Hva, hvordan, hvorfor.. en tråd om DAC!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 122
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva, hvordan, hvorfor.. en tråd om DAC!

Skulle sikkert ha vist dette fra før. Hva er en DAC?

Hvordan fungerer den?

Hvordan koble den til?

Hvorfor er det lurt å kjøpe en??

Litt DAC spørsmål her altså..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den fungerer som den viktigeste komponent i en cdspiller, å konvertere digitalt til analogt.

koble til med coax eller optisk utgang fra drivverk.

kjempelurt å kjøpe en, den kan kobles til hva som helst.playstation, dvd, pc osv og med en god moderne en har drivverket mindre og mindre å si for lyden ut.
    fiølge noen med en RME til 6k hører de ikke forskjell om de bruker en dvdspiller til 300kr eller et drivverk til 10k.
    kommer helt ann på dac, med min doxa f.eks hører jeg tydelig forskjell.

mange mener også det er mye penger å spare istedenfor å kjøpe en dyr cdspiller + dvdspiller .....

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tviler jeg på at jeg kan bruke en dac, på min cd-spiller er det kun vanlig signalkabel og balangsert utgang, pluss noe plomberte greier jeg ikke forstår noe dritt av...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Da tviler jeg på at jeg kan bruke en dac, på min cd-spiller er det kun vanlig signalkabel og balangsert utgang, pluss noe plomberte greier jeg ikke forstår noe dritt av...
    Legg ut et bilde fra baksiden, jeg blir overrasket dersom digitalutgang mangler.

Frode

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kamera her nå for tiden men se bilde på "min hifi..."

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått lånt en lader, slik at jeg har kunt tatt bilde av cdspiller utganger, tviler på at jeg kan koble på dac her ja..

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som de digitale utgangene ikke er installert(!). Med mindre det går an å fjerne de svarte plast/metall-dingsene som sitter der digitalutgangene ser ut til å skulle vært. Uansett veldig snodig, siden manualene til Talk sier at det skal være både optisk og koaksial digitalutgang på alle deres spillere. Du kan jo prøve å sende dem en mail og høre om det er noe du kan gjøre, men hvis spilleren evt. må oppgraderes så spørs det jo hvor lurt det er i forhold til å bytte ut cd-spilleren. Spesielt hvis du bare skal bruke digitalutgangen.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De derre plastlokkene er bare til å vippe ut tror jeg.. kan jeg koble dac på den?

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... Det spørs jo om det er noe under (og evt. hva) Men finnes det kontakter det så bør det jo være mulig å bruke dem. Ser imidlertid at det står i manualen at man må koble om en jumper inni boksen først, da digitalutgangene tydeligvis er koblet fra pr. default.

Ellers ser ikke hullene ut til å skjule helt standard digitale utganger, så det er mulig du vil trenger overganger for å få koblet den til en "normal" dac.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merklig på en så dyr spiller??

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis den ikke har digitalutganger vil jeg si det er *veldig* rart. Spesielt siden det står i manualen at den skal ha det.

Hvis det er utganger under der så er det mulig de krever XLR-plugger, noe som ikke er helt uvanlig på high-end utstyr.

Hvilken modell er dette, forresten?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thunder 3

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik står det i manualen...

"There are no digital outputs on standard Talk Electronics players. Our reasearch showed that the levels of signal jitter caused by seprarating the player's trasport mechanism and DAC introduce unacceptable degradation in sound quality, conteracting the benefits accrued throug using our hig quality, ultra-lov jitter, 24-bit DAC. If you wish to make a digetal recordings we can provide a digital output. Contact you dealer or distributor for detalils. However, we caution you that this addition wel have a slight detrimental upon effect the player's performance".... Så da så.. hmm!!

Newcomer atarup sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    den fungerer som den viktigeste komponent i en cdspiller, å konvertere digitalt til analogt.

koble til med coax eller optisk utgang fra drivverk.

kjempelurt å kjøpe en, den kan kobles til hva som helst.playstation, dvd, pc osv og med en god moderne en har drivverket mindre og mindre å si for lyden ut.
    fiølge noen med en RME til 6k hører de ikke forskjell om de bruker en dvdspiller til 300kr eller et drivverk til 10k.
    kommer helt ann på dac, med min doxa f.eks hører jeg tydelig forskjell.

mange mener også det er mye penger å spare istedenfor å kjøpe en dyr cdspiller + dvdspiller .....
    Må hive meg på diskusjonene her:

Forstår ikke helt hvorfor DAC? Er det for å forbedre lyden fra eksempelvis en cd-spiller? Holder på i disse dager å investere i ny cd-spiller, men sier du at jeg egentlig kan nøye meg med å investere i en DAC? Har forøvrig i dag en 8-9 år gammel marantz-spiller. Hvor kjøper man og hvor mye koster en DAC da?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dac'ene har den fordelen at de ofte har bedre konverteringsdel enn det billigere cd-spillere har og (iflg konstruktører) fordelen å få delt strømforsyningen. Kan vel kjøpes i de fleste seriøse forretninger og prisene varierer fra 3000 til 100000(minst)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart at talk'n ikke har utgang til dette, synes det burde vært på en så dyr spiller som dette var/er..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atarup
    Må hive meg på diskusjonene her:

Forstår ikke helt hvorfor DAC? Er det for å forbedre lyden fra eksempelvis en cd-spiller? Holder på i disse dager å investere i ny cd-spiller, men sier du at jeg egentlig kan nøye meg med å investere i en DAC? Har forøvrig i dag en 8-9 år gammel marantz-spiller. Hvor kjøper man og hvor mye koster en DAC da?
    ja. det vil være det samme som å kjøpe ny cdspiller. bortsett fra at man kan koble til masse rart og få tilnærmet lik lyd ut uansett digitalkilde.
    så har du en billig dvdspiller +cdspiller kan du som regel bare selge cdspilleren du har å bruke dvdn koblet til digitalt. da har man også fordelen av å kunne bytte spiller ofte, om laseren skulle gå eller ny bildeteknologi osv...
    denne skal være veldig god til lav pris
    diykits.com
    er noen tråder om den her Headphones, iPod earphones, and portable audio

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Slik står det i manualen...

"There are no digital outputs on standard Talk Electronics players. Our reasearch showed that the levels of signal jitter caused by seprarating the player's trasport mechanism and DAC introduce unacceptable degradation in sound quality, conteracting the benefits accrued throug using our hig quality, ultra-lov jitter, 24-bit DAC. If you wish to make a digetal recordings we can provide a digital output. Contact you dealer or distributor for detalils. However, we caution you that this addition wel have a slight detrimental upon effect the player's performance".... Så da så.. hmm!!
    Ok, da er det forskjell på din versjon og dagens. I manualen til 3.1b på nettet står det "There are both optical and coaxial digital outputs as standard on all our players."

Men ja, det er rart det ikke er på din også. Selv de billigste cd-spillerne har vanligvis digitale utganger.

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder om man skal velge DAC eller CD-spiller: Hvis man kun skal spille CD-spiller er jeg usikker på hvor mye det er å tjene kontra å kjøpe en cd-spiller til samme prisen (dette vet sikkert andre mer om enn meg). Har man imidlertid flere digitale kilder synes jeg en DAC med flere innganger er en god løsning siden man da får en lydmessig forbedring på alle kildene og ikke bare på CD-avspilling.

Et tredje alternativ er CD-spiller med digitale innganger. Dermed får man både i pose og sekk. Utvalget er imidlertid begrenset, men både Quad og Musical Fidelity har slike modeller.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva er det greien venstre for balangserte utgangen da tro??

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •