Demping - kort spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer faith sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Demping - kort spørsmål

Jeg har ett rom på ca 5,5x3m som jeg skal dempe litt. ene langveggen er i leca som kun er malt og resten av veggene er i gips. Jeg har pr nå scenemolton hengende bak fronthøytalerne. Gulv er parkett, med ett teppe på ca halve rommet, og tak er gips.

Det jeg lurer på er om dempingen blir det samme hvis jeg legger scenemolton stramt på veggen, som den er ved fritt hengende "gardin". Eller bør det være litt luft mellom molton og vegg?

mvh

Børge

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gardin som henger i folder vil dempe bedre enn en stramt festet duk. Ren fysisk (litt kvalifisert) gjetting + erfaring tilsier at det er slik, og at jo tykkere (mer foldet) gardinene henger, jo bredere frekvensbånd vil de dempe.
    Bare tenk på den stramme duken man gjerne har fått med til å ha foran høyttaleren - den påstås jo å være mer eller mindre lydmessig transparent.

Husk også at en gardin eller dempeplater kun klarer å absorbere diskant. Lavere frekvenser, og spesielt bass, må dempes på helt andre måter.

Newcomer faith sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker.

Det er jo for såvidt logisk også når man tenker på det. Men stram molton vil vel dempe diskanten noe i forhold til gipsvegg uansett? Kanskje jeg bør dekke hele frontveggen med stram molton, og en liten "gardin" rett bak høytaleren for ytterligere demping. Synes det blir litt mye med hele veggen dekket med hangende gardiner, når det også brukes til oppholdsrom ellers...

Får slenge en saccosekk i hvert hjørne bak, så blir det vel ok tenker jeg...

Børge

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stram molton festet jevnt mot veggen vil ikke dempe noe som helst. Det er tykkelsen og tettheten til materialet som bestemmer hvor mye og hvilke frekvenser som blir absorbert. Tykkelsen på molton er altfor liten. Dersom du som nevnt folder det som en gardin vil det dempe diskantområdet i mer eller mindre grad.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du koster på deg å ha dempeplater bak den stramme molton-membranen vil det selvsagt hjelpe. Men da kan du like gjerne kjøpe noe penere og adskillig billigere svart stoff å kle platene med.

Husk at demping av lyd kun er å overføre energi i form av svingninger i luft til en annen energiform. En tynn membran uten masse vil ikke kunne ta opp bevegelsesenergi. En tykkere, elastisk plate vil absorbere luftens svinge-energi for visse (korte) bølgelengder = høye frekvenser.

Som en digresjon kan det nevnes at mange har fått en lite trivelig overraskelse etter å ha pusset opp en gammel leilighet, fjernet (den veldig tunge) leiren i etasjeskillet mot naboen, isolert for å senke strømutgiftene, og samtidig fjernet omtrent all lydisolasjon.... Rett og slett fordi massen mellom etasjene har blitt så mye mindre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •