effektforsterker til yamaha receiver.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

effektforsterker til yamaha receiver.

Hei.

Har et komplett yamaha anlegg med, yamaha RXV659 receiver, yamaha ns-555 front, ns-444 center, ns-333 bak og YSTSW515 sub. Anlegget spiller greit, men kunne ha tenkt meg litt mer "trøkk", spesielt fra front høytalerne. Det jeg lurer på er om det vil gi bedre lyd med en effektforsterker?

Anlegget brukes ca 50/50 film og musikk. Fungerer veldig bra på film, men kunne ha tenkt meg litt mer trøkk på musikk. :???:

Forslag til effektforsterkere? Har et budsjett på 5000,- har ikke noe imot å kjøpe brukt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effektforsterker - Yamahaoppsett

Jeg har selv et oppsett med Yamahareceiver, en RXV750, og følte tidlig det samme som deg. På film funket det fin-fint - manglet kanskje det lille ekstra - mens på musikk var det tydelig at forsterkeren ikke hadde det siste lille å by på i bunnen, samtidig som den ikke tålte store utfordringer før lydbildet begynte å "gro igjen".
    Jeg gikk derfor til innkjøp av en brukt effektforsterker i fjor sommer - en Classic 8.0b (kinesisk produkt) - og BANG! så satt (nesten) alt som det skulle! Mest tydelig var virkningen på musikk; et tydeligere, bedre definert, bredere og mer oppløst lydbilde som fikk god støtte i bunnen av en bass som både går dypere og er strammere. På film så merker jeg at senter- og bakhøyttalerne jobber akkurat som de skal, ikke de små antydningene til pusteproblemer som tidligere kunne vise seg i sjeldne og krevende scener med tut og kjør i alle kanaler, da spesielt med vekt på basspor.
    Kan ikke gjøre annet enn å varmt anbefale innkjøp av effektforsterker.

I din prisklasse er det jo også mye godsaker som dukker opp på bruktmarkedet, vet at mange er glad i Doxa 70 i ulike tapninger, og de dukker jo opp rett som det er?

Beste hilsner

J+

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Da er jeg ikke i tvil hva jeg skal gjøre. Effektforsterker blir neste innkjøp

Helmer: Hvor mye betalte du for din Classic 8.0b effektforsterker? Trur jeg går får noe det samme, veldig stilren og liten. Merket du stor forskjell på lyden når du spiller musikk? Hvilke høytalere har du?

Noen andre forslag til effektforsterker som vil passe til anlegg mitt?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv Densen effektforsterker bak min Yamaha RXV-659 og er veldig fornøyd. Fikk den brukt for 5000. Men Yamahaen brukes kun for film. For musikk anbefaler jeg en god CD-spiller, gode signalkabler og god forforsterker. Har sammenlignet min Thule forforsterker med Yamaha (mot Densen effektforsterker) og merker forskjell. Virker som forforsterkeren har mye å si for lybildet. Men det koster jo litt mer. Det positive er at man kan begynne med en surroundforsterker og DVD-spiller og bygge ut.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg benytter min Yamaha RX-V4600 som pre på stereo og en Chapter Couplet som effekttrinn. Det fungerer utmerket og gir utmerket lyd i stereo. Det er mange måter å kombinere dette på - og jeg har funnet mine etter å ha testet en del effekttrinn. Spørsmålet jeg nå har er; hvor god er Yam'en som pre? Det skal jeg grave i videre, men så langt er oppsettet bra for min bruk. Du bør teste / høre deg frem til din løsning.

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se om du kan få huket tak i denne
    FINN torget - Hele Norges markedsplass for kjøp og salg av nytt og brukt

Rett og slett en glimrende effektforsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den blir litt får stor den på finn.no. På front høytalere står det Max 250W og 100W kontinueli. Hvor stor effektforsterker trenger jeg får å få mest mulig "trøkk" ut av høytalerene?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av th0mas...
    Takk for svar.

Da er jeg ikke i tvil hva jeg skal gjøre. Effektforsterker blir neste innkjøp

Helmer: Hvor mye betalte du for din Classic 8.0b effektforsterker? Trur jeg går får noe det samme, veldig stilren og liten. Merket du stor forskjell på lyden når du spiller musikk? Hvilke høytalere har du?

Noen andre forslag til effektforsterker som vil passe til anlegg mitt?
    Jeg betalte rundt 2000 for min effektforsterker, inkl. frakt. I ettertid står dette som en god handel, både pga. jobben den gjør og hvordan den ser ut.
    Forsterkeren brukes på et par gamle Dali 606 som fungerer svært godt til min bruk, og ja, det er stor forskjell på lyden ved spilling av musikk. Alt sitter mer definert og bedre i alle frekvenser.

Det er ellers riktig som BillyP hevder, nemlig at forforsterkerdelen i Yamahareceivere i denne prisklassen ikke er det reneste du kan få fingrene i. Det er utvilsomt mye å hente i et godt forforsterkertrinn, men her er det som alltid snakk om prioritering, økonomi og andre kjedelige ting. Jeg merker selv at det trekker litt i den retningen mtp. oppgraderinger på sikt.

Nå vet ikke jeg om du spiller musikk på en separat cd-spiller eller hvordan din løsning er, men jeg støtter BillyP også på dette punktet; en ok eller god cd-spiller hamler opp med dvd-spillere langt opp i prisklasse.

Du behøver heller ikke være engstelig for dette med oppgitte watt her og der og høyttalernes tåleevne. Det skal svært mye til for at det er dette som knekker nakken på utstyret ditt - normalt bruker man en brøkdel av de kreftene som faktisk bor i effektdelen.

Lykke til!

J+

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av th0mas...
    Den blir litt får stor den på finn.no. På front høytalere står det Max 250W og 100W kontinueli. Hvor stor effektforsterker trenger jeg får å få mest mulig "trøkk" ut av høytalerene?
    "For stor"?
    Joda, om du går berserk med volumkontrollen!
    Bruker du denne med fornuft, kan du faktisk få bedre lyd med en "for stor" forsterker, enn en som er "akkurat passe"!
    Lyden fra en 100w forsterker på 80% effekt vil i mange tilfelle være dårligere enn hva du får fra en 400w forsterker på 40% effekt, da sistnenvte fortsatt vil ha kraftreserver i forhold til 100watter´n, som fort kan begynne å slite med forvrengning og dårlig lyd når du stresser den litt.
    Så har du råd, så kjøp den på finn!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    "For stor"?
    Joda, om du går berserk med volumkontrollen!
    Bruker du denne med fornuft, kan du faktisk få bedre lyd med en "for stor" forsterker, enn en som er "akkurat passe"!
    Lyden fra en 100w forsterker på 80% effekt vil i mange tilfelle være dårligere enn hva du får fra en 400w forsterker på 40% effekt, da sistnenvte fortsatt vil ha kraftreserver i forhold til 100watter´n, som fort kan begynne å slite med forvrengning og dårlig lyd når du stresser den litt.
    Så har du råd, så kjøp den på finn!

hehe. Dårlig formulert av meg Jeg mente ikke at det var får mye effekt, men at selve effektforsterkeren var får stor i størrelse. Har ikke plass i stua der jeg bor nå. Men flytter inn i nytt hus snart, og da får jeg plass til et nytt tv-bord. Så jeg skal vurdere den på finn.no likevell. Har lest at Nad og Rotel har de beste effektforsterkene, stemmer det? :???:

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg dessverre ikke si noe som helst om.
    Hva som er "best og mindre bra" av forsterkere er nok opp til brukeren og de kombinasjonene som måtte være aktuelt for de respektive forsterkerne.

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Doxa vil jeg påstå parkerer NAD på lydkvalitiet ganske så ettertrykkelig
    Rotel er mer i samme liga som Doxa,men da de dyrere modellene.
    Jeg hadde ikke vært i tvil om jeg skulle ha meg effektforsterker,og hadde jeg hatt for liten plass så hadde jeg lagd plass om jeg så måtte bygd på huset...hmm det var å dra'n litt langt da men:-D
    Du skjønner hva jeg mener!

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte jeg sku bumpe denne tråden opp på overflaten!
    har samme ns høyttalere som trådstarter og samme receiver...
    merka selv at jeg bruker mer å mer pure direct knappen under lytting av dvd musikk..er faktisk mye mer nytelse enn med en sub som knuser all gitarspillinga osv..
    subben har blitt mer en filmkompis

så..fikk lyst på litt mer trøkk i frontene jeg og..:-?
    har kikket litt på de nad`ene 216?thx? heter dem elr no..skal være 135w i 8ohm?
    noe sier meg at de forsterkerene er en smule gamle og overpriset? eller?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bumper denne en gang til jeg, lure på en liten ting..
    det har seg slik at jeg fant en forsterker på lofte som har 2x100w osv...
    den hadde jo det vært gøyt å prøvd ut
    Nå har jeg på rx-v659 koblet den på PRe out på front, så har jeg kun koblet den til bassene på ns-555, da jeg har koblet receiveren til mellomtone og diskant...er det rette måten?
    Får iallefall ikke fyr i forsterkeren..
    hva innstillinger må stilles? noen guruer soom vet?
    las litt gjennom manualen men...herre..:???:

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundispower
    bumper denne en gang til jeg, lure på en liten ting..
    det har seg slik at jeg fant en forsterker på lofte som har 2x100w osv...
    den hadde jo det vært gøyt å prøvd ut
    Nå har jeg på rx-v659 koblet den på PRe out på front, så har jeg kun koblet den til bassene på ns-555, da jeg har koblet receiveren til mellomtone og diskant...er det rette måten?
    Får iallefall ikke fyr i forsterkeren..
    hva innstillinger må stilles? noen guruer soom vet?
    las litt gjennom manualen men...herre..:???:
    til og med denne greia jeg fant på lofte ga meg en betydelig løft:-D
    lydbildet spredte seg mye mer gitt..og jeg visste ikke at det eksisterte så mye bass i dem før noops:
    da må vi handle en skikkelig forsterker asap

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0