Hifi-mässan i Stockholm 3-4 februar. En örliten oppsummering...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hifi-mässan i Stockholm 3-4 februar. En örliten oppsummering...

Noen fra AVforum som skal dit?

Sitat Opprinnelig postet av En svenske
    Mässan kommer att gå av stapeln på Sheraton invid Tegelbacken. Mer centralt kan det knappast bli med endast 3 minuters promenadväg från Stockholm Central. Det kommer att finnas riktigt tung hifi, hembio i alla prisklasser och bärbart ljud i form av MP3 prylar mm... Dessutom kommer det säkert finnas möjlighet till en del klipp i form av mässerbjudanden från utställare!

Öppettider: Lördag 3/2 kl. 10:00-18:00 samt Söndag 4/2 kl. 10:00-16:00
    Inträde: 100 kronor (Gäller båda dagarna)
    (Barn och ungdom under 13 år går in gratis i vuxet sällskap).
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stockholmsmässan var en slitsom, men morsom opplevelse.
    Messen var fordelt over tre etasjer på Sheraton Hotel og samtlige etasjer var fylt til randen med folk. Alle rom var stappfulle og dette var litt slitsomt. Noe imponerte og mye som skuffet.
    Av det jeg hörte mest inngående på var det tre anlegg som skilte seg ut:

På tredjeplass:
    Jmlab Electra 1037be med Audionet og ASR
    En lyd jeg umiddelbart falt for. Etter å ha värt igjennom noen etasjer med regelrett slitsom/kjedelig lyd var dette anlegget en åpenbaring.

Delt försteplass:

Mårten Design "Bird"-höyttalere med Einstein-forsterkere og CD-spiller fra Bladelius.
    For en klar og beghagelig lyd! Lydbildet var i mine örer enormt detaljer og det föltes virkelig som musikken ble fremfört i selve rommet av musikerne selv.
    Rammstein rocket som bare det.
    Burmester Topline B100-höyttalere m/div Burmester-effektforsterkere, forforsterkere, CD-spillere og intergerte forsterkere og Transparent-kabler.
    Dette er litt i gråsonene fordi anlegget er så dyrt, ruvende og imponerende ar det er mulig det påvirket mine sanser, men jeg ble ihvertfall mektig imponert over denne lyden.
    Da jeg var der inne spilte de et klassisk stykke og en live-inspilling fra 1968(?) med Deep Purple's Speed King.
    Dette var en av de få höyttalerne som jeg hörte på messen som faktisk spilte bra bass(dette har selvfölgelig mye å si på rommene, men noen fikk det faktisk til!), og lyden generellt var levende.

Avantgarde Uno spilte også meget bra og noen andre merker som jeg ikke husker imponerte også endel.
    MBL imponerte også med meget bra lyd og et fascinerende design.

Var også innom Kringlyd-rommet, noe jeg kom til å angre litt på. det var riktignok morsomt å föle SVS'ene, men det ble spilt så höyt at jeg slet litt med öreverk i noen timer etterpå.

Rommene til Snickers-is ble også besökt og det ene rommet spilte ganske töft, men det andre ble slitsomt. Jeg regner med dette kommer av rommene, da det så ut til at det var identiske anlegg i begge rommene. Bra med bass i de nye höyttalerne til Snickers.

Til Flagerborg og Snickers som jeg så: det hadde värt meget hyggelig å slått av en samtale, men det så ut til at dere hadde mere enn nok å gjöre med alle de besökende.
    Til opplysning:
    omtrent hvor enn man var på messen, uansett etasje, så hörte man bruuuuummmmmmmm fra kringlyd-rommet. Både morsomt og etterhvert litt slitsomt
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å skrive at jeg også var på demo med 1080p TV'en til Pioneer sammen med deres nye Blu-ray-spiller og disse nye S-1EX-höyttalerne fra Pioneer..

Först TV'en:
    Plagsomt dårlig sortnivå(!) med meget klart bilde og fine farger.
    Pioneers nye blu-ray-spiller:
    Denne virket meget lovende. Den brukte ikke lang tid på å loade skivene og sende ut et meget fint bilde.
    Höyttalerne:
    Skuffet bigtime. de så större ut enn jeg hadde innbilt meg, men designet var litt "plastikk" og slik låt de også.

Forutenom dette besto anlegget av tre-fire Rotel digitale forsterkere pluss Pioneer VSA-AX10 som ble brukt som forforsterker.

Det ble vist et live-opptak med TOTO.

Jeg så også noe jeg tror var en Cinetron(?) projektor. Beste bildet jeg har sett i mitt liv. Helt fantastisk. jeg vet ikke hva den ble foret med og gjennom hva, men det var Eagles - When Hell Freezes Over som ble vist og jeg tror også de brukte en bildeprosessor fra DVDO.

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg så også noe jeg tror var en Cinetron(?) projektor. Beste bildet jeg har sett i mitt liv. Helt fantastisk. jeg vet ikke hva den ble foret med og gjennom hva, men det var Eagles - When Hell Freezes Over som ble vist og jeg tror også de brukte en bildeprosessor fra DVDO.
    Cinetron

Kan ha vært noe fra dem du så, ser de produserer LCoS-proj'er.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVsmurfen
    ....... ¥Ü³Ð¬ì§Þ.......

Kan ha vært noe fra dem du så, ser de produserer LCoS-proj'er.
    Ser ut til at det var toppmodellen der, ja. Den kostet 60.000 ihvertfall.

Når jeg tenker tilbake, så var bildet faktisk litt skremmende. Bildet var så levende og klart at det så ut som personene på opptaket faktisk var i rommet, bare de var så gigantiske store.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Flagerborg og Snickers som jeg så: det hadde värt meget hyggelig å slått av en samtale, men det så ut til at dere hadde mere enn nok å gjöre med alle de besökende.
    Hva? Ga du opp så lett?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hva? Ga du opp så lett?
    Ja.

Mye å oppleve i mange rom.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av dere som var der som har bilder å dele med oss som måtte bli i gamlelandet?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte det samme... Vil se bilder!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min bror tok endel bilder, kanskje jeg kan få han til sende meg noen.

Her er forresten noen bilder fra et annet forum, hvis det er greit å legge ut:
    HiFiForum.nu - Bilder från Gignosmässan

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg knipset dette bildet rett før vi rigget ned. Mer rakk jeg ikke, bare skummet raskt gjennom messeområdet forøvrig.

Kassene ble bygget forrige uke av "Liker HiFi" (2 i bjørk og 2 i kirsebær som jeg plukket opp på tirsdag). Så var alle forberedelser, demping, kabling, tilpasning osv gjort slik at jeg kunne begynne på filtrene fredag kl 1200. Kl 2400 var de 4 filtrene loddet sammen og koblet til høyttalerne, samt at høyttalerne var testet rent funksjonsmessig mot eventuelle feil. Vi reiste da avgårde (jeg, Liker HiFi og Ajselj) til Stockholm der vi var fremme ca kl 0730. Ca kl 0930 var begge rommene ferdig rigget, og tuning, plassering osv kunne begynne. Oddsene for perfekt resultat var dermed i grunnen ikke tilstede, men på den annen side var det jo interessant å observere at folk kommenterte såpass store forskjeller på lyden i de to rommene når de tross alt låt praktisk talt helt likt. De eneste forskjellene av betydning var at det ene rommet var lysere enn det andre, samt at det stort sett ikke ble spilt samme musikk i de to rommene.

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder från Gignosmässan[/url]
    Fet link :-) "Martin.M" har lagt ut en absurd mengde kvalitetsbilder. Linker til disse litt over halvveis ned på side 2

Fant Midgard-standen der også, gitt ;-) Tror det var på den nest siste linken til Martin.M

Misunner dere som var der.

Skammelig at vi ikke kan ha en dugandes hi-fi/hjemmekinomesse her i byen også. Var på elektrofilmessa i 2006, **** for en dårlig unnskyldning for en messe. Men sikkert greit nok om man var ute etter flatskjerm. Stort sett det de hadde der. Og det til gjengjeld i bøtter og spann. Og noen mobiler og litt hvitevarer, da...

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sant det!

Sitat Opprinnelig postet av per egil
    Fet link :-) "Martin.M" har lagt ut en absurd mengde kvalitetsbilder. Linker til disse litt over halvveis ned på side 2

Fant Midgard-standen der også, gitt ;-) Tror det var på den nest siste linken til Martin.M

Misunner dere som var der.

Skammelig at vi ikke kan ha en dugandes hi-fi/hjemmekinomesse her i byen også. Var på elektrofilmessa i 2006, **** for en dårlig unnskyldning for en messe. Men sikkert greit nok om man var ute etter flatskjerm. Stort sett det de hadde der. Og det til gjengjeld i bøtter og spann. Og noen mobiler og litt hvitevarer, da...
    Burde ha en messe i Oslo! Messen i Stockholm ga mersmak. Mange lokaler som kunne passe og er intressert i å holde noe slikt så det er det å komme i gang som er problemet. En litt stor sponsor og noen gode kontakter i miljøet som sikrer deltakere ville vert avgjørende.

Men var vel messen i sverige som var i sentrum her, jeg er noe overasket over den relativt lille interessen for denne messen her i norge, må si det var veldig spennende å få være med Snickers-is og Midgard Audio som utstiller der borte og det var en opplevelse å få spille på de nye høytalerene.

Hørt på mange høytalere i Midgard Capris prisklasse men ingen som jeg foreløpig syns er like god som dem, håper flere får muligheten til å ta en tur å lytte på dem så snart de er i butikkene her til lands.

Med så mye positiv tilbakemelding som ble gitt av lyttere og med tanke på at dette kunn var prototypen så gleder jeg meg voldsomt til de kommer og håper de kommer i produksjon som planlagt, enkelte kunne faktisk nesten ikke vente med å få kjøpt dem

en annen ting var jo det at det ikke var verken strøm fillter eller dyre kabler koblet til.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg merket at mange slet med lyden. Hörte på Martin Logan/Ayre og ble overrasket over at lyden faktisk ble både innestengt og skarp på en gang.

På en annen side så hörte jeg også et Martin Logan-oppsett som jeg syntes låt meget bra.

Jeg var der kun på lördagen, da jeg hadde familiebesök å ta meg av. Den förste runden brukte min bror og jeg på å pröve å få sett alle rommene. Vi lyttet bare litt for å danne oss inntrykk av hva som var interessant å dra tilbake til. Dette tok 4 timer og det var enda noen rom det hadde värt for mye folk i til at vi orket å gå inn. Vi tok en tur Jensen's Böfhus og gaflet i oss en fantastisk biff. Dette er en av de få plassene jeg har funnet som svenskene klarer å lage skikkelig biff, ikke bare den kotelett-lignende saken som man pleier å få.

Denne turen ut gjorde virkelig susen. Man fikk ny energi og var nå klare for nye inntrykk. De neste 4 timene brukte vi til å lytte litt mere inngående på de mest interessante rommene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var desverre svært få nordmenn å finne på messen. De aller fleste har enten gjort svensker av seg eller stilte ut ett eller annet. Dette er virkelig en messe å få med seg om man er interessert i hifi.

Hotellet skal renoveres nå (for å gå fra svensk 5-stjerners standard til tysk 5-stjerners standard) og da skal det visstnok bli en del flere større rom. Det skal bli veldig spennende å se hva denne messen til neste år vil bringe.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Snickers at dette er verd å få med seg. Aktörer som Electrocompaniet, Midgard Audio, Dynamic Precision, Patos, Soundcare etc har kommet seg opp i hifi-verdenen og fått glimrende kritikker i pressen. Jeg må si at jeg får en "stolt av å väre norsk"-fölelse av kvaliteten på de norske bidragene.

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tyckte Horten-mässan var bättre. Det var väldigt trånga och
    sunkiga rum på Sheraton.

Och den vanliga taffeljazzen var i majoritet:-| (det fanns givetvis
    mycket välkomna undantag)

Att det är lyhört i hotellkorridorerna kunde ta sig bizarra uttryck.
    Jag gick med stor förväntan in i ett rum med Magnepan högtalare
    stora som dörrar matade av Audio Research elektronik via högtalar-
    kablar tjocka som drängarmar. Satte mig på tredje raden och hörde
    knappt vad som spelades pga låg volym. Framför mig satt ett bockskägg
    och skakade i takt till jazzen. Jag trodde för ett ögonblick att jag blivit
    döv:-?

Trevligt var att många utställare hade med sig vinylspelare.
    Rega P9 ihop med Hegel elektronik lät trevligt!!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var oså på Messen i helgen, og det var som beskrevet på flere forum mye flott utstyr som ikke fikk vist hva det duger til. Noe godlyd var det jo.

Vi tok også noen bilder som er lagt ut på vår side: audioroyal :: Einstein Audio, Marten, Avid, Dynavector, Rouge Audio :: Hi-end audio

Mvh
    Odder

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •