Passer Usher eller Patos på Marantz?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer faith sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Passer Usher eller Patos på Marantz?

Hei!

Skal bytte ut JmLab Cobaltene mine og to som stikker seg ut er Usher 6311 og Patos Lyric 402 (Og brukt Dali Helicon)

Jeg lurer da på om det blir for "varmt" med Patos på Marantz? Heller egentlig litt mot Patos pga at jeg tror de er lettere å plassere enn Usher... Jeg har også veldig lyst på Helicon, men er litt skremt av Ssssser etter ett år med JmLab. Ser mange mener de kan være litt vasse i toppen (daliene altså...) Usher har jeg ikke hørt, men ser mange liker dem, og jeg synes de ser lekre ut...

Hva passer best med Marantz?

Valgets kvaler...

mvh
    Børge

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Marantz passer bra til Patos jeg, har hørt den komboen syntes det låt bra.. Kommer litt ann på musikkstil osv.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en bra match med Marantz/Patos en gang i tiden jeg.
    Var riktignok ett eldre par basic 500 og ikke Lyric som du spør om men likevel en pekepinn på at det kan passe godt sammen.
    Husker ikke hva Marantz'en het for noe men det spiller vel heller ikke så stor rolle.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Patos og Usher har to forskjellige lydfilosofier. Patos synes jeg ganske tilbakent og litt mørk og fyldig klang. Ikke av de beste på fokus. Usher er lysere, åpnere og livligere etter det jeg har hørt. Mye bass i Patos.

Siden du bytter fra Cobalt vil du uansett valg få mindre spiss/lys klang. har aldri hørt noen som slår dem på det feltet faktisk. Patos er nok den som er snillest i øvre mellomtone/diskant

Med mindre du vil gå et godt stykke fra Cobalt lyden, ville jeg trolig ha hatt Usher som første valg, derretter Dali. Jeg har hatt Marantz PM7200 og Cobalt. 7200´s svakhet mener jeg var dynamikken. Hvis din har noe av den samme karakteristikken tror jeg Usher passer godt. Helicon 400 er absolutt et godt valg også. De heller mot det varme og er littegrann "rund" i klangen med en flott detaljert diskant. Ville ikke ha matche hverken Dali eller Usher med lys elektronikk, men med M tror jeg det går fint.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette valget bør tas litt ut i fra musikksmak også. Siden du tidligere valgte JMlab vil Usher være nærmere den kvaliteten og lyden du er vant til enn Patos. (Skjønt uten Sssssingen) Jeg har selv hatt både Electra 946 og 926, og har idag et oppsett med Usher, og et med Patos. Som en ren film og Rocke-høyttaler er Patos velegnet, men foretrekker du litt mer raffinert musikk er Usher det klare valget.
    6311 har også et bedre og stivere kabinett enn 402
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Var egentlig litt redd for at Patos kanskje ble litt buldrete. Jeg vil egentlig ha JmLab lyden uten Sssser, for den har et vanvittig fint lydbilde synes jeg. Men De Ssssene går meg på nervene på visse innspillinger. Pluss at de tåler ikke dårlige inspillinger i det heletatt...

Dali og Usher er kanskje det jeg bør satse på. Har vært å hørt på System Audio 1750 i dag, og er ikke helt sikker på hva jeg syntes om dem...

Hører også mye skryt om B&w 703...

Ikke greit dette her

mvh
    Børge

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Som en ren film og Rocke-høyttaler er Patos velegnet, men foretrekker du litt mer raffinert musikk er Usher det klare valget.
    Det er mitt inntrykk også.

400 og 6311 holder et mye høyere nivå enn SA 1750. B&W 703 er bra, men ikke på nivå med de andre to mener jeg.
    Etter det siste du sier heller jeg enda mere mot en Usher anbefaling. Den var en av mine favoritter, men i mitt rom passet størrelsen til ProAc D15 ypperlig samtidig som de spiller meget bra. Tenkt på dem? Hvor stort er rommet ditt?
    Hva slags musikk hører du på?

Har du mulighet til hjemlån?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er ikke så stort. ca 20m2.

Av musikk er det oftest Dire Straits, Norah Jones, Nils Lofgren og generelt en del blues. Det skal også være del av et kino oppsett, men musikk er prioritert.

virker som Dali Mentor også kan være et alternativ.

de bør se greie ut og synes jeg, og da er jo Usher og helicon absolutt blant favorittene...

mvh
    Børge

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av faith
    Rommet er ikke så stort. ca 20m2.

Av musikk er det oftest Dire Straits, Norah Jones, Nils Lofgren og generelt en del blues. Det skal også være del av et kino oppsett, men musikk er prioritert.

virker som Dali Mentor også kan være et alternativ.

de bør se greie ut og synes jeg, og da er jo Usher og helicon absolutt blant favorittene...

mvh
    Børge
    Mellom 6311 og Mentor ville jeg fortsatt gått for Usher. Har du derimot penger til et par Helicon 400 blir det straks litt vanskeligere da det også er en av mine helt klare favoritter i lydgjengivning. Helicon holder en høyere standard enn 6311, men så koster dem like mye som et par 6381. Dette blir jo en mye større høyttaler.
    Etter min mening heller Mentor mer mot Ikon-siden av skalaen, enn mot Helicon. Dette blir uansett en smakssak.
    Ligger et par 6311 på torget
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t/13426/cat/12
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er valget tatt og det ble Usher 6311.

Første intrykket er behagelig detaljert lyd, uten Sssser. Men den virker litt innesluttet i forhold til Focalene... Lurer på om Marantzen har litt problemer med å dra de????

Får prøve dem noen dager å se om jeg ikke må ha effektforsterkere...

Mvh
    Børge

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gruatulerer med valget faith, du kommer til å bli kjempefornøyd.., men som du sier kan være greit med litt mer krefter. Det skader sjeldent.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •