Surround eller stereo?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround eller stereo?

Heisann, godtfolk.

Jeg har planer om å gå til anskaffelse av noe som lager lyd i stuggu med tid og stunder. Og helt opptil det siste har planen vært å kjøpe et hjemmekino-anlegg som også duger til å spille musikk på.

Planen var:

Front: B&W DM603
    Sub: B&W ASW600
    Senter: B&W LCR60
    Bak: B&W DM600 S3
    Receiver: Denon AVR-2807
    DVD-spiller: Denon DVD-1930

Tar gjerne imot kommentarer og erfaringer på denne sammensetingen!

Men så har det seg slik at stua ikke er av de største i sitt slag (ca 30 m3) og jeg begynner å lure på om jeg skal vente med bakhøyttalere og sub til en eventuell oppgradering av husvær. Og dermed kanskje kjøpe noe ett hakk større:

Front: B&W DM604
    Senter: B&W LCR600
    Receiver: Denon AVR-3806
    DVD-spiller: Denon DVD-1930

Altså vente med bakhøyttalere og sub og gå for en grad større komponenter. (Det blir omtreent samme pris kjøpt nytt.)

Dette er mest av praktiske årsaker. Men samtidig har jeg lyst på noe med litt kraft i som duger til min litt tunge musikksmak også. (System of a Down, Rammstein, Therapy?, Iron Maiden, osv osv.) Derfor tenkte jeg det var "lurt"
    å kjøpe noe større som kan bygges på senere.

Så spørsmålene er egentlig:

Hvordan vil alt. 1 duge til musikk?
    Hvordan vil alt. 2 duge til musikk?
    Hvordan vil alt 2. duge til hjemmekino? Er det noe vits i et "halvt" surround-anlegg?
    Hadde det vært lurere å gå for et rent stereo-anlegg når musikk er hovedformålet? (Film er dog stas!)

Setter pris på råd og kommentarer!

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for alternativ 2 uten senter og bygg på med senter og bak når du får plass til full hjemmekino. Da har du ihvertfall mulighetene tilstede

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "litt kraft i som duger til min litt tunge musikksmak også. (System of a Down, Rammstein, Therapy?, Iron Maiden, osv osv.) Derfor tenkte jeg det var "lurt"
    å kjøpe noe større som kan bygges på senere."

Med dette som utgangspunkt kan jeg nesten ikke skjønne at du greier deg uten SUB. Så Alternativ 1, men gjerne uten Center (den kan du strengt talt greie deg uten som et godt kompremiss i Phantom Mode (simulerer front).

Surround HT greier du deg ikke lenge uten på Film eller å spille i 7ch stereo (funger bra når du har satt surround HT kraftig dempet i forhold til Film.)

Hvorfor ikke gå for en SVS PB12 NSD (kun kr. 5.200,-) med en gang, så har du en sub som avtagelig spiller fletta av B&W subben.

Fundamentet for god filmlyd ligger i lavbassområdet og når du setter frontene dine til "small", så tror jeg du kommer langt med alternativ 1, men jeg ville valgt en annen sub. Senere kan du oppgradere med eksterne Forsterkere til Front HT, dersom du syns dette er nødvendig. Og for all del, bruk romkorrigeringsfunksjonen til Denon.

/L

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativ 2, uten center og med 603 i stedet for 604, samt en sub. Evt. med center og sub. 603 klarer bortimot samme jobben som 604, med sub merker du ikke store forskjellen.
    Det er uansett bedre å bygge opp anlegget gradvis med kavlitetskomponenter, enn å kjøpe et halvdårlig surround anlegg med en gang.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grillvott
    Hadde det vært lurere å gå for et rent stereo-anlegg når musikk er hovedformålet?
    Definitivt ja. Hvorfor? Fordi du kommer til å sitte å lure hvor mye bedre surroundanlegget ditt kunne spilt dersom du hadde prioritert stereo istedenfor...

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Definitivt ja. Hvorfor? Fordi du kommer til å sitte å lure hvor mye bedre surroundanlegget ditt kunne spilt dersom du hadde prioritert stereo istedenfor...
    Så enig,så enig.Mange som kjøper 5.1 men som bruker det 90% til musikk.
    Man får MYE bedre musikk gjengivelse til samme sum penger ved kjøp av 2-kanal.
    Byttet selv ut mitt 5.1 til stereo,og kommer never til å gå tilbake.

Bruk budsjettet ditt til bedre ht og forsterker i stereo.....

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grillvott
    Hadde det vært lurere å gå for et rent stereo-anlegg når musikk er hovedformålet? (Film er dog stas!)
    Det hadde vært veldig lurt!
    Summen du eventuelt bruker på et hjemmekinoanlegg vil alltid gi bedre lyd på et tilsvarende dyrt stereoanlegg på musikk. Film er også stas med et skikkelig stereoanlegg, og stort bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingene! Det gjorde meg... enda mer usikker egentlig, men på en god måte. :-D

Jeg må sette meg ned og definere behovet enda litt bedre. Jeg tror jeg har lyst på bra filmlyd og jeg trenger ikke å ha anlegg som dreper alle naboene heller. (Bare én eller to av de elendige svinepelsene!) Jeg bor tross alt i rekkehus og kommer ikke til å få utnyttet et skikkelig stereoanlegg helt med det første. Hm.

Men jeg har enda god tid på meg før det blir aktuelt så jeg kommer sikkert til å ombestemme meg et par ganger til før den tid. :?

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Utnytte stereo?

God lyd er ikke det samme som høy lyd med mye bass.
    Et godt stereoanlegg spiller også svært overbevisende på moderate lydnivåer.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg en god integrert stereeoforsterker med HT inngang, og en rimeligere surroundreceiver pluss høyttalere. Da får du god musikkgjenngivelse og brukbar surroundopplevelse. Så får du velge om sub skal stå bare på receiver eller også være tilkoblet stereoforsterkeren.

Velter selvfølgelig budsjettet, men over tid kan du få det til. Start med receiver, DVD og høyttalere og invester i stereoforsterker og CD/Vinylspiller senere. Du vil oppdage at du får bedre lyd fra disse enn en DVD spiller.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at god lyd i stereo ikke er det samme som å spille høyt. Faktisk det motsatte. Med et godt anlegg så må man ikke spille høyt for å få "frysninger på ryggen".

Grillvott: Mitt råd er at du går for et rent stereooppsett, men kjøper komponenenter du kan benytte i en senere oppgradering til surround. F.eks. kjøp en integrert stereoforsterker med såkalt prosessorinngang. Da kan du IDAG spille stereo med god lyd, og IMORGEN kan du benytte den samme komponenten som effektforsterker i et surroundoppsett.

Hvilke produsenter tilbyr så dette, sier du. Vel, Arcam FMJ32 er en av mange. Google, så finner du langt flere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espengundersen
    Utnytte stereo?

God lyd er ikke det samme som høy lyd med mye bass.
    Et godt stereoanlegg spiller også svært overbevisende på moderate lydnivåer.
    Selvfølgelig enig i dette. Jeg kjente det stakk et sted mellom milten og nyrene en plass når jeg skrev det, så jeg var klar over det noe dårlige ordvalget.

Samtidig er jeg veldig glad i å spille høyt med mye bass. Men det kan jo også være et tegn på at jeg aldri har hatt et skikkelig anlegg før...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at jeg og Tiger mener det samme, men har forskjellig utgangspunkt.

Han vil starte med stereo, og jeg med surround. Det du må gjøre deg opp en mening om da er vel hva vil du prioritere, musikk eller film, evt. stero eller surround. Det er vel et valg du må ta selv, og som ikke vi kan ta for deg. Ville iallefall sørget for at stereolyden hadde vært "prioritert", dvs lagt mest i den biten, siden man normalt spiller mer musikk enn film.

Uansett, lykke til :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Kjøp deg en god integrert stereeoforsterker med HT inngang, og en rimeligere surroundreceiver pluss høyttalere. Da får du god musikkgjenngivelse og brukbar surroundopplevelse. Så får du velge om sub skal stå bare på receiver eller også være tilkoblet stereoforsterkeren.

Velter selvfølgelig budsjettet, men over tid kan du få det til. Start med receiver, DVD og høyttalere og invester i stereoforsterker og CD/Vinylspiller senere. Du vil oppdage at du får bedre lyd fra disse enn en DVD spiller.
    Dette høres særdeles fristende ut. Bent frem snasent, faktisk. Var ikke klar over muligheten til å kombinere på denne måten. Må sette meg skikkelig inn i dette og se litt på hvor langt pengene strekker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Ser at jeg og Tiger mener det samme, men har forskjellig utgangspunkt.

Han vil starte med stereo, og jeg med surround. Det du må gjøre deg opp en mening om da er vel hva vil du prioritere, musikk eller film, evt. stero eller surround. Det er vel et valg du må ta selv, og som ikke vi kan ta for deg. Ville iallefall sørget for at stereolyden hadde vært "prioritert", dvs lagt mest i den biten, siden man normalt spiller mer musikk enn film.

Uansett, lykke til :-)
    Takker og bukker. Jeg tar alle tips med videre, og ser jeg har en jobb foran meg med å finne ut hva jeg skal ha. Men det er jo litt av moroa også.

Jeg kommer garantert tilbake med flere spørsmål...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg selv gjorde var å starte med en surroundreceiver og høyttalere, kjøpte så et effekttrinn, så en stereoforforsterker og deretter CD spiller og Vinyl/Riaa.

Det er jo fordi jeg gjorde det på den måten at jeg vil du evt. skal ta det i den rekkefølgen:-P

Kunne gjerne tenkt meg å bytte ut pre-effekt komboen med en integrert, rett og slett for å få litt færre bokser å forolde meg til:-)

Du kan jo kikke innom minhifi/minhjemmekino for å se hvordan jeg har koblet opp dette, har laget en liten skisse som viser hvordan jeg har gjort det.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør stereo - og deretter 5.1 oppsett. Bare sørg for at stereo oppsettet blir en sømløs del av det hele når du tar skrittet helt ut. Utrolig spennenede å lete etter "riktig" høyttaler for seg - man har sine preferanser samt at man leser alt mulig annet her på AV forum.
    Lykke til, uansett om du går for 5.1 eller stereo.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier selv at "musikk er hovedformålet". Uansett hvilken vei du velger til målet (les; via surround eller stereo), så vil du måtte oppgradere. Elsker du stereo, så kan jeg ikke forstå hvorfor du vil starte med surround.

De aller, aller fleste her inne med surroundanlegg går enten over til ren stereo og selger sine flerkanalskomponenter, eller bygger ut 2-kanalskomponentene sine når de ser/hører hva bedre komponenter leder til for 2-kanals musikk...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/14350

Dette kan jo være en start på stereosiden, med en god CD spiller i tillegg. Avhenger av hva du er ute etter selvfølgelig, men dette skal være bra forsterkere.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På denne typen musikk kan en like gjerne bruke en strømsterk surround reciver. H/K eller Nad er mine tips. Ev. en Denon med ekstra effektforsterker.

Tvangslytter til System of Downs og Ramstein daglig og kan ikke se at en stereo forsterker gir de store forskjellene i lydbildet.

På høytalersiden ville jeg prøvd noe med liv i. Særlig Iron Maiden sine innspillinger er platte og kan med fordel lives opp med høyttalere som "rocker"
    B&W 603, Patos og Dali Concept er noen jeg kommer på i farten.
    System Audio, Dali Ikon, Psb og klipch føler jeg av forskjellige grunner kan bli feil.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •