Subwoofer til Stereo, hva med filmlyden?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer til Stereo, hva med filmlyden?

Hvordan koble til den aktive subwofferen til stereo?

Jeg har tenkt å kjøpe PV1 til B&W. Ser at den kan kobles til på to måter, direkte på høytalerutgangene eller til forsterkerutgangen. Hva skal man velge? Mye av grunnen til at jeg vil ha subwoofer er at jeg vil ha litt mer punch, og særlig når jeg ser film. Jeg vil ikke ha 5.1 anlegg klarer meg fint med stereo. Noen som har erfaring med subwoffere?. Det har ikke jeg..
    Jeg har Nad352forsterker og Nad542CD, B&W602s3høytalere og DENON3910DVD og en Samsung40".

PS! Det jeg også lurer på er at SUBlyd til 5.1 system er jo dedikert til subwooferen, i stereo er det jo ikke det. Er det noe særlig effekt med subwoofer når man ser film i stereo.

Takker for innspill og drøfting.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den B & W suben har ikke høytaler inngang....
    Tror nok du må velge en subwoofer som har forsterker med høytalerterminaler så den kan brukes til NAD forsterkeren din

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei den tar ikke effekt fra høytalerinngangene på forsterkeren, men den fanger opp de samme signalene som høytaleren får og tar seg av de dypeste som høytaleren ikke takler. Det er bare noe tynne ledninger som er splittet i fire som samles til en CAT plugg(sukkerbit)?!. Aldrig sett det før. Er dette vanlig system???

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad 352 har pre-out som er et dedikert effekt forsterker signal. Denne utgangen kan fint brukes til å gi en sub et signal. Frekvensen til sub'en stiller du på den. Bruker selv en sub i stereo system med en Nad pre-amp og det funker finfint. Eneste er at signalet virker til å være litt lavt så må ha ganske høy gain på sub'en

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å kuppe tråden, men lurer på noe av det selv, og når jeg fant denne nå, hvorfor lage ny tråd...

Har pre-out, er det bare å huke på en sub der? Hvis ja må den vel være aktiv?

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, (om det er en subutg.), og den må være aktiv!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pre out fra en stereo forsterker er ikke en sub utgang. Det er en utgang for monoblokker eller en stereo effekt forsterker. Men som sagt over så kan den brukes til en subwoofer.

Subwooferen må selvfølgelig være aktiv og ha et delefilter (helst justerbart). Grunnen til at surround forsterkere har dedikert sub utgang er fordi forsterkeren deler frekvensene for de forskjellige kanalene før den sender det ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Pre out fra en stereo forsterker er ikke en sub utgang. Det er en utgang for monoblokker eller en stereo effekt forsterker. Men som sagt over så kan den brukes til en subwoofer.

Subwooferen må selvfølgelig være aktiv og ha et delefilter (helst justerbart). Grunnen til at surround forsterkere har dedikert sub utgang er fordi forsterkeren deler frekvensene for de forskjellige kanalene før den sender det ut.
    Så det vil si at når man ser film med 5.1 lydformat vil man miste sublyden når man er koblet til stereo. Det er jo kun signalkabler til høyre og venstre høytalere på stereoforsterkeren fra DVD spilleren? Eller blir det bra "film" bass?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En film kommer sjeldent kun med 5.1 lydspor. Det er omtrent alltid et stereo lydspor tilstede også.

5.1 og 2.1 er betegnelsen på systemer med 1stk sub. Det signalet du gir sub'en er et helt vanlig stereo signal. Du kan fint koble en aktiv sub rett i pc'en din, eller en mp3 spiller, en ren cd spiller. Den deler signalet selv og har også egen volumkontroll. Spiller ingen rolle hva slags signal du gir sub'en så lenge det er det samme som resten av anlegget får. Filmer har ofte eget lydspor for sub og da kreves det en egen utgang for å gi sub'en dette signalet. Musikk er i ren stereo og er kun Høyre å Venstre kanal. Begge disse går i sub'en og den spiller da akkurat det samme som resten av anlegget, dog da i mono siden den kun er 1

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •