Hard mellomtone Focus SA-5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hard mellomtone Focus SA-5

Anlegg:
    Høyttalere: Audiopro Focus SA-5
    Kabler: Supra Ply 3,4
    Forsterker: XTZ C-lass A 100 DII (som jeg fikk i dag)
    signal-kablel: vet ikke navn, men ikke noe lakris-snor kvalitet
    CD-spiller: Primare CD21

Høyttalerene mine lider av hard/kvass mellomtone. Jeg vet ikke helt hvilket frekvensområde det gjelder, men stemmen til Bjørn Eidsvåg på den nyeste plata hans låter veldig hard selv ved medium volum. For ikke å snakke om Bobb Marley & The Whalers, der nesten alt over "mute" nivå er ubehagelig.

Høyttalerne er i utgansgspunktert ganske lyse og slanke i klangen, så jeg vet ikke om elektronikken min er "perfekt match" akkuratt, men de burde ikke låte så ubehagelig uansett. Det er litt synd siden de låter glimrende ellers.

noen tips?.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke prøvd å trikse litt med plasseringen av høyttalerene?
    Dersom det kun er noen dager det er slik, slik det er med mitt oppsett, så har jeg tro på at uregelmessigheter i strømnettet kan ha noe å si. Jeg har i alle fall dager der det lyder MYE bedre enn andre, noe jeg har kommet frem til ikke har rot i psyken. Men komponentene dine er jo av høy kvalitet, egentlig, så det er jo i grunnen merkelig om det skulle være de som gjør det.
    Hadde du samme problemet før du fikk ny forsterker også?

mvh
    Jan Tore

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd litt forskjellige plasseringer man der har hatt mindre innvirkning på øver mellomtone og diskant.

Jeg kan ikke si at jeg har hørt noe spesiell forskjell fra dag til dag. Stabilt ubehaglig mellomtone.

Det ble noe bedre da jeg byttet til XTZ forsterkeren, men jeg tror ikke problemet ligger i elektronikken. Jeg har derimot et vibrasjons problem fra parketten.
    Driver og tester ut forskjellige metoder for å bli kvitt problemet. Jeg kan også kjenne at det er en vibrasjon/resonans i kabinettet.

Jeg skal prøve noen dempeputer fra eltek direkte under høyttalerene. Skal også prøve med en steinhelle under høyttalerene og så dempeputer under dette (mot parketten). Får se om det hjelper.

mvh
    Lars

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbakemelding.

Jeg har nå testet ut Tema Isolator underlagsputer fra Eltek. Resultatet er forbausende bra. Jeg har nå 15 kilos betong elementer mellom høttaler og parketten, undelgasputene er plassert under betongelmentene. Vibrasjoner fra parketten er så godt som eliminert.

Dette ryddet opp lydbildet betraktelig, og bassen ble strammere. Hardheten i mellomtonen var noe bedre, men fortsatt langt fra bra.

De var først da jeg plasserte dempeputer under CD-spilleren, at lyden klarnet vikrelig opp!. Når jeg la håndflaten på stereobenken kjennte jeg en ressonans/vibrasjoner i det frekvensområdet som hardner til. Med dempeputer under CD-spilleren blir ikke vibrasjonene overført til spilleren, en utrolig forskjell. Nå spiller høyttalerene mye mer behaglig. Dårlige innspillnger låter fortsatt litt hardt, men tror jeg er mer høyttalerens "personlighet".

Som en bonus er også holografien blitt mye bedre!. Vel verdt 500 kr. .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •