Riddle me this, Batman.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Riddle me this, Batman.

Jeg mener på ingen måte å være fordomsfull med dette, men håper bare på å få et fornuftig svar.

Jeg ser at strømkabler er en stadig mer populær greie å skaffe seg for å forbedre lyden. Her kommer det jeg lurer på (og som sikkert er ferdig diskutert av de som er mye her på forumet):

Strømmen kommer jo til kontakten via kilometervis av andre ledninger, hvordan kan den siste meteren eller to gjøre særlig utslag? Dette blir jo bare en brøkdel av den strekningen strømmen må gå før den er framme i stereoanlegget.

Det er på ingen måte sånn at jeg ikke tror på at erfarne folk ikke hører forskjell. Dessuten har vel ingen lyst til å gi bort pengene sine til hifi-leverandører heller... Jeg vil bare gjerne ha forklaringen på hvorfor en god strømkabel kan gi bedre lyd.

Mvh
    Ørnulf.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer også. Shit in, shit out, og fire kilometer med shit før to meter med no shit gir vel fremdeles shit, eller hva? Hifi-klubben hadde noe de kalte "nettfilterkabel", fra EC tror jeg kanskje, så det bør nok finnes en begrunnelse på hvordan dette "renser" strømmen. Ferrittmagneter som sitter på alt fra skjermkabler og usb-kabler til playstationpad-kabler er vel alle enige i at har noe for seg ift høyfrekvent støy eller hva det er, men hvordan kan man konstruere en strømkabel slik at den "filtrerer" grums i vekselstrøm? Er det en spolelignende konstruksjon? Bruke impedansen til å undertrykke støy?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytte av strømkabler gjorde en god del med lyden i anlegget mitt. Jeg har ti-talls meter med strømkabler og signalkabler samlet inne i en vegg, og når jeg byttet ut strømkablene til en skjermet type forsvant mye av lyden

Det er for ordens skyld støy jeg snakker om. Dette igjen oppfattes som at anlegget blir mer nyansert, særlig på rolig musikk.

Kablene er bare noen billige suprakabler. Anbefales for de som er i faresonen for støy

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har vel vært diskutert noen få ganger før
    Som Akto sier så kan vel god skjerming ha noe å si skulle det være mye støy på det elektriske anlegget.
    Jeg har lagd meg strømkabler av ölflex kablene som selges på bla. Elfa.
    disse er godt skjermet. Personlig så hørte jeg ingen forskjell med disse kablene kontra orginal kablene.
    Jeg kan ikke helt skjønne hvordan nettkabler til flere tusenkroner kan være verdt pengene, annet at de ser stilige ut da...
    Kanskje når jeg får satt opp anlegget i et skikkelig lytterom og justert alt skikkelig skal jeg prøve noen forskjellige strømkabler sånn bare for moro skyld.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Hifi-klubben hadde noe de kalte "nettfilterkabel", fra EC tror jeg kanskje, så det bør nok finnes en begrunnelse på hvordan dette "renser" strømmen.
    Den var god.

Men at folk legger strømkabler og høytalerkabler inntil hverandre det er jo klart. At skjerming hjelper på det, kan jeg tro på.

Men jeg tror vi skal klare oss uten å "rense" strømmen. Filterene går så fort tette likevel, og da får du høye kostndader med å kjøpe nye filtre hele tiden.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Den var god.

Men at folk legger strømkabler og høytalerkabler inntil hverandre det er jo klart. At skjerming hjelper på det, kan jeg tro på.

Men jeg tror vi skal klare oss uten å "rense" strømmen. Filterene går så fort tette likevel, og da får du høye kostndader med å kjøpe nye filtre hele tiden.
    Ja og det er noe skikkelig svineri å bytte de ut.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    En runde i oppvaskmaskinen på 50 grader gjør susen ;-)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror dere ikke på nettfilter?

skulle likt å se dere koble på denne til 25k og ikke si det er forskjell

no har jeg ikke hørt det selv. med utrolig mange med påkostede annlegg fra hifisentralen f.eks har en slik stående.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, 25k for en strøm"renser"!

Sjelden man får mer igjen for penga enn da

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp, skulle man tro de som faktisk bruker den daglig så forbedrer den alle komponenter betydelig. særlig om man bor i byen...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å støte noen, men jeg synes Hifisentralens brukere har en tendens til å bikke over i det ytterst sære noen ganger. Men det var vel kanskje ikke noe nytt...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er feil med folk på hifisentralen da, trodde det var snakk om samme hobby jeg men hvem vet, ser ikke akkurat meg selv som en spesielt sær person. At nettfiltre har noe for seg er jeg 100% sikker på, av den enkle grunn at jeg for tiden har et til låns fra coda som kansje skal kjøpes. Å si at ikke støyen ble kraftig redusert, skal du være relativt døv for ikke høre

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det blir for dumt å dømme et produkt man har ingen anelse på hvordan fungerer hverken teoretisk eller praktisk... særlig når man ikke engang har prøvd noe lignende i samme kategori.

tester her
    6moons audio reviews: PS Audio P1000
    6moons audio reviews: PS Audio UO & UPC-200 & xStream Power
    PS Audio - News & Reviews

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er absolutt ikke noe galt med Hifisentralen. Er inne der titt og ofte selv, og det står mye bra.

Men noen ganger synes jeg det er litt sære ting som blir diskutert der. Dette forumet er nok litt mer "mainstream", og passer derfor bedre for meg.

PS. Jeg har selv bytta ut strømkablene som fulgte med anlegget mitt, så jeg sier ikke at det ikke ligger noe i strømrensing. Men 25k er fortsatt uhorvelig mye imo.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    hva er feil med folk på hifisentralen da, trodde det var snakk om samme hobby jeg men hvem vet, ser ikke akkurat meg selv som en spesielt sær person. At nettfiltre har noe for seg er jeg 100% sikker på, av den enkle grunn at jeg for tiden har et til låns fra coda som kansje skal kjøpes. Å si at ikke støyen ble kraftig redusert, skal du være relativt døv for ikke høre
    Lager Coda nettfiltere? Hvem er det som selger disse?

A

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Haha, 25k for en strøm"renser"!

Sjelden man får mer igjen for penga enn da
    Nu er der ikke snakk om en strømrenser egentlig. Denne er din egen lille generator. Den re-genererer strømmen, altså lager ny strøm til anlegget ditt. For folk med ultra oppløste anlegg (dyre altså) er denne et must og et av de mest annerkjente produkter derute.

For å holde mig til trådens emne kan jeg legge inn denne linken, se denne og neste side for litt beskrivelse av hvordan to forskjellige produkter virker på henholdsvis forsterker og cd spiller :
    Diablos in the neighbourhood. - Euphonia Audioforum

Den handler igjen om synergi, og det er ikke sikkert man "bare" kan skifte nettkabler og slenge inn en "strømrenser" og da regne med forbedring. Kanskje forbedringen kun høres på cd spilleren f.eks.
    Med hensyn til nettfilter har jeg erfaring med en klasse A forsterker med 120.000 uf, og LCAudio sitt nettfilter til 500 kr, og det virket nøyaktig som de skrev, enorm forskjell, kona reagerte med én gang uten å vite hvad jeg havde gjort, så i dette tilfelde var det altså nettfilter bare på forsterkeren der gav resultat. Jeg prøvde ikke annen nettkabel da.....

For en stund siden eksperimenterte jeg med nuværende anlegg, og det var på cd spilleren jeg hørte forskjell på nettkabel.
    I øyeblikket bruker jeg en PSAudio MoiseHarvester i uttaket før stereoen.

Som alt annet gjelder det å satse på det du hører. Man kan godt ha skjermede kabler a la Supra "for sikkerhets skyld" selvom man ikke hører forskjell selvfølgelig, men hører man ikke forskjell på nettkabeler med nuværende anlegg er der liten vits i å satse på en hvilken som helst til 5K jo...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e

A
    pmaudio har agenturet for coda. Pm Audio

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

A

PMAudio

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette samme Coda merket som jeg så PA forsterkere og høyttalersett fra på QXL tidligere?
    Jeg fant ikke noe info hos PMaudio, noen som har noen linker eller mere info om denne?
    Håper den er slik som monster sin som klarer like mye som 16A sikringer ;-)

A

Edit: etter elektronikken på PMaudio sin side å dømme så er dette endel klasser over de rimelige forsterkerene og høyttalerene jeg så på QXL noen år tilbake

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette samme Coda merket som jeg så PA forsterkere og høyttalersett fra på QXL tidligere?
    Jeg fant ikke noe info hos PMaudio, noen som har noen linker eller mere info om denne?
    Håper den er slik som monster sin som klarer like mye som 16A sikringer ;-)

A

Edit: etter elektronikken på PMaudio sin side å dømme så er dette endel klasser over de rimelige forsterkerene og høyttalerene jeg så på QXL noen år tilbake
    Dette er ikke QXL-Coda nei

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •