Soundcare? Gjengestørrelse, fornøyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Soundcare? Gjengestørrelse, fornøyd?

Jeg har per idag, spikes under stativene som frontene mine står på, men synes det er litt mye kjas når de skal flyttes, og jeg har heller ikke beskyttelse under som passer helt. Ser at endel bruker soundcare spikes under frontene sine.

Gir de en positiv innvirkning på lyden?

Vil det være lurt å ha slike under stativene?

Hvor mye bygge slike i høyden?

Hvilken gjengestørrelse er det på dem (passer de i hullene på stativene)?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse kommer hvertfall i 6 og 8mm + noen tomme mål. Jeg har brukt disse for å beskytte parketten, men har vel aldri opplevd at de har løftet lyden noe kontra vanlige nålespikes. Kjøp deg heller polerte granitt-heller å legg under stativenes orginal-spikes. Beskytter gulvet, og er veldig lekkert å se på.
    Ifølge Snickers har spikesene ingen fungsjon. Han skrev følgende i en annen tråd når jeg nevnte soundcare:

"Høyttalere har ingen ting på en spiker å gjøre. De skal stå på føtter som er tilpasset høyttalerens vekt. Spikes med metallplate under er om mulig enda mer unødvendig. Hvorfor skal det ha noe å si om en sylindrisk metallfot er 4mm i stedet for 20mm i diameter på ett eller annet punkt så lenge den er 20mm i diameter ved gulvet? En riktig oppstilt høyttaler har en fundamental resonansfrekvens som ligger under halve den nedre grensefrekvensen."
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig fornøyd med Sundcare. Har det under alle høyttalere, stativer og rack. Synes de har positiv innvirkning på lyden pluss at det er lett og flytte på utstyret. Finnes i fire forskjellige gjengestørelser. M6 og M8 er vel de mest vanlige (6 og 8 mm). Finnes også i selvklebende utgave. Jeg måtte skifte til disse etter at jeg byttet høyttalere som har for store gjenger.
    Har derfor 8 stk M6 standard modell til salgs hvis disse skulle passe på noe av utstyret ditt.
    De bygger ca. 3,5 cm.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så fikk jeg lekt meg litt med det nye kameraet også.
    Jeg har skrudd dem helt opp, og lander på 4 cm akkurat.
    Jeg har ikke testet dem opp imot vanligere spikes, men skal si de gjør susen. Det strammer opp bass og mellomtone, og man kjenner ikke lengre vibrasjoner i gulvet - bare i kroppen.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har soundcare under mine BW 703, lyden blir rett og slett bedre, men ikke revulosjonerende. Mye skyldes at høyttaleren får et bedre "feste" med bakken. Skulle dog gjerne sett at BW hadde satt opp en gjenge mulighet for bruk av kun 3 spikes (dette gir enda bedre kontakt til bakken, med 4 kan det lettere oppstå "vipping" på høyttaleren.).

En annen god egenskap soundcare har, er at de ikke riper opp gulvet, men de er ikke noe bedre enn de vanlige spiksene som er med BW (lydmessig hører iallefall ikke jeg forskjell, men uten noe som helst er det en "betydelig" forskjell). Anbefales, men noen har erfart at f.eks Holfi/Valhalla dempeføtter fungerer bedre på noen høyttalere, det er mye mulig!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob

En annen god egenskap soundcare har, er at de ikke riper opp gulvet, men de er ikke noe bedre enn de vanlige spiksene som er med BW (lydmessig hører iallefall ikke jeg forskjell, men uten noe som helst er det en "betydelig" forskjell). Anbefales, men noen har erfart at f.eks Holfi/Valhalla dempeføtter fungerer bedre på noen høyttalere, det er mye mulig!
    Det er vel dette Snickers ville frem til. At høyttalerene skal stå på noe mykt, og ikke nåler etc.
    Dog bruker jeg SoundCare selv da det gjør det behagelig ved flytting av høyttalerene
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vi er litt i samme båt, Devilej, flytter litt på høyttalerene av og til, og er litt mye står når de faller utenfor metallplatene som ligger under osv osv... Har ikke trua på den helt ville forandringen i lyd... Får tenke litt på det, vet ikke om 4 cm blir litt mye, de jeg har nå bygger ca 2.5 cm, er jo en liten estetiker

Men hvor får jeg slike soundcare spikes billigst?

EDIT: Og takker til alle for feedback og bilde(r)...!

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter selv nå og skal velge mellom Soundcare og dempeputer. Men hvor stabile er egentlig høyttalerne når de står på 4 dempeputer? Ikke at jeg har småbarn løpende rundt, men jeg liker ikke tanken på at de skal deise i bakken om noen kommer borti.

Har forøvrig parkettgulv i 2.etg og er ute etter noe som hindrer lyden i å forplante seg i underlaget.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har benyttet spikes under mange høyttalere opp igjennom årene, mest fordi at det er hva man SKAL gjøre. Jeg har også testet Soundcare uten å kunne si noe fra eller til på lyden, men i praksis bedre nettopp fordi de ikke ødelegger parketten. Stein/granitt under høyttaleren er også prøvd, dog med stor skepsis, idet jeg ikke skjønner helt poenget.
    Jeg har nå gått over til dempeføtter og er fornøyd med det, for meg virker det mer logisk å forsøke å dempe vibrasjoner fra høyttaleren enn å spikre de fast til gulvet, men antar at spikes vs dempeføtter er to tilnærminger til samme problem.
    Det viktigste tror jeg er å tilpasse dempeføttene til høyttalerens vekt, spikes på lette høyttalere er også i mine ører bortkastet.
    Men dette var min mening/erfaring:-)

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker konsekvent soundcare. Mest pga gulvene i huset, men jeg synes også de strammer opp bassen i forhold til puter.
    Dette kan sikkert variere med underlag og høyttalere.

Newcomer motorpsycho sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Det som har løftet lydbilde mitt mest, er faktsiks soundcare, eg kan ikkje skryte nokk av desse fantastiske spiksene:smile: Etter å ha montert spiksene så kom bassen og mellomtone kom seg noke voldsomt.
    Hos meg så bygger de ca 3-4 cm. Kommer aldri til å kvitte meg med soundcare spikes...

Tviler på at du vill angre på å investere i noen spikes fra soundcare.:grin:

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdaget igår at det ikke var ferdig-gjengede hull i høyttalerne, så da går jeg uansett for puter. Men om jeg kjøper ferdige, eller lager selv er ikke bestemt enda. Må først få tak i høyttalerkabler og en kilde, så blir det testing etterhvert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •