Begreper jeg som nybegynner ikke forstår

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Begreper jeg som nybegynner ikke forstår

Håper noen kan hjelpe meg her!

- Forsterkeren min begynner på -80dB (mute) og stekker seg helt opp til 10dB på plussiden. -80dB i forhold til hva, og hvorfor opplyses dette slik?

- Jeg hører stadig om "lettdrevne" høyttalere, såvidt jeg vet er dette oppgitt i form av dB, som ofte er opptitt på f.eks hi-fi klubben. Hvordan kan det ha seg at en b&W 801D høyttaler med bla. et 15" element er like lett/tung-drevne som Argon 6140 til 2000kr? (med en følsomhet på 90dB begge to)

- Frekvensganger er oppgitt med f.eks 23-33.000 Hz (-6dB) Hva gjør -6dB her, og hvorfor ser jeg ofte +/- 3dB oppgitt?

Håper noen kan redgjøre, sikkert ikke bare jeg som lurer =)

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når forsterkeren din står på 0dB tar den signalet den får inn fra signalkildene og sender det med samme styrke til effektforsterkeren. Med negative tallverdier blir signalet dempet før det sendes videre. +10dB er maksimal forsterkning av signalet før det sendes videre til effektforsterkerene. 10dB betyr at signalet inn ganges med ca. 3,16 før det sendes til effektforsterkerene.

Når det gjelder snakk om lettdrevne høyttalere er det ikke nødvendigvis slik at to høyttalere med samme spenningsfølsomhet er like lette å drive for en forsterker. B&W 801 er en tung last fordi det er store svingninger i høyttalerens elektriske impedans som igjen fører til veldig varierende strømtrekk i forhold til frekvensene som skal gjengis. Store elementer med tunge membraner er generelt tyngre å drive enn små elementer med lette membraner (kraftig generalisering, men den er en grei tommelfingerregel).
    Se ellers tidligere tråder om dette:
    Impedans?
    Noen spørsmål om ohm
    4ohm vs 8ohm

Dataene for frekvensgang beskriver hvordan avvikene forholder seg til resten av kurven. -6dB ved 23Hz betyr at responsen har falt med 6dB her i forhold til gjennomsnittsnivået ellers i kurven (rommet påvirker responsen såpass mye ved disse lave frekvensene at dette ikke nødvendigvis gjelder i ditt rom). +/- 3dB for resten av kurven betyr at frekvensgangen holder seg innenfor dette (3dB regnes som den minste endring i lydnivå vanlige folk kan oppfatte, men dette er sterkt avhengig av hvor i frekvensområdet og hvor stor del av frekvensområdet som påvirkes). Ta en titt på Stereophile sine høyttalertester (da spesielt målingene, de er linket nederst på hver side av testene). B&W 600 serien måler bra, mens Wilson Audio ser helt ille ut. Har aldri hørt Wilson selv, men siden folk er villige til å gi så avsindig mye penger for dem beviser jo dette at frekvensgang ikke er alt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •