Trenger Hjelp til nytt anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger Hjelp til nytt anlegg

Hei er ny er å vil bare takke for et kjempe bra forum!

Nå har dagen kommet der jeg skal kjøpe meg helt ny stereo og kvitte meg med den gamle (alt er til salgs ta kontakt på mail vist interesert), Det gamle oppsettet mitt er 2stk cerwin vega al-1001 med Cerwin vega 15" sub Hegel Preamp og vincent sp61 effekt forsterker som jeg nå har hatt i 5år, Dette oppsettet har fungert kjempe bra men nå eg jeg klar til noe nytt, Jeg vil ha anlegg i samme stil men med mer dynamikk å trøkk å kvalitet, Anlegget skal også med tiden bygges ut til hjemmekino i 5.1. Derfor vil Pre ampen være en Prossesor.

Det jeg ser i det nye anlegget er selfølgelig at det skal være så bra som mulig uten å koste en arm å en fot, som jeg ser det koster den siste Kvaliteten ofte mer en den smaker. Og siden anlegget kommer til å brukes til musikk som Metallica, Maiden, Rammstein korn osv så vil jeg heller legge ekstra penger i dynamikk å kraft. Altså høy "morro" faktor.

Budsjett er 150k men kan strekkes vist det er noe helt spessielt.

Det oppsetettet jeg har tenkt meg ut til nå er:

JBL Array 1400 80k
    2stk Vincent SP-991Plus 24k
    Primare Surround prossesor til 30k(kommer ny til sommeren så jeg vet ikke
    modell)
    Velodyne 18" 34k
    Cd spiller 10k
    Kabler ca 10k

sum ca 150k

Å når ferie pengene kommer vil jeg kjøpe 3 ekstra monoblokker av samme type å Jbl array bakhøytalere og senter.

Virker dette som et noelunde fornuftig oppsett?

Som sagt jeg vil ha mest Morro faktor for rundt 150k å vil heller ha litt ektra trøkk en kvalitet. siden høytalere å elektronikk til denne prisen har mer en god nok kvalitets lyd for min smak

Takker for alle forslag

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at du allerede har pekt deg ut et kjempeoppsett!

Newcomer esbens sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott

Fantastiske høytelere-high end så absolutt!
    Men hvorfor ikke suplementere med Array 1500 sub også?!Litt dyrere,men den skal visst være utrolig fast og fin!
    Håper du sier ifra om hva du ender opp med til slutt..lykke til med valget.

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må være nærmest drømmeanlegget mitt, digger array serien.
    hmm..skal Primare komme med ny prosessor? er det andre nye produkter på gang?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare hørt om ny prossesor, håper bare den kommer til sommeren og at den støttet hdmi

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er klangkarakteren til vincentene da?
    Er de for lyse eller for dynamisk i mellomtoneområdet så kan lyden fort bli litt hard...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hvordan er klangkarakteren til vincentene da?
    Er de for lyse eller for dynamisk i mellomtoneområdet så kan lyden fort bli litt hard...
    Det var det jeg også lurte på,, om disse forsterkerene kan brukes sammen med Array haytalerene, eller om det fins andre alternativ som er bedre? husk jeg vil ha noe med kraft nok til å spenne liv i høytalerene så jeg nedprioriterer litt på lydkvaliteten for å holde budsjettet

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kansje effekt fra mcintosch kan være noe da, mener JBL og de skal være en grei kombo det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir kansje litt dyrt med Mac,,, noen som vet om et alternativ til vincentene til en pris rundt 25-35k med mye kraft og dynamikk?

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den musikksmaken tror jeg ikke du kan gå feil med Array. Du er nok inne på veldig rett spor, for å si det slik...

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ALT for lite penger til kilden.

Jeg ville brukt minimum 25000,- på CD-spiller. Om du da hører mye på musikk.

Marantz sin til 30000,- er en av de aller beste i klassen.

Blir sikkert bra det her, men ikke akkurat slik jeg ville brukt pengene.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Array

Høyttaler valget er jeg svært så enig i- utifra dine preferanser. Men forsterkervalget er dog ikke helt etter min smak på de fine plasthornene.
    Pathos Cinema-X hadde vært det perfekte kompromiss, men litt utenfor din prisklasse

Denne?

Eller disse?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange goe svar! Cd spilleren er nedprioritert siden jeg vil bruke anlegget til så mangt å ikke et rent musikk anlegg, bruker pc,cd,dvd og xbox,

De Electrocomaniet forsterkerene virket meget bra men jeg kommer nok ikke til å kjøpe brukt.

Når det gjelder subben i anlegget så har jeg sett på velodyne 18" (husker ikke modellen) koster ca 34k, noen som har noen erfaringer på denne? eller noen andre alternativ i samme prisklasse? må helst være en med mer dynamikk

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tallica
    Takker for mange goe svar! Cd spilleren er nedprioritert siden jeg vil bruke anlegget til så mangt å ikke et rent musikk anlegg, bruker pc,cd,dvd og xbox,

De Electrocomaniet forsterkerene virket meget bra men jeg kommer nok ikke til å kjøpe brukt.

Når det gjelder subben i anlegget så har jeg sett på velodyne 18" (husker ikke modellen) koster ca 34k, noen som har noen erfaringer på denne? eller noen andre alternativ i samme prisklasse? må helst være en med mer dynamikk

Angående subben, DD18 som du nevner, så er den sikkert knallbra, men grisedyr.

Et annet eksempel er SVS som du sikekrt kjenner til. Det er noen brukere her på forumet som har gått fra DD18 og over til SVS PB12+/2.

Meeeget gode subwoofere som spiller på høyde med det beste fra utlandet. ( )

Ulempen er den fysiske størrelsen.
    Her er samboern til akto:

Newcomer DrB sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    ALT for lite penger til kilden.
    Jeg ville brukt minimum 25000,- på CD-spiller. Om du da hører mye på musikk.
    Marantz sin til 30000,- er en av de aller beste i klassen.
    Hør, hør!!
    Husk at du vil få et helt annen "pondus" i bunnen med en dyrere CD spiller.
    Kjøp et par Krell forsterkertrinn for feriepengene så begynner vi å snakke kvalitetsbass!

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jbl

Jeg kan kjenne meg igjen med at Array er en kjempe morsom høytaler! kombinasjonen jeg har hørt som var råest var med 2x1200 watt McIngtosh monoblokker og en array subb.
    Da spillte de rammstein - hirate mich med et trykk som føltes nesten ut som å få et slag i mageregionen

De forsterkerene er meget dyre, men jeg mener det er bedre alternativer til de høytalerene enn Vincent.
    Bryston har noen bra saker, kunne kanskje være en ide å teste ICE effekt da de gir veldig mye effekt for pengene.

Du sier du vil ha surround, primare er bra den men kanskje ta en kikk på
    Cary Cinema 11, en ny surround pre til 25,000,- som skal være en kjempe bra sak, eller så kan du kjøpe en Surround reciver med en god preamp del. ofte en rimlig løsning da de er mer volum produkter enn dedikerte preamper.
    Kanskje Yamaha RX-V4600RDS eller Arcam Diva AVP700 hadde vert noe.

Når det gjelder subber så er velodyne rå men for pengene så er nok SVS ganske uslåelig, JBL array subben vil nok passe bedre enn Velodyne og om det er mengden du er på jakt etter ville jeg gått for to av de største svsene.

Når det gjelder kilde så om jeg forsto deg rett så er du på jakt etter morro faktor og ikke nødvendigvis mest mulig "highend" med en spiller til rundt 10,000,- ser det for meg ut som om du vil komme mer enn langt nok mot highend.

Du kan for eksempel bruke 7 Midgard oberon 6.1 til å drive en full array surround kombinert med array subb eller to SVSer.
    Da blir prisen 63,000,- for effekt trinnene og da kan du biampe Arrayene til 1200watt per side i 8 ohm RMS.
    Dette er bare noen ideer fra min side

Vet jo at det ikke er i ditt pris nivå men om du får sjansen før du kjøper utstyret så ta en lytt til Midgard sine høytalere også, en av de beste demoene som på dem i helgen var nettopp Rammstein.
    De heter forrøvrig Midgard Capri.

Når det gjelder kabler så ikke la deg påvirke til å bruke en formue på det, de er ivrige på det hos center kjeden.

Heldig du som har 150k å bruke på dette og mer i vente. Lykke til hold oss oppdatert.

Sitat Opprinnelig postet av Tallica
    Hei er ny er å vil bare takke for et kjempe bra forum!

Nå har dagen kommet der jeg skal kjøpe meg helt ny stereo og kvitte meg med den gamle (alt er til salgs ta kontakt på mail vist interesert), Det gamle oppsettet mitt er 2stk cerwin vega al-1001 med Cerwin vega 15" sub Hegel Preamp og vincent sp61 effekt forsterker som jeg nå har hatt i 5år, Dette oppsettet har fungert kjempe bra men nå eg jeg klar til noe nytt, Jeg vil ha anlegg i samme stil men med mer dynamikk å trøkk å kvalitet, Anlegget skal også med tiden bygges ut til hjemmekino i 5.1. Derfor vil Pre ampen være en Prossesor.

Det jeg ser i det nye anlegget er selfølgelig at det skal være så bra som mulig uten å koste en arm å en fot, som jeg ser det koster den siste Kvaliteten ofte mer en den smaker. Og siden anlegget kommer til å brukes til musikk som Metallica, Maiden, Rammstein korn osv så vil jeg heller legge ekstra penger i dynamikk å kraft. Altså høy "morro" faktor.

Budsjett er 150k men kan strekkes vist det er noe helt spessielt.

Det oppsetettet jeg har tenkt meg ut til nå er:

JBL Array 1400 80k
    2stk Vincent SP-991Plus 24k
    Primare Surround prossesor til 30k(kommer ny til sommeren så jeg vet ikke
    modell)
    Velodyne 18" 34k
    Cd spiller 10k
    Kabler ca 10k

sum ca 150k

Å når ferie pengene kommer vil jeg kjøpe 3 ekstra monoblokker av samme type å Jbl array bakhøytalere og senter.

Virker dette som et noelunde fornuftig oppsett?

Som sagt jeg vil ha mest Morro faktor for rundt 150k å vil heller ha litt ektra trøkk en kvalitet. siden høytalere å elektronikk til denne prisen har mer en god nok kvalitets lyd for min smak

Takker for alle forslag

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jasså ;)

Sitat Opprinnelig postet av DrB
    Hør, hør!!
    Husk at du vil få et helt annen "pondus" i bunnen med en dyrere CD spiller.
    Kjøp et par Krell forsterkertrinn for feriepengene så begynner vi å snakke kvalitetsbass!

så man vil ikke få pondus med en rimligere spiller?

Testet I helgen spiller til både 85,000,- 40,000,- og 14,000,- og av dem var det nå den til 14,000,- som ga mest "pondus".

Husk her at Tallica her går fra CV og pressiserer at det ikke er mest mulig hifi han er på jakt etter. 10,000 - 15,000,- holder i dette tilfellet men spillerer er også forskjellige og bør testes leses om.

Krell forsterkere er sikkert bra de men ville selv vurdert noe annet den det om jeg skulle bruke så mye penger på power.

Blir hvertfall morsomt å se resultatet her etter hvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil takke for et kjempe bra svar AjSelj, Du har virkelig forstått hva jeg er ute etter, og at blandt annet du og andre har foreslått svs subbene gjør at jeg har fått øynene opp for dem, og med den "snille" prisen kan jeg få 3 stk til prisen av velodyne sin, Og med 45dager full retur rett! Tror jeg rett å slett bestiller 2 stk mens vi snakker Men angående Midgard sidnn forsterkere er jeg litt tvilsom, hvet ikke om det er jeg som er dum eller lettlurt men jeg pleier som regel bruke vekta som en pekepinn om det faktisk er gamp i produktet i stedet for å se på hvor mye watt de leverer, å at midgard sin 6.1 veier 6.5kg så må jeg si jeg tror det ikke før jeg hører det, Noen plasser i nærheten av stavanger området der de selger disse så jeg kan få en demo?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det blitt litt omprioriteringer på elektronikken. Men anlegget bestilles i løpet av denne uka,

Det ser ut som jeg kommer til å gå for Jbl array 1400 Velodyne dd18 den nye Surround Prossesoren til Primare som kommer i august september, (forhåndsbestiller) Primare A32 effektforsterker, Og Nordost Heimdal kabler, Kombinerer cd og dvd spiller men venter litt siden Hd og blue ray er den nye standarden

Høres dette ut som et fornuftig opplegg?

obs anlegget skal oppgraderes til full Array hjemmekino med tiden men det vil grave litt for dypt i lommeboka

Eneste jeg er helt låst på er Arrayene, men er åpen for innspill i elektronikken, muligens en annen sub?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt en Earthquake Cinenova Grande 5 på mine B&W Matrix 802 en stund nå og vil anbefale å ta en kikk på den.
    Det er en 5-kanals effekt på 5x300watt og låter veldig likt en Dynamic Precision 6.12 jeg har. Den finnes også i en 7-kanals konfigurasjon hvor du eventuelt kan bi-ampe frontene eller gå for et 7.1 system.

Du finner forsterkeren her: €€ Velkommen til Installbay.no €€

Vet de har en 7-kanaler inne nå. Hils fra Morten hvis du tar en prat med Pål.

Ellers så ville jeg kanskje gått for 2 stk. SVS PB12 Plus/2. Da vil du ihvertfall ikke mangle trøkk:-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •