Susing i Dolby Digital

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Susing i Dolby Digital

Aye,

Jeg kjøpte som dere sikkert vet nylig en NAD T742 og et par Dali 5005. Fungerer utmerket til musikk, men da jeg skulle se en film på søndag la jeg merke til noe uventet: Veldig markant susing fra høyttalerne, særlig den høyre. Jeg satte filmen på pause, og susingen var der, enda tydeligere da det ikke var noen annen lyd. Det som slår meg som merkelig er at dette ikke er tilfellet når jeg spiller musikk (med samme spilleren som ved film), PS2 eller musikk via PC. Susingen kommer bare på film.

Jeg lurte først på om det kunne være kabelen; hadde brukt en helt vanlig phonokabel som koax, og handlet en skikkelig skjermet en på mandag. Susingen avtok ikke.

Jeg ville tro problemet ligger i receiveren; har tross alt hatt DVD-spilleren i et halvt å uten å oppdage dette. Skal innom Hifiklubben og mase imorra (dvs idag), men tenkte bare jeg skulle høre om dere har noen forslag. Jeg har ikke fått testet DTS og optisk tilkobling med spilleren, men gjør det før jeg drar til byen. Vil forøvrig helst bruke koax framfor optisk, da jeg som sagt nettopp har kjøpt ny kabel, og trenger de optiske inngangene til PS2 og eventuelt en Xbox.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden lyden er der når du har spilleren på pause så er vel den der også selv om du slår av spilleren. Ergo støyen kommer fra forsterkeren.

Sannsynligvis er den bare slik.

Opplevde dette selv med RSP-970 fra Rotel. Mye skryt i pressen, men ingen kommenterte at den produserer svært mye egenstøy. (byttet 2 ganger uten at det hjalp) Etter en stund kom Rotel med en oppgradering uten den store forbedringen. Endte opp med å bytte til en annen modell.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, så snart jeg slår av filmen forsvinner susingen. Putter jeg i en CD og setter den på pause er det helt lydløst.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varierer susingen med justeringen av volumkontrollen?
    Brukes den analoge eller digitale inngangen når du spiller musikk?

Hvis svaret er ja på begge de ovenstående spørsmålene, vil jeg tro feilen ligger i de digitale kretsene i forsterkeren:
    NADs T7x2-serie har fått litt pepper i tester for de digitale kretsløpene sine (hovedsaklig for en litt slapp øvre diskant). Som du sier, så er de analoge forsterkerdelene glimrende (som alltid hos NAD).
    Du skal ikke se bort fra at dette er et problem som introduseres i DA-konverteren. Selv om du ved CD-avspilling bruker digitalinngangen, kan det hende at denne støyen bare dukker opp i surround-modus...

Hvis du tester DTS og eventuelle andre modi vil du få en bedre pekepinn om hvor problemet ligger.

Ellers sier spesifikasjonene for T742:
    Signal to Noise Ratio:
    Ref 60W/8 ohms >96dB (IHF A)
    Ref 1W/8 ohms >80dB (IHF A)

Spesielt ved 1W er signal/støyforholdet relativt dårlig sammenlignet med en del bedre produkter.
    F.eks. har stereoforsterkeren NAD C320BEE disse spesifikasjonene:
    Signal/noise ratio; ref 1W 100dB
    Signal/noise ratio; ref rated power 117dB

Ved 1W ut skiller det altså 20dB på støynivået! Det er mulig at dette er noe du må leve med i T742...

Feilsøking på støy er ikke enkelt. Du får ha lykke til!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for utfyllende svar, Roffe.

Jeg har så langt brukt digital der jeg har kunnet gjøre det, da fyren på Hifiklubben mente NADen hadde mye bedre DA-konvertere enn Cambridgen. Slik har jeg koblet:

Cambridge DVD57: Koax
    PlayStation2: Optisk
    PC: RCA

Susingen oppstår bare på film via DVD-spiller. Som sagt, selv om samme spiller og samme kabel brukes til musikk, er høyttaleren da lydløs når den skal være det. Og ja, jeg har prøvd flere filmer. :P

Jeg har nå også testet DTS, og prøvd å koble optisk. (Har dessverre ikke kabler til å teste analogt.) Samme resultat: Markant susing fra høyre høyttaler. Ikke bare sånn susing man hører når man legger øret inntil høyttaleren; man hører det fra den andre siden av rommet. Det er veldig sjenerende på film.

Jeg ringer Hifiklubben nå. Mulig de har et forslag.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoops. Så at øverste linje i mitt forrige innlegg var borte. Den er nå lagt til. Altså: "Varierer susingen med justeringen av volumkontrollen?"

Dette gir en pekepinn på om susingen kommer inn før volumkontrollen (i forforsterkeren eller DA-konverteren) eller etter (effekttrinnet).

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, både og. Det vil si, skrur jeg volumet opp til maks (+18 dB, uten lyd, selvsagt, er ikke helt sprø heller) suser det en del fra begge høyttalerne uansett hva jeg putter inn. Men jeg ville aldri i praksis gå over +0 dB uansett. Skrur jeg volumet ned til laveste nivå (-60 dB) hører jeg ingen susing, men fra -59 til +10 eller så er det ingen endring.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord så har du susing når digital inngangen er "aktiv".

Dvs at det er stille når DVD spilleren er slått av og det ikke er noen "bærebølge" ( jeg vet at det ikke er korrekt men mangler ord ).

Man kan med 95% sikkerhet si at feilen ligger i receiveren.

Det virker som om forsterkeren trigger på et signal som ikke er tilstede (DVD spilleren står på pause ) og da gir ut støy i steden for stillhet.

Dette kan man teste ved å bruke silence biten på The Calibrator, da er decoderen aktiv, men det skal være helt stille.

Lykke til!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som en god forklaring, Arendal. Det betyr kanskje at susingen IKKE er der når det faktisk spilles av lyd, og da burde det jo være til å leve med!

Men når jeg leser den innledende postingen virker det jo som susingen er der MED lydsignal også...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Susingen er der med lydsignal ja, ellers hadde det jo ikke vært noe problem.

Kom nettopp tilbake fra Klubben. Der koblet vi opp receiveren med et bar B&W stativhøyttalere, samt en av de billigere Denon DVD-spillerne. Null susing. Mulig det var litt lyd i lokalet, men jeg hadde med en gang hørt om problemet var der, spesielt siden det i hovedsak var i høyre høyttaler.

Før jeg dro (hjemmefra) prøvde jeg forresten også å bytte om på høyttalerne, og susingen var fremdeles bare til høyre.

Fyren jeg snakket med mente vi burde teste spilleren også. Det er vel verdt et forsøk, men jeg synes det ville være litt rart om den var problemet, da jeg kjører digitalt. Kanskje en eller annen ond ingeniør bestemte seg for at komibasjonen Cambridge, NAD, og Dali skulle resultere i støy i høyre høyttaler.

Urgh, tungvindt å ta buss fram og tilbake. Hvis Cambridgen viser seg å fungere som den skal tror jeg jeg venter til jeg får tilgang på en bil. Hvor seriøse er forresten Hifiklubben på den "Besøk av en entusiast, som gjør sitt ytterste for at du skal få god lyd hos deg", som de skriver i katalogen? :P

Takker til Roffe og Arendal, noterer meg det dere har sagt. Håper jeg ikke er altfor plagsom. :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva du har forsøkt av kombinasjoner, men går ut fra at du har forsøkt å fjerne alt annet av kabling enn:

* Kabling mellom forsterkere og høyttalere
    * Digital kabling mellom DVD og forsterker

Er susingen der fortsatt da?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der var et dødelig godt poeng. Var jo slikt vi koblet på Hifiklubben, og da hørte jeg ikke noe. Skal prøve umiddelbart.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nah, det hjalp ikke noe.

Men jeg da jeg fant fram boksen til Cambridge-spilleren, kom jeg på at jeg fremdeles hadde min gamle, fryktelige Koda-spiller i skapet. Jeg koblet opp denne, og jeg tror sannelig støyen ble borte. Eller i det minste redusert til et akseptabelt nivå. Litt vanskelig å si, da denne spilleren støyer ganske mye selv. :P

Jeg tror da jeg har lokalisert problemet. Forklare det kan jeg ikke, men kanskje folka på Hifiklubben kan. Da dro jeg avgårde igjen!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støyer begge spillerne i form av støy på digitalutgangen?! Snodig.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, bare Cambridgen. I Kodaen er det selve spilleren som støyer, altså drivverket.

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lenge er det siden du kjøpte spilleren? Om du har originalesken og kvittering, anbefaler jeg at du drar ned og bytter til en NAD T513, arvtageren etter T512. Den er også satt ned med 300 kroner! Hi-Hi Klubben er sikkert greie, om det ikke er så alt for lenge siden du kjøpte Cambridge-spilleren.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og på Hifiklubben virket Cambridgen perfekt. Jeg tror jeg begynner å bli sprø. Må teste videre, og på fredag/lørdag ser det ut til at jeg må ta med hele anlegget ned dit.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som om det er en feil med spenningsnivået på digitalkabelen. Det er mulig det vil rette seg om du har mulighet til å kjøre optisk. Prøv med en billig optisk kabel.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet litt videre nå. Det må være dekoderen i receiveren som er problemet, da jeg nå kjørte analogt fra Cambridgen, og det gikk greit. Jeg kunne selvfølgelig gjøre dette permanent, men det det ER en feil her et sted, da verken optisk eller koax virker som skal. Jeg har bare ikke lyst til å levere NADen hos Hifiklubben, og få beskjed fire uker senere om at de ikke fant noen feil, sammen med en regning på fire hundre og noe.

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Har testet litt videre nå. Det må være dekoderen i receiveren som er problemet, da jeg nå kjørte analogt fra Cambridgen, og det gikk greit. Jeg kunne selvfølgelig gjøre dette permanent, men det det ER en feil her et sted, da verken optisk eller koax virker som skal. Jeg har bare ikke lyst til å levere NADen hos Hifiklubben, og få beskjed fire uker senere om at de ikke fant noen feil, sammen med en regning på fire hundre og noe.
    Hvor lenge er det siden du kjøpte receiveren?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •