Dempeplugger mot for høy gain i anlegget

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer larsggu sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dempeplugger mot for høy gain i anlegget

Hei, sliter med de symptomene som nevnes på denne siden, nemlig at lyden er alt for høy i forhold til hva volumkontrollen på forforsterkeren står på og har bestilt et par Rothwell dempeplugger (line attenuators) fra stereolab.no. Tanken er å koble de inn mellom for- og effektforsterker.

Noen som har noen erfaringer med bruk av slike?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan godt hende dette vil virke, men jeg ville vært skeptisk til en slik løsning.
    Denne løsningen må jo i praksis bety at du demper et allerede forsterket signal før du sender det videre til forsterkeren.
    Kan umulig være noe bra for lydkvaliteten!

Tror jeg heller ville forsøkt å lokalisere årsaken til problemet. Hvilket utstyr er det du opplever dette problemet med?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har i signaturen, samt lyd ut fra en tv. Skjønner at det kanskje ikke er gunstig å dempe et forsterket signal, men det meste av forsterkningen skjer vel i effektforsterken og så lenge dempingen er lineær har det vel ikke så stor betydning...

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være at effektforsterkeren er for sterk? Har lest meg frem til at høyttalerne skal takle forsterkere fra 25 til 200 watt, og Rotel'en er på 120...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren kan ikke være for sterk !
    Hvis utgangssignalet fra kilden er de vanlige 2 volt har du for høy gain imellom forforsterker og effektforsterker. De leddene du linker til vil sikkert fungere fortreffeligt, har lest om andre der har brukt de.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er dempeleddene på plass i anlegget, og lyden er nå på behagelig lyttevolum rundt kl 9:30 på volumkontrollen så det hjalp i hvertfall litt... jeg tror dog jeg godt kunne hatt en i hver ende på kabelen og allikevel hatt ubehagelig mye lyd før kl 12... Merkelig...

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forøvrig et tilleggspørsmål til el-guruene her på forumet: Sensitivitet blir nå om dagen oppgitt i hvor mange dB som blir produsert ved 1 watt / 2.83 volt 1 meter unna. I manualen til mine høyttalere her står det: "9 volts into 8 ohm = 85 dB at 1 m". Kan noen regne dette om til å kunne sammenliknes med 1 watt / 2.83v?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •