg tipper det kommer til å koste mer enn det smaker. (det gjorde det ivertfall da jeg oppgraderte mine tidligere sm195 for over 3k. )
    På den andre siden er et slikt prosjekt lærerikt og er forsjåvitt ganske gøy å utføre, hvis du velger å fortsette på dette, så mener jeg at Dalens elektronikkservice har koblings skjema til disse høyttalerne.

edit: ser du også lurer på dette i forhold til spoler, da jeg oppgraderte mine så gikk jeg for foliespoler, og disse får du ivertfall ikke på printet da de er større enn hele original filteret.

'mvh Jørgen
    Hei,
    Ja, du skjønner jeg er en av "galningene" som kjører rundt i en moddet bil som er gammel og har kostet meg mer enn en nyere bil ville kostet, bare pga. jeg ikke vil ha noe som alle andre har, hehe..

men, men.. :P Jeg liker tekniske ting, jeg liker utfordinger og jeg liker å lære ting.. Prosjekter er kulere enn å bare kjøpe noe nytt, spør du meg.

"alle" kan bare gå i butikken og kjøpe seg feks. et bose anlegg, men det er mye mer morro å optimalisere noe man allerede har, spør du meg eller en annen galning..

Jeg har ikke så mye elektronikk-kunnskap, men jeg er ikke helt på bærtur heller. Har bygget pc'er siden jeg gikk på barneskolen (blir 25 i år), samt jeg har alltid hatt interesse for elektronikk/hifi/musikk+++ og vi hadde iallefall litt elektronikk i fysikken på vgs.

Derimot, modding av høyttalere er jeg grønn på! Men å lodde litt er enkelt egentlig, samt å spore et kretskort er jo ingen IQ-test for meg. Jeg har ikke tolv tommeltotter, så å skru ut kretskortet fra platen bak, er ingen stor utfordring.

Spørsmålet er om jeg bør bytte filter her, bygge opp nytt filter, satse på aktivt filter eller om jeg bør også kjøpe nye elementer?

Om jeg bør bare bytte filterkomponenter til bedre kvaliteter, så er det jo en enkel sak egentlig å få tak i kondensatorer med samme verdier på, bare i høyere kvalitet.. Loddingen er jo enkel når det er så "grovlodding" og å erstatte 18awg kabel med noe grovere er jo enkelt.

beklage rom det er en del skriveleif her, hehe.. fylla har isåfall skylda..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

"alle" kan bare gå i butikken og kjøpe seg feks. et bose anlegg, men det er mye mer morro å optimalisere noe man allerede har, spør du meg eller en annen galning..

Derimot, modding av høyttalere er jeg grønn på! Men å lodde litt er enkelt egentlig, samt å spore et kretskort er jo ingen IQ-test for meg. Jeg har ikke tolv tommeltotter, så å skru ut kretskortet fra platen bak, er ingen stor utfordring.

Spørsmålet er om jeg bør bytte filter her, bygge opp nytt filter, satse på aktivt filter eller om jeg bør også kjøpe nye elementer?

Om jeg bør bare bytte filterkomponenter til bedre kvaliteter, så er det jo en enkel sak egentlig å få tak i kondensatorer med samme verdier på, bare i høyere kvalitet.. Loddingen er jo enkel når det er så "grovlodding" og å erstatte 18awg kabel med noe grovere er jo enkelt.

beklage rom det er en del skriveleif her, hehe.. fylla har isåfall skylda..
    Det å optimalisere utstyret er jeg forsåvitt enig i, men jeg tror det er begrenset med hvor mye god lyd man får ut av disse høyttalerne.
    Når det gjelder kretskortet kan tegninger til dette skaffes hos dalens, noe du absolutt bør skaffe vis du velger å plukke dette fra hverandre.
    Hvis du velger å sjifte deler av filteret tror jeg ikke du kan bruke printet som står i høyttalerne da det er for lite tipper jeg. AKtive delefiltre er det jo en del som er vedlgi fornøyd med, men gode aktive fioltre koster fort en del.
    Hva du mener med å bytte elementer er jeg usikker på, men skal du sjifte noen elementer så må du selvsagt sette inn elementer som er beregnet å skal brukes i disse høyttalerne, altså ikke sjift til annet merke eller noe slikt, da tror jeg nokk du kommer til å bli veldig plaget, siden kassen og delefilteret og elementene som står i er tilpasset hverandre.
    Skal du bytte noe i filteret bruk samme verdier som står i filteret fra før, hvis ikke tipper jeg nokk resultatet fort kan bli begredelig hvis du da ikke er ekstremt flink når det gjelder passive filtre og slikt.
    hvis det er av interesse kan jeg sikkert sende deg bilder av det filteteter jeg bygde opp til mine tidligere infinity sm høyttalere eventuelt legge dem ut her, så får du se hva jeg mener med at det originale printet er for lite

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å optimalisere utstyret er jeg forsåvitt enig i, men jeg tror det er begrenset med hvor mye god lyd man får ut av disse høyttalerne.
    Når det gjelder kretskortet kan tegninger til dette skaffes hos dalens, noe du absolutt bør skaffe vis du velger å plukke dette fra hverandre.
    Hvis du velger å sjifte deler av filteret tror jeg ikke du kan bruke printet som står i høyttalerne da det er for lite tipper jeg. AKtive delefiltre er det jo en del som er vedlgi fornøyd med, men gode aktive fioltre koster fort en del.
    Hva du mener med å bytte elementer er jeg usikker på, men skal du sjifte noen elementer så må du selvsagt sette inn elementer som er beregnet å skal brukes i disse høyttalerne, altså ikke sjift til annet merke eller noe slikt, da tror jeg nokk du kommer til å bli veldig plaget, siden kassen og delefilteret og elementene som står i er tilpasset hverandre.
    Skal du bytte noe i filteret bruk samme verdier som står i filteret fra før, hvis ikke tipper jeg nokk resultatet fort kan bli begredelig hvis du da ikke er ekstremt flink når det gjelder passive filtre og slikt.
    hvis det er av interesse kan jeg sikkert sende deg bilder av det filteteter jeg bygde opp til mine tidligere infinity sm høyttalere eventuelt legge dem ut her, så får du se hva jeg mener med at det originale printet er for lite
    Hei, ja.. legg gjerne ut bilde av filtrene du lagde!

Å bytte elementer bør vel også gå fint? Premisset må jo selvsagt være at jeg da bytter delefilter også. Saken er jo den at det er ganske stort volum i kassene, så de bør jo klare et kraftigere basselement feks.

Om jeg "sakser" bassen vekk fra diskant/mellomtone, blir vel ohm'en 3 eller 12, ville jeg tro.. Kan jeg måle ohm'en ved å ohm'e med multimeter?

Jeg har jo to mellomtoner og en diskant, men er usikker på om mellomtonene er koblet i serie eller paralell. Tror nok deter et triks for å få til 6 ohm nominell impedanse.

Det som kunne vært morro, hadde vært å kunne brukt bi-amp muligheten til recieveren min, men såvidt jeg er forstått vil jeg jo da få uakseptabel ohm om jeg bare kobler spolen av filteret og på den måten separerer komponentene.

Er et ljudia aktivt delefilter (1100kr og oppover, beregnet for PA bruk) akseptabel kvalitet tror du? Høyttalerene mine er jo ikke akkuratt noe opera-høyttalere i utgangspunktet og et aktivt filter vil jo gi mer guffe.

Jeg husker en gang jeg bare la en EarthQuake Magma 15" inn i kassen, men jeg hadde desverre ingen husforsterkeren som var kraftig nok til å teste med den gangen.. Samt jeg hadde ikke noe lowpassfilter, men jeg tror resultatet kunne blitt ganske morro, hehe... Element som klarer 110db i 15hz og 138.8db peak (i bil) hadde nok laget litt mer grombass enn infinity elementet.

dog. tror jeg infinity elementet har mer potensiale enn som blir brukt, da jeg på full guffe såvidt ser noe særlig bevegelse. Men elementet er en lettvekter, ingen spørsmål om saken. ALU chassis og magneten er ikke verdens største

Mellomtonene er inni egne "kasser" (plastkopper), så de vil ikke bli blåst ut av evnt kraftigere basselement

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, ja.. legg gjerne ut bilde av filtrene du lagde!

Å bytte elementer bør vel også gå fint? Premisset må jo selvsagt være at jeg da bytter delefilter også. Saken er jo den at det er ganske stort volum i kassene, så de bør jo klare et kraftigere basselement feks.

Om jeg "sakser" bassen vekk fra diskant/mellomtone, blir vel ohm'en 3 eller 12, ville jeg tro.. Kan jeg måle ohm'en ved å ohm'e med multimeter?

Jeg har jo to mellomtoner og en diskant, men er usikker på om mellomtonene er koblet i serie eller paralell. Tror nok deter et triks for å få til 6 ohm nominell impedanse.

Det som kunne vært morro, hadde vært å kunne brukt bi-amp muligheten til recieveren min, men såvidt jeg er forstått vil jeg jo da få uakseptabel ohm om jeg bare kobler spolen av filteret og på den måten separerer komponentene.

Er et ljudia aktivt delefilter (1100kr og oppover, beregnet for PA bruk) akseptabel kvalitet tror du? Høyttalerene mine er jo ikke akkuratt noe opera-høyttalere i utgangspunktet og et aktivt filter vil jo gi mer guffe.

Jeg husker en gang jeg bare la en EarthQuake Magma 15" inn i kassen, men jeg hadde desverre ingen husforsterkeren som var kraftig nok til å teste med den gangen.. Samt jeg hadde ikke noe lowpassfilter, men jeg tror resultatet kunne blitt ganske morro, hehe... Element som klarer 110db i 15hz og 138.8db peak (i bil) hadde nok laget litt mer grombass enn infinity elementet.

dog. tror jeg infinity elementet har mer potensiale enn som blir brukt, da jeg på full guffe såvidt ser noe særlig bevegelse. Men elementet er en lettvekter, ingen spørsmål om saken. ALU chassis og magneten er ikke verdens største

Mellomtonene er inni egne "kasser" (plastkopper), så de vil ikke bli blåst ut av evnt kraftigere basselement
    ja det er jo mulig å sjifte elementer å delfiltre men da er du jo nærmest på tur til å bygge en helt ny høyttaler, og resultatet er umulig å vite. Mener å hørt om noen andre som ha moddet en slik høyttaler som du har, spesielt i bass området, men jeg husker ikke hva som ble gjort, men resultatet var vist utrolig bra, men da var det det originale elementet som ble brukt. Mener å ha hørt at mye av de billligste aktive delefiltrene er av begredelig kvalitet bla en del dårlige loddinger, jeg tror at det er bedre med et godt passivt filter en et dårlig aktivt. (hva som er best av aktive filtre og passive filtre er jo en annen diskusjon. ) en annen ting er jo at du med bruk av aktive filtre vil trenge en del forsterkere, disse høyttalerne er vel trevies då du må altså da ha tre effektrinn evetuelt 6 monoblokker for å dra det helt ut (dette blir kostbart)

har enda bildene her så skal prøve å få lagt dem ut, filene er bare altfor stor for øyeblikket skal prøve å få dem komprimert...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er jo mulig å sjifte elementer å delfiltre men da er du jo nærmest på tur til å bygge en helt ny høyttaler, og resultatet er umulig å vite. Mener å hørt om noen andre som ha moddet en slik høyttaler som du har, spesielt i bass området, men jeg husker ikke hva som ble gjort, men resultatet var vist utrolig bra, men da var det det originale elementet som ble brukt. Mener å ha hørt at mye av de billligste aktive delefiltrene er av begredelig kvalitet bla en del dårlige loddinger, jeg tror at det er bedre med et godt passivt filter en et dårlig aktivt. (hva som er best av aktive filtre og passive filtre er jo en annen diskusjon. ) en annen ting er jo at du med bruk av aktive filtre vil trenge en del forsterkere, disse høyttalerne er vel trevies då du må altså da ha tre effektrinn evetuelt 6 monoblokker for å dra det helt ut (dette blir kostbart)

har enda bildene her så skal prøve å få lagt dem ut, filene er bare altfor stor for øyeblikket skal prøve å få dem komprimert...
    Ja, godt poeng der...

Jeg tror egentlig bassen har mer potensiale enn det som blir brukt, som du sier.. Ellers, tok jeg nå på høyre høyttaleren å loddet om kabelen fra terminalen til kretskortet.

Var 18AWG kabel der, såvel som andre steder og jeg byttet ut med skikkelig heavy 6mm (diameter) kobberkabel, hehe.. syk forskjell i diameter :P Var ikke helt lett å lodde så tykk kabel, iallefall ikke med gass-loddebolt som ikke klarer å holde nok gass til å lodde mange sekunder :P

Planen min var å lodde tykk kabel helt fra kretskortet og til basselementet også, da det er noen skrale kabelsko som har dårlig kontakt..

Pga. det er så stress å lodde med den gassloddebolten, venter jeg heller til jeg får lånt/kjøpt meg skikkelig loddebolt, svamp og slikt, så jeg kan lodde sånn ca 10 ganger så fort (overdriver ikke).

Jeg tenker jeg kanskje skulle kjøpt meg en spole med samme spesifikasjoner som den jeg har og så prøve å vikle av et par runder. Leste på internett at om man vikler av 1-2 runder, får man mer bass.

Det var ikke snakk om infinity, men mer generellt om spole på basselement.

Jeg har ingen utstyr for å måle om mods jeg gjør vil gi noe praktisk ytelse, men det jeg kan gjøre er jo å kjøre en ny mcacc på pioneer'en og se om parametre og gain på feks bass/diskant vil endre seg i forhold til utgangspunktet.

Det jeg har gjort hittil, er bare:
    Byttet til gullterminaler til ledninger
    Loddet inn 6mm (diameter) på + og - fra terminaler til kretskort og loddet på kretskortet.

Ville tro det er den mest vitale delen av høyttaleren, da det vil komme mest effekt frem til kortet, før filteret vil fordele effekten.

Derimot, trenger nok bassen også bedre kabler, da det som sagt er skrale saker, dårlige kabelsko og tynn kabel.

Ser ut som gamle 18awg kabelen er forsølvet kobber..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal se på aktive delefilter så kan kanskje Elteks 3-veis Hypex-moduler være ett bra alternativ? De ligger rett overkant av 2000 pr stk og har også 3 forsterkere på 85watt

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal se på aktive delefilter så kan kanskje Elteks 3-veis Hypex-moduler være ett bra alternativ? De ligger rett overkant av 2000 pr stk og har også 3 forsterkere på 85watt
    ingen dum ide kan sikkert funke kjempe bra det, slipper du også å bekjymre deg for kjøp av flere effektrinn, da du kan kjøre dem som en aktiv høyttaler. hvordan resultatet blir er vel egentlig ikke lett å vite, men det kan sikkert fungere..
    tykke kabler inni høyttalerne har du rett i ikke er barebare, brukte de tykkeste i den flettetede pr serien til kimber.

hvis du går inn på min hifi ( link i signatur) å går til det nederste bilde ser du et bilde av filteret til både diskant mellomtone og bass

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med aktive delefilter er at man slipper unna de passive delefilterene som suger effekt. Som regel blir 2/3 deler omgjort til varme. Så 3x80 pr høyttaler holder som regel i massevis;-)
    Det andre er at man slipper unna lengder med tykke høyttalerkabler. Det holder med 2-3meter med signalkabel. Av ok kvalitet riktignok;-)

Husker at Fidelity testet ut denne modulen på noen gamle JBL med veldig bra resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med aktive delefilter er at man slipper unna de passive delefilterene som suger effekt. Som regel blir 2/3 deler omgjort til varme. Så 3x80 pr høyttaler holder som regel i massevis;-)
    Det andre er at man slipper unna lengder med tykke høyttalerkabler. Det holder med 2-3meter med signalkabel. Av ok kvalitet riktignok;-)

Husker at Fidelity testet ut denne modulen på noen gamle JBL med veldig bra resultat.
    ja har sett testen til fidelity og det så jo spennende ut.
    det finnes gode grunner til å kjøre aktivt, men hvis du kjøper et standard aktivt delefilter og deler på samme frekvenser som høyttalern var delt emd passive betyr ikke det at høyttalern nødvendigvis låter bedre med aktivt delefilter. jeg mener at det finnes flere løsninger enn bare å skal kjøre aktive systemer.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3x80 vil nok funke bedre enn 1 x 150 recieverwatt ja!
    Ellers, synest jeg da, subjektivt at diskanten ble bedre etter de usle mods jeg har gjort hittil.

dvs. jeg har ikke strekt ny kabel fra diskant og ned til filter, men hovedkabel (veldig kort) fra terminal til filter ble byttet i en heftig strømkabel (kobber), jeg byttet terminaler til gullbelagte og jeg byttet selve de "spadene" som kablene henger på, til gullbelagte der også..

Skal ta bilde av gammel vs ny kabel, hehe.. GANSKE heftig forskjell!
    Jeg merket ikke noe forskjell i bass, men det skal nevnes at jeg bare har moddet høyre høyttaler hittil og venstre høyttaler produserer mer bass siden den står i hjørne av rommet. MCACC'en kalibrerer jo dette noe, men fremdeles får jeg jo mer bass pga bassporten er bak og det reflekteres mer lavfrekvente toner.

Diskanten synest jeg da, men kan godt være jeg bare innbiller meg det!! Men jeg synest den ikke ble så "hard". Skal også nevnes jeg hørte på mp3 og det var trance :P hehe.. men lydkilde var optisk og kbps var ganske bra.

edit:
    her er ny vs gammel kabel

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •