Hifimesse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46

Tråd: Hifimesse

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Hifimesse

Såklart ble et godt potensiale somlet bort nokk en gang :evil:

Det ideen er absolutt ikke død men muligheten i år er rett og slett sløst bort om ikke noe vesentlig nytt kommer på banen.

*skrevet 23.01.07*

Jeg var i høst blant de mange heldige her på forumet som fikk med seg Horten messen i høst, men det kan ikke bare ha vert meg som la merke til at Horten kanskje ikke er det ideelle stedet for en slik messe.
    Jeg forhørte meg om dette tidligere og da var intrykket jeg fikk av det hele at det var mer en tilfelldighet enn vel gjennomtenkt, og et viktig ankerpunkt var at det var godt miljø for slikt i Horten.
    Godt miljø er jo viktig men for folk flest ville det jo vert langt mer praktisk å ha en slik messe i Oslo, det ville etter all sannsynlighet også trekke mere folk til begivenheten.
    Har snakket med folk fra Felix konferanse senter som er meget intressert i å holde en slik messe, Thon hotel er nermeste nabo og det skulle la seg ordne i slutten av september.

Noen interesse for noe slikt, ideer ?

*Mer enn 3mnder senere*

Etter en del Telefoner, Møter, Besøk og Mail ser det faktisk ut til at noe av det jeg forsøkte å starte med blir en realitet!
    Jeg kommer nok desverre til å ha ganske lite med selve arrangementet i seg selv da det blir tatt hånd om av folk og bedrifter med den kapital og innsatsvilje som trengs. Jeg vil ikke si for mye nå i første omgang ettersom det er en del punkter som ikke ennå er bestemt, men det vil bli et bra tilltak som vil ha muligheten til å bli langt større enn noen liknende arrangementer.

Det vil ikke finne sted i Oslo da Plaza ikke lenger ønsker å huse slikt, Felix, Opera og et par andre hadde alternative lokaler men av forskjellige praktiske årsaker så falt valget ikke på noen av disse, men opp med motet du trenger ikke reise langt om du bor i oslo området faktisk ikke lenger enn Lillestrøm .

Det vil bli satset på å få dette til å bli en årlig event og skal startes allerede høsten 07, jeg vil oppdatere denne tråden så snart flere av detaljene er klarte ommkring det hele.

Blir en bra høst dette med store saker i sør og i nord for oss hifi intresserte.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en god plan. Bør jo ikke ha det på Plaza som tidligere messer(selv om det kanske var mest hjemmekino), finnes vel mange andre gode(og sannsynligvis billigere) steder å ha det i Oslo.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å ha det på plaza vil definitivt ikke være billig ihvertfall. Det må vel finnes billiger steder ?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Billig

Jeg vet ikke hvor "billig" det har vert i Horten og jeg kan tenke meg at det er dyrt hos Plaza men jeg har snakket med Felix konferanse senter på aker brygge. Det skulle vetfall være stort nok for formålet og det har meget god beliggenhet.

Prisene der skulle være ovekommlige selvom det ikke er direkte småpenger man snakker om. Det kommer jo ann på hvem man får med seg og om man kan få med seg noen sponsorer som man ikke har hatt med tidligere.

Det hadde vert fint om alle som har noen meninger om dette blir med i idemyldring her.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både Arken-messa i Gøteborg, Hifi-messen i Horten og den tidligere DVD&Hjemmekino-messen på Plaza har det til felles at de har valgt hoteller som lokaliteter. Grunnen er enkel: Man har da tilgang til mange rom av varierende størrelse med omtrent samme akustiske egenskaper som vanlige oppholdsrom og med relativt grei lydisolasjon mellom. Det gjør at det faktisk lar seg gjøre å få et lyttemessig inntrykk av produktene.

Uansett hva man velger, så er det ikke noe særlig lurt å basere en hifi-messe på messehallprinsippet. Det er nesten en absolutt nødvendighet at hver utstiller får sitt eget rom.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, mye bedre setting med mange smårom enn én stor hall, nærmest umulig å få noe godt lytteinntrykk i sistnevnte.

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Både Arken-messa i Gøteborg, Hifi-messen i Horten og den tidligere DVD&Hjemmekino-messen på Plaza har det til felles at de har valgt hoteller som lokaliteter. Grunnen er enkel: Man har da tilgang til mange rom av varierende størrelse med omtrent samme akustiske egenskaper som vanlige oppholdsrom og med relativt grei lydisolasjon mellom. Det gjør at det faktisk lar seg gjøre å få et lyttemessig inntrykk av produktene.

Uansett hva man velger, så er det ikke noe særlig lurt å basere en hifi-messe på messehallprinsippet. Det er nesten en absolutt nødvendighet at hver utstiller får sitt eget rom.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Felix

Det er verd å merke seg at det ikke er snakk om en messe hall men et konferanse senter, lokalene i et konferanse senter er av varierende størrelse og de fleste av dem er på størrelse med et vanlig rom.

Ta en kikk på lokalene på Felix konferansesenter Oslo der er det bilder av romene og en god oversikt over planløsningen. størrelsen på de enkelte romene står også der og prislister har jeg fått oversendt.

Det er jo også en del store rom men om jeg ikke husker feil var det også en del av den størrelsen som var bruk i Horten.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    når en snakker om Hifi miljø så er det jo ikke noe sted i landet tettheten av butikker er større en her.
    Drammen har større tetthet av hifi-forhandlere enn det man finner i oslo, selvom utvalget i oslo selvfølgelig totalt sett er større. I drammen befinner det seg faktisk fem hifi-sjapper innenfor bare noen hundre meters radius.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sant nok

Kanskje sant det, men poenget var vel egentlig det at et stort arrangement Oslo burde ha alle forutsettninger for å trekke flere folk enn liknende i Horten.

Vet godt at poenget her ikke er å være som Elkjøp og Expert sine messer men at det er en økende interesse for orntlig hifi er vel ingen nyhet, men at flere hadde deltatt på messen om den hadde funnet sted på Aker brygge er vel mer enn sannsynlig og skulle tro det var ønskelig fra bransjens side.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kontakt

Jeg har hørt et lite hint om at det er interesse for noe slikt blandt flere aktører, i tillegg til Horten messa.

Det er vel rom for en slik messe i oslo eller hva?

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Jeg har hørt et lite hint om at det er interesse for noe slikt blandt flere aktører, i tillegg til Horten messa.

Det er vel rom for en slik messe i oslo eller hva?
    Jeg husker fra en stund tilbake at lygren og snickers dro i gang noe greier ang. en stor messe som inneholdt alt fra hifi til hjemmekino, men er det noen som kan si hvor det ble av de planene.. Jeg husker jeg foreslo BI i Nydalen som et sted for et slikt arrangement.

Men en messe i oslo hadde nok gjort seg..

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

....

Kan nok hende det, kan ikke si jeg har hørt om det selv men sistnevnte har vist interesse for ideen nå også.

Burde kunne la seg gjøre dette, med tanke på at potensialet er rimlig mye større på foreksempel Aker brygge enn det er i Horten.
    Etter det jeg har hørt kommer det nok til å bli flere hifi forretninger i Vika frammover også.

Jeg kommer til å snakke med flere om saken fremmover og håper det er noen som er villige til å ta det avgjørende skrittet mot gjennomføringen av dette.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med den gamle planen var at det ikke er så lett å finne et sted med mange nok mellomstore rom som ligger på et brukbart fornuftig sted.

Plaza er faktisk ikke noe dumt alternativ, de klarte å trekke 3-4000 besøkende praktisk talt uten markedsføring og med få utstillere, og det er en del rom å velge i der. Problemet med den messa slik den var var jo at den var for dyr å stille ut på. Når man må begynne å telle hundretusener for å stille en enkelt stand som utstiller er det ikke gøy å ha messe for under 10 000 besøkende. Jeg tror ikke Plaza var så dyrt å leie som leieprisene på den messa tilsa, men det er mulig det er dyrere enn Felix.

Når det gjelder Felix synes jeg det ser ut som det er helt topp. Med 28 dedikerte rom fra 11 til 357 kvadratmeter, samt plenty med fellesarealer som man også kan stille ut i burde det være muligheter til å få inn omkring 40 utstillere. Dette bringer prisene ned på et akseptabelt nivå for utstillerne.

Siden 2 av rommene er auditorier/kinosaler bør man også vurdere å ta sikte på konferanser eller liknende.

Om man får veldig stor pågang tror jeg at Thon Hotel tvers over veien, som også har en rekke konferanserom, kan benyttes som tilleggsarealer. Får man inn omkring 10-15 utstillere på den siden av veien også bør dette gi "tyngde" nok til at folk besøker begge arealene.

Jeg har kikket litt på Oslo Plaza som alternativ. Det er jo 30 møterom der, og en haug med suiter og junior suiter. Det burde være mulig å få inn minst 50 utstillere i ett bygg med gode rom til alle. Spørsmålet er selvsagt prisen. Fordelen er at folk har et innarbeidet forhold til at det arrangeres messe der, og det er fullt mulig å få til god lyd i mange av rommene der.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg registrerer også at Radisson SAS Gardermoen har massive møtefasiliteter. De oppgir 60 rom på sin hjemmeside, noe som bør holde i massevis til en slik messe.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært stas det der, snickers. Jeg lover å komme

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, da har vi en besøkende!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer også

Det hadde vært morro om det ble dratt igang en skikkelig hifi messe hvor skikkelig lyd og bilde var i fokus. "Elkjøp messer" er ikke det helt store for de litt mer "seriøse" opplevelsene.

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss få en skikkelig messe i Oslo igjen! Jeg har savnet det de siste årene og nå som den verste hjemmekinobølgen har lagt seg kan man kanskje få litt fokus på stereo og god lydkvalitet igjen? Kom igjen folkens, bare fortsett det gode arbeidet!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bra det

Men jeg tror nok det hadde godt i underskudd uansett hvor det skulle vert holdt om det bare kom tre!

Hvem var det som var arkitekten bak Plaza messene?

Det en må tenke på når det gjelder når en slik messe burde funnet sted er jo også at det er mange messer i utlandet også
    , tett som haggel utover høsten. :-|

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Godt å høre

Bra det er ønsker om en slik messe da hvertfall

Men det må nok mer enn privat personer til får å komme i mål her så det står nok på hvem man får med seg på laget her.

Har snakket med arrangørene av Horten messa men kan nok hende de har hendene fulle med en messe allerede, tror ikke de har lyst til å avblåse Horten for en messe i oslo.

Jeg har snakket med flere, men det er jo som så mye annet. Starten som er tyngst.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •