Optisk lyd i DVI-HDMI kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optisk lyd i DVI-HDMI kabel

Hei!

Jeg har en Sony DA5200ES Receiver, som jeg bruker mellom alt av audio/video utstyr. Alt fungerer helt utmerket med unntak av signalene fra PC. Her bruker jeg DVI-HDMI kabel, og dette gjør at jeg kun får bilde, og ikke lyd på denne inngangen. Jeg kan rute opp de optiske inngangene på receiveren inn mot spesifike analoge video-innganger, men ikke til HDMI inngangene. Finnes det noen DVI-HDMI kabel jeg kan benytte for å kople inn det optiske lydignalet underveis? Eller må jeg i tilfelle kjøpe skjermkort med HDMI utgang og optisk lydinngang for å få dette til? Hadde vært enormt mye enklere og ikke minst billigere om det fantes kabler eller overganger som løste slike problemer.

Forslag mottas med hjertelig tusen takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermkort er ofte dyrt å bytte. Spesielt hvis du ikke trenger å gjøre det.
    Går nå ut i fra at det ikke er laptop du har når du refererer til "PC".
    I så fall kan et lite tips være å bytte Hovedkort. Finnes mange hovedkort med fiberoptisk kontakt.
    hilsen -Kasper-

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, jeg har drevet å importert/solgt sånne USB bokser som gir deg optisk ut.
    er i praksis eksternt lydkort med optisk ut

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står noe om dette på side 60, hjemmekine nummer 1 2007

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er en stasjonær pc jeg bruker, og jeg har alt lydkort med optisk utgang. Slike finnes det mange av både interne og eksterne.
    Jeg har bare forklart meg litt klønete tror jeg.
    Å kjøre lyd ut i ett kort, og bildet ut i ett annet fungerer dårlig når det er HDMI-inngang man benytter. HDMI er tross alt en standard som kombinerer lyd og bilde i samme kabel. Derfor hadde jeg håpet det fantes en kabel med HDMI-kontakt i den ene enden, og DVI + Optisk lyd i den andre. Det eneste jeg finner er DVI-HDMI, hvilket gjør at jeg får fint bilde, men ingen lyd.

Jeg har endt opp med å bestille nytt skjermkort som har HDMI utgang, og som har lyd-inngang på skjermkortet, slik at den kan mikse dette sammen og sende et "komplett" AV-signal ut i HDMI kontakten.
    Det finnes så vidt jeg kunne se foreløpig bare 2-3 skjermkort som har denne muligheten. Blant annet det jeg gikk for, et Sapphire Radeon X1600PRO.

Blir spennende å se om det fungerer som forventet når det dukker opp i morgen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •