NAS + Squeezebox

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 105
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAS + Squeezebox

Har en Squeezebox som jeg er meget fornøyd med.
    NAS'en skal i tilfelle fore Squeezebox'en omed materiale samt
    være backup og har i den forbindelse et par spørsmål.

Er det noen som kjører NAS til Squeezebox'en?
    Hvordan gjør dere med Slimserver?
    Hva anbefaler dere av hardware/software for dette?

Alle kommentarer/forslag settes stor pris på :-)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste problemet jeg ser er at det kreves at Slimserver installeres på NAS'et. Det jeg trenger mest å vite er hvilke løsninger bladnt de norske nettsjappene som støtter dette.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, sorry, Squeezeboks ja, alle svarene finder du jo sikkert på dette forum :
    Audiocircle Squeezebox Frequently Asked Questions

Bla. annet :

5.5. What about network drives?

Network Attached Storage (NAS) is a drive enclosure that is connected to the network instead of a specific PC. These devices usually have built in RAID and a web interface. Examples include Buffalo Terastation, Infrant ReadyNAS, and Netgear Storage Central (reference).

Today these devices use wired Ethernet connections to reduce costs. You can take a wired model and buy a wireless bridge device to connect it to your wireless network.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket opp de, og jeg kommer ikke noe særlig nærmere.
    Fant disse på wiki'en til Slim:
    * NSLU2 Installation Guide

* Thecus N2100 Installation Guide

* OpenBSDInstallationGuide

* flipflip's SlimServer On DiskStation (SSODS) (for Synology Diskstations)

Virker som de er de eneste som lar slimserver programmet installeres gjennom hacks på de enkelte Nas'ene.
    Ser ut som det blir mye lesing på dette de nærmese timene..

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, som du kan se vet jeg ikke så mye om dette, men, du har vel en vanlig pc også ? Hvad om du installerer SlimServer på denne og da har NAS´en som netverk, altså ekstra HD. Da skulle det vel virke eller ?

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    * NSLU2 Installation Guide
    Jeg kjørte en "overklokket" NSLU2 (266MHz mot standard 133MHz) med en linuxvariant som heter OpenSLUG. Denne er i stand til å kjøre en liten versjon av perl og dermed også slimserver. Den sliter litt med MySQL, så jeg lurer litt på om versjon 6.4 av slimserver er siste som går inn på den.

Uansett, dette var tregere enn tregest. Om andre NAS-løsninger så veldig mye raskere vet jeg ikke, men jeg tviler egentlig litt på det. Nå gjør en vanlig PC jobben og forbedringen i hastighet er som natt og dag.

Edit; Denne linken sier bittelitt om systemkrav for å kjøre slimserver. Husk at ytelse på I/O, chipset og CPU er langt dårligere på en NAS enn en vanlig PC, selvom de er oppgitt med samme mhz.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med å installere Slimserver (serversoftwaren) på en NAS er at du ikke behøver å ha slått på PCen for å få tilgang til filene.

Linksys NSLU2 er en NAS som du kan installere Slimserver på. Det er en litt omstendig prosess med ny firmware og installasjon av programvare. Har gjort dette selv og det fungerer helt glimrende.

Oppdatering av firmware og installasjon av Slimserver

Siste versjon av Slimserver krever installert en versjon av MySQL som ikke var tilgjengelig for Unslung når jeg holdt på med dette i november/desember i fjor. Mulig dette er i orden nå?

Pga dette må det installeres en eldre versjon av Slimserver som ikke benytter MySQL. Du kan laste ned en ferdigkompilert versjon i denne posten, dersom din NSLU2 er kompatibel som beskrevet her. Les gjennom hele tråden her.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elcomp treffer spikeren på hodet med
    Poenget med å installere Slimserver (serversoftwaren) på en NAS er at du ikke behøver å ha slått på PCen for å få tilgang til filene.
    Får sjekke litt rundt om hvilke muligheter de nye NAS'ene har, men jeg er ikke überoptimist.

Noen som har erfaring med å sette pc i en eller annen suspend modus hvor man fortsatt har tilgang til Slimserver?

Newcomer Journeyman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Basert på det jeg har lest på forumet til Slimdevices så vil jeg foreslå Synology sin diskstation hvor du installere denne softwaren oinkzwurgl.org: flipflip's Slimserver on Diskstation (SSODS)
    Forfatteren bak dette programet frekventerer slimdevices forumet også og har allerede en brukerbase her som sikkert kan være behjelpelige med eventuelle spørsmå/problemer.

Ulemepen med Synology er at DS-106 serien (som er relativt rimelige i innkjøp hos Komplett.no) kun har 32mb ram, noe som gjør at du bør kjøre forrige versjon av Slimserver (v6.3).

Jeg har vært i kontakt med Synology da jeg selv er på jakt etter en NAS til min SB3, og de har flere nye produkter planlagt lansert i løpet av de neste 2 månedene hvor de bl.a. har oppgradert internminnet. Med mindre andre gode kandidater dukker opp i denne tråden så tror jeg det kan være lurt å vente litt til........

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *inntar ventemodus på nye og bedre NAS, samt Twix 4000u*
    Vekk opp tråden når dere finner gode løsninger på Nas + Squeezebox som er relativt enkle

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er svar, SlimServer er allerede installert på ReadyNas kjøbt fra bikt.no så det trenger du ikke bekymre dig om.
    Se her Hifisentralen - ReadyNAS........vil ha (har fått : )

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vekker opp denne tråden igjen, jeg.

ReadyNAS koster skjorta de stedene jeg har sjekket. Nå har det jo gått vinter og vår siden sist denne tråden ble laget, så spørsmålet blir:

Hvilke NAS-løsninger som kan kjøre Slimserver bruker dere, og hvor godt fornøyd er dere?

Jeg har lyst på en slik løsning (siden min aktive PC om dagen er en bærbar er det uaktuelt å ha den på hele tiden). Jeg håper også på lav pris, siden kvaliteten her uansett ikke påvirker lydkvaliteten (SqueezeBox har etter hva jeg skjønner en ganske stor buffer).

Jeg planlegger SB-kjøp, men vil også ha med en Slimserver-aktivert NAS-løsning i samme slengen, så alle forslag mottas med takk.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Roffe! Er du kommet noe vei med SB'en og lagringen. Jeg har drevet med litt surfing på nettet og har bestillt en SB med Qnap TS-109 med 400GB, da med Slimserver installert. Skulle komme på nesten 6k. Nå ble det noe tull med bestillingen, det viste seg at de ikke kan levere ennå. Tenker nå på å betille fra wifisound.nl, men de vil ha betaling på forskudd, er ikke så lysten på det, har blitt lurt før. Så spørsmåler er om du har funnet en grei måte å få løst dette på?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en kjempebillig pc og installer FreeNAS med SlimNAS plugin. Da får du Slimserver gåendes på NAS'et ditt, samt webgrensesnitt. Oppsettet er rett frem, softwaren er gratis og en pc med harddisk koster ikke særlig mer enn 4k helt ny, og enda mindre dersom du handler brukt, eller skikkelig billig hardware. Diskytelsen over gigabit vil også være av en helt annen verden enn de ferdige "integrerte" NAS løsningene man får for privatbrukere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes en del om emnet på forumet Slim Devices : Community : Forums

Jeg har bestillt en Qnap ts-109 500GB til 3300,- SEK fra datorbutiken.com

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har ikke funnet noen god ordning på dette ennå... Venter egentlig til noen andre kan rapportere om gode resultater. Har ikke tid til å drive research på dette selv nå om dagen.

Jeg ønsker ingen PC. Det er for mye styr med det. Kjører trådløst nett, så gigabit er LAAANGT unna.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler med deg. Trådløst på alt som har med filserver/NAS å gjøre er bedritent. Fungerer glimrende med Transporter/Squeezebox, men det er også det eneste trådløst kan brukes til i tillegg til lett websurfing. Mye styr er det nå ikke. PC'en min kjører uten skjerm eller input devices. Den bare står og surrer omtrent lydløst for seg selv inne på kontoret. Rebooting o.l administreres fra webgrensesnittet remote.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Kjøp en kjempebillig pc og installer FreeNAS med SlimNAS plugin. Da får du Slimserver gåendes på NAS'et ditt, samt webgrensesnitt. Oppsettet er rett frem, softwaren er gratis og en pc med harddisk koster ikke særlig mer enn 4k helt ny, og enda mindre dersom du handler brukt, eller skikkelig billig hardware. Diskytelsen over gigabit vil også være av en helt annen verden enn de ferdige "integrerte" NAS løsningene man får for privatbrukere.
    Dette høres ut som en god ide. Jeg må ha en server til musikk, foto og filmer. Har du noen linker til steder hvor jeg kan lese mere om FreeNAS og SlimNAS?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FreeNAS: The Free NAS Server - Home

FreeNAS screenshots for å få et bilde av Webgrensesnittet

Instruksjoner for oppsett av Slimserver på FreeNAS plugin

Et tips hvis du skal lage deg en FreeNAS server er å kjøpe en IDE til Compact Flash converter og et Compactflash minnekort. Dette koster deg rundt 500kr ekstra, men gjør at du kan legge inn FreeNAS på minnekortet slik at alle harddisker i pc'en kun er rene lagringsdisker. Kjøper du deg hotswap moduler til pcen også så kan du lettvint bytte harddisker uten å bekymre deg om at OS'et er installert på en av diskene.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •