"Loudness" og romkorreksjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Loudness" og romkorreksjon

Dere kjenner sikkert til Fletcher-Munson og arbeidet de gjorde for å kartlegge menneskers evne til å høre forskjellige frekvenser på forskjellige lyttevolum. Det har også vært endel forsterkere opp gjennom tiden som har hatt en loudness-knapp (eller trinnløs justering). Denne knappen forsvant og jeg kan ikke huske en eneste flerkanals forsterker som har hatt en slik justering. Nå er den på vei tilbake, bare uendelig mye bedre implementert:

TacT Audio - Pure Digital Amplficiation and Full Spectrum Room Correction

TACT justerer automatisk ved endring i volum. Jeg håper intenst at dette blir en stor greie og at andre fabrikanter tar etter og får teknologien ned på et akseptabelt prisnivå. Har allerede sendt en mail til Audyssey...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette lover jo godt?
    I alle fall om man har en aktiv sub (eller fler) tilknyttet forsterkeren. Lineariteten i sub-forsterkeren kan jo være så som så i forhold til hovedforsterkeren, og dermed må man ofte (i alle fall for min del) korrigere LFE-nivået ved varierende lystyrke.
    Om dette gjelder alle sub-forsterkere vet jeg ikke noe om, men jeg kan i alle fall svare for de tre forskjellige jeg har...

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker veldig spennende. Men min første tanke er; vil ikke dette gjøre litt vel mye med lyden?

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp det jeg savner. Kanskje jeg slipper å kjøpe Mcintosh for å få balansert lyd ved lavere lyttenivå..hehe. Savner faktisk loundness knappen og equalizer kontrollene fra gamle dager.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I "gamle" dager var tonekontroller og loudness et must.
    Mens equalizer, var det absolutt beste, og jo flere bånd jo bedre.

Så kom hifi-folket til ordet, og fortalte alle at dette var bannlyst, og kun noe man trengte hvis man hadde for dårlig utstyr!

Hvis man var så uheldig å ha bass og diskant kontroll på forsterkeren, skulle de ihvertfall stå urørt på 0. Aller helst skulle man ha en Source Direct knapp man altid hadde på, slik at alt dette forferdelige som kunne påvirke i lyden i forforsterkeren ble koblet ut.

Og hva er feil i dette?

Jo, vi har som oftest dette lydutstyret stående i et rom, og rommet påvirker lyden! Problemet er at ingen rom påvirker lyden likt.
    En annen ting er at man har både elektronikk og høyttalere med forskjellig lydsignatur, og "ikke lov" til å påvirke den.

Så hipp hurra for auto-eq og rom-korreksjon sier jeg!

Om 10-20 år begynner nok Hifi-folket og reklamere for dette også.......

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt sagt!

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har noen meget gode nyheter! Fikk nettopp svar fra Chis Kyriakakis, Chief Techical officer, i Audyssey:

"Your email is very timely. We have been working on this exact problem for some time now because of the exact reason you mention. People at home typically listen at 10 dB below reference levels.

Loudness, as implemented in the past, has been problematic because it was based on the wrong psychoacoustic model. Fletcher-Munson are widely quoted, but people forget that those curves were made for headphone listening. Things are quite different in a free-field with loudspeakers in a room. We have been doing research in this area for quite some time and have come up with a solution that addresses this issue and some others that have been overlooked.

I would recommend waiting for a few months as one of our partner manufacturers is going to release a series of products with this new technology in them. These will start in the March-April timeframe.

Best regards,
    Chris"

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss!
    Skulle vært artig å få greie på hvem den "partner manufacturer" er?
    Morsom er det i alle fall at det dukker opp nye ting, som forhåpentligvis vil fungere?

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jøss!
    Skulle vært artig å få greie på hvem den "partner manufacturer" er?
    Morsom er det i alle fall at det dukker opp nye ting, som forhåpentligvis vil fungere?
    Her tipper jeg vilt, men kan Denon kanskje være et hett forslag?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En enkel løsning er å la oss få flere "target curves" å velge mellom, men jeg håper på en dynamisk loudness ala TACT. Jeg avventer en oppgradering på receiverfronten inntil vi hører noe mer ihvertfall

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut av hva jeg leser hist og her gjetter jeg på at den første receiveren ut med den nye Audyssey MultEQ XT vil være Denon 3808. En nummer 2 på gjettelisten kan være Sherwood Newcastle R972.

Edit: Tar en telefon til hifiklubben snarest for å høre om de kan bekrefte...

Newcomer faith sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli spennede!

Er vel nærliggende å tro Denon er først ute med dette ja.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •