Trenger hjelp, "smeller" i subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Trenger hjelp, "smeller" i subwoofer

Hei,

jeg er ny på dette forumet, håpet gjerne andre her har hørt om lignende problem som jeg har:

Når hjemmekinoen mitt er slått av og jeg slår av/på lyset i rommet(lysstoffrør), "smeller" det i suben på grunn av at det kommer en kraftig puls i signalkabelen fra receiveren(smellet forsvant uten signalkabelen i). Receiveren er en Marantz SR7400 og suben er en System Audio SE200.

Forsterkermodulen i suben har allerede vært skiftet en gang da denne tok kvelden uten at hificenteret kunne finne grunnen.

Vet noen hva dette kan skyldes? Pulser/forstyrrelser på strømnettet når jeg slår av/på lyset burde vel ikke forplantet seg gjennom receiveren når denne er slått helt av?

Håper noen har noen gode tips/råd.

Mvh
    Svend Torgersen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer av lystoffrørene,sett annlegget på en annen kurs, eller aller helst en egen kurs til annlegget så er du kvitt problemet.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar,

Hmm, da blir dette vanskelig siden jeg bor i en 45-kvadrats utleieleilighet

Vet du om disse pulsene på noen måte kan skade anlegget?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kanskje klare å gjøre disse subwoofer pulsene mindre med å redusere gain eller følsomhet på subwoofer siden (kjenner ikke helt denne subwooferen sp jeg vet ikke om dette er en gangabar løsning egentlig) og kjøre utgangen fra receiveren mer opp for å kompensere.

Ellers kan det kanskje være en ide hvis du ikke allerede gjør det, å hente ut 230v forysningen til sub og receiver fra felles strøm utak og kannske ekserimentere litt med polaritet/retning på støpsel mellom dem og f.eks prøve med eller uten jord forbindelse for komponentene hvis de er jordet, og sjekket om systemet er kan være jordet via en antenne kablel, PC kobbling osv.

Edit: Det å bytte lysbryter til kretsen med lystoff rørene kan kanskje også være en løsning, er kontaktene i denne blitt dårlige og oksydert etter gjentagende lysbuer osv, vil det lett danner overslags gnister osv, vil dette danne uønskede pulser som nermest opptaes som radio bølger til subwoofer signal kabelen "antennen"
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde voldsomme utslag av samme problem, særlig på lyset til badet av en eller annen grunn. En Monster Power HT800 (tror jeg den heter) til ca 1000,- hjalp meg betraktelig, men fjernet ikke problemet helt.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Du kan kanskje klare å gjøre disse subwoofer pulsene mindre med å redusere gain eller følsomhet på subwoofer siden (kjenner ikke helt denne subwooferen sp jeg vet ikke om dette er en gangabar løsning egentlig) og kjøre utgangen fra receiveren mer opp for å kompensere.

Ellers kan det kanskje være en ide hvis du ikke allerede gjør det, å hente ut 230v forysningen til sub og receiver fra felles strøm utak og kannske ekserimentere litt med polaritet/retning på støpsel mellom dem og f.eks prøve med eller uten jord forbindelse for komponentene hvis de er jordet, og sjekket om systemet er kan være jordet via en antenne kablel, PC kobbling osv.

Edit: Det å bytte lysbryter til kretsen med lystoff rørene kan kanskje også være en løsning, er kontaktene i denne blitt dårlige og oksydert etter gjentagende lysbuer osv, vil det lett danner overslags gnister osv, vil dette danne uønskede pulser som nermest opptaes som radio bølger til subwoofer signal kabelen "antennen"
    Takk for forslag, ask4me2. Henter allerede 230v fra 8 plugger som står ved siden av hverandre i veggen. Suben er jordet, Marantz har dessverre ikke jording på denne receiveren. Får også jord via antennekabelen koblet til tven, men ingen forskjell med/uten denne tilkoblet. Har også byttet polaritet uten virkning(skal vel ikke ha så mye å si da jeg regner med ac-spenningen går rett inn på en likeretterbro og videre på noen store kondensatorer?)

Pulsen går gjennom receiverens strømforsyning (prøvde med signalledning i, bare ikke tilkoblet receiver og også prøvd uten spenning på receiver for å utelukke andre komponenter) til og med når jeg har skrudd forsterkeren helt av. Dette synes jeg virker merkelig, skulle tro at Marantz faktisk kuttet strømforsyningen fysisk av når en trykker inn av-knappen eller at de i det minste spanderte på seg et høypassfilter i strømforsyninga.

Ser ut som jeg enten får holde lyset av/på eller spandere på meg et skikkelig overspenningsvern eller no.

Takk for forslagene!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg misforstår, men dette med en annen kurs. Hvorfor kan du ikke, i det mindste som en prøve, ta en skjøtekabel med strøm til anlegget fra kjøkkenet, badet eller et annet sted hvor kursen er en annen ? Sjekk i sikringsskabet .

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve, må bare få lånt meg en skjøteledning

Lurer gjerne hjem et oscilloskop en dag og ser hvilke frekvenser støyen ligger på for å snekre sammen et filter, blir ikke råd til masse fancy utstyr på det stakkars studielånet mitt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •