48khz fra xbox og 44.1khz fra dvd spiller. Høh?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

48khz fra xbox og 44.1khz fra dvd spiller. Høh?

hei, når jeg spiller musikk fra den litt eldre dvd spilleren min som er snart to år eller rundt der, det er en Toshiba spiller om det har noe og si, men uansett.
    Når jeg spiller musikk cd-er fra den så kommer det opp 44.1khz i displayet på forsterkeren, men når jeg spiller samme cd i f.eks pcn eller i Xbox 360n min så kommer det fram 48khz i displayet, allt er koblet digitalt med optisk kabel.

hvilken spiler burde jeg da bruke? og hvorfor er det slik?

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En vanlig CD er spilt inn i 44,1 kHz, så ønsker man musikken uforandret inn i forsterkeren bør man bruke det. Jeg vet ikke med Xbox, men på pc-lydkort kan du vel vanligvis sette opp til å bruke hva du vil, 44,1, 48, 96, kanskje 192kHz også? Det beste er vel at det tilpasser seg signalet du prøver å sende istedenfor å sample det om. Dolby Digital og vanlig DTS er vel 48kHz for eksempel, men overføres uansett komprimert. Hvis du vil bruke pcen og vil ha nøyaktig lyd bør du kanskje endre innstillingene til 44,1 kHz. Hvis du søker litt på "bitperfect" finner du kanskje mer om dette.

Edit: Hvorfor det er slik kan man lure på. Grunnen til at man har 44,1 er at nyquists teorem sier at man trenger dobbelt så høy samplingsrate som den maksimale frekvensen på signalet man ønsker å plukke opp, og man har tydeligvis satt grensen for den menneskelige hørsel ved 22,05 kHz. Angivelig ble cd-formatet definert slik at det skulle få plass til Beethovens niende symfoni, som er 74 minutter, og da var det kanskje 44,1 som var det høyeste de kunne gå gitt 16 bits dybde og datakapasiteten de hadde til rådighet. 48kHz som brukes til film er jo et mer "rundt" tall og passer kanskje bedre fra et datamaskinstandpunkt.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi dvd baserer sig gjerne på 48 kHz og red book cd på 44.1 kHz.
    Du finder info på nettet.
    Raising The Standards version 2

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke lydkortet støtter 44.1khz jeg, for har lett overalt og finner ingen steder jeg kan velge dette. (bruker det integrerte kortet)

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    tror ikke lydkortet støtter 44.1khz jeg, for har lett overalt og finner ingen steder jeg kan velge dette. (bruker det integrerte kortet)
    Du har installert ordentlig driverpakke for kortet? Dette er ikke en innstilling man gjør i windows-lydinnstillingene, alle de gangene jeg har brukt det har det ligget i et eget kontrollpanel fra produsenten. På mitt Creative-kort er det et eget panel i Control Panel som heter Device Control (dumt navn) der jeg kan velge 44,1, 48, og 96khz for s/pdif.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •