Hjelp med høyttaler og forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp med høyttaler og forsterker

Hei, jeg er ganske amatør når det gjelder høyttaler og forsterker, så jeg fant ut dette kanskje var et passende forum for å få litt hjelp.

Det første jeg lurer på er: hva er forskjellen på "forsterker" og "reciever"?

Det andre er: jeg lurer på å kjøpe "Dynavoice F6" høyttalere (Komplett.no - Dynavoice F6, High gloss sort, 2 X 6,5" Basselementer) og jeg har dermed skjønt at jeg trenger en forsterker/reciever, vil "JVC Receiver RX-5062S" (Komplett.no - JVC Receiver RX-5062S, Sølv Dolby Digital, DTS, 5 x 100 Watt.) kunne drive disse høyttalerene? Hvis "JVC Receiver RX-5062S" ikke kan drive disse høyttalerene, har du da et annet godt alternativ til forsterker/reciever (vet ikke hva jeg trenger) til under 2000kr?

Det tredje:, hvordan kan jeg vite om forsterkeren er sterk nok til å drive høyttaleren? Hva må jeg se etter på høyttaleren og forsterkeren for å finne ut om forsterkeren kan drive høyttalerene?

Alle svar mottas med takk.
    Mvh. Espen

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjertelig velkommen til AVforum lespen

Når det gjelder ditt første spørsmål så er det enkelt..

Receiver er en forsterker + radio..

Når det gjelder ditt andre spørsmål..

Skal du ha stereo eller flerkanalers, hvis du skal holde det til to kanalers, så kjøp en to-kanalers forsterker.

Jeg ville også sett på bruktmarkedet der får du mye for lite penger.. Denne JVC yter ikke 5*100.. det bare ser slik ut..

Det tredje..

En vet ikke altid hva som er nokk for en høytaler, men en kan se hvor lettdrevende de er, disse høytalerene har en følsomhet på 91, som gjør at de er meget lettdrevene..

Søk litt på forumet om føslomhet, så kan du lære litt om dette også..

Håper du finner det rette...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Når det gjelder ditt første spørsmål så er det enkelt..

Receiver er en forsterker + radio..

Når det gjelder ditt andre spørsmål..

Skal du ha stereo eller flerkanalers, hvis du skal holde det til to kanalers, så kjøp en to-kanalers forsterker.

Jeg ville også sett på bruktmarkedet der får du mye for lite penger.. Denne JVC yter ikke 5*100.. det bare ser slik ut..

Det tredje..

En vet ikke altid hva som er nokk for en høytaler, men en kan se hvor lettdrevende de er, disse høytalerene har en følsomhet på 91, som gjør at de er meget lettdrevene..

Søk litt på forumet om føslomhet, så kan du lære litt om dette også..

Håper du finner det rette...
    Takk skal du ha, hjalp mye. Men hva mener du med at det bare ser ut som det er 5*100watt? Det står da under beskrivelsen av recieveren at det er 5 utganger med 100 watt... Hvis du går på "utvidet info"

Jeg vet ikke helt forskjellen på stereo og flerkanalers... Jeg har et vanlig midi-anlegg med høytalere (2 stk) men skal også kjøpe "Dynavoice F6" og en forsterker, for å koble "Dynavoice F6" og de to andre høyttalerene til midi-anlegget. Vet ikke om dette hjelper deg noe når du skal hjelpe meg med å finne recieveren jeg trenger...
    Fant ut at jeg vil ha reciever siden den også har radio.

Men hvordan vet jeg hvor mye strøm høyttalerene trenger fra recieveren for å virke? Er det 125 watt som det står under beskrivelsen av "Dynavoice F6" som er hvor mye den krever av recieveren?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei jeg har dynavoice f6 og jeg bruker en yamaha rxv357 5.1 receiver på 5x100watt og denne duger i massevis til dynavoicene.dennekosta bare 2300,-med frakt på nett.jeg har også center og bakhøyttalere i samme serie som f6ene og det låter vannvittig bra til den prisen.hele anlegget kom på ca 5000,- uten basser og dvd spiller.kanvarmt anbefale disse hlyttalerne og denne forsterkeren hvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk kingkong.

Men er det ingen som kan svare på spørsmålene mine i post nummer 2? Trenger virkelig hjelp!

Newcomer faith sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereo har kun to høytaler tilkoblinger, altså høyre og venstre høytaler. Denne kan du ikke koble til flere høytalere til. Dette er helt sikkert situasjonen med ditt midianlegg.

Skal du ha flere høytalere trenger du flerkanals anlegg, det vil i praksis si 5 eller 7 kanalers. Altså mulighet til å koble til henholdsvis 5 eller 7 høytalere. Du må ikke koble til så mange, men du kan.

Så jeg anbefaler deg å ikke koble til flere høytalere til midianlegget, for det blir ikke sterkt nok, og du risikerer å ødelegge det!!!

mvh
    Børge

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lespen
    Takk skal du ha, hjalp mye. Men hva mener du med at det bare ser ut som det er 5*100watt? Det står da under beskrivelsen av recieveren at det er 5 utganger med 100 watt... Hvis du går på "utvidet info"
    Det er ganske enkelt å forklare. Hvis du ser lenger ned på siden "utvidet info"¨, så vil du oppdage følgende: "Strømforbruk ved drift 140 watt". Litt vanskelig å yte 5x100 watt da...

Fant ut at jeg vil ha reciever siden den også har radio.
    Når man snakker om receivere, så har de vanligvis mye mer enn bare radio. Spesielt dekodere for Dolby Digital og DTS, noe som behøves for å få surround-lyd.

Men hvordan vet jeg hvor mye strøm høyttalerene trenger fra recieveren for å virke? Er det 125 watt som det står under beskrivelsen av "Dynavoice F6" som er hvor mye den krever av recieveren?
    125 watt er vel maks av hva den tåler, om jeg ikke tar feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til både "faith" og "seeker" hjalp mye med svarene deres!

Sitat Opprinnelig postet av faith
    Stereo har kun to høytaler tilkoblinger, altså høyre og venstre høytaler. Denne kan du ikke koble til flere høytalere til. Dette er helt sikkert situasjonen med ditt midianlegg.

Skal du ha flere høytalere trenger du flerkanals anlegg, det vil i praksis si 5 eller 7 kanalers. Altså mulighet til å koble til henholdsvis 5 eller 7 høytalere. Du må ikke koble til så mange, men du kan.

Så jeg anbefaler deg å ikke koble til flere høytalere til midianlegget, for det blir ikke sterkt nok, og du risikerer å ødelegge det!!!

mvh
    Børge
    Så selv om jeg kjøper en reciever, og kobler to "Dynavoice F6" høytalere, og 2
    høytalere fra midi-anlegget til recieveren, og så kobler recieveren til midi-anlegget så kan jeg faktisk ødelegge midi-anlegget? Eller blir det ikke ødelagt hvis jeg kobler alle 4 høyttalerene til en reciever og så kobler recieveren til midi-anlegget?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midiannlegget kan ikke kobles til receiveren! Har midiannlegget ditt løse komponenter? f.eks er cdspiller løs? Hva slags midiannlegg har du?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midiannlegget kan ikke kobles til receiveren! Har midiannlegget ditt løse komponenter? f.eks er cdspiller løs? Hva slags midiannlegg har du?
    Åh... Der ser du hvor lite jeg vet
    Midi-anlegget mitt er: Philips FW-R7

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Jeg tok en titt og jeg kan med 90% sikkerhet si dette: Hvis du vil ha flere høytalere, må du ha en receiver. Den tingen er klar. I receiveren er det Radio. I tillegg trenger du en cd spiller, eller en DVD spiller. Kjøper du dvdspiller kan du i tillegg til å spille dvd, også spille cd.

Det fine er at når du har kjøpt deg receiver og dvdspiller kan du bruke dette til å lage hjemmekino senere hvis du ønsker det. Bare å koble lyden fra tv inn på receiveren, så får du tv lyden i høytalerne. Mye bedre enn boks lyden som kommer fra tv originalt!

Håper dette hjalp!

mvh
    Børge

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Jeg tok en titt og jeg kan med 90% sikkerhet si dette: Hvis du vil ha flere høytalere, må du ha en receiver. Den tingen er klar. I receiveren er det Radio. I tillegg trenger du en cd spiller, eller en DVD spiller. Kjøper du dvdspiller kan du i tillegg til å spille dvd, også spille cd.

Det fine er at når du har kjøpt deg receiver og dvdspiller kan du bruke dette til å lage hjemmekino senere hvis du ønsker det. Bare å koble lyden fra tv inn på receiveren, så får du tv lyden i høytalerne. Mye bedre enn boks lyden som kommer fra tv originalt!

Håper dette hjalp!

mvh
    Børge
    Tusen takk børge, det hjalp mye. Det eneste som gjenstår nå er å få vite om "JVC Receiver RX-5062S" (Komplett.no - JVC Receiver RX-5062S, Sølv Dolby Digital, DTS, 5 x 100 Watt.) er sterk nok til å drive to stykk "Dynavoice F6" høytalere.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skulle jeg tro disse ht. er som jeg sa tidligere meget lettdrevene.. så det skulle gå greit..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den skal kunne holde i massevis, så kan du bruke de to gamle høytalerne fra midiannlegget ditt som bakhøytalere da vettu:wink: Da er du i gang!

Lykke til videre!!!

Børge

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til: Har du råd, vil jeg vurdert å gå opp til denne: Komplett.no - Pioneer VSX-416-S Receiver, Sølv, Dolby Digital, DTS, 5X100 Watt

Pioneer har litt lettere menyer og slik når ting skal stilles inn...

Børge

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TUSEN takk alle sammen! Utrolig hvor god respons det er på dette forumet, og hvor villige folk er til å hjelpe nybegynnere

Da blir det "Pioneer VSX-416-S Receiver", "Dynavoice F6" og en eller annen CD-spiller på meg Må bare finne en brukbar CD/DVD-spiller :wink:

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle har vært nybegynnere.. Kjekt å hjelpe folk som ønsker å glede seg over lyd..

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir bra detta!

Lykke til!

Børge

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye har du tenkt å legge i en DVD spiller da?...så kan vi komme med forslag til det også:-D

Om du vil ha en forholdsvis rimelig spiller som også er bra på CD avspilling så er disse gode.

CAMBRIDGE DVD86 DVD-spiller

DENON DVD-1720 DVD-spiller

Jeg vet jo ikke vilken pris du tenker deg,men disse to er iallfall veldig gode til prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde tenkt meg en CD/DVD spiller til 1000-1500kr, så "DENON DVD-1720 DVD-spiller" virker som et godt alternativ med tanke på pris, og at du sier den er bra med tanke på prisen

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •