Lydkvalitet vs prisklasse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkvalitet vs prisklasse

Hei,

Det finnes flere prisklasser (fra budsjett til high-end) og man prøver å finne oftest beste lyd i en prisklasse.

Jeg forstår veldig godt at vi er nødt til å snakke om pris når vi handler men hvorfor er det slik at alt AV utstyr er sortert på pris og ikke på lydkvalitet ? En kabel som koster 100NOK kan være like god (hvis ikke bedre) enn en annen kabel til 5000NOK. Men no 2 er i high-end klasse mens no 1 er i budsjettklasse. Ser dere poenget mitt ?

For meg hadde det vært mye mer logisk og enklere å sortene AV utstyr på lydkvalitet: samle alle de beste komponentene (lydmessig uansett prisklasse) i en high-end klasse og de andre i lavere klasser.

Hva mener dere ?

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er det som skal avgjøre om det er high end lyd?
    For meg er ikke begrepet high end verdt noe som helst da de fleste har forskjellige kvaliteter de er ute etter....

Derfor er det vel mer naturlig og ikke minst lettere å skille produkter inn i "klassene" de er ment til å være....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo umuligt da utstyr kan spille forskjelligt sammen med forskjellige komponenter...., derfor er det matching og personlig smak der avgjør.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Dette er jo umuligt da utstyr kan spille forskjelligt sammen med forskjellige komponenter...., derfor er det matching og personlig smak der avgjør.
    Ok, jeg skjønner. Så er det bare prisen som avgjøre klassen for en komponent og ikke kvaliteten. Jeg trodde at alt utstyr i de High-End op Topp klassene var mye bedre en alt annet i de andre klassene men jeg finner her på forumet at det er ikke alltid slik.

Takk for hjelpen !

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vell, grunnen til at noe billig kan høres bedre ut enn noe dyrt er rett og slett smak og behag, og rett komponentmatching. Men grunnen til at noe blir high end er ikke bare pris, men kvaliteter matchet sammen med rette produkter og komponentene som er brukt inni.

Og en kabel til 5000 har nok potensiale til å yte bedre enn en til hundre, men det er nok få av oss som har råd å bruke 5000 på en kabel, og vi velger derfor billigere kabeler, som kan gi oss et marginalt dårligere lydbilde, men da kan vi bruke resten av pengene på noe annet som gjør lyden tilsvarende bedre. Men kabeler er jo diskutert opp og ned i dette forumet og du vil se at det er stor uenighet om hva folk mener om dyre og billige kabeler.

Men du vil også se at stigningen i pris ofte ikke er proposjonal med kvalitet, det er også noe å tenke på at en høyttaler til 5000 spiller kansje 10 ganger så bra som en til 1000, mens en høyttaler til 50 000 spiller kansje 2 ganger bedre enn den til 5000. Men alt dette er det bare opp til deg å finne ut av, og hva du synes er best, er opp til deg. En høyttaler mange mener er den beste i verden, er ikke nødvendigvis det for din den, for du spiller kansje annerledes musikk en hva di liker, eller skal kansje bruke den mere til film, og da vil den kansje ikke ha di samme kvalitetene.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke nødvendigvis sammenheng mellom pris og kvalitet, men ofte er det jo det. Har nylig opplevd det omvendte, at en billig kabel har vært bedre enn en som har vært "litt over bunnen" i pris. Men det finnes (forhåpentligvis) kabler som er både dyrere og bedre enn den billige jeg referer til.

Og som flere sier: Det er gjerne snakk om smak og behag. Har hørt anlegg til en million som jeg ikke var begeistret for lyden i, mens et anlegg til 40 000 hørtes mye bedre ut, i mine ører. Har sikkert mye med rom og musikk som var spilt å gjøre også, men der og da var det slik mine ører oppfattet det.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkurat dette som fikk meg til å tenke litt om sammenheng mellom pris og kvalitet. Det er ikke lett og mange bli lurt av selgerne og reklamene.

Men jeg forstår nå at jeg tenkte feil ...

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig så mener jeg mange er for opptatt av lyden enn av musikken. Før man har en fornuftig størrelse på CD samlingen med varierte titler oppleves det som rimelig tullete å kaste masse penger på dyre kabler og annet stæsj.

For 5000,- hvis det er differansen på kabler som ble diskutert over, ville jeg heller gått bananas i en platebutikk og kjøpt meg 300 CD'er enn å vurdere om jeg skal ha den eller den kabelen så lenge den billigste har en tilfredstillende kvalitet. Kjøper man fornuftige komponenter så trenger ikke de å koste skjorta for å gi en god musikkopplevelse.

Man betaler utrolig mye ekstra ved å kjøpe "High End" enn man får igjen i bedre lydkvalitet. Masseproduserte produkter har en mye lavere kostnad å produsere (gir vesentlig lavere utsalgspris) enn High End produkter som sikkert lages semi manuelt, i langt færre eksemplarer, med langt dårligere innkjøpsavtaler på deler/komponenter enn de som masseproduserer det. Dette gjenspeiles til de grader i utsalgsprisen og har ingenting med lydkvaliteten å gjøre.

Jeg ser også mange eksempler på at High End er kunstig høyt priset når man ser hva de forskjellige komponentene går for på salg. Avslag i pris på flere titusen kroner forteller vel litt om hvilke marginer butikkene tar på produktene som i tillegg har vært unødvendig dyre å produsere...

Når det er sagt så vil jeg legge til at jeg har stor respekt for folk som lever ut drømmene sine og som entusiastisk prioriterer å bruke penger på High End så lenge dette gir livet deres en mening, men jeg prioriterer annerledes.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dagkr
    Personlig så mener jeg mange er for opptatt av lyden enn av musikken. Før man har en fornuftig størrelse på CD samlingen med varierte titler oppleves det som rimelig tullete å kaste masse penger på dyre kabler og annet stæsj.
    Vel, lydkvaliteten er også viktig. Det er en del av helle opplevelsen du får når du hører på en lått. Å høre på en utrolig bra sang på TV og på et tipp-topp anlegg er veldig forskjellig, synes jeg.

Sitat Opprinnelig postet av dagkr
    For 5000,- hvis det er differansen på kabler som ble diskutert over, ville jeg heller gått bananas i en platebutikk og kjøpt meg 300 CD'er enn å vurdere om jeg skal ha den eller den kabelen så lenge den billigste har en tilfredstillende kvalitet. Kjøper man fornuftige komponenter så trenger ikke de å koste skjorta for å gi en god musikkopplevelse.
    5000,- vs 100,- for en kabel var bare en eksempel jeg valgte for å illustrere. Jeg har ikke/aldri tenkt å bruke 5000NOK på en kabel. High-End utstyr har jeg ikke råd til ellers. Jeg har lyst å bruke penger på utstyr som låter bra nok for meg, ikke som koster mye eller ser kult ut. Og det er ikke så lett

Jerome.

Newcomer auestad sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vi er vell alle ute etter opplevelsen av å være tilfreds med lyden til en nogenlunde fornuftig pris..
    Hvorfor kjøpe en volvo til 800k når du får en mitsu til 300k.?
    Alle er på jakt etter større,bedre og dyrere. For mange gjelder det vell som i mange aspekt av livet , Bedre og dyrere enn naboens.
    "Av freaker" og den "vanlige mann" sklir mer og mer sammen og det er bare den genuine kunnskapen som skiller oss:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •