Bilstereo!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Bilstereo!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bilstereo!

Hey!

Jobber nå med et kjempeprojekt innen bilstereo.
    Men er litt usikker på om jeg trenger kondensatorer, ekstra batteri, dynamo osv. osv.

Bilen skal hvertfall utstyres med:

2stk Pioneer 6x9" TS-E6996 (Toppmodellen)
    2stk Pioneer 4.5" (litt usikker på hvilken modell)
    4stk Pioneer 17cm 3veis TS-E1796
    2stk Pioneer 12" TS-W5000SPL (En av verstingene til Pioneer)
    2stk Earthquake Earthquake PHD 10000 (1 til hver subwoofer, hver forsterker gir opp til 10.000w)

Også skal jeg ha 1stk 4kanals forsterker og 2stk 2kanals forsterker, litt usikker på hvilke modeller dette skal være ennå.

Som dere ser skal bilen ha en sinnsykt stereo, og da trenger jeg litt hjelp til hva annet en det jeg har skrevet opp jeg trenger å bruke.

Gi meg gjerne linker på hvor jeg bør kjøpe ekstra batteri, kondensator osv.

M.v.h
    Volcom

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er vel det du egentlig trenger: Howstuffworks "Inside a Nuclear Power Plant"

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet jo ikke åssen standard batteri du har nå.. men et skikkelig batteri er jo et must! kondensator er vel viktig her, 1farat pr 1000W er en enkel tommelfinger-regel.. morel.no har gode bilbatterier.. og du trenger ikke verstingbatteriet, for det kan jo lyse opp halve new york (nestn)...
    Istedefor kondensator fungerer det også for mange å ha et ekstra bilbatteri i bagasjerommet også, som leverer direkte til forsterker... lurt om batteriet bak er av samme strl som det forran så de blir "tappet" ngl likt...

hvor mye cash legger du i dette annlegget?! åssn bil bygger du det i?!
    Blir sikkert kjempebra når det er ferdig... Pioneer leverer god lyd...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Her er vel det du egentlig trenger: Howstuffworks "Inside a Nuclear Power Plant"
    hehehhehehe, så j*** utrolig bra

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris er jeg litt usikker på, men kan si sikkert at den er HØY!

Stereoen skal bygges i en gammel Opel

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en sånn forsterker-rekke trenger du mye strøm JA.
    Et standard blybatteri kan du glemme, en større dynamo vil nok også være et smart valg. Kondensatorer er vel og bra, men ikke som erstatning for et eller flere leveringsvillige batterier. Problemet er at med en (for) stor kondensatorbank, klarer de og gi bra med strøm til en transienttopp i musikken, men vil fort kunne bruke for lang tid til å lade seg opp igjen.

Ellers virker høyttalervalget lite gjennomtenkt i mine ører.
    En haug med fulltoneelementer i bil vil som oftest bety to ting; faseproblemer og mangel på "front image". Det vil altså bli mye lyd, men uten bredde, dybde og perspektiv, samt en veldig ujevn frekvensrespons, idet flere elementer spiller de samme frekvensene men med ulik avstand til lytteposisjon og dermed ute av fase. Det blir fort veldig slitsomt å lytte til !

Såsant dette ikke er et oppsett for surround, da kan det være mer forståelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ang oppsettet er jeg enig med deg norcad.
    Det spiller HØYT, men ikke særlig pent...

Du får nok et oppsett som spiller vel så høyt, men også mye penere til samme prisen, om ikke billigere...

Men pioneer tåler hvertfall en trøkk, så kvaliteten er jo ikkeno prob...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Takk for info!

Når du snakker om for mange mellomtoner, så er det nok ikke mellomtoner det er snakk om. Her er et eksempel på 4.5" TS-E1396 Pioneer Universalhøyttalere - Bilunderholdning
    Det er altså ikke en ren mellomtone, men en 3-veis med diskantelementer også

Og en ting til! anlegget skal spille høyt og bidra i dbdrag

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Hvilken klasse i DBdrag tar du sikte på å stille i da? I de bilene jeg har vært med på å bygge for det for det formålet har vi fokusert på å putte inn basselementer, ikke mellomtoner og diskanter.. :-P

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finnes det DBdrag for klassisk musikk?! har lyst til å delta der... tror det vil være ekstremt vakkert...

hva trenger jeg da?! kun diskanter og ikkeno annet enn diskanter?
    Har sett litt på noe de selger på TV-Shop, ser meget bra ut...

Men nå skal jeg ikke la mine fantasier og lyster ødelegge tråden...

hehehe...

Hva er premiene i DBdrag forrestn? ny bilstereo?! eller "creds" fra den lokale ungdomsgjengen?! ... hadde jeg hatt 50000+ skulle jeg også ha deltatt...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken klasse vet jeg ikke ennå. Hadde jeg hatt plass til flere bassere så hadde jeg kjøpt flere også men uansett, 2stk av disse 12" spiller nok bra nok for meg..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!
    Ser du skal legge litt penger i bilstereo.. Først og fremst.. Du skal du ha dette oppsettet vil du trenge kondensatorer, batteri, osv osv..
    Kan gi deg noen gode forslag:

1.Trekk opp ny jording til dynamo for å forhindre støy
    2. Trekk minimum 50 mm2 kabel til forsterkere.
    3. Trekk opp ny 10mm2 kabel til cdspiller.

Er mye å huske på når det gjelder bilstereo.
    En siste ting, jeg ville brukt noe annet enn TS-E1396 som mellomtone/diskant. Ta deg en titt på www.morel.no å sjekk utvalget. Pioneer er ikke så gode på småhøyttalere for bil. Det er hvertfall min mening, da jeg har hatt TS-E1396, og de gikk like fort ut som de kom inn!

Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Volcom
    Hvilken klasse vet jeg ikke ennå. Hadde jeg hatt plass til flere bassere så hadde jeg kjøpt flere også men uansett, 2stk av disse 12" spiller nok bra nok for meg..
    Du burde vel muligens trent på noen mindre bygg før du gav deg i kast med dette her.Hvis ikke bør du få noen til og hjelpe deg underveis.Sier dette kun fordi det går fram av ditt første innlegg at du neppe har gjort dette så mye før.Eller?
    Som det ble nevnt her så tviler også jeg på at dette vil blir noe bra lyd.MYE lyd,ja,bra? nei....
    Til db drag kan du jo bare glemme og spille med mellomtone og diskant da disse ryker lenge før du når topp 10 i en slik konkurranse.I db drag er det mange og store basser som gjelder.2 basser rekker bare de andre til opp på leggen.......
    Prøv deg heller på færre komponenter,men av god kvalitet.
    Uansett ,det første du bør gjøre (siden det er en gammel,skranglete? Opel) er og legge asfaltmatter eller slikt spraydemping i dører og andre steder der det vil kunne skrangle når du vrir opp lyden.Det er ikke mye dunk fra en midbass i døra som skal til før det dirrer i hele døra.For ikke og snakke om koffertlokket når bassene slår til for alvor.Mye og begynne med,men grunnarbeidet er det viktigste her.
    Lykke til i alle fall og post noen bilder underveis dersom du har sjangs.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv ville jeg gått inn for flere, ikke "så" kraftige subber, om det hadde vært mulig!
    Ikke for å komme i klameri med folk her, men jeg er ikke noe fan av pioneer høyttalere! Lenge leve Rockford.... Neida, blir vell bra det der!
    Som tidligere nevnt; du vil trenge MYE strøm til de der forsterkerne......
    Så alt av tilkoblinger må være state of the art...et anlegg er ikke bedre enn det svakeste punktet bruker jeg å si!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svarene.

Trodde Pioneer lagde relativt gode elementer i alle størrelser...Når jeg var å hørte på anlegget spilte det utrolig bra spør du meg...men det er jo en smakssak!

En ting foresten.
    Hva mener dere om Earthquake PHD 10000.

Hørte et rykte om at denne faktisk ikke var sterk nok til å drive en stk Pioneer TS-W5000SPL basser?
    Eller mener dere at forsterkeren bør klare å dra basseren uten problem?

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jappser kan ikke lage høytalere ,så enkelt er det! US-power in the trunk!
    Men litt mer alvorlig,så er det jo sagt mye om strøm og det bør du begynne med.En kraftig dynamo,solide kabler osv. Debatten om ett batteri kontra to gidder jeg ikke ta en gang til,men jeg står på mitt og påstår att ett stort er bedre enn 2 små.
    Flere og rimeligere subber sammen med med mindre forsterkere gir ofte bedre resultat.e forsterkerne du snakker om er jo rene sveisetrafoene!!

Go us-power!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •