Frekvenser, instrumenter og for enkle høyttaleranmeldelser

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frekvenser, instrumenter og for enkle høyttaleranmeldelser

Letet litt rundt på nettet etter en oversikt over hvilke frekvenser ulike instrumenter har, tenkte det kunne være interessant for flere.

Her er en oversikt over laveste frekvens for instrumenter fra 4,09 Hz (!). Kan være en grei oversikt når man vurderer hvor lavt høyttaleren man kjøper bør gå.
    Frequencies

Her er en artikkel fra California Institute of Technology som gir en oversikt over harmoniske til ulike instrumenter, og i kapittel X diskuteres det og vises til noen resultater ang. hvorvidt frekvenser over 20 kHz har betydning for menneskers oppfatning av kvaliteten. Det er ingen endelige konklusjoner, men interessant allikevel.
    There's life above 20 kilohertz! A survey of musical instrument spectra to 102.4 kHz

I hvilken grad høyttalere er i stand til å gjengi oppgitt frekvensområde (f. eks. 30 Hz - 30 kHz), er jo åpenbart av stor betydning. Selvfølgelig skal man lytte selv, men for å slippe å lytte til alle, er bruk av tester i ulike blader noe iallefall jeg benytter meg av.

I Stereophile (.com) og tilhørende blader (ultimateavmag.com og hometheatermag.com), måles ulike høyttalere i tillegg til subjektiv beskrivelse, og som man kan se ved å f. eks. se på i Norge kjente høyttalere som B&W 703 (Ultimate AV) og 803D (Home Theater), så stemmer ikke oppgitte data fra fabrikken helt med det som måles, mens det stemmer rimelig bra for 802D (Stereophile). For 703 måles det f. eks. at 3 dB grensen går ved 55Hz, og -10 dB ved 36Hz, langt over oppgitte data (- 3 dB ved 38 Hz).

Man kan sikkert argumentere for at John Atkinson er gal, dum eller verre, og ikke klarer å måle korrekt, men etter måling av rundt 500 høyttalere de siste 16-17 årene må han vel ha fått med seg noe. Med min veldig lite vitenskapelige metode som bestod av å kjøre en test-tone fra 15-150 Hz, opplevde jeg at det på mine 703'er var svært lite som skjedde før 30Hz, litt markert bedring av lydtrykk et sted før 40 Hz, og først oppunder 60 Hz var det rimelig jevnt lydtrykk oppover. Artig nok stemmer dette med Atkinsons betydelig mer vitenskapelige tilnærming. Min konklusjon: jeg kjøpte sub.

Hvorfor i alle dager gjør ikke norske hifi-skribenter det samme som i Stereophile, iallefall av og til? Her på AVforum var det jo noen som gjorde dette med et par høyttalere (målte bl.a. for Audiovector Avantgarde), en interessant test. Bladet Hjemmekino hadde i et nummer i høst en test av skjermer der de faktisk hadde målt svartnivå og kontrast (mener jeg det var), så kanskje er det begynnelsen på en forbedring for norske hifi-blader.

Er det bare jeg som hadde fått mer ut av faktiske målinger i tillegg til den subjektive vurderingen? Ikke nødvendigvis hver gang, men for enkelte større tester hadde iallefall jeg fått mye ut av dette.

Og bare så det er sagt så synes jeg hifi-blader i Norge er stort sett ganske bra, og jeg abonnerer på opptil flere

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig i det du skriver her, ang. mangelfulle målinger osv. i norske
    HIFI blader, vi skal ikke lenger en til Sverige der de ofte har effekt kurver
    på forsterkere osv. Norsk fagpresse hører nok hva de hører og det er jo
    egentlig det viktigste, men hvis man er litt teknisk interessert så er det
    moro med litt tall og fakta også.
    En annen ting er -3dB på standard høyttalere med kanskje 1stk 6,5" bass
    ligger rundt 40-50 Hz, ved 1Watt innput, hva skjer ved f.eks 100Watt inn?
    Hvis ikke slaglengden da er ekstremt lang får vi mye dynamisk kompresjon
    og -3dB flytter seg langt opp i frekvens og forvrenging av lyden.
    Bygger nå selv ny sub med 2stk 18" i compound i ca 150 liter kasse.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    morro. stereophile duden er tydeligvis dum... de færreste over 30åra hører mer enn 15khz. spør en øre nese hals-spesialist. jeg gjorde, og han lo!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Go Hjemmekino - som har begynt med målinger for utvalgte tester