Flytte forsterkerne ut av stua-lange kabler...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flytte forsterkerne ut av stua-lange kabler...

Vurderer å flytte alle effekt-forsterkerne mine ut av stua og ut i i gangen under trappa.Dette for å spare plass,lavere temp, og ikke minst slippe å se på ett lysorgel av dioder under lerretet...
    Har og andre alternativ.
    Flytte alle komponenter bak til sofan,evt bare forforsterker,tuner,og dvd.
    Men hva med kabling?
    Om effekt-treinnene skal ut i gangen ,blir det ca 20 m frem til høytalerne.Er det krise eller må jeh opp i astronomiske summer for at det skal holde?
    Eller duger det med 1000lappen for en 10m?
    Evt korte høyt-kabler og ca 10m signalkabler frem til effektrinnene(så kan de gjemes bak bassportene og få litt friskluft derfra som kjøling)

Sikkert dårlig formulert men hovedspm:
    Hva er best. Lange signalkabler og korte høyt.kabler,eller lange høytalerkabler og korte signalkabler?

Har lyst på en "clean" front rundt lerret:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er i å ha lange signal kabler og korte HT kabler. HT kabler er mere utsatt for støy en signal kabel. Hvis du kjøper en signalkabel som er godt skjermet så bør ikke det på noe problem. Jeg bruker selv 15m kabel til subben min. Det går veldig fint. Ingen støy heller!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir mange signalkabler frem da:-) 3 stk vertfall.Bør de ligge med avstand ,eller er de skjermet godt nok?
    Jeg har ikke skjult el-anlegg i huset. Tanken var å spikre de fast oppå gulvlista,men der ligger jo 220V.Det er vel ikke en helt heldig kombinasjon å ha de så nærme?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vil jo variere noe ettersom hva slags utstyr du bruker. Men generelt så er ikke noen av disse strekkene veldig lange.

Jeg har bare opplevd kvalitetstap ved lange og dårlige signalkabler, med høyere kvalitet på kablene var tapet adskillig mindre.
    Lange høyttalerkabelstrekk har jeg ennå ikke hørt noe tap på, men de lengste jeg har lekt med var rundt 10meter.

Min erfaring er at signalkabler plukker opp støy mye lettere enn høyttalerkabler, men det kan lett unngås med god skjerming.
    Anbefaler retningsbestemt skjerming, fikk svært godt resultat med dette hos en kamerat. Han har ganske lange strekk mellom pre/effekt, og det er vintage effektforsterkere som er svært følsomme for støy ;-)

A

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ikke anbefale så store trekk såfremt du ikke kjører balansert, men må du kjøre så lange trekk må det bli fryktelig dyrt hvis du skal ha skikkelige signal kabler.Og høytaler kabler på den lengden er det bare og glemme da vil du få et altfor stort signaltap.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man ha 20meter signalkabel så må man nesten lage dem selv, koster langt mindre for kabler på den måten, og dersom det ikke fungerer er det ikke noe problem å slakte de og lage mange kabler av de 20 meterene ;-)

Men som sagt så vil dette variere ettersom hva slags utstyr det er snakk om, jeg er litt redd for at preampen i proson forsterkeren er det svakeste leddet når det gjelder lange kabelstrekk her.
    Balansert er en fordel ja, men det er neppe påkrevd med balansert hjemme siden det ikke er på langt nær så mye støy som blir generert i et normalt hjem. På en scene eller i et studio er det mye flere støykilder.

Jeg syns det er en fin anledning for deg, sizedoesmatter, til å begynne med DIY kabler

A

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan sveise,men ikke lodde
    Ikea i mrg og handle streobenker,Sentern min er 188 brei:-)så slipper jeg all kablingen.
    Kun 10m HDMI til PJ"n og den har jeg handlet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg 3 stk sorte stereobenker på til sammen 3,6m. Lave ,men perfekt til å ha senterne oppåog alle ledige rom passer det med dvd"r-BILDER KOMMER SNART PÅ "MIN HJEMMEKINO"

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan gikk egentlig dette? ;-)