Følsomhet/db....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Følsomhet/db....

Har vel lest her et par ganger at dersom man dobler antall watt fra forsterker, så øker man lydtrykket med 3 db. Men er det forskjell på teori og praksis her?

Eksempelvis mine høyttalere: De har en følsomhet på 93db/1w/1m og skal tåle 300 watt kontinuerlig effekt. Det skulle bety noe sånn som at de skulle kunne spille ca 119 db kontinuerlig.
    Nå har ikke jeg så kraftig forsterker, kun 150 watt. Men når jeg spiller det jeg tror er smertegrensen, er jeg oppe i 112 db kontinuerlig. Langt fra de 119 som de teoretisk skal kunne spille.
    Er det forskjell på teori og praksis?
    Ser for eksempel produsenter som oppgir "maksimalt _kalkulert_ lydtrykk"....

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måler du 1m fra høyttaleren?

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ofte stor forskjell på hva som faktisk er reel watt som forsterkeren gir og hva som er oppgitt. Hva slags forsterker har du?
    Denon har fks en forsterker til 60K på 2x50 Watt og den spiller ræva av mange forsterkere på 2x200W (oppgitt well og merke)
    Uansett så er følsomheten oppgitt 1m fra høytaleren. og hvis du ikke sitter 1 meter fra høytalerene så vil du ha et tap av trykk på litt avstand.
    Mener det er -3Db for hver dobbling av avstanden. Ikke fra 1 cm til 2 cm, eller 1 km til 2 km. Men i fra 2 til 4 meter vil jeg tru du taper ca 3 Db.:-D
    Håper dette ga noen svar.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målingene er ofte oppgitt ved en gitt forvrengning også. Denne kan variere mye fra høyttaler til høyttaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhh... dumme meg. At ikke jeg tenkte lengre. Jeg målte lyden ved ca 5-6 meter fra høyttalerne. -3db ved dobling av avstand har jeg liten tro på i et rom med mye ekko. ute i friluft er dette nok helt relevant. Men mye av lyden man hører hjemme (ved høyt nivå) kommer fra tak, vegger og gulv.

Ellers er da forsterkeren min en ganske kompetent sak, og jeg tror nok at 2x150 watt er nokså reelt på den. Ellers så har jeg jo den andre stående i skapet, som driver subben. Den er ihvertfall ikke noen sinke. 2x320 watt, og det er virkelige watt. Samme forsterker ble f.eks. brukt på Rockefeller og Sentrum Scene... Men selvfølgelig, der hadde de mer enn èn.
    Kunne jo koblet denne til høyttalerne og sett hva som skjedde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •