NAS + Squeezebox - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 105
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mskjold
    Noen som vet om QNAP TS109 takler nye SqeezeCenter som Duet bruker?
    Kan nevne at jeg har fått opp SqueezeCenter 7.0 på QNAP 109 og med fungerende Duet.

Litt stikkord om erfaringen rundt installasjonen i min egen tråd fra dette innlegget.

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil den her fungere med squeezebox?

Komplett.no - Linksys Network Storage Link for USB 2.0 harddisker

Har en 500gb harddisk klar til bruk og er ute etter en billig men fungerende løsning sammen med Squeezebox Duet.

Setter pris på forslag.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Vil den her fungere med squeezebox?

Komplett.no - Linksys Network Storage Link for USB 2.0 harddisker

Har en 500gb harddisk klar til bruk og er ute etter en billig men fungerende løsning sammen med Squeezebox Duet.

Setter pris på forslag.
    Jeg finner ingen referanser mot Sqeezecenter 7.0, bare mot "gamle" Slimserver. Mulig det er noen som utvikler. Men er det USB-harddisk du har liggende? Overnevnte produkt er jo påtenkt som en boks for å gjøre en USB disk tilgjengelig via ethernet.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg finner ingen referanser mot Sqeezecenter 7.0, bare mot "gamle" Slimserver. Mulig det er noen som utvikler. Men er det USB-harddisk du har liggende? Overnevnte produkt er jo påtenkt som en boks for å gjøre en USB disk tilgjengelig via ethernet.
    Har en sata disk liggende, men kan jo kjøpe ett usb2.0 kabinett.

Er det da noen andre løsninger med muligheter for å koble til en intern disk som ikke koster skjorta og buksa??
    Har sett flere som har kjøpt readynas løsninger med squeezecenter installert

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    QNAP TS101 og TS201 har litt svakere ytelse enn x09'ene. De er vel et hakk eldre. Squeezecenter 7.0 lar seg installere men det er rapportert at det kan gå tregt spesiellt ved større musikksamlinger.

I denne tråden (side 5, innlegg 44) er det forklart omvei for å få inn SSODS og SC7.0 på en 101 (en-disk varianten), men på meg virker det noe krøkkete.: SqueezeCenter 7 on QNAP - Page 5 - Slim Devices : Community : Forums

Edit: Post 158 omhandler 201.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med TS- 209 fugerer det bra da??

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med TS- 209 fugerer det bra da??
    Regner med at 109 og 209 har samme ytelse: 109: Greit nok. Ingen racer, men med godt 10.000 MP3 filer så kjører den ganske greit når scannejobben i SC er utført. Scannejobben er en typisk "nattarbeids-sak", man setter den igang når mang går og legger seg.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par spørsmål til Kokken

- Vil det gå tregt å bla igjennom album/artister, eller er det bare selve scanne jobben som vil ta tid?
    - Er det lett å installere Squeezecenter? Er ganske dyktig med data, men må man være "über h4xxor" eller hva nerdene kaller det disse dager

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Vil det gå tregt å bla igjennom album/artister, eller er det bare selve scanne jobben som vil ta tid?
    Det går veldig greit å bla i album når scannejobben er gjort, men det sier seg selv at store bibliotek tar lang til å bla i uansett responstid fra utstyr i andre enden. Skulle gjerne hatt alfanummerisk/SMS tastatur på Controlleren, men det ligger på Duet løsningen, ikke NAS'en.

- Er det lett å installere Squeezecenter? Er ganske dyktig med data, men må man være "über h4xxor" eller hva nerdene kaller det disse dager
    Det høres ut som om du klarer det fint. Jeg har noen små kommentarer i min tråd (link i et tidligere innlegg) om hva jeg gjorde i hvilken rekkefølge, som er ca dette:
    1.) QNAP oppsett (sette i HD og kjøre installsjonswizzard, merk download siste firmware først)
    2.) Basis nettverksfunskjoner og deling av kataloger (wizzarden tar seg av mestaparten her)
    3.) Downloading av SSODS og utpakking til QNAP public folder
    4.) Download PuTTY software for å kunne gi CMD-line access direkte i QNAP via nettverk ("Telnet via ethernet")
    5.) Installasjon av SSODS og enkel konfigurering via WEB grensesnitt.
    6.) Download og installasjon av Perl variant av Squeezcenter
    7.) Bugfix i en fil med skrivefeil
    8.) Kopiere inn alle mediafiler
    9.) Scanne disk fra Sqeezecenter
    10.) Sette opp Duet mot Nas

Har en ganske godt beskrevet prosedyre på kommandoer og respons på installasjon av SSODS via PuTTY på en link hjemme, kan finne den senere.
    Bugfix-fil kan du få av meg, men den må kopieres internt på QNAP vha av commandline fra PuTTY.

edit: Endret rekkefølgen på et par punkter

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sweet! Takk for hjelpen og oppskriften til dette!

Skal bestille mest sannsynlig i neste uke.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne hatt alfanummerisk/SMS tastatur på Controlleren, men det ligger på Duet løsningen, ikke NAS'en.
    SqueezeBox 3 (også kalt Classic) har alfanumerisk talltastatur på fjernkontrollen (etter SMS-modellen).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    SqueezeBox 3 (også kalt Classic) har alfanumerisk talltastatur på fjernkontrollen (etter SMS-modellen).
    Og det er en stor fordel for den modellen! I alle fall når en søker etter en spesifikk navngitt instans.

På Controlleren til Duet får man opp flere linjer samtidig og det igjen er en fordel når en bare driver og browser samlingen. Mesteparten av tiden vet jeg ikke hva jeg har lyst på, og da er det kjapp browsing i musikklisten som avgjør hvor jeg havner.

Tips: I Squeezecenter installasjonen er det mulig å kjøre en "SoftSqueeze" som gir en virtuell avspiller den PC'en en sitter på. Der kan en skifte mellom de gamle sqeezebox variantene og teste ut grensesnittet. Desverre mangler duet-simulering i min (Perl/Linux) variant. Husk å restarte SoftSqueezen når en skifter variant, ellers har den en tendens til å henge seg.

Men dette er jo en digresjon fra NAS topic'et, så betjeningen kan diskuteres i egen egnet tråd?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har noen små kommentarer i min tråd (link i et tidligere innlegg) om hva jeg gjorde i hvilken rekkefølge, som er ca dette:
    1.) QNAP oppsett (sette i HD og kjøre installsjonswizzard, merk download siste firmware først)
    2.) Basis nettverksfunskjoner og deling av kataloger (wizzarden tar seg av mestaparten her)
    3.) Downloading av SSODS og utpakking til QNAP public folder
    4.) Download PuTTY software for å kunne gi CMD-line access direkte i QNAP via nettverk ("Telnet via ethernet")
    5.) Installasjon av SSODS og enkel konfigurering via WEB grensesnitt.
    6.) Download og installasjon av Perl variant av Squeezcenter
    7.) Bugfix i en fil med skrivefeil
    8.) Kopiere inn alle mediafiler
    9.) Scanne disk fra Sqeezecenter
    10.) Sette opp Duet mot Nas

Har en ganske godt beskrevet prosedyre på kommandoer og respons på installasjon av SSODS via PuTTY på en link hjemme, kan finne den senere.
    Bugfix-fil kan du få av meg, men den må kopieres internt på QNAP vha av commandline fra PuTTY.
    Fra FliFlip sine sider om SSODS kan jeg nå lese at det er nyere release på SSODS enn den jeg installerte (3.0 beta10). Bug'en som jeg beskrev over er ordnet og da faller punkt 7 ut (fra 3.0 beta11).
    Link: oinkzwurgl.org: SSODS Downloads. Merk: QNAP skal ha armv5tejl varianten.

Når det gjelder linken med beskrivelse av kommandoer via PuTTY så fant jeg dem på denne siden, men jeg får dead link når jeg prøver. Håper siden bare er midlertidig nede.

Edit: Via google sitt buffer klarte jeg å få opp innholdet av linken selv om den er nede, utdrag:
    Kode:
    Note: If you have other installations of SqueezeCenter or SlimServer already installed including Progressive Slim Server, you first need to remove these installations. Currently the SSODS version of the software is currently in BETA stage, although on its 10th version. As with Progressive Slim Server software SSODS is not officially supported by QNAP although QNAP R&D does have an official thread on the QNAP forum in relation to this version of the software.

Step 1
    # Download the appropriate version of SSODS.

Step 2
    # Unzip the SSODS archive (e.g. with IzArc) and transfer ssods-3.0beta8-armv5tejl.pat and ssods-ts to the Public share on the TS.

Step 3
    # Then login to the TS using ssh (or telnet, putty):
    # :- flip@leela ~/Projekte/ssods $ ssh admin@qnap
    # :-admin@qnap's password:

Step 4
    # Change dir to the Public share directory. This is either under /share/HDA_DATA or /share/MD0_DATA depending on QNAP NAS Model.
    # :- [~] # cd /share/HDA_DATA/Public
    # You can use ls to check if the file is there (or ls -l, for more details).
    # :-[/share/HDA_DATA/Public] # ls
    # :-ssods-3.0beta10-armv5tejl.pat
    # :-ssods-ts

Step 5
    # Run the installer.
    # :- [/share/HDA_DATA/Public] # sh ./ssods-ts install ./ssods-3.0beta10-armv5tejl.pat
    # ..which should output (something like) this.
    # :-ssods-ts -- SSODS on TurboStation installer -- Revision: 1.3
    # :-Installing on TS-409 / 2.0.1 0226T / armv5tejl / 2.6.21.1-qnap
    # :-Installing from ./ssods-3.0beta8-armv5tejl.pat.
    # :-Installing to /share/HDA_DATA/SSODS.
    # :-Extracting ssods-3.0beta10-armv5tejl.pat ............. done.
    # :-Extracting ssods-armv5tejl.tar.gz .............................................. done.
    # :-Extracting ssods-noarch.tar.gz ............ done.
    # :-Extracting ssods-admin.tar.gz . done.
    # :-Removing temporary installation files.. done.
    # :-Adding system user ssods.. using existing user.
    # :-Creating ssods.conf.local.. OK.
    # :-Updating registry ;-) .. OK.
    # :-Hooking into autorun.sh.. OK.
    # :-Starting SSODS..
    # :-Auto start is disabled, not starting SlimServer.
    # :-Rotating log file .. done.
    # :-Starting thttpd-ssods .. OK
    # :-Go to http://192.168.1.20:9099 to finish the installation.
    # :-All done.

Step 6
    # :-Logout.
    # :-[/share/HDA_DATA/Public] # exit
    # :-logout
    # :-Connection to qnap closed.

Step 7
    # Go to the SSODS admin panel at http://your_ts_name_or_ip:9099 and follow the instructions.

If the web page does not appear, check if thttpd is running. See the init script /volume1/SSODS/etc/init.d/thttpd-ssods.

Removing SSOTS (largely untested..)
    # :- /volume1/SSODS/share/ssods/ssods-ts uninstall

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som at det er noen timer med arbeide før NASen er klar.. :P

Bråker din Qnap Kokken?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Kokken sier så er det mulig å bruke den med SS. Men SC er mere ressurskrevende og allerede med SS var ikke den løsningen akkurat rask så mitt råtips er at Nslu2 er død som Nas for SC..
    Den har for treg prosessor og alt for lite minne.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bråker din Qnap Kokken?
    Svak summing som er en følge av HD vibrasjoner, lyden er forplanting i skrivebordet den står på. Når jeg setter den på en gammel neopren musmatte, da er den svært stille. Bruker en relativ stille Samsung disk.

Temperaturmessig er den noe over lunken å ta på, S.M.A.R.T diagnosen sier at temp nå er 39'C.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo greit ut. Er det mulig å montere disken med noe form for gummi imellom festene, eller er det for lite plass?

Har selv en Samsung disk jeg skal bruke. Har allerede tre-fire 500gb samsung disker i en stasjonær og en 750disk, og en 500gb disk i htpcen, gode greier

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg kunne ta en PuTTY for dummies med tanke på SSODS installasjonen.

PuTTY laster du ned her i fra:
    PuTTY Download Page
    Last ned putty.exe, ingen installasjon påkrevd.

Når en starter programmet kommer det opp interface for å velge hvilken klient en ønsker å fjernstyre. Jeg har lagt inn IP-adressen til min QNAP, dere får legge inn rett IP selv. Velg OPEN.

NAS + Squeezebox-putty_1-gif

Et godt gammeldags "DOS-promt" kommer frem, men denne ganger er det Linux-kommandoer som gjelder. Først må en logge inn som administrator, dvs skriv "admin" og trykke enter

NAS + Squeezebox-putty_2-gif

Passordet har du selv valgt via installasjonswizzarden til QNAP. Passordet blir selvsagt ikke vist.

NAS + Squeezebox-putty_3-gif

Når en er "inne" på OS'et til QNAPen, da kan en gjøre alt en ønsker. Det er trass alt en embedded Linux som kjører i bakgrunnen. Søk på Linux kommandoer hvis en ønsker å herje på eget ansvar ;-).
    • Skift først til rett directory med kommandoen "cd /share/HDA_DATA/Public".
    • Kjør da kommandoen "ls" for å se hvilke filer som ligger i aktuell katalog. Installasjonsfilene fra SSODS pakken bør komme frem. Bit merke i navnet til .pat filen og sjekk at den stemmer med kommandoen under.
    • For å installere SSODS er det kommandoen "sh ./ssods-ts install ./ssods-3.0beta10-armv5tejl.pat" som gjaldt for meg. For beta 11 regner jeg med at det blir følgende kommando: "sh ./ssods-ts install ./ssods-3.0beta11-armv5tejl.pat", men det klarer dere sikkert finne ut av selv
    Tips: Kopier kommandoene som er inne i hermetegnet og høyreklikk i PuTTY-vinduet. Teksten blir da pastet inn og det er bare å trykke enter og se om responsen passer med det som står i tidligere innlegg.

NAS + Squeezebox-putty_4-gif

Guud løkk! :-D (og gi meg gjerne et hint hvis du finner noe som ikke stemmer!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo greit ut. Er det mulig å montere disken med noe form for gummi imellom festene, eller er det for lite plass?

Ikke noe spare-plass uten å modde, men det er faktisk ikke en umulig oppgave. Harddisken presses forsiktig inn i SATA kontakten (ledning ikke nødvendig) og festes med skruer i metall-lepper som stikker opp fra monteringsplaten (fungerer også litt som heatsink).

Regner med at det er nokså lett å bøye disse leppene og tilpasse noe gummioppheng hvis vibrasjonene blir plagsomme.

Mine vibrasjoner står på loftet og plager meg ikke.

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •