Neste oppgradering ? Det klør igjen ! (21/03/07)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Neste oppgradering ? Det klør igjen ! (21/03/07)

Starter en ny tråd da det er liten respons i "min hjemmekino" tråden

Det jeg lurer på er hva bør jeg prioritere nå ? Om jeg ikke har noe å sikte til så "hiver" jeg pengene ut på andre ting... (spesielt dvd'er)

Utstyrslisten er nu :

BenQ 8720
    Samsung hd950 (kanskje denne bør stå for tur ? )

H/K avr330 (eller denne ? )
    Embla monoblokker 1.1 (driver frontene)
    Nad c272 (driver bakhøytalerene)
    Cambridge azur640v2

Høytalere er Dali - suite , disse blir ikke byttet ut samme hva dere måtte mene

Sub B&W asw600 (denne er mer enn nok i min nåværende leilighet)

Da er vel egentlig spørsmålet om det blir dvd spiller eller receiver, meninger ? Blir det bare tull å kjøpe ny dvd spiller med hd-dvd spillere så nære og blue-ray rett rundt hjørnet i ps3 ?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett av penger til en PS3, resten kan du "sløse" bort på gode filmer og ei flaske whiskey

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra hjemmekino, du har, synes jeg :-) Og det er vel ingenting det haster med å oppgradere, skulle jeg tro...

Angående dvd-spiller, stiller du jo selv et vesentlig spørsmål:

"Blir det bare tull å kjøpe ny dvd spiller med hd-dvd spillere så nære og blue-ray rett rundt hjørnet i ps3 ?"

Mitt stalltips er å gå for en effektforsterker til senteren :-)

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det ikke skjer noe i tråden min heller får jeg bruke denne til å snakke svada i tenker jeg..

Jeg syns forøvrig heller ikke at det er noe du bytte ut for tiden. Men, som du vet kikker jeg på DVDspillere for tiden, og mener å huske en eller annen påstå at Samsungen du har ikke er såå bra på bildesiden.. Men then again, det er vel ikke veldig lenge til det blir penere priser på HD .. Så da er jeg halvveis enig med shakudu, hiv deg på flaska så lenge du..

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, skal legge opp enn annonse her på forumet om ø.k effektforsterker til senteren, men siden jeg kunne tenkt meg en Embla 1.1 blokk, så tror jeg det blir vanskelig å finne en som vil selge 1 stk :-D

PS3 har jeg tenkt på ja, men er ingen fan av konsoll-spilling. (sliter med alle knappene ops: , holder meg til PC ). Så jeg vet ikke om det blir bortkastet å kjøpe en ps3 "bare" for blu-ray...

men takker for yttringer, keep em comming.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du absolutt må skifte ut noe så kan jo du alltids skifte reciever. Eller hvis du virkelig vil begynne å bruke penger, så er jo en prosessor en mulighet.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Så jeg vet ikke om det blir bortkastet å kjøpe en ps3 "bare" for blu-ray...
    Den er jo forholdsvis billig selv om du kun bruker den til blu-ray... Også skal den jo i følge tester være ganske bra til det i tillegg!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må absolutt ikke skifte ut noe, men liker å ha noe å se frem til

Har fått med meg at ps3'en har fått bra tester på blu-ray, så du sier noe der ja. Eh, bare så jeg er helt sikker, ps3 tar vanlige dvd'er også ? (har ikke hdmi switch på receiveren, så hadde jo vert å foretrekke...)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS3 kommer i Mars :-O

Har lyst på en slik selv, men skal vente til de synkjer litt i pris.

Alle Blu-R og HD-DVD spillere skal ta vanlige dvd og cder.

Kansje det er bortkastet også når det er Multispillere rundt hjørnet... LG vet jeg er snart med

Newcomer faith sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Multispillere kommer sikkert snart, men har man lyst på en Playstation som spillemaskin likevel, er det vel bare å hoppe i det og kjøpe en slik en? De klarer å spille av "gammeldagse" dvder og de ja.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nesten konkludert med at jeg venter litt på dedikert blu-ray spiller eller på neste generasjons hd dvd spillere. Blir tull å handle en ps3 bare for blu-ray tror jeg. Jeg er som sagt ingen fan av consoll spilling.

Men det frister mer og mer med HD, må innrømme det :-D

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS3 vil koste ca 6000 kr i norge... kan det stemme?

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har det begynt å klø litt i oppgraderingshodet igjen...

Jeg har blitt bitt av stereo basillen igjen, og vil forbedre stereo lyden. Jeg ser fortsatt mye film, så surround skal jeg ha.
    Men hvordan optimalisere det jeg har til bedre stereo ?

Ny receiver ? (feks Arcam avr 300 som ligger her på torget)
    Ny effektforsterker ?
    Ny cd-spiller ?
    Hva med en integrert forsterker som kan brukes til effektforsterker i surrond ? (Noe fra Thule ?)

Jeg tenker å kjøpe brukt (visst ikke så blir det ikke rare oppgraderingn , grensa er på ca 8K.

Utstyr nå : Receiver H/K avr 300, Embla 1.1 Effekt og Cambridge Azur 640v.2 cd-spiller. (spiller på Dali suite 2.8)

Noen tips ? Spare mer penger ?

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klør??!

Jeg har blitt bitt av stereo basillen igjen, og vil forbedre stereo lyden. Jeg ser fortsatt mye film, så surround skal jeg ha.
    Men hvordan optimalisere det jeg har til bedre stereo ?

Ny receiver ? (feks Arcam avr 300 som ligger her på torget)
    Ny effektforsterker ?
    Ny cd-spiller ?
    Hva med en integrert forsterker som kan brukes til effektforsterker i surrond ? (Noe fra Thule ?)

Jeg tenker å kjøpe brukt (visst ikke så blir det ikke rare oppgraderingn , grensa er på ca 8K.

Utstyr nå : Receiver H/K avr 300, Embla 1.1 Effekt og Cambridge Azur 640v.2 cd-spiller. (spiller på Dali suite 2.8)

Noen tips ? Spare mer penger ?
    Jasså så det klør, ja det klør her også. Dyrt er denne kløen altså. Vurdere selv thule effekt, men har nå bestilt PS3 via elkjøp. Ønsker dog litt mer effekt på frontene, og så bytte ut frontene med noe nytt. Ikon7 er et ønske fra min side.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver like godt inn hele innlegget mitt fra en annen tråd, håper det kan være til hjelp for deg, det er ihvertfall løsningen jeg har valgt på tilsvarende problem.

Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Satt med samme problem som deg inntil nylig, men etter mange glupe idèer og lettslaktet konto er løsningen på plass.
    Jeg lette i ukesvis etter en integrert forsterker eller forforsterker med prosessorinngang, men på bruktmarkedet dukket intet spennende opp, og av nytt utstyr var det slette saker. Enten var det for dyrt, for stygt, for kjedelig eller ikke å få tak i. Flaks jeg ikke er kresen Nå finnes et integrert alternativ i Hegel H200,for dyr for min del og ikke helmaks til Klipsch. Deretter vurderte jeg Abrahamsens nye forforsterker V3.0, er vel på markedet snart, men ja, mer om hvorfor det ikke ble den senere.
    Liste over forforsterkere og integrerte med prosessorinngang eller tilsvarende funskjonalitet finner du på audiophile.no .

Hvor jeg endte opp var resultat av en liten serie tilfeldigheter, Electrocompaniet ECI-3 fikk jeg sammen med et sett Nordost Black Knight for 6000, så da klinte jeg til! Nei, den har ikke noen prosessorinngang, men volumet lar seg enkelt justere til akkurat DER, det punktet hvor man har justert den i forhold til reciveren, og det funker aldeles strålende. Preout fra recivere går til en av de mange inngangene på ECI-3, så for film er d da bare å velge riktig kilde på ECI-3 og justere volumet. Abrahamsen V3.0 ville i første omgang blitt en enklere løsning, men jeg akter å bygge ut med effektforsterker fra Electrocompaniet og bi-ampe, så da ble det ECI-3.
    Har ofret en liten smule funksjonalitet, men nå har jeg i praksis et separat steroanlegg, hvor hjemmekinoen ganske enkelt har hengt seg på litt og låner forsterkeren når jeg snurrer film.

CD-spilleren fant jeg på hifisentralen. Har lest alt jeg har funnet på forumet og nettet ellers om Jungson Moon Harbour, så når jeg fant den ufattelig lekre lux-utgaven til 4000 klarte jeg ikke dy meg...

Den kobles til ECI-3 med balanserte kabler fra Klotz, så jeg har separate signalveier for CD og DVD hele veien frem til effektdelen i ECI-3 som drifter frontene.
    Og nettopp det mener jeg er det store trikset. Jeg koblet til CD-spilleren på recieveren, da med PA2400 som effektforsterker, og bra som det ble, var det lysår fra lyden ECI-3 serverte. Ja, den har ikke engang halve effekten eller strømstyrken, men for mine Klipsch RF-3 holder det i søkk og kav. Så ja, en dugende CD-spiller vil hjelpe stort i forhold til en DVD-spiller, og man skal ha mektig bra reciver for å matche ECI-3 som forforsterker!

Romkorreksjon har jeg lite erfaring med, og det kan godt være det er alfa og omega i enkelte rom eller oppsett, men jeg føler jeg har kommet svært langt med min løsning. Stereolyden sitter som et skudd, på gode innspillinger sitter jeg "i" lydbildet, trommevirvler flyr forbi og dynamikken er på et helt annet nivå enn tidligere. Samtidig er hjemmekinoen noen få knapper unna, og det ekstra leddet i signalkjeden som der har oppstått oppleves ikke som noen svakhet, ECI-3 tilfører litt varme som bare er kos
    Mangler noen db på maksnivået nå i forhold til hva som var mulig med PA2400, men det er strengt tatt bare av akademisk interesse.

Subwooferen fikk også ny rolle, som fort blir nødvendig om man skal ha subwooferen med på både CD og DVD i et slikt "kombi-system". Løsningen min ble å tappe signalet fra pre-out på ECI-3 og kjøre signalet rett i subforsterkeren. Den ble så flyttet til bak ene fronthøyttalerne, som nå er grundig omplassert, så nå låter den mer integrert og detaljert enn noensinne, så har man dugende subwoofer er det ingen grunn til å ikke beholde den som en del av stereodelen av systemet. For recieverens del betyr det at den tror jeg ikke har noen subwoofer, bare "large" fronter, men nå som alt er justert og kalibrert etter alle kunstens regler, har filmlyden ikke lidd noen nød, snarere tvert om!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, meget spennende løsning. Er ikke heeelt sikker på hvordan du har koblet opp og hvordan dette fungerer i praksis, men tror jeg henger med litt

Du kjører pre out (front) fra receiver til en inngang på ECI'en (feks aux). Setter så volumet på et passende sted, og så kjører auto oppsett på receiver. Derretter er det bare å velge samme volum på ECI'en hver gang du snurrer film. Er jeg helt på bærtur ?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Classic 6.6 ?

Har også fattet litt interesse for denne saken...
    HIFI4ALL.DK | Anmeldelser | Integreret muskelmand fra Beijing, Classic 6.6

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, meget spennende løsning. Er ikke heeelt sikker på hvordan du har koblet opp og hvordan dette fungerer i praksis, men tror jeg henger med litt

Du kjører pre out (front) fra receiver til en inngang på ECI'en (feks aux). Setter så volumet på et passende sted, og så kjører auto oppsett på receiver. Derretter er det bare å velge samme volum på ECI'en hver gang du snurrer film. Er jeg helt på bærtur ?
    Nå har ikke recieveren min auto-oppsett, men det er ikke noe i veien for at løsningen min vil fungere i et system med en recivere med slikt knask innebygd. Ellers har du oppfattet signalgangen helt korrekt, etter ommøblering av anlegget, justering kalibrering og i det hele tatt, justerer jeg nå volumet på ECI-3 til et visst punkt når jeg skal kjøre multikanal, og det er det.

Så du kan se på det slik at jeg har et stereoanlegg, hvor hjemmekinoen kobler seg til og låner effekt og høyttalere til frontsignalet når film snurres.
    Såvidt recieveren vet har jeg ingen subwoofer, men med subwooferen strålende integrert med frontene lider ikke filmlyden noen nød.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og plutselig har jeg et fluss av alternativer, nå ble det vanskelig gitt...

Noen som har en formening om hva som passer bra med dali suite. Musikken det går i er rock/metal med litt innslag av roligere saker (tori amos/tom mcrae/the gathering/susanne sundfør)

Snuser også på Thule IA250B og Arcam Diva A85 gode valg ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •