Ulik effektbruk i høyre/venstre kanal?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ulik effektbruk i høyre/venstre kanal?

Etter jeg fikk en stereoforsterker med VU-meter har jeg lagt merke til at all musikk gir større utslag i venstre enn høyre kanal. Typisk ligger venstre nål rundt 30% mens høyre ligger på 10-20%, det er i alle fall veldig tydelig forskjell. Dynamikken er også forskjellig, så både middelverdi og amplituder er større på venstre kanal.

Kan ikke si at det høres ut som anlegget låter feil eller ubalansert på noen måte, så jeg lurer på om det finnes noen andre som har lagt merke til tilsvarende?

En teori er kanskje at trommer og bass mikses litt mot venstre (selv om de like gjerne står sentrert eller på høyre side på en scene), det er jo effektkrevende lavfrekvenser som gir størst utslag på meteret. Kanskje det er en sånn lydmannkonvensjon? :razz: Er det noe hold i den teorien?

En dag skal jeg ta meg tid til å sende en sinustone med gitt effekt inn i hver kanal separat for å se om det er VU-meteret eller andre komponenter i forsterkeren det kan være feil på....håper virkelig ikke det!

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å bytte om høytalerne og se om "problemet" bytter kanal?
    Kan jo være noe med impedansen på ene høytalern som er galt
    Ikke at jeg er no expert,men å jobbe etter "elimineringsmetoden" er ofte lurt:-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bytte om kabel fra CD spilleren din og se hva som skjer da også. Jeg "hører" mer lyd mot høyre, men det har med høyttalerplassering å gjøre, oppdaget at det var motsatt hjemme hos svogeren min i går.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Du kan jo bytte om kabel fra CD spilleren din og se hva som skjer da også. Jeg "hører" mer lyd mot høyre, men det har med høyttalerplassering å gjøre, oppdaget at det var motsatt hjemme hos svogeren min i går.
    Det var faktisk veldig lurt! Det enkleste er ofte det beste er den noen rikinger som påstår....poster resultatet etter test.

Men jeg mener altså at lydene er temmelig velbalansert høyre/venstre. Hadde aldri tenkt over dette om det ikke hadde vært vu-meter på forsterkeren.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant et sannsynlig svar i dag. Tror kanskje det ene VU-meteret er på tur. Testet et kraftig bass-dunk-dunk-spor med omtrent 40% utslag på venstre VU og 10-20% på høyre. Byttet om signalkablene mellom cd og forsterker. Samme resultat, 40% på venstre og 10-20% på høyre. Ikke noe galt med lyden, så det er nok selve meteret som er feiljustert eller gåent. Irriterende!
    :evil:

Newcomer esbens sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tidig

Håper ikke det er snakk om en dyr og fin fin forsterker egentlig-ville vært litt flaut syntes jeg!

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så veldig unormalt at mekaniske VU metere blir litt slitne etter noen år. Vet ikke hvordan du går frem for å reparere det men jeg tror en utskifning er ganske enkelt hvis produsenten har dette på lager da ;-)

A

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk akkurat svar fra Duet. Det er en bitteliten justeringsskrue i front på hvert VUmeter. Har ikke sett disse før, så jeg skal prøve før jeg konkluderer. Forsterkeren er forøvrig ikke to år gammel ennå, så jeg ville blitt bra skuffet om den begynte å avskrive komponenter pga høy alder allerede nå...:?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Fant et sannsynlig svar i dag. Tror kanskje det ene VU-meteret er på tur. Testet et kraftig bass-dunk-dunk-spor med omtrent 40% utslag på venstre VU og 10-20% på høyre. Byttet om signalkablene mellom cd og forsterker. Samme resultat, 40% på venstre og 10-20% på høyre. Ikke noe galt med lyden, så det er nok selve meteret som er feiljustert eller gåent. Irriterende!
    :evil:
    Prøvde du det som Sizedoesmatter også foreslo om eventuelle forskjeller på høytralerene. Går ut fra at VU meterene måler effekten på ugangen av effekt forsterkeren og f.eks ikke linje nivå på signalene, så da er jo laste de driver ikke uvesentlig.

Eller er det vel mulig at UV meterene trenger en kalibrering etter ev viss periode, eller hvis det er foretatt utskiftinger.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Fikk akkurat svar fra Duet. Det er en bitteliten justeringsskrue i front på hvert VUmeter. Har ikke sett disse før, så jeg skal prøve før jeg konkluderer. Forsterkeren er forøvrig ikke to år gammel ennå, så jeg ville blitt bra skuffet om den begynte å avskrive komponenter pga høy alder allerede nå...:?
    Hvis det bare er en regulering av disse skruene som skal til så er jo alt i orden. To år er ingenting for en forsterker, 20år og vi begynner å snakke :-D

A

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde en systematisk testprosedyre med lydtrykksmåling av sinustoner fra 40-1000Hz i 1/6 oktavsprang på følgende:
    1) H kanal koblet til H høyttaler
    2) V kanal koblet til H høyttaler
    3) V kanal koblet til V høyttaler
    2) H kanal koblet til V høyttaler

Denne metoden eliminerte effekten av høyttalerforskjeller, kabelforskjeller og romeffekter.
    Resultat: 3-6 dB større lyddtrykk ved venstre enn ved høyre kanal i hele frekvensområdet.
    Konklusjon: Feil på forsterkeren.

Den ble sendt til Dalens Elektronikkservice for rep. Duet stiller opp og lar alt gå på garantien (selvsagt, det er innenfor 2 år). I følge Dalens er forsterkeren nå god som gull igjen etter bytte av en utgangstransistor og to kondiser. Deler for til sammen 69,-+mva og en tusing i arbeid....skulle gjerne fikset slikt selv, ja :?
    Måtte betale porto på 298,- en vei, returen dekkes av garantien. Dette var visst vanlig praksis, i følge verkstedet.

Gleder meg til å få vokalister midt i lydbildet igjen i stedet for et stykke utpå venstre flanke!!!

Duet og Dalens skal ha kreditt for god, rask og hyggelig service!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •