Hvilken integrert forsterker er rett for meg og mitt behov?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken integrert forsterker er rett for meg og mitt behov?

Som sagt i en annen tråd her på forum så har jeg blitt litt usikker på om jeg skal ha Xindak XA-6950V / Xindak Muse 1.0 CD-spiller. Vant budrunden på dette Netthandel greiene, og ingenting å si på prisen - 4.500,- levert.

Spørsmål er om dette er det rette valget for meg. For det første så skulle jeg nok kanskje heller valgt XA-6950 (har jo ikke hørt noen av dem da ikke fins noen importør i nærområdet, men...) da den iflg. Audiofoni gir et lydbilde som passer meg bedre en v-utgaven - litt mer ungdomspreg på v-utgaven visstnok. Min musikksmak er ganske variert, fra Pink Floyd tìl Kent, men hører lite/ingenting på listepop og da spesielt IKKE på r&b, hiphop og den sjangeren der. Ei heller tung metal musikk. Kommer stort sett til å bli brukt til normal lytting.

Så har jeg tenkt som så at det kunne kanskje vært kjekt å kjøpe en integrert forsterker som jeg kan bruke som effektforsterker til en surround receiver som nok vil komme med tid og stunder. Da bør den jo ha såkalt prosessorinngang.

Forsterkeren skal forøvrig stå i en stue på 15-20 kvadrameter, men kjøkken på 10-15 kvadrameter ligger vegg i vegg (avskilt av en halvvegg). Høyt under taket - skråtak med ca. 4 meter på det høyeste. Rekkehus - kommer mao ikke til å spille svært høyt over lang tid. Det tillater forsåvidt heller ikke ørene mine da jeg har tinnitus på begge ørene.

Budsjett? 2.500 - 5.500,- Vidt budsjett dette her, men usikker på hva jeg egentlig har behov for.

Denne "har" jeg om jeg betaler for den:- Xindak XA-6950V (+ Xindak Muse 1.0 CD-spiller)

Her er alternativene jeg har sett på:
    - NAD C320BEE - 2.700,- Budsjettvennlig. Prosessorinng. har den vel ikke?
    - Thule Spirit IA60 - 5.000,- Hva tror dere om denne? Har prosessorinng.
    - XTZ Class A100 D II - 5400,- Kritikerrost, ingen pros.ing. så vidt jeg vet

Ett bra brukt alternativ kan være:
    - Thule Spirit IA100 - 2.500-3.000,-

Er klar over at disse alternativene nevnt her representerer et vidt spekter, men spørsmålet er hva som passer best til min type bruk/musikksmak/rom.

Håper noen kan komme med litt feedback på disse alternativene jeg har kommet med her. Forslag utenom er også velkomne!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thule kan faktisk være ett veldig bra alternativ:-)
    Ikke minst den brukte der:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...ate/1125855800

Xindak XA-6950V har jeg som sagt allerede vunnet en budrunde på og til en pris på 2.200,- Ser han som selger her skal ha 3.400,- for sin. Vet fortsatt ikke om det er det rette for meg... Har dessverre ikke muligheter for å høre på den heller.

Cambridge Azur 640A v.2 er kanskje et alternativ man kan vurdere ja, men så er spørsmålet om dette ikke ville være bedre og heller da gå for en brukt Thule IA100 til rundt 3.000,- Skulle tro at man får mer for pengene da?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp Atoll'en!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser forøvrig at man kan få en ny ATOLL IN100 til ca. 7.200NOK i Sverige. Vet dog ikke hvor mye cybervision ønsker for sin 1.5 år gamle Atoll.

Ser er ikke noe poeng i å kjøpe en forsterker som koster mye mer enn 5k da jeg ikke får utnyttet dens potensial uansett om jeg ikke kjøper høyttalere som matcher en dyrere forsterker. Til opplysning så er 10k det absolutt maksimale av hva jeg har tenkt å bruke på forsterker, høytt.par, evt. høytt.stativ, spikes, kabler - ja, det hele.

Om jeg skulle ende opp med en forsterker til rundt 3k så blir det muligens kjøp av ny CD-spiller, evt. DVD-spiller. Hvis ikke kommer jeg foreløpig til å bruke min gode, gamle Pioneer DV-646A DVD-spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz PM-7001 til 5.500,- kunne kanskje også vært noe å vurdert om jeg går for noe i den prisklassen...? Har også prosessorinngang så vidt jeg kan skjønne.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg tar utg.pkt. i Dynavoice sine Definition DM-5 (plassbesparende, noe som blir viktig for meg nå, samt rimelige) , hva burde jeg da velge av flg. forsterkere?

- Holde fast på Xindak XA-6950V (+ Xindak Muse 1.0) ? ...litt skeptisk, har heller ingen prosessorinngang som de nevnte mod. under, og ribbet for inn-/utganger ellers

eller går for ett av alternativene under? Kommer da som sagt til å benytte min gamle Pioneer DV-646A enn så lenge

- Thule IA100 (om jeg får tak i en billig, brukt)
    - Thule IA60 (Ny)
    - Marantz PM-7001

Har muligheter for å få hørt på de to Thule modellene om de har de inne på lager på den lokale Hi-Fi Klubben filialen.

Tror nok Atoll In100 blir i dyreste laget, selv brukt...

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DandyAndy
    - XTZ Class A100 D II - 5400,- Kritikerrost, ingen pros.ing. så vidt jeg vet
    Du kan likevel bruke denne som effektforsterker på frontene dine i surround. Den har en inngang som heter pre in eller amp in eller noe sånt.

Man kan använda förstärkaren som ett rent slutsteg tex till frontsystemet i ett 5, 6 eller 7 kanalssystem.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan likevel bruke denne som effektforsterker på frontene dine i surround. Den har en inngang som heter pre in eller amp in eller noe sånt.

Man kan använda förstärkaren som ett rent slutsteg tex till frontsystemet i ett 5, 6 eller 7 kanalssystem.
    Er klar over det, men ikke noen optimal løsning det der. Ganske mange forsterkere som har den muligheten.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showproduct.php/product/153

Har jo fått mye skryt.

Hvilke høyttalere er jo litt essensielt å vite...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg tar utg.pkt. i Dynavoice sine Definition DM-5 (plassbesparende, noe som blir viktig for meg nå, samt rimelige) , hva burde jeg da velge av flg. forsterkere?
    Vurderer altså sterkt Dynavoice Definition DM-5, alternativt Usher S-520 - men er redd sistnevnte muligens blir i dyreste laget mtp budsjett...

Den siste linken du ga meg der ble nok litt feil JD. Er link til en Samsung 40" TV Kanskje du har den rette linken?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg tak i et par Usher S-520 til overkommelig pris, så nå gjenstår det å finne en integrert forsterker med litt effekt. Budsjettramme blir vel på 4000-5000,-. Brukt er også av interesse. Om noen har tips til forsterker som kan passe godt med disse ht så del dem gjerne her. Xindaken droppet jeg.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Creeken som ligger på torget?

Newcomer samye83 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Xindak xa 6950 og Cambridge azur 640c v.2 og er veldig veldig fornøyd. Rett og slett en nytelse å høre på musikk. Selvom v versjonen av 6950 er ungdomspreget, så vil jeg tro at den kommer til å levere varene. Du har jo allerede vunnet budrunden, og kan vel ikke angre på det? Bare til å prøve ut comboen, om du ikke blir fornøyd, send dem tilbake på angrefrist.

Edit: Så at du har droppet xindak forsterkeren, da får du lykke til med forsterker jakten
    Samsung UE55F9005 | Parasound Halo Integrated | Yamaha RX-A2050 | MA GX300 | MA GXC350 | Monitor Audio GXW15 | Cambridge Audio WS30 | Kef 2005.2 Atmos

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=15366&cat=13

Prøver denne da..

Cayin 251 som ligger på AVTorget. Vet ikke hvordan den vil funke med Usher, men...

Newcomer samye83 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xindak og Usher er egentlig en bra kombinasjon. En på forumet har denne comboen og han er meget fornøyd.
    Samsung UE55F9005 | Parasound Halo Integrated | Yamaha RX-A2050 | MA GX300 | MA GXC350 | Monitor Audio GXW15 | Cambridge Audio WS30 | Kef 2005.2 Atmos

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strekk budsjettet litt og kjøp denne:
    Finn Torget - Rørforsterker 4xEL34

Denne skal være god, men da trenger du også en forforsterker: Rotel RB-981 til 3000,- på hifisentralen.

Finn Torget - Densen hi-end forsterker - billig!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt litt på Cayin ja - ikke så mange brukte 252 modeller ute, så da blir det evt 251B som referert til her.

Godt mulig Xindak kunne vært et bra valg, men savnet et par småting på den forsterkeren så derfor ble det til at jeg droppet den. Forøvrig ingen problem å angre budrunde vunnet da man har krav på det etter kjøpsloven.

Creek A50i 2x50w blir muligens i svakeste laget her.

Den Densen forsterkeren som ble nevnt her kunne jo kanskje være noe ja - men 4000,- var drøyt synes jeg for en såpass gammel modell. Ser at den har gått for 3000-3500,- flere andre plasser. Spørs hvor mye selger vil gå ned på den prisen når han skriver BILLIG i annonseteksten...Får se.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ville dere gått for av flg. alternativ?
    (Skal som sagt da i første omgang parres med et par Usher S-520)

3-4 år gml Cayin 251 B som kommer på 3.500,- ++

NY (Uts.mod.) Vincent SV-226 MK II til 5.000,- ved hurtig avgjørelse!

Under 1 år gml JungSon DA-200IA (mulig den er solgt?) som vel kommer på rundt 6.000,-

Budsjettet mitt strekker seg til ca. 5.000,- for forsterkeren i denne omgang hvilket i utg.pkt. forsåvidt utelukker JungSon forsterkeren.

Må forøvrig si at jeg synes 5.000,- for demobrukt Vincent SV-226 er en OK pris, men har lite kjennskap til modellen - heller ikke sett stort tester av den. Er den skarp i toppen som SV-233? Mange klager på en nærmest "plagsom" diskant på mange av Vincent modellene, vet ikke hvordan dette stiller seg på 226 dog.

Hva ville dere valgt, pris tatt i betraktning? Må bestemme meg innen kort tid!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •