Kvinnfolk = Høyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvinnfolk = Høyttaler

Kom tilfeldigvis over en side som forklarer opprinnelsen til ordet høyttaler/høytaler. Noe og tenke på for alle dere som lar kona bestemme fargen på stereoanlegget.......

Høyttaler = høyrøstet kvinne

Ordbog over det danske sprog opplyser at ordet høyttaler (da. «højttaler») tidligere ble brukt om en «(meget ell. højrøstet talende) kvinde, især hustru».

Og når vi er i det misogyne hjørnet: Maleren Ludvig Skramstad var en frittalende herremann. Han syntes slett ikke at det var urimelig at kvinner skulle få tale i kirkene. I et brev til Vilhelm Dybwad skrev han:

Slip fruentimmerne til at præke i kirkene såmeget de lyster mod at de lukker sine mundlæder der hvor det behøver fornuft.

Apropos: 2005-reformen innførte «høytaler» med én t som sidestilt med den gode, gamle skrivemåten med to t-er: «høyttaler»

Ha ha,den satt tenker jeg

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttaler og kvinnfolk............sukk,da tenker jeg med en gang på den forb.... blomsterpotta de på død og liv skal "pynte" med oppå høyttalerne:evil:

".....atte du???? jeg sku vanne blomstene i dag og vet du hva som skjedde??"

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sølte vel ikke vann utover høytaleren vel? :P

"2005-reformen innførte «høytaler» med én t som sidestilt med den gode, gamle skrivemåten med to t-er: «høyttaler»"

"Kvinnfolk = Høyttaler"

Hmm, en "t" sa du? :-D

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Apropos: 2005-reformen innførte «høytaler» med én t som sidestilt med den gode, gamle skrivemåten med to t-er: «høyttaler»
    Tragisk, er det ikke? Først blir ham til han, ennå til enda, og nå høyttaler til høytaler. Logisk sett er vel det en som skravler om høy, eller en snakkende fyr på over 1.80.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lurt litt på hvorfor danskene har en så stor konsentrasjon med høytaler produksjon, Kanskje det med høyrøstede damer er årsaken.....

Dali, Jamo, B&O, Vifa, Perless, Dynaudio, Scan-Speak, Audiovector osv....

Man har vel også et annet eksempel der en viss høyrøstet dansk kvinne (Nille) fikk litt andre konsekvenser enn en høytaler konstruksjon, tenker på Jeppe på bjerget, der han bland annet sier i sin umulige situasjon presset både fra Nille og ridefogeden «De sier at Jeppe drikker, men ikke hvorfor han drikker.»..... Ja ja da er det vel bedre å lage høytalere tenker jeg...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Tragisk, er det ikke? Først blir ham til han, ennå til enda, og nå høyttaler til høytaler. Logisk sett er vel det en som skravler om høy, eller en snakkende fyr på over 1.80.
    Tuller du? Er følgende "ut":

- Han ringer
    - Hun snakker til ham
    - Jeg er enda eldre enn deg (enda relaterer seg til sammenligning)
    - Han har ennå ikke kommet (ennå relaterer seg til tid)

Her å forumet blander svært mange ennå/enda. Men ærlig talt: mange skriver høytaller, og ikke høyttaler. Heter det nå høytaler?

Hvis ja, så er det vel de samme folka som synes "pøbb" er en grei fornorsking av "pub", og at "sørvis" er et fullgodt alternativ til "service".

mvh
    "Gammel gubbe"

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med de som sier høyttallere (er faktisk en del av dem), og det merkelige ordet "subbere". Hva er det for no' lissom?

Og mens vi er her; i min mening heter det "projektor", og ikke "prosjektor". Det er da vitterligen ikke prosjektering, men snarere heller projisering boksen driver med.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sizedoesmatter
    Høyttaler og kvinnfolk............sukk,da tenker jeg med en gang på den forb.... blomsterpotta de på død og liv skal "pynte" med oppå høyttalerne:evil:

".....atte du???? jeg sku vanne blomstene i dag og vet du hva som skjedde??"
    Et annet trist syn er høyttalere med stearin nedover baffelen og godt inne i alle elementene. Viktig med nulltoleranse i slike sammenhenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Her å forumet blander svært mange ennå/enda. Men ærlig talt: mange skriver høytaller, og ikke høyttaler. Heter det nå høytaler?
    Mener faktisk å ha lest at nå er det riktig å skrive både høyttaler og høytaler

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aye, nå er både enda og ennå synonymt (for beskrivelse av tid, vel og merke, du kan ikke si "igår spiste jeg ennå en banan"), ham og han er sidestilt (i akkusativ, ie. "jeg ringte han" går, men ikke "ham kommer der") og høyttaler = høytaler. Venter i spenning på at Sylfest skal stappe SMS-sproget inn i ordboka.

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    2005-reformen innførte «høytaler» med én t som sidestilt med den gode, gamle skrivemåten med to t-er: «høyttaler»
    Sidestillt, altså både høytaler og høyttaler
    Og om 10års tid kommer høyttaller også

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ikke å snakke om HT som akseptabel forkortelse. Neppe mange år til punktum blir en smakssak også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •