Hva, hvordan, hvorfor.. en tråd om DAC! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 122
    Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Hei
    Har et spørsmål ang. dette med egen dedikert Dac! Er dette noe som brukes mest sammen med stereo forsterkere uten innebygd dac,eller brukes det sammen med surroundrecivere også,for å heve lydkvaliteten?

I så fall.....
    Hvor mye må man gi for en egen dac,som er vesentlig bedre enn den man finner i normalt gode surroundrecivere? I mitt tilfelle en pio lx 51!

På forhånd takk
    Umulig å svare generelt på spørsmålet ditt.

Jeg bruker eksterne DACer for å få bedre lyd i stereo - både i stereoanlegget i stuen og i surroundanlegget i TVstuen.

Den første DACen - en Benchmark DAC-1 - jeg kjøpte var grei skuring. Den overbeviste under prøvespilling i anlegget i stuen, og var hørbart bedre enn den DACen som satt i en 20.000-kroners CDspiller som jeg hadde på den tiden. Et opplagt kjøp.

Jeg trodde dermed at jeg hadde funnet løsningen på alle mine problemer, og koblet kjapt opp min nyinnkjøpte DAC i TVstuen - naturligvis for å avsløre hvor dårlig en DVDspiller til 10.000 kroner var. Surroundforsterkeren jeg brukte da, var en Primare SPA20. Til min store overraskelse greide jeg ikke å høre forskjell. Koblet deretter opp DVDspilleren digitalt inn på surroundforsterkeren - for å avsløre hvor dårlig den innebyggede DACen i surroundforsterkeren var - men dengang ei.... Heller ikke her greide jeg å høre forskjell. Enden på den visen ble en ny runde med oppgraderinger i TVstuen, før enda en DAC endelig kunne gjøre sitt inntog.

Alt henger sammen med alt - selv den beste DACen gjør ingen ting fra eller til dersom ikke resten av kjeden greier å formidle forskjellen. Anbefaler alle å prøvelytte før de går til det skrittet å kjøpe en DAC - det kan godt hende at en ny boks vil vise seg å være bortkastede penger.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Umulig å svare generelt på spørsmålet ditt.

Jeg bruker eksterne DACer for å få bedre lyd i stereo - både i stereoanlegget i stuen og i surroundanlegget i TVstuen.

Den første DACen - en Benchmark DAC-1 - jeg kjøpte var grei skuring. Den overbeviste under prøvespilling i anlegget i stuen, og var hørbart bedre enn den DACen som satt i en 20.000-kroners CDspiller som jeg hadde på den tiden. Et opplagt kjøp.

Jeg trodde dermed at jeg hadde funnet løsningen på alle mine problemer, og koblet kjapt opp min nyinnkjøpte DAC i TVstuen - naturligvis for å avsløre hvor dårlig en DVDspiller til 10.000 kroner var. Surroundforsterkeren jeg brukte da, var en Primare SPA20. Til min store overraskelse greide jeg ikke å høre forskjell. Koblet deretter opp DVDspilleren digitalt inn på surroundforsterkeren - for å avsløre hvor dårlig den innebyggede DACen i surroundforsterkeren var - men dengang ei.... Heller ikke her greide jeg å høre forskjell. Enden på den visen ble en ny runde med oppgraderinger i TVstuen, før enda en DAC endelig kunne gjøre sitt inntog.

Alt henger sammen med alt - selv den beste DACen gjør ingen ting fra eller til dersom ikke resten av kjeden greier å formidle forskjellen. Anbefaler alle å prøvelytte før de går til det skrittet å kjøpe en DAC - det kan godt hende at en ny boks vil vise seg å være bortkastede penger.
    Takker så mye for svaret!
    Kan jeg da konkludere med at Dac'en i min pio lx 51 er "ganske brukandes",og at det kansje er bedre å bruke penger et "annet" sted i kjeden for å få mer go'lyd?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg da konkludere med at Dac'en i min pio lx 51 er "ganske brukandes",og at det kansje er bedre å bruke penger et "annet" sted i kjeden for å få mer go'lyd?
    Jeg ville heller lagt 1000-3000,- i en DAC, enn i oppgradering av kabler. Det er ihvertfall min erfaring med det oppsettet jeg har idag.

Den største forskjellen ligger i et generelt bedre og utilslørt lydbilde, og at forskjellene mellom originale lydfiler og de komprimerte (les: mp3 og flac) blir mindre.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg ville heller lagt 1000-3000,- i en DAC, enn i oppgradering av kabler. Det er ihvertfall min erfaring med det oppsettet jeg har idag.

Den største forskjellen ligger i et generelt bedre og utilslørt lydbilde, og at forskjellene mellom originale lydfiler og de komprimerte (les: mp3 og flac) blir mindre.
    Så du mener det kan vere verdt et forsøk altså? Så det får mer "liv" i mp3 filene mine altså? Gjelder det generelt litt dårlige innspillinger også?
    Hadde heller ikke tenkt å bruke det på kabler - men driver å lurer på nye fronthøytalere
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener det kan vere verdt et forsøk altså? Så det får mer "liv" i mp3 filene mine altså? Gjelder det generelt litt dårlige innspillinger også?
    Hadde heller ikke tenkt å bruke det på kabler - men driver å lurer på nye fronthøytalere
    Dersom du spiller av 128/160kbps mp3, så bør du nok rippe på nytt til et lossless format. Dette vil være den beste rimeligste (gratis) oppgraderingen som du kan gjøre.

Vel... det vet du ikke - det kan man nesten ikke lese seg til, det må prøves.

Hvordan ser resten av anlegget ut? (edit: ser signaturen din nå... )

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som mteinum sier i innlegget ovenfor: Det kan du ikke vite helt sikkert før du har prøvd.

Erfaringene mine var ment som en liten advarsel til alle som ukritisk går ut fra at DAC er løsningen på alle godlydsproblemer. Så enkelt er det ikke. Noen ganger virker det - andre ganger virker det ikke.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Dersom du spiller av 128/160kbps mp3, så bør du nok rippe på nytt til et lossless format. Dette vil være den beste rimeligste (gratis) oppgraderingen som du kan gjøre.

Vel... det vet du ikke - det kan man nesten ikke lese seg til, det må prøves.

Hvordan ser resten av anlegget ut? (edit: ser signaturen din nå... )
    Takker så mye for svar Skjønner at det ikke er så lett å gi noe fasitsvar på dette ja Å rippe den musikken jeg har med dårlig bitrate på nytt,blir nok ikke så lett - har rippet mine egne cd'er til enten 320 kbps eller flac,men må innrømme at jeg har lastet ned en del "gamle" slagere med dårligere kvalitet(fy skam meg )

Vel - tror jeg kjøper meg nye fronter først,så får vi se etter hvert!
    Er nye høytaleren som frister mest,så da prioriterer jeg det i denne omgang!
    De penga, de penga - huff

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for svar Skjønner at det ikke er så lett å gi noe fasitsvar på dette ja Å rippe den musikken jeg har med dårlig bitrate på nytt,blir nok ikke så lett - har rippet mine egne cd'er til enten 320 kbps eller flac,men må innrømme at jeg har lastet ned en del "gamle" slagere med dårligere kvalitet(fy skam meg )

Vel - tror jeg kjøper meg nye fronter først,så får vi se etter hvert!
    Er nye høytaleren som frister mest,så da prioriterer jeg det i denne omgang!
    De penga, de penga - huff
    Den største forandringen, etter min mening, man kan gjøre for å endre lyden er å bytte høyttalere i et oppsett.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er mye som skal gjøres for å "slå" lyden av andre høyttalere.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Den største forandringen, etter min mening, man kan gjøre for å endre lyden er å bytte høyttalere i et oppsett.
    Da blir det nok å prøve det først ja

Takker så mye for alle tilbakemeldinger

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått låne (deponere) på en DacMagic for å høre om det kunne gjøre samme forskjellen hjemme i stua, som i lokalene til Hifiklubben.

Det kunne den ikke. Og selv om jeg nå er spart for å bruke 2400 kroner er jeg likevel skuffet.. Jeg ville jo så gjerne få enda bedre lyd!

Anlegget som blei brukt hos Hifiklubben var Denon forsterker/CD-spiller til ca 2500,- hver, samt et par B&W 683. Hjemme har jeg en NAD C720BEE, et par B&W 685 og en Squeezebox.

I butikken mente jeg klart å tydelig å høre et mer åpent og oppløst lydbilde; hjemme blir det bare påtrengende -som er det beste ordet jeg kan komme på. Nesten litt slitsomt. Og når Johnny Cash på American IV (FLAC) ikke lenger hørtes gammel og sliten ut, men heller som han på magisk vis var 30 igjen begynte jeg nesten å grine. Det er jo hærverk.

Jeg er klar over at anlegget mitt er i nedre sjiktet, men erfaringene mine er så langt at: dyre høyttalerkabler (Nordost) hadde minimal påvirkning før jeg byttet ut lakrissnora (signalkabel) til noe dyrere. Med "dyr" signalkabel blei forskjeller mellom høyttalerkabler også synlig; err.. hørbare. Å sette inn DAC har ikke klart å overbevise meg om at det er veien å gå. For meg. Nå.

Kanskje en betraktning som andre som plutselig har fått det for seg at DAC, jo det må man ha, kan finne nyttig. Det er nevnt i tråden også. Prøv det; det er ikke sikkert det funker for deg.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du sørger for at kildematerialet som du forere squeezebox'en er av topp kvalitet (cd rip, flac/wav filer) så er dette komponentene som du hører størst forskjell på/av (IMHO)

1. Høyttaler / rom
    2. Forsterker
    3. Kilde - squeezebox, cdspiller, dac, mm.
    4. øl
    5. kabler

Jeg ville kanskje ha startet med denne:

Get Better Sound

så har du noe koselig å lese i sommer Her er det mange praktiske tips som du kan gjennomføre, og som ikke koster deg ei krone. (hvis du da ser bort fra kostnadene ved boka)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du sørger for at kildematerialet som du forere squeezebox'en er av topp kvalitet (cd rip, flac/wav filer) så er dette komponentene som du hører størst forskjell på/av (IMHO)

1. Høyttaler / rom
    2. Forsterker
    4. øl
    5. kabler

Get Better Sound

så har du noe koselig å lese i sommer Her er det mange praktiske tips som du kan gjennomføre, og som ikke koster deg ei krone. (hvis du da ser bort fra kostnadene ved boka)
    Veldig enig, men det mangler noe her: musikken, selve innspillingen.
    Her er det så forskjellig kvaliteter ute å går at den bør stå øverst.
    En plate fra Reference Recordings vil definitivt låte bedre enn en überkomprimert pop-plate:

1- musikken (innspillingskvaliteten)
    2- rom (akustikk)
    osv

Den boka så interessant ut, Morten...........

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Høyttaler / rom
    2. Forsterker
    4. øl
    5. kabler

Get Better Sound

Den er jeg med på, hvis jeg bruker 2K på punkt 4 så låter i hvertfall anlegget mitt bra ei ukes tid..8)

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Den boka så interessant ut, Morten...........
    Den er det :-D Jeg kjøpte hardcover utgaven - og kvaliteten på boka er veldig bra.

Når vi kommer over til innholdet så er det mange tips og ideer hvordan man kan forbedre selve anlegget med greive forklaringer på hvordan man skal gå fram. Han går også gjennom en vanlig plate ( Amazon.com: Tears of Stone: The Chieftains: Music ) og hva man skal lytte etter og hvordan det skal høres ut - og hvorfor. Hyggelig sommerlektyre.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dac på Sonos??

Jeg bruker idag Sonos til musikk av spilling.
    Lurer på og investere i en ekstern dac.
    Har sett på Dacmagic og V6.0.

Er disse bedre en Dac'n som sitter i Yamaha Z.7?
    Vil jeg merke noe forskjell eller burde jeg legge pengene
    andre steder i anlegget?
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Active bjorlien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg bruke disse alternativene, hvis ja, hva vil dere si gir best lydkvalitet??

Alt. 1: Playstation 3 + Hegel HD20 DAC
    Bruker PS3 til både cd plater og blue-ray.

Alt. 2: Playstation 3 + Hegel CDP2SE
    Ved bruk av film spiller jeg blue-ray fra PS3.
    Ved bruk av musikk spiller jeg plater fra Hegel CDP2SE.

Fremtidige komponenter: Hegel H300, Pioneer LX-53 og B&W CM9.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du vil ha (ekte) HD lyd ut fra en BD spiller må du enten koble den til med hdmi til receiver for dekoding, eller velge en BD spiller med 5.1 analoge utganger du kan koble til en forsterker der ikke har dekoding for HD lyd innebygget.
    Alternativt kan du sette lyden ut på BD spiller til PCM og bruke en hvilken som helst ekstern dac.
    Noe å tenke på også er at du IKKE får LFE sporet fra en film ut i høyttalerne når du bruker stereo forsterker, unntakene er få her, som f.eks. med Cambrigde BD751 BD spiller og valg av Dolby Digital lydspor, DA får du LFE ut til høyttalerne, men IKKE om du velger DTS lydspor.
    Bare siger dette til info også for andre, ser at du har PS3 så da får du sikkert ikke ut LFE heller.
    Til ditt spørsmål, medmindre du føler du MÅ ha en cd spiller ser jeg ikke hvorfor man idag må ha en cd spiller, jeg har ikke hatt en sånn i 6 år.
    Hvorfor vil du ha LX53 når du har PS3? Bare spør fordi jeg er nysgjerrig....PS3 har ingen analoge utgange eller?

Active bjorlien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Om du vil ha (ekte) HD lyd ut fra en BD spiller må du enten koble den til med hdmi til receiver for dekoding, eller velge en BD spiller med 5.1 analoge utganger du kan koble til en forsterker der ikke har dekoding for HD lyd innebygget.
    Alternativt kan du sette lyden ut på BD spiller til PCM og bruke en hvilken som helst ekstern dac.
    Noe å tenke på også er at du IKKE får LFE sporet fra en film ut i høyttalerne når du bruker stereo forsterker, unntakene er få her, som f.eks. med Cambrigde BD751 BD spiller og valg av Dolby Digital lydspor, DA får du LFE ut til høyttalerne, men IKKE om du velger DTS lydspor.
    Bare siger dette til info også for andre, ser at du har PS3 så da får du sikkert ikke ut LFE heller.
    Til ditt spørsmål, medmindre du føler du MÅ ha en cd spiller ser jeg ikke hvorfor man idag må ha en cd spiller, jeg har ikke hatt en sånn i 6 år.
    Hvorfor vil du ha LX53 når du har PS3? Bare spør fordi jeg er nysgjerrig....PS3 har ingen analoge utgange eller?
    Hei og takk for rask tilbakemelding.

Skal jeg være helt ærlig har jeg null snøring hva jeg bør bruke til kilde på det nye systemet mitt. Jeg holder på å bygge et dedikert kino/lyd rom, med fokus på stereo/musikk men mulighet for film.

Jeg skal benytte meg av følgende komponenter:
    Prosjektor: Optoma HD83 (92" lerret)
    Blue-ray: Playstation 3
    Reciever: Pioneer LX53 (skal drive center og bak HT)
    Intigrert stereo forsterker: Hegel H300 (brukes alene på musikk, brukes som effekttrinn til LX53 på frontene under film)
    Fronter: B&W CM9
    Center: B&W CMC2
    Bak: B&W DS3

Subwoofere er ikke bestemt enda. Skal kjøre 5.2 i starten.

Jeg trenger en kilde til musikk avspilling, både stereo og film. Derfor lurer jeg på om jeg kan bruke en DAC på noen som helst måte. Hva anbefaler dere? Jeg vil selvfølgelig ha HD lyd og alt annet jeg kan dra nytte av med komponentene i systemet mitt.

Jeg er nybegynner innenfor hjemmekino, når du snakker of LFE sporet skjønner jeg ikke ordet :-(

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ups, sorry, beklager, trodde i faten at LX53 var en BD spiller....
    Du kan jo fint bruke din PS3 til både musikk og film. Kjender ikke helt til PS3, men om den har en digital utgang, coax eller Toslink, da kan du koble denne til en dac og da analogt inn i din H300 og bruke dette når du spiller stereo.
    Problemet er om du vil høre forskjell med en ekstern dac i forhold til dac`en i LX53, det må du teste ut.
    Ved film er der et separat lydspor for bass under 120 hz, dette heter LFE, ved kobling med hdmi fra PS3 til LX53 får du utnyttet dette. Om du ikke har subwoofer må du huke av for "Subwoofer NO" i menyene på PS3 og LX53, og da sette dine fronter til "Large".

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •