Problemer ved høy lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer ved høy lyd

Hey, jeg har nettopp kjøpt meg dette supre "mini"-anlegget.
    BM Audio
    Er forsåvidt veldig fornøyd med anlegget.
    Jeg satt å koste meg ved det vanlige lytte lyden som er på 25.
    Men den RHCP sangen jeg satt å digget var så engasjerende at jeg måtte teste volumet på anlegget for første gang.
    Det gikk bra ved 35, men da jeg gikk opp til 40 som er max ble lyden plutselig rimelig elendig. Mildt sagt.
    Bassen hang absolutt ikke med og oppløsningen ble helt forvrengt. Skrudde ned lyden å alt virket greit igjen... Men akkurat denne seansen irriterer meg litt.
    Er dette vanlig for nye høytalere?
    Merket også at lyden ikke helt var som før etter dette. Satt de på lav volum i rundt 20 min og alt virket greit igjen. Mulig jeg er paranoid, men er det mulig at jeg har fått dårligere lyd pga. dette?

Eik

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som regel er det beste å spille inn høyttalerne før du gasser på (minst 50timer på normalt volum).
    Gjerne og selve anlegget siden forsterkeren/cd kan ha litt hard klang de første 100timene.
    Har ikke hørt anlegget ditt så jeg kan ikke si om det har tatt noen skade.
    Prøv å dytte på basselementene forsiktig. Ikke selve domen på den. lett skraping så kan det ha tatt litt skade. annet tips er å holde over (ikke på) diskanten og fjerne hånden. Endrer lyden seg (dvs den blir lysere) har du ikke sprengt diskanten. Hvis den ikke forandrer seg: antakeligvis sprengt... Gjør det gjerne flere ganger om du er usikker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som om jeg ikke har spreng diskanten iaf. Jeg spilte inn høyttalerne i ca 24t. Skal sette de på lavt volum i 24timer til å se hvordan det går. Synes egentlig ikke lyden endret seg merkbart etter episoden. Men det kan godt hende at anlegget har fått seg et lite sjokk.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her tror jeg faktisk det ikke er høyttalerne som streiker, men forsterkeren!
    Når man presser en såpass effektmessig beskjeden forsterker (2x30w) så langt som det beskrives, kan man ikke forvente annet enn ganske hørbar forvrengning.
    Vedvarende spilling på et såpass høyt volum vil også kunne skade høyttalerne, så skru for all del ned volumet!
    Så får du heller avfinne deg med at lydnivået aldri vil nærme seg hva du kan oppleve på en rockekonsert. ;-)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, helt normalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok takker for svar.
    Tror også at det gikk mest utover forsterkeren, men høres ut som at alt gikk greit. Skal spille de inn litt mer nå slik at elementene løsner litt

Newcomer vinyl sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en av cdene til RHCP som hvistnok skal være av skikkelig dårlig innspilling. Husker ikke navnet, men cd coveret er orange og blått. Jeg mener ikke "vanlig dårlig" Det er så dårlig at fansene vil at de skal mastre den på nytt. Gainen er brukt veldig flittig. Lurer på om det er Californication albumet...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •